Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Kan dere hjelpe meg med hvordan jeg kan velge alternativt garn?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-06-21, 12:02   #1
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.559
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan dere hjelpe meg med hvordan jeg kan velge alternativt garn?

Jeg vil strikke genseren Serena fra Rauma. Oppskriften er med alpakka lin, men jeg liker ikke alpakka. Helst skulle jeg laget den i mohair eller noe sånt. Men jeg klarer ikke å finne ut av om jeg for eksempel kan bruke Raumas mohairgarn i stedet, med to tråder for eksempel. Eller om det er et annet garn som kan passe? Kan dere hjelpe meg?

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-21, 12:04   #2
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.823
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan dere hjelpe meg med hvordan jeg kan velge alternativt garn?

Henger bare her for å lære å bytte ut garn.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-06-21, 12:07   #3
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.790
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan dere hjelpe meg med hvordan jeg kan velge alternativt garn?

Alle garn har info om strikkefasthet, anbefalt pinnestørrelse og lengden pågarnet. Mange av produsentene har også enoversikt over hvilke garn som kan brukes om hverandre, altså hvilke som kan erstattes og med hva.

I ditt tilfelle ville jeg ringt Rauma og spurt.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-21, 12:10   #4
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.790
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan dere hjelpe meg med hvordan jeg kan velge alternativt garn?

Her er ett eksempel på side som beskriver garnbytter. https://www.garnstudio.com/lesson.php?id=14&cid=1

En til: https://gjestal.no/wp-content/upload...tabell_Web.pdf

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-21, 12:14   #5
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.986
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kan dere hjelpe meg med hvordan jeg kan velge alternativt garn?

Jeg strikker med en tråd Dale pure lino og en tråd Dreamline Air fra DSA på pinne 5. Det gir omtrent den strikkefastheten du er ute etter, og nokså likt uttrykk (du må evt prøve deg fram med pinnestr, jeg strikker stramt). Garnmengde er vanskelig å hjelpe med, men jeg bruker 9-10 nøster Dale og 5-6 nøster Air til str XL.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-21, 12:15   #6
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.986
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kan dere hjelpe meg med hvordan jeg kan velge alternativt garn?

Mohairgarnet du lenker til blir nok for tjukt.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-21, 12:17   #7
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.986
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kan dere hjelpe meg med hvordan jeg kan velge alternativt garn?

Kidsilk Erle fra Dale har lik strikkefasthet.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-21, 12:20   #8
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.986
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kan dere hjelpe meg med hvordan jeg kan velge alternativt garn?

Hvis du bytter, må du også regne ut meter. Gang antall løpemeter i originalgarnet med antall nøster. Da får du hvor mange meter garn du trenger. Så deler du disse metrene på løpemeter på det nye garnet og får ut hvor mange nøster du trenger. Rund opp, så klart.

OBS – dette funker bare hvis du bytter fra og til enkelt garnet, ikke hvis du blander to garntyper.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-21, 15:54   #9
Katinka
Skriv og skriv og skriv
 
Katinka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
Innlegg: 5.097
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan dere hjelpe meg med hvordan jeg kan velge alternativt garn?

Har du prøvd appen Garnalternativer?

__________________
I can be your astronaut if you want some space.
Damien Rice
Katinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-21, 16:34   #10
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.559
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan dere hjelpe meg med hvordan jeg kan velge alternativt garn?

Opprinnelig lagt inn av Katinka, her.

Har du prøvd appen Garnalternativer?

Den sjekket jeg ut nå, og koster 99 kr! Så det tror jeg ikke at jeg kan gjøre.

Men hvis jeg skal sammenligne med å bruke tynnere tråd men to tråder samtidig, hvordan sammenlignet jeg da?

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-21, 16:49   #11
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.559
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan dere hjelpe meg med hvordan jeg kan velge alternativt garn?

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Kidsilk Erle fra Dale har lik strikkefasthet.

Takk!

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-21, 16:52   #12
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.559
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan dere hjelpe meg med hvordan jeg kan velge alternativt garn?

Ok, så for å få det inn med teskje:
Oppskriften sier garn med 16 masker for 10 cm, pinne 4,5. Da kan jeg ta garn med 16 masker for 10 cm hvis du bruker pinne 5? Det blir ikke noe feil da, når pinnestørrelsen øker, så lenge 16 masker gir 10 cm?

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-21, 17:26   #13
Katinka
Skriv og skriv og skriv
 
Katinka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
Innlegg: 5.097
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan dere hjelpe meg med hvordan jeg kan velge alternativt garn?

Opprinnelig lagt inn av Pepper Lemon, her.

Den sjekket jeg ut nå, og koster 99 kr! Så det tror jeg ikke at jeg kan gjøre.

Hvis man strikker mye vil jeg tro den er lønnsom i lengden.
Jeg bruker den mye.

Opprinnelig lagt inn av Pepper Lemon, her.

Men hvis jeg skal sammenligne med å bruke tynnere tråd men to tråder samtidig, hvordan sammenlignet jeg da?

På det stadiet går jeg til nærmeste garnbutikk.

__________________
I can be your astronaut if you want some space.
Damien Rice
Katinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-21, 22:52   #14
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.461
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan dere hjelpe meg med hvordan jeg kan velge alternativt garn?

Du trenger bare denne linken. https://www.strikkezilla.no/strikkefasthet

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-21, 23:42   #15
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.986
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kan dere hjelpe meg med hvordan jeg kan velge alternativt garn?

Opprinnelig lagt inn av Pepper Lemon, her.

Ok, så for å få det inn med teskje:
Oppskriften sier garn med 16 masker for 10 cm, pinne 4,5. Da kan jeg ta garn med 16 masker for 10 cm hvis du bruker pinne 5? Det blir ikke noe feil da, når pinnestørrelsen øker, så lenge 16 masker gir 10 cm?

Så lenge strikkefastheten stemmer har det ikke noe å si med litt forskjell i pinnetykkelse. Det kan jo uansett hende du må justere den for at akkurat du skal få rett strikkefasthet. Jeg må alltid opp 1/2 til 1 pinnestr.

Hvis det er stor forskjell i pinnestr (f.eks 3 vs 5 for å få samme strikkefasthet), betyr det ofte at garnet har veldig ulikt uttrykk, og da funker det ikke alltid så godt å bytte.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no