Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Å velge parkett, pris og kvalitet

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-09-21, 09:30   #1
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.559
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å velge parkett, pris og kvalitet

Jeg skal bytte parkett i alle tre etasjer, som koster en liten formue. Hvilken parkett jeg velger har naturligvis stor betydning for hvor dyrt det hele blir. Men det må jo bli en avveining her, for når jeg nå først gjør en så dyr oppgradering hjemme så må det jo også være noe som vil vare lenge. Det er håndverkere som gjør jobben, som jeg synes er veldig dyrt, så dette bør vare i 20 år.

Hva har dere lagt dere på, når dere har byttet gulv? Har dere gått for det beste og dyreste, og tenkt at det nok lønner seg på sikt? Tatt det billigste og tenkt at det uansett er godt nok? Et sted midt i mellom?

Jeg finner priser fra ca 500 per kvm til 1900 per kvm, som er enstavs parkett i eik. Så stoooor forskjell.

:help:

(Dette er det verste med å være den eneste voksne i husstanden, å ta slike beslutninger alene. )

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-21, 09:36   #2
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.482
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å velge parkett, pris og kvalitet

Jeg valgte billig, og er veldig fornøyd fortsatt, men jeg bytta gulv for to år siden - det kan jo hende jeg mener noe annet om 15 år. Foreløpig er den pen hvertfall. Vår er 13 mm tykk, så den kan slipes et par tre ganger. Tykkere sliteskjikt = Kan slipes flere ganger = varer lenger? Men jeg er ikke typen som gidder.

Vi har denne tror jeg:

https://www.pergo.no/nb-no/tre/lofot...rne-eik-planke

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-21, 09:37   #3
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.588
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Å velge parkett, pris og kvalitet

Skal du ha samme gulv i hele huset? Eller rettere sagt - skal du skifte i alle ulike rom? De dyreste variantene kan antakelig slipes, det kan være en fordel i rom der gulvet synes godt og brukes mye. På soverom er det kanskje ikke så nøye.

Vi kjøpte parkett på Obs da vi byttet, der hender det også at de har kampanjer på enkelte typer. Også gjør det ikke noe å få kjøpeutbytte på det, når man først bruker en del penger.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-21, 09:41   #4
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.588
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Å velge parkett, pris og kvalitet

Den Neket lenker til, tror jeg faktisk er den samme som vi har på soverommene og i gangen utenfor dem. Der har vi varme under, det er det vel ikke alle parkettyper som kan ha.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-21, 10:04   #5
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.790
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å velge parkett, pris og kvalitet

Snakk med snekkeren og be dem rådgi deg, både på det med varmekabler under og sliping og alt med seg. Jeg er helt enig med celebelen i at det sikkert kan legges en mindre hardfør parkett i soverom enn i stue og andre arealer med mye trafikk.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-21, 10:06   #6
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.790
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å velge parkett, pris og kvalitet

For øvrig så har vi en parkett i stua som er fra 1990 og den ble slipt i 2000 og igjen i 2020 og er fortsatt veldig fin. Det ble ikke nevnt noe om at den ikke kan ligge lenge enda. Så hvis det er skikkelig parkett er det ikke en investering du behøver å gjøre flere ganger i ditt liv.

Den parketten fulgte huset, så jeg vet ikke hva slags merke det kan ha vært.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-21, 13:26   #7
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.559
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å velge parkett, pris og kvalitet

Takk for gode svar! Jeg tenkte å ha samme parkett i hele huset, jeg antar det går mindre til svinn også da? Dette med tykkelsen er jo tydeligvis vesentlig. Den billigste jeg har funnet som jeg har likt er 13 mm. Jeg lurer jo litt på hvor mye den ene millimeteren mindre betyr.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-21, 13:30   #8
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.770
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å velge parkett, pris og kvalitet

I følge snekkeren vi brukte da vi pusset opp må du både se på hvor lett parketten er å legge og hvor mye kapp du må regne med. Dyrere parketter er oftere lettere å legge (dvs. at det går mye raskere å legge dem, og det blir billigere hvis du betaler timespris) og har mindre kapp enn de som er rimeligere. Vi valgte enstavs fra Kährs etter anbefaling fra snekkeren. (Det var vi som kjøpte, så han hadde ikke egeninteresse av hvilken vi parkett vi valgte.)

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-21, 13:39   #9
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.559
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å velge parkett, pris og kvalitet

Jeg har fastpris, så den er grei. Men det med kapp er jo vesentlig da.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-21, 09:23   #10
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å velge parkett, pris og kvalitet

Jeg følger med her, for vi er i samme prosess. Parketten på stua har hull (!) fordi den er dårlig lagt, og det er intet mindre enn tre eller fire ulike parketter i leiligheten. Vanlig trestavs eik på stua, bjørk på ene soverommet, muligens det samme på det andre og en gyselig rustikk enstavs eik på kjøkkenet som jeg tror er dritdyr, men helt ubrukelig på et kjøkken i og med at den har dype «furer» samt nedsenkninger mellom hver planke. Hallo støv-og skittoppsamler.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-21, 09:28   #11
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.559
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å velge parkett, pris og kvalitet

Tallulah, det er jo slike nedsenkninger på enstavs. Det har jeg ikke tenkt på, at det blir skittoppsamler.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-21, 09:32   #12
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å velge parkett, pris og kvalitet

Fikk gode råd av min byggmester, som ga klar beskjed om hva det ikke var noen vits i å betale dem for å legge (hva han mente var for dårlig kvalitet til å spandere byggmester).

Er det fastpris, likevel en obs! for hva de tjener på. F.eks. ville en håndverker i en forsikringssak mye heller sette opp fibertapet framfor den vanlige tapeten som hang der fra før, for da kunne han bare klaske den oppå, og de måtte krangle seg til mosaikkflisene de hadde hatt, for håndverker ville heller bare legge på store fliser som var fort gjort.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-21, 13:57   #13
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å velge parkett, pris og kvalitet

Opprinnelig lagt inn av Pepper Lemon, her.

Tallulah, det er jo slike nedsenkninger på enstavs. Det har jeg ikke tenkt på, at det blir skittoppsamler.

Ja! Og på et kjøkken hvor man gjerne søler litt er det skikkelig dust. Jeg håndvasker kjøkkengulvet innimellom for å få vasket ut av nedsekningene. Strukturen i de rustikke plankene har jeg gitt opp helt. Så heia flatt og glatt gulv.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no