Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Intensivkurs for førerkort - erfaringer?

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-06-11, 13:41   #1
Karima
I tropene
 
Karima sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 2.497
Karima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt likt
Standard

Intensivkurs for førerkort - erfaringer?

Diverse omstendigheter gjør at jeg virkelig bør få tatt lappen i løpet av sommeren. Dessverre har jeg fryktelig skvisa hverdager, sånn at jeg ikke helt skjønner hvordan jeg skal få klemt inn enda en aktivitet.

En uke sammenhengde fri fra familie og jobb er faktisk lettere å få til enn en time her og en time der. Så jeg vurderer alternativet "ta-lappen-på-en-uke"-kurs, for eksempel her eller her.

Innspill/erfaringer/synspunkter?

__________________
Lillesøster mai-08
Storebror feb-05
Karima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-11, 13:46   #2
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Intensivkurs for førerkort - erfaringer?

Eg tok lappen på 14 dager. Det er rimelig intens, men fordelen er jo at ein får mange kjøretimar i eit og ein gløymer ikkje ut ting frå gang til gang.
1 veke synes eg høyres litt lite ut.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-11, 13:47   #3
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.360
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Intensivkurs for førerkort - erfaringer?

Tja, ligner miljøet der du lærer å kjøre på det miljøet du kjører i til hverdags? Jeg vil påstå at en uke på et sted med et halvt veikryss ikke gjør deg spesielt god til å kjøre i Oslo-trafikken for eksempel.

Jeg vurderte også dette da jeg tok lappen i fjor, men gikk bort i fra det. Jeg ville lære å kjøre i Oslo, så fikk det bare ta den tiden det tok.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-11, 13:48   #4
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Intensivkurs for førerkort - erfaringer?

Sikkert ok for å ha tatt lappen, men jeg tror du må belage deg på mer øving etterpå.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-11, 13:49   #5
Karima
I tropene
 
Karima sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 2.497
Karima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt likt
Standard

Sv: Intensivkurs for førerkort - erfaringer?

Tallulah: Mitt viktigste motargument.

Urt: Det opplegget du var på, hvor mye tid hadde du til overs på dagene? Dvs kunne jeg dratt på noe sånt og rukket å fjernjobbe noen timer hver dag i tillegg til kjøreopplæringen?

__________________
Lillesøster mai-08
Storebror feb-05
Karima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-11, 13:49   #6
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.946
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Intensivkurs for førerkort - erfaringer?

Får du kjøre opp der eller må du kjøre opp i Oslo?

Hvis du må kjøre opp i Oslo, så kommer du ikke til å klare det etter å bare ha kjørt på "bygda". Det er to forholdsvis forskjellige ting.

Ellers tror jeg det er en smart ting å få det gjort i en stor jafs. Og jeg skjønner veldig godt ditt plutselige behov for førerkort (og bil).

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 30-06-11, 13:52   #7
Karima
I tropene
 
Karima sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 2.497
Karima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt likt
Standard

Sv: Intensivkurs for førerkort - erfaringer?

Tjorven: Jepp, blir jo faktisk ytterligere stress med levering av storebror i en tredje retning fra august av. Skal attpåtil være alene med ungene i minst to 14-dagers porsjoner i løpet av høsten.

Jeg kan kjøre opp på bøgda. Men jeg må jo like fullt takle Oslo-trafikken for å ha noen nytte av førerkortet.

__________________
Lillesøster mai-08
Storebror feb-05
Karima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-11, 13:55   #8
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.946
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Intensivkurs for førerkort - erfaringer?

Karima: Kanskje dere skulle flytte inn hos oss de to 14-dagersperiodene? Da blir i hvert fall forflytningene i en retning. 7 personer på 3 soverrom og 80 kvm går helt fint.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 30-06-11, 13:56   #9
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.946
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Intensivkurs for førerkort - erfaringer?

Opprinnelig lagt inn av Karima, her.

Jeg kan kjøre opp på bøgda. Men jeg må jo like fullt takle Oslo-trafikken for å ha noen nytte av førerkortet.

Det lærer du fort. Verken jeg eller mannen hadde erfaring med bykjøring før vi plutselig måtte, men da hadde vi hatt lappen i nesten 10 år (uten å ha kjørt noe særlig de 10 årene annet enn når vi var hjemme på ferie).

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 30-06-11, 14:01   #10
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.436
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Intensivkurs for førerkort - erfaringer?

Hva med å kjøper opp på "bøgda" på et tidspunkt når det passer deg, også ta noen kjøretimer med en kjørelærer i Oslo for å takle forholdene der du må kjøre til hverdags bedre?

Uansett tror jeg det er viktig at du får mye kjøretrening etter at du har tatt lappen på så kort tid, eller så er det nok veldig lett å glemme det du har lært igjen.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-11, 14:01   #11
Karima
I tropene
 
Karima sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 2.497
Karima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt likt
Standard

Sv: Intensivkurs for førerkort - erfaringer?

Tjorven: Ha ha, mine hypersosiale barn hadde garantert elsket den løsningen.

Og spøk til side, da jeg så en fireroms til leie nede hos dere, foreslo jeg for mannen å selge nåværende leilighet og leie oss inn i barnehagens nabolag mens vi venter på at nyhuset skal bli ferdig. Han innvendte at det er tvilsomt at den totale arbeidsmengden egentlig blir redusert av en ekstra flytting. Poeng.

__________________
Lillesøster mai-08
Storebror feb-05
Karima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-11, 14:05   #12
GeekyGirrrl
Nærmer seg
 
GeekyGirrrl sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 1.958
Blogginnlegg: 247
GeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Intensivkurs for førerkort - erfaringer?

Opprinnelig lagt inn av Fakse, her.

Hva med å kjøper opp på "bøgda" på et tidspunkt når det passer deg, også ta noen kjøretimer med en kjørelærer i Oslo for å takle forholdene der du må kjøre til hverdags bedre?

Uansett tror jeg det er viktig at du får mye kjøretrening etter at du har tatt lappen på så kort tid, eller så er det nok veldig lett å glemme det du har lært igjen.

Jepp, og et poeng er at det er lettere å kjøre opp i ytre gokk klokken åtte en morgen midt i fellesferien enn i Oslo. Ta timer når du kommer igjen eller lærekjør litt så går det seg til. Mannen tok lappen i USA som 16-åring og må fortsatt spørre meg om trafikkreglene.

__________________
To gutter, 05 og 10 og ei jente 17
GeekyGirrrl er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-11, 14:10   #13
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Intensivkurs for førerkort - erfaringer?

Karima: Det er ein god del år sidan eg tok lappen på denne måten. Men då hadde me i alle fall ein god del dødtid i løpet av dagen. Første veka hadde me rundt 2 kjøretimar om dagen og så undervisning om kvelden. Dette varte i rundt tre timer kvar kveld.
Andre veka var me ferdig med teoriprøven og hadde kun kjøring. Då var det rundt 3 kjøretimar om dagen. Men så gjekk enkelte dagar heilt vekk når me var på langkjøring og glattkjøring.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-11, 14:19   #14
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Intensivkurs for førerkort - erfaringer?

Jeg tok sertifikat hos en av de trafikkskolene, den første du linker til, dog ikke på intensivkurs. Og fraråder dem forsåvidt, skjønt det har mer med personlige egenskaper enn trafikale å gjøre.

Type "Åh, køyr na ned!" når man stopper for mørkhudet i fotgjengerfelt eller "Kvinner er rugemaskiner og hører hjemme ved kjøkkenbenken!" som tema for smalltalk underveis.

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-11, 14:39   #15
Karima
I tropene
 
Karima sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 2.497
Karima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt likt
Standard

Sv: Intensivkurs for førerkort - erfaringer?

Sweet, shute. Enig i at det menneskelige/ideologiske er det mest påfallende problematiske her, men tipper den trafikale konsentrasjonen også ble berørt.

__________________
Lillesøster mai-08
Storebror feb-05
Karima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-11, 14:49   #16
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.496
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Intensivkurs for førerkort - erfaringer?

Jeg hadde vært skeptisk, hvertfall hvis jeg bodde et sted med mye bykjøring. Jeg har hatt lappen i litt over to år, og er fortsatt ingen fan av å kjøre i Oslo. Jeg gjør det når jeg må, men jeg liker det ikke - og jeg er overlykkelig over at jeg fikk oppkjøring i rushen og slapp å kjøre i byen. Men det er kanskje annerledes hvis man bor der?

Hvis det er to/tre kjøretimer hver dag, så er jo ikke det så mye heller? Jeg hadde mange fler enn det. Jeg hadde nok fler enn jeg trengte, for jeg kjøpte en pakke med ubegrenset antall kjøretimer inkludert, men jeg tror jeg endte på rundt 65.

Hvis du kan øvelseskjøre privat i forkant går det kanskje?

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-11, 14:53   #17
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.946
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Intensivkurs for førerkort - erfaringer?

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

men jeg tror jeg endte på rundt 65.

Jeg vet at mye har endret seg siden jeg tok lappen for 15 år siden, men var ikke det fryktelig mange?

Jeg hadde 14 kjøretimer (og i tillegg kom langkjøring, mørkekjøring og glattkjøring), og det var helt på normalen av antall timer da jeg kjørte opp.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 30-06-11, 14:58   #18
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.496
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Intensivkurs for førerkort - erfaringer?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg vet at mye har endret seg siden jeg tok lappen for 15 år siden, men var ikke det fryktelig mange?

Jeg hadde 14 kjøretimer (og i tillegg kom langkjøring, mørkekjøring og glattkjøring), og det var helt på normalen av antall timer da jeg kjørte opp.

Joda, det var mange. Men jeg øvelseskjørte ikke noe utenom, og jeg hadde jo betalt i dyre dommer for den pakka, så da var det jo like greit å fortsette rutinen med 2-3 dobbelttimer i uka mens jeg ventet på oppkjøringen.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-11, 14:58   #19
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.976
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: Intensivkurs for førerkort - erfaringer?

Hva med denne skolen i Drammen. Nærmere og langt mer realistisk trafikkbilde. Verdt å sjekke

__________________
Pamina & Snuppa, 23. juli 05, Brodern, 23. august 08
Et hus uten bøker er som et legeme uten sjel. (Marcus Tullius Cicero)
Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-11, 15:07   #20
Karima
I tropene
 
Karima sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 2.497
Karima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt likt
Standard

Sv: Intensivkurs for førerkort - erfaringer?

Veldig bra tips, Pamina, takk skal du ha!

__________________
Lillesøster mai-08
Storebror feb-05
Karima er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no