Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Restavfall eller plast?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-04-19, 00:24   #1
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 13.971
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Restavfall eller plast?

Driver og rydder og har nå en liten haug jeg ikke helt vet hvor jeg skal kaste.
Det er plast, men inni trekanten står det tall.
Representerer tallene hva det skal kastes som? Hvor finner jeg i så fall forklaring?

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-19, 00:31   #2
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.270
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Restavfall eller plast?

Det er vel bare emballasjeplast som skal i plastavfallet. Leker og annen hardplast skal i restavfallet - unntatt leker med batteri etc selvfølgelig. De skal til el-gjenvinning.

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-19, 00:33   #3
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Restavfall eller plast?

Her i byen står det klart at plast som skal til gjennvinning er emballasjeplast. Har ikke plasten pakket inn noe, så er det restavfall liksom. Eller småelektrisk ved leker med battri og slikt da.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-19, 01:00   #4
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 13.971
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Restavfall eller plast?

Plasten har forsåvidt pakket inn noe. Påskeegg i plast f.eks, tablettbokser.

__________________
Gutta 2005 og 2007

Sist redigert av star : 04-04-19 kl 03:13.
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-19, 08:50   #5
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.270
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Restavfall eller plast?

Opprinnelig lagt inn av star, her.

Plasten har forsåvidt pakket inn noe. Påskeegg i plast f.eks, tablettbokser.

Dette er ikke emballasje nei, så det skal i restavfallet.

__________________
µ 05 07 07
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 04-04-19, 09:03   #6
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.187
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Restavfall eller plast?

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Opprinnelig lagt inn av star, her.

Plasten har forsåvidt pakket inn noe. Påskeegg i plast f.eks, tablettbokser.

Dette er ikke emballasje nei, så det skal i restavfallet.

Tablettbokser (slike som tabletter kommer i) skal vel i plastavfall, all den tid det er plastemballasje? Sjampo-flasker skal jo til sammenligning resirkuleres som plastemballasje.

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-19, 09:48   #7
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.270
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Restavfall eller plast?

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Tablettbokser (slike som tabletter kommer i) skal vel i plastavfall, all den tid det er plastemballasje? Sjampo-flasker skal jo til sammenligning resirkuleres som plastemballasje.

Jeg tenkte det var en dosett i hardplast. Tablettemballasje skal i plastavfallet ja.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 04-04-19 kl 10:25.
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 04-04-19, 10:16   #8
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.385
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Restavfall eller plast?

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Jeg tenkte det var en dosent i hardplast. Tablettemballasje skal i plastavfallet ja.

Nei, det er feil. Se her - om hva som ikke skal i plastemballasje:

Nei takk

Tilgriset plastemballasje
Plastemballasje som har inneholdt farlig avfall
Potetgull og kaffeposer som er sammensatt av av plast og metall, eller plast og papir
Plast som ikke er emballasje, som leker, hageslanger, presenninger, hagemøbler og juletrær
Isopor (EPS)
Skumgummi
Kontaktlinser
Pillebrett
Tannbørste

Dette fant jeg her:https://sortere.no

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-19, 10:22   #9
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.270
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Restavfall eller plast?

Ja, men nå er jeg forvirret igjen. Når hun skrev "tablettboks" og det er snakk om emballasje, trodde jeg det gjaldt en sånn plastboks som noen tabletter kommer i (de som ikke er i eske, på brett). Pillebrett inneholder jo mye metallfolie, så det stemmer sikkert at disse ikke skal i plasten.

Tror du må forklare litt hva du mener med "tablettboks", star. Er det en dosett i hardplast, emballasje fra pilleprodusenten i form av en boks i hardplast, eller pillebrett i mykplast/metallfolie?







Jeg tror den i midten skal i plastavfallet, den øverste og nederste i restavfallet.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 04-04-19 kl 10:35.
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 04-04-19, 10:49   #10
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.353
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Restavfall eller plast?

Den øverste av de tre ville jeg kjørt på søpla (ikke alene, selvsagt) og sortert som hardplast der. Den midterste i plast, den nederste i rest.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-19, 11:06   #11
amo
Bør lage seg en tittel selv
 
amo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.492
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Restavfall eller plast?

Jeg tenker som my....den i midten kastes i plast.

__________________
De tre håpefulle

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-19, 11:10   #12
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.353
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Restavfall eller plast?

Her jeg bor står det at plastdingser skal i restavfall:

https://rig.no/avfall-og-sortering/h...all/restavfall

Her står det blant annet cd-cover (kan sammenlignes med dosetten?), plastbestikk, oppvaskbørste.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-19, 11:14   #13
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.270
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Restavfall eller plast?

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Her jeg bor står det at plastdingser skal i restavfall:

https://rig.no/avfall-og-sortering/h...all/restavfall

Her står det blant annet cd-cover (kan sammenlignes med dosetten?), plastbestikk, oppvaskbørste.

Ja, jeg har hørt (uten å kunne vise til noe dokumentasjon, så ta det med en klype salt) at det ikke har med materialet å gjøre, men med avtaler. Emballasjeprodusentene er med på å finansiere resirkuleringsordningen, derfor er det bare emballasje som skal resirkuleres. Leker og andre dingser skal derfor kastes i restavfall. Kanskje noen vet eller finner ut noe mer om dette?

Påskeegget i plast kan vel også sammenlignes med CD-cover. Det har inneholdt noe, men regnes ikke som emballasje.

__________________
µ 05 07 07
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 04-04-19, 12:07   #14
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 13.971
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Restavfall eller plast?

Tablettboks som den i midten ja.

Hva med de plastboksene som noe Lego kommer i?

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-19, 13:23   #15
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.245
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Restavfall eller plast?

Opprinnelig lagt inn av star, her.

Tablettboks som den i midten ja.

Hva med de plastboksene som noe Lego kommer i?

Plastavfall.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-19, 14:06   #16
Cauchy
Bør lage seg en tittel selv
 
Cauchy sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2012
Innlegg: 1.713
Cauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Restavfall eller plast?

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Ja, jeg har hørt (uten å kunne vise til noe dokumentasjon, så ta det med en klype salt) at det ikke har med materialet å gjøre, men med avtaler. Emballasjeprodusentene er med på å finansiere resirkuleringsordningen, derfor er det bare emballasje som skal resirkuleres. Leker og andre dingser skal derfor kastes i restavfall. Kanskje noen vet eller finner ut noe mer om dette?

Påskeegget i plast kan vel også sammenlignes med CD-cover. Det har inneholdt noe, men regnes ikke som emballasje.

Sortere.no sier:

Sitat:

Plasten fra norske husholdninger består av mange forskjellige plastkvaliteter. Plast som ikke er emballasje, for eksempel leker, hagemøbler, bøtter, hageslanger, kjøkkenredskap og annet skal ikke leveres sammen med plastemballasjen. Årsaken til dette er at plastemballasjeog annen plast kan ha ulik sammensetning og smeltepunkt og derfor ikke kan materialgjenvinnes sammen.

https://sortere.no/privat/avfallstyp...lastemballasje

Cauchy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-19, 14:12   #17
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.062
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Restavfall eller plast?

Her hvor jeg bor har de investert i nytt sorteringsanlegg så nå skal både plast og metall i restavfall. Å flytte til Rogaland kan anbefales.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-19, 15:04   #18
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.270
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Restavfall eller plast?

Opprinnelig lagt inn av Cauchy, her.

Sortere.no sier:


https://sortere.no/privat/avfallstyp...lastemballasje

Da er det trolig bare jeg som er feilinformert

__________________
µ 05 07 07
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-04-19, 09:28   #19
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Restavfall eller plast?

Jeg spør alltid BIR på Facebook om jeg ikke er sikker. De svarer raskt og greit.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no