Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

150 cm, tryggest med bare belte?

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-06-12, 09:32   #21
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: 150 cm, tryggest med bare belte?

Nessie var kjappere enn meg. Evt reddet ikke ettåring som ville se Timmy mens hun skrev innlegg. Knis.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-12, 09:40   #22
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 150 cm, tryggest med bare belte?

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Nessie var kjappere enn meg. Evt reddet ikke ettåring som ville se Timmy mens hun skrev innlegg. Knis.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-12, 09:41   #23
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.926
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: 150 cm, tryggest med bare belte?

Så lenge beltet ligger godt både over skulder og hofte så hadde jeg droppet puten på et barn som har vokst fra beltestolen.

Kollisjonsputen foran er designet for voksne og kommer i enorm fart. Selv om barnet er relativt høyt så ville jeg vært skeptisk, men det er meg. Voksne som er lave har jo sterkere skjelett enn et voksende barn? Vet ikke helt når barnets skjelett kan sammenliknes med et voksent menneske...
Jeg er over gjennomsnittet overforsiktig når det kommer til barn og sikring i bil, så her er det leeenge før det blir aktuelt at snuppa sitter foran. Hun har ikke spurt heller, samme som hun ikke spør om hun kan slutte med beltestol (selv om det knapt er noen av vennene hennes som fortsatt sitter i det). Vi har aldri vært redd for å si hva som faktisk kan skje hvis man kolliderer uten tilstrekkelig sikring i bilen, så de foretrekker beltestolen fremfor det så lenge den passer. Så de har heller ytret bekymring på vegne av vennene sine som ikke bruker det faktisk og hvorfor deres foreldre lar dem kjøre uten Noget vanskelig å forklare det... Meeen nå snakker jeg meg bort her

Men sånn for å bare spørre: hvorfor barna sitte foran da? Sånn til vanlig?

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-12, 09:50   #24
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.107
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 150 cm, tryggest med bare belte?

Vi har av og til med venner, og for å få plass så sitter da den største foran.

Og så skal jeg innrømme at jeg også syns det er innmari hyggelig, når det er bare meg og storebror i bilen, å ha ham foran. Det er mye lettere skravle sammen da. Vi har tre unger og ikke så flust med kvalitetstid med dem en og en, så jeg griper de mulighetene jeg får.

(Som sagt, vi har koblet ut airbagen, så dermed er det jo helt greit at de sitter foran også)

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-12, 10:19   #25
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: 150 cm, tryggest med bare belte?

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Er ikke 140 cm grensen for å sitte fremme?

Det er vel en grense for å sitte med aktivert airbag så vidt jeg husker.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-12, 10:34   #26
emin
Engel med shit på vingene
 
emin sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
Innlegg: 4.290
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: 150 cm, tryggest med bare belte?

Opprinnelig lagt inn av IzziCreo, her.

Men sånn for å bare spørre: hvorfor barna sitte foran da? Sånn til vanlig?

Når jeg kjører mannens bil med alle tre ungene så MÅ Størsta sitte framme, ja. Alternativet er å sitte i midten bak med 2-punktsbelte, hvilket i realiteten ikke er et alternativ. I tillegg er det veldig smalt mellom barnesetene i baksetet. Hun er forøvrig rundt 155 cm høy og veier ca. 40 kg. Hun sluttet med beltestol for et år siden, og fyller 11 år i høst.

__________________
-01 -07 og Minstemor -10

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-12, 10:40   #27
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 150 cm, tryggest med bare belte?

Opprinnelig lagt inn av IzziCreo, her.

Så lenge beltet ligger godt både over skulder og hofte så hadde jeg droppet puten på et barn som har vokst fra beltestolen.

Kollisjonsputen foran er designet for voksne og kommer i enorm fart. Selv om barnet er relativt høyt så ville jeg vært skeptisk, men det er meg. Voksne som er lave har jo sterkere skjelett enn et voksende barn? Vet ikke helt når barnets skjelett kan sammenliknes med et voksent menneske...
Jeg er over gjennomsnittet overforsiktig når det kommer til barn og sikring i bil, så her er det leeenge før det blir aktuelt at snuppa sitter foran. Hun har ikke spurt heller, samme som hun ikke spør om hun kan slutte med beltestol (selv om det knapt er noen av vennene hennes som fortsatt sitter i det). Vi har aldri vært redd for å si hva som faktisk kan skje hvis man kolliderer uten tilstrekkelig sikring i bilen, så de foretrekker beltestolen fremfor det så lenge den passer. Så de har heller ytret bekymring på vegne av vennene sine som ikke bruker det faktisk og hvorfor deres foreldre lar dem kjøre uten Noget vanskelig å forklare det... Meeen nå snakker jeg meg bort her

Men sånn for å bare spørre: hvorfor barna sitte foran da? Sånn til vanlig?

Fordi det er fire av dem.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-12, 10:43   #28
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.975
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: 150 cm, tryggest med bare belte?

Anbefalningen sier at man bør være over 140 cm år for å sitte foran foran kollisjonspute, men loven sier ingen ting om dette.. Men jeg kom en gang over en omtale av en amerikansk studie som konkluderer med at airbag er farlig for barn under 14 år.

Sitat:

I en artikkel publisert i tidsskriftet PEDIATRICS 6. juni 2005, konkluderes det med at barn helt opp til 14 år kan få skader av airbags når de sitter i forsetet ved ulykker.
Det er gjort en studie der forskerne gjennomgikk skader på nærmere 4000 barn mellom 0 og 18 år som hadde sittet foran i passasjersetet og vært involvert i ulykker mellom 1995 og 2002 i USA.

Forskerne undersøkte også om høyde, vekt eller alder vær mest avgjørende for skadeutfallet. De fant at barn mellom 15 og 18 år hadde beskyttelse av airbagen, mens de yngre barna risikerte alvorlige skader av airbagen, og at den ikke virket beskyttende ved ulykkene. Det ble ikke funnet samme sammenhengen når de kun så på høyde og vekt. Det konkluderes derfor med at alder er den beste indikatoren på om barn bør sitte i forsetet når det er airbag i bilen. Resultatet er at barn under 14 år ikke bør sitte i passasjersetet foran når bilen har airbag, men at barn eldre enn dette har beskyttelse av airbagen ved ulykker.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-12, 10:44   #29
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.107
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 150 cm, tryggest med bare belte?

Takk, det var nyttig, ElinM. Vi har lurt litt på når airbagen skal kobles inn igjen.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-12, 10:48   #30
emin
Engel med shit på vingene
 
emin sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
Innlegg: 4.290
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: 150 cm, tryggest med bare belte?

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Anbefalningen sier at man bør være over 140 cm år for å sitte foran foran kollisjonspute, men loven sier ingen ting om dette.. Men jeg kom en gang over en omtale av en amerikansk studie som konkluderer med at airbag er farlig for barn under 14 år.

Av den grunn får ikke Størsta sitte foran i S-max'en siden det overhodet ikke er nødvendig at hun må sitte foran der.

__________________
-01 -07 og Minstemor -10

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-12, 10:50   #31
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.926
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: 150 cm, tryggest med bare belte?

Supert, ElinM! Det var svært nyttig - info jeg skal ta med meg videre Og egentlig ikke overraskende. For de som har nyere biler så er det jo enkelt å koble til og fra airbag'en, så er det jo enkelt å gjøre noe med det når man har behovet

emin: 2-punkt-belte utgår ja, det forstår jeg veldig godt

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no