Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Ny bil? Når kommer 2009-modellene? Salg på 2008?

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-09-08, 15:14   #1
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Ny bil? Når kommer 2009-modellene? Salg på 2008?

Ja, jeg forsøker å lage informative overskrifter.
Er det bare dumt å kjøpe ny bil så sent på året?

Jeg har fått en del tilbud inn på Toyota Prius 2008-modell, og lurer på om jeg skal prute ivei på disse tilbudene eller om jeg skal vente på 2009-modellene. Et av de beste tilbudene innebærer at bilen ikke leveres før i desember, og det nestbeste i oktober. Burde jeg da prute ned prisen på disse, og få en ny fin bil litt billigere, eller er det lurere å vente på 2009-modellen. (Hvis jeg i det hele tatt tør å kjøpe ny bil, siden jeg da baserer meg på at finanskrisen går over i løpet av 2009.)

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-08, 16:17   #2
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Ny bil? Når kommer 2009-modellene? Salg på 2008?

Er det noe nytt med 2009-modellen? Gjerner det jo små endringer i utstyrsnivå og småfunksjoner fra år til år hos en del.

(Ellers mener jeg Prius er lureri, og på grensen til svindel, fra Toyotas side, men det blir en helt annen diskusjon...)

(og når det ellers gjelder rentenivå blir ikke det så påvirkelig for et billån egentlig, ettersom lånet blir relativt lite og betales ned normalt i løpet av 5 år, men det er jo klart at økonomien kan påvirkes på andre områder)

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-08, 16:25   #3
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ny bil? Når kommer 2009-modellene? Salg på 2008?

mrc, du må gjerne kommentere hva du synes er lureri med Prius om du vil, alle tråder kan spores av.

Det er 2010 modellen som har større endringer, ser det ut til. Men det påvirker jo bruktbilprisen når jeg skal selge igjen, om det er en 2009 eller en 2008-modell. Parantesbemerkningen min om økonomien går på helhetsbildet, ikke billånet.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-08, 17:20   #4
Malus
lurer
 
Malus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Innlegg: 3.842
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Ny bil? Når kommer 2009-modellene? Salg på 2008?

Vet at Skoda har kampanjer nå i høst, eksempelvis ekstra utstyr meed i prisen, hvis man kjøper 2008 nå (vi vurderer octavia).
2009 begynner vel å komme ut i nov / des.

__________________
Tre fininger : 07 - 09 - 11
Malus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-08, 17:29   #5
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.662
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ny bil? Når kommer 2009-modellene? Salg på 2008?

Vist du har tenkt å selge den igjen om ikke alt for mange år tror jeg du sparer på å kjøpe 2009. Når man selger bilder brukt er det veldig få som spør om den er tatt i bruk januar eller desember det året. eller november året før for den del. Noen gjør det. en fåtallet.

Men om du kjøper 2008 modell nå får man ofte med en del ekstra utstyr som kan være kjekt å ha.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-08, 22:47   #6
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Ny bil? Når kommer 2009-modellene? Salg på 2008?

Opprinnelig lagt inn av Balanse, her.

mrc, du må gjerne kommentere hva du synes er lureri med Prius om du vil, alle tråder kan spores av.

I praksis er den nok ikke så drivstoffeffektiv som Toyota skal ha det til. Man har flere undersøkelser, også fra norden, som viser at Prius er av bilene med størst avvik mellom oppgitt forbruk og reelt forbruk. Det har vel gjerne vært snakk om 50-60 prosent høyere forbruk i praksis, og i praksis også høyere forbruk enn en del biler i samme klasse størrelsesmessig. Med det klimaet vi har her skal man huske at om vinteren kjører man gjerne en del med varme og om sommeren bruker man gjerne AC. Batteriene er også noe mindre effektive i kulde.

Hvis bilen er ganske tungt lastet må den lille motoren gjerne jobbe temmelig hardt, hvilket gir betydelig økt forbruk.

Tenker man drivstoffgjerrighet, vil for eksempel en VW Passat TDI Bluemotion i praksis være bedre. I tillegg er det en bil som er langt større, kan lastes mer (så vidt jeg husker var det 320 kg nyttelast maks på Prius - altså fyller man bilen med passasjerer er det ikke mye man kan ha; nyttelasten blir også mindre dess mer utstyr det er i bilen). En dieselbil vil i praksis også ikke påvirkes spesielt mye om bilen er tom eller temmelig fullastet. Man ha da også mulighet for å trekke tilhenger om det skulle være behov for det...

Man kan gjøre Prius veldig gjerrig ved å kjøre svært forsiktig; samtidig kan man ved å kjøre økonomisk få omtrent de samme tallene på en vanlig dieselbil også. Trafikkøkonomisk Institutt hadde nettopp en sammenligning mellom Prius og Passat Bluemotion nå tidligere i år, der også de konkluderte med det, og at i deres total var faktisk Passat-en mer effektiv, selv om det er en større bil.

Litt av problemet med målingene som gjøres når biler skal "godkjennes" er at de ikke gjøres på virkelige veier, men på "bånd", og man gjør da utprøvingen gjerne med letteste variant av bilen og alt elektrisk som varme, ac, luftmotstand osv. vil ikke spille inn. På disse syntetiske testene gjør Prius det bra. På samme måte ser man faktisk at en del SUV-er ikke kommer noe dårligere ut enn vanlige personbiler med tilsvarende motor, selv om de i praksis på veien vil bruke en del mer pga. dekktype, luftmotstand m.m. Hvordan disse testene gjøres er så vidt jeg vet under EU-regelativ. Hadde man fått til mer realistiske tester kunne man ha fått noe forskjellige avgifter på en del modeller.

En ting er forbruket. Når det gjelder Prius og miljø ellers har bilen langt større forrurensning under produksjonen enn vanlige biler, blant annet på grunn av batteriet, økt energiforbruk i produksjonen og mindre deler basert på gjennvinning eller som senere kan gjenvinnes.

For at hybrid-biler skal få reell effekt, tror jeg vi trenger diesel-hybrider med plug-in-funksjonalitet slik at de i større grad kan drives elektrisk, og små dieselmotorer vil være mer effektive enn små bensinmotorer.

(Egentlig synes jeg Toyota er veldig dobbeltmoralistisk når de snakker om sin 0-utslipp-visjon og Prius, samtidig som de fortsetter å produsere en del biler som er alt annet enn miljøvennlige; en del av dem har man ikke på det norske markedet, men man kan jo se på en del av det Toyota leverer blant annet i USA)

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-08, 15:09   #7
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ny bil? Når kommer 2009-modellene? Salg på 2008?

Bare en liten oppdatering: Jeg vet ikke helt hva det blir til her. det er mye penger det er snakk om uansett. mrc kommer med interessante betraktninger, men jeg kjenner at jeg er ganske bestemt på en Prius. Jeg har fått et godt tilbud med masse ekstrautstyr fra en forhandler, og skal forsøke å presse den prisen litt mer siden det faktisk kommer ny modell i 2009 med en del endringer. Likevel, jeg kjenner jeg begynner å vurdere andre merker og modeller.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-08, 15:11   #8
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.662
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ny bil? Når kommer 2009-modellene? Salg på 2008?

Prius har vel den fordelen at den ikke bruker noe bensin på kø kjøring fordi man må opp i 45km i timen for å gå over på bensinmotor? Eller tar jeg helt feil nå?

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-08, 15:56   #9
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Ny bil? Når kommer 2009-modellene? Salg på 2008?

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Prius har vel den fordelen at den ikke bruker noe bensin på kø kjøring fordi man må opp i 45km i timen for å gå over på bensinmotor? Eller tar jeg helt feil nå?

Så lenge det er strøm kan den kjøre på el-drift. Batteri lades av bensinmotor + energi i form av rulling, bremsing osv. Med litt lengre køkjøring, og avhengig av hvordan man har kjørt før køen, vil det være strøm der, men etter hvert blir den avhengig av bensinmotoren.

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no