Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

"Gjestebilstol" for barn under 135 cm?

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-07-12, 22:23   #1
Moia
Feil planet
 
Moia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: På midten
Innlegg: 505
Moia er litt kulMoia er litt kul
Standard

"Gjestebilstol" for barn under 135 cm?

Leste i en annen tråd at barn under 135 cm skal sitte i godkjent barnesikringsutstyr.
Naboens niåring har sittet på noen ganger i bilen vår når vi skal på butikken. Han er nok ikke over 130, så her har vi nok vært litt for uforsiktige når vi har plassert ham i baksetet uten eget barnesete.

Hvordan gjør dere dette når barns venner under 135 cm vil sitte på? Har dere reservesete liggende i bagasjerommet? Er dette i såfall "storsete" med sidestøtte og full mundur eller kun sittepute (av typen en får av utenlandske leieilfirmaer)? (Sånne sitteputer er muligens ikke godkjent barnesikring?)
Ber dere vennene selv stille opp med godkjent sete? Eller enkelt og greit sier at de ikke kan sitte på pga. ingen reserveseter?

__________________
'08, '12
Moia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-12, 22:24   #2
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.239
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Gjestebilstol" for barn under 135 cm?

Puter er godkjent, men ikke anbefalt. Vi har en ekstra pute i bagasjerommet.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-12, 22:28   #3
Nelly Nickers
Slow reader
 
Nelly Nickers sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 2.643
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Sv: "Gjestebilstol" for barn under 135 cm?

Barn på 140 kan altså sitte i baksetet kun med vanlig sele? Uansett vekt?

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-12, 22:31   #4
emin
Engel med shit på vingene
 
emin sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
Innlegg: 4.290
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: "Gjestebilstol" for barn under 135 cm?

Opprinnelig lagt inn av Nelly Nickers, her.

Barn på 140 kan altså sitte i baksetet kun med vanlig sele? Uansett vekt?

Ja, men det er ikke å anbefale.

__________________
-01 -07 og Minstemor -10

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-12, 22:31   #5
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.910
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Gjestebilstol" for barn under 135 cm?

Vi har en Britax Kid+ beltestol liggende bak i bilen til gjester. Skal flere sitte på låner vi stoler/de har med selv eller kjører flere ganger. Og hos oss må selv de som har sluttet med det hjemme, sitte i beltestol så sant de får plass - og det har faktisk aldri skjedd at de ikke har fått. Snuppa skal opp i 5.trinn. Hun selv er 142 cm, men endel av vennene er høyere.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-12, 22:31   #6
LittLemen
Bør lage seg en tittel selv
 
LittLemen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.556
LittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: "Gjestebilstol" for barn under 135 cm?

Jeg har en pute i bilen. Veldig sjelden vi har med gjestepassasjerer på lengre turer enn fem minutter. Hvis det hadde vært aktuelt med langtur hadde vi ordnet et ordentlig sete, men sånn hjem fra barnehagen etc. så synes jeg det er greit med pute, som da er plassert mellom to beltestoler i baksetet, så da får h*n forsåvidt litt sidebeskyttelse der og sitter på den best beskyttete plassen i bilen.

__________________
~
LittLemen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-12, 22:32   #7
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.239
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Gjestebilstol" for barn under 135 cm?

Reglene er sånn at barn inntil 135cm må ha ekstra sikring. Pute er minimum, men det anbefales beltestol til de er 150 cm eller 37 kg.

Barn mellom 135 og 150 cm skal ha ekstra sikringsutstyr dersom det finnes i bilen. Et barn på 140 cm kan derfor sitte med bare bilens seler dersom det ikke finnes stol i bilen, men dersom det er en ubrukt stol eller en pute i bagasjen er det ikke lovlig.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-12, 22:32   #8
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.651
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Gjestebilstol" for barn under 135 cm?

Vi tar aldri med uten sete. Til nå har vi aldri kommet opp i en situasjon hvor det har kommet uplanlagte passasjerer. Planlagte har vi seter til. Vi må vurdere å gå til innkjøp av pute eller ha en av de ekstra beltestolene i bagasjerommet etter hvert som det blir mer venner med hjem. Jeg kjører ikke ut av innkjørselen med barn uten.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-12, 22:35   #9
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Gjestebilstol" for barn under 135 cm?

Vi har et ekstra sete med rygg liggende.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-12, 22:41   #10
Bergensis
Ventar stadig på vår
 
Bergensis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 9.758
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Gjestebilstol" for barn under 135 cm?

Me har liggande eit ekstra sete (med rygg), ja.

__________________
Bergensis
Bergensis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-12, 22:45   #11
Gerbera
Bør lage seg en tittel selv
 
Gerbera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Viken
Innlegg: 4.466
Gerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: "Gjestebilstol" for barn under 135 cm?

Vi har 2 biler, og 2 beltestoler i hver, så om det trengs, plukker jeg med med ekstra seter til bruk ved låning av andres barn. Noen barn stusser veldig på at de blir puttet i beltestol, da "de pleier å sitte uten", men da blir de forklart at i min bil sitter alle barn i stol. Min eldste er 7 år, og det er stort sett hennes venner som reagerer.

__________________
To søte germini 05~07
Gerbera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-12, 22:46   #12
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.239
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Gjestebilstol" for barn under 135 cm?

Vi har både sete med rygg og bakovervendt ekstrasete forresten, men til sånne spontangreier hjem fra fritidsaktiviteter og lignende har vi bare en ekstra pute. Men da snakker vi kort reise, lav hastighet og ganske store unger.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-12, 22:46   #13
Gri
Bør lage seg en tittel selv
 
Gri sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.501
Gri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt likt
Standard

Sv: "Gjestebilstol" for barn under 135 cm?

Vi har ei slik enkel pute liggande i bilen til gjestar, men ofte har vi berre enten 6 eller 9 åringen med, og da låner sjølvsagt gjesten det ordentlige setet til den som ikkje er med.

__________________
03, 06, 09
Gri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-12, 22:50   #14
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...
 
Høyt&Lavt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.326
Blogginnlegg: 5
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: "Gjestebilstol" for barn under 135 cm?

Jeg har 7seter, og mulighet for flere ledige seter med rygg stående i bilen.
Jeg er dog litt usikker på hva jeg gjør med de gamle beltestolene jeg nå er på vei til å kassere som for gamle til mine egne barn: er det da greit nok at gjester bruker disse beltestolene videre, eller må jeg kjøpe ny beltestol i tillegg til den nye jeg må kjøpe til 7åringen?

__________________
jente 2001 - gutt 2005 - gutt 2011
Høyt&Lavt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-12, 09:54   #15
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Gjestebilstol" for barn under 135 cm?

Jeg bruker puter til gjester. Storesøster veier over 37 kilo, men bruker pute for å få beltet i riktigere høyde, så Pluttens venner låner stort sett hennes.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-12, 10:01   #16
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.482
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Gjestebilstol" for barn under 135 cm?

Jeg har to puter i bagasjerommet. Bilen min er til stadighet fylt med unger, sjelden planlagt. Det er som regel snakk om korte turer.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-12, 10:11   #17
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Gjestebilstol" for barn under 135 cm?

Vi har stort sett med oss ekstra pute. Men jeg er sjokkert over hvor mange som synes det er unødvendig. Å stue 5-6 unger i baksetet uten sikring er tydelig greit for mange.

Mazungen er nå over 140, og dersom jeg har med barn som er under 135 og mangler ekstrasete så sikrer jeg gjesten best. Men det er hypotetisk.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-12, 10:16   #18
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Gjestebilstol" for barn under 135 cm?

Jeg ber foreldre sende med stol/pute.

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-12, 22:08   #19
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.253
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Gjestebilstol" for barn under 135 cm?

Jeg har ikke plass til flere barn i bilen, så foreløpig er det ikke relevant. Men når/hvis jeg etterhvert kjøper større bil vil jeg nok kjøpe en beltestol å ha liggende i bilen til gjester.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-12, 22:13   #20
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.354
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Gjestebilstol" for barn under 135 cm?

Til planlagte turer tar vi med en ekstra beltestol fra den andre bilen, ellers har vi ofte pute liggende i bagasjerommet, på den bilen der det er plass til å sette det mellom de andre setene.

Vi bor såpass nærme at hvis det blir spontant med hjem fra barnehagen kan vi bare sette bilen der og rusle hjem, eller eldste kan gå hjem mens gjesten får hennes sete.

Egentlig kjører vi veldig sjelden med andres barn.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no