Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Automatgir eller manuell?

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-07-08, 19:12   #41
Nebbia
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Automatgir eller manuell?

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jøss, det visste jeg ikke. Er det fordi vi ikke er opplært til å kjøre med automat mon tro? (Jf. "andre faktorer".) I USA kjører man vel stort sett kun automat, hvordan er ulykkesstatistikken der?

Det er et økende antall biler med automatgir som selges, og at det er mange som ikke vant til å kjøre automatgir er en faktor man regner med har betydning, ja.

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg visste ikke at det var så mye dyrere for automat. Vi så ikke på prislappen da vi kjøpte, jeg var så forelsket etter å ha prøvd min svigerinnes bil.

Dette varierer jo en del fra bil til bil. Hvis bilen i utgangspunktet har sterk nok motor, er det kun forskjellen i girkasse som utgjør prisforskjellen. Da er den typisk 5-10 000 kroner. For mange mellomklassebiler er det mest brukte motorvalget gjerne 1,8-2,0 L med drøyt 100 HK. Dette anses ikke som nok for automatgir, og automatgir tilbys derfor gjerne i neste motorstørrelse ~2,2 L med 130-150 HK. Da medfølger ofte også en del tilleggsutstyr, men et prishopp på 50 000 mellom disse motoralternativene er vanlig.

  Svar med sitat
Gammel 26-07-08, 19:15   #42
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Automatgir eller manuell?

Ja det er faktisk sant. dyrere forsikring på automat og. Mener jeg?!?

Mange atomat biler med 4*4 er høyt på på ulykkes statistikken, leste jeg i naf motot en gang eller flere.
For mange tror at når de har 4*4 så er det bare å kjøre, og med automatgir så slipper de å gire,man kommer seg over alt, og man er bedre sjåfør :snil:



Angåenda pris:

at det varierer 5-10 000 kr er ikke sant. Har sett mange biler med samme motot både manuell og automat og automat ligger minimun 20-30 000 over manuell. på helt vanlige biler



og både 1,8 og 2,0 har på de alller aller fleste bilene godt over 100 hk de fleste mellom 130-170. Bensin biler

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-08, 20:52   #43
Nebbia
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Automatgir eller manuell?

Opprinnelig lagt inn av Honda, her.


Angåenda pris:

at det varierer 5-10 000 kr er ikke sant. Har sett mange biler med samme motot både manuell og automat og automat ligger minimun 20-30 000 over manuell. på helt vanlige biler

Kanskje noe underestimert fra min side. Jeg burde uansett skrevet fra [insert oppjustert anslag]. Mercedes' billigste automatkasse er 20 000 dyrere enn manuell. Avanserte automatkasser blir fort både 40-50 000 dyrere, ja.

Opprinnelig lagt inn av Honda, her.

og både 1,8 og 2,0 har på de alller aller fleste bilene godt over 100 hk de fleste mellom 130-170. Bensin biler

Jeg skrev drøyt 100 HK. 170 HK i en 2,0 L, vil jeg karakterisere som sportslig+.

  Svar med sitat
Gammel 26-07-08, 21:29   #44
Trixie
Bør lage seg en tittel selv
 
Trixie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Automatgir eller manuell?

Vi har byttet bil fra automat til manuell, og det er litt kjipt.
Men, vi har nå en bil med god plass da, type fornuftig bil(men jeg savner fremdeles vår morsomme litt ufornuftige bil).

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-08, 21:44   #45
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Automatgir eller manuell?

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Kanskje noe underestimert fra min side. Jeg burde uansett skrevet fra [insert oppjustert anslag]. Mercedes' billigste automatkasse er 20 000 dyrere enn manuell. Avanserte automatkasser blir fort både 40-50 000 dyrere, ja.



Jeg skrev drøyt 100 HK. 170 HK i en 2,0 L, vil jeg karakterisere som sportslig+.

Joda sant nok. Men jeg vil ikke si at 170 er sportslig... eller
Men 170 ble kanskje litt mye. men de fleste 2liter ligger på 130-160.

var sikkert litt slått ut av hvitvinen i går

Mercedes vet jeg ikke noe om men vet en del på japanerne. Og ford. Pappa kjøpte ny focus før jul. og da da det stor forskjell på manuell og automat. i pris. På helt samme bilene
Han fikk en fin pris på en demo med automat.

Synd for de som "trenger" det om det er sånn

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-08, 00:44   #46
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.470
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Automatgir eller manuell?

Opprinnelig lagt inn av løve70, her.

Jeg har hatt begge deler, og det er ikke noe problem å switche mellom automat og manuell (synes jeg). Vi har manuell gir nå, men med en sånn authold funksjon som gjør bakkestart til en lek

Hillholder? Sjenialt

Opprinnelig lagt inn av Honda, her.

pappa har automat å jeg skulle kjøre for bi en bil, hah var bare å glemme. For bilen var fan så treg i å gire ned å gire opp igjen.
Enda det er en god den hester under panstret

Jeg har tre kjøreprogrammer, og for tida går det mest i "power". Forbikjøring null problem.

Er spent på blankisen til høsten, men det er et program for det også, visstnok. Bekymrer meg mere at det er piggfrie vinterdekk, får se om de blir byttet ut i løpet av vinteren.

Jeg har ikke hatt automat før nå, det har aldri vært alternativet før. - Jeg kan da kjøre bil, liksom, og trenger ikke det. Men nå ble det tilfeldigvis automat - og dæven kor deilig å kjøre! Køkjøring spesielt, men jeg har med mye mere glede kjørt mange lange turer siden jeg kjøpte denne bilen. Tror automatgiret har skylda for det.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-08, 07:37   #47
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.922
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Automatgir eller manuell?

Det er utrolig deilig med automat, og har bare kjørt det i mange år nå. Har ikke problemer med å plutselig sette meg inn i en bil med manuelt gir allikevel, men blir kjapt oppgitt bare jeg skal gjennom byen med ørten lyskryss og rundkjøringer. Det er ikke noe problem å gå over til automat, men venner seg fort til deg. Tenk deg at venstrebeinet er "limt" fast og du ikke skal røre det når du kjører i starten. På vinterstid så hender det jeg bruker venstrebeinet på bremsen og høyrebeinet på gassen om en f.eks. står fast eller skal ta "bakkestart" på glatt føre.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-08, 09:31   #48
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Automatgir eller manuell?

Automat er topp! Så ufattelig deilig å kjøre, både på langtur og i byen.

Eneste jeg kan se som taler mot automat er at man ikke kan øvelseskjøre med den med barna. Men herlighet, vi har 14 år på oss på å kjøpe en bil med manuelt gir, hvis de fremdeles eksisterer da

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-08, 02:10   #49
BrannKop
Optimist
 
BrannKop sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7
BrannKop har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Automatgir eller manuell?

Ville definitivt valgt automatgir dersom dere har mye bykjøring. Tilvenningsfasen i forhold til manuell gir er over på "no time".

BrannKop er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-08, 11:43   #50
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Automatgir eller manuell?

Jeg har alltid kjørt manuell, og lærte automatgir på 2 minutt. En drøm å kjøre med. Det blir det på neste bil.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-08, 12:37   #51
Trois
Søkende
 
Trois sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.840
Trois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Automatgir eller manuell?

Elektrisk manuell

Trois er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-08, 13:47   #52
Kate
Bør lage seg en tittel selv
 
Kate sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.720
Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Sv: Automatgir eller manuell?

Jeg har manuelt gir i min privatbil, og på jobben kjører jeg Automatgir. Kunne tenkt meg automat i min bil også.

__________________
~ Det er bare med hjertet du virkelig kan se. Det viktigste er usynlig for øynene ~
Kate er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-08, 21:24   #53
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.070
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Automatgir eller manuell?

Opprinnelig lagt inn av HP, her.

Forbikjøring er ikke noe problem, bare å trykke gassen helt inn så girer automatkassen lavere enn jeg ville gjort med manuell, går som en kule og girer opp igjen når det trengs. 60-90 tar ikke mange sekundene.

Ja, trøkk han i bånn, man må ta godt i. Jeg har automatikk, og elsker det. Og jeg kjører en tung Hondacrv, men det går bra å kjøre forbi med den

Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-08, 19:27   #54
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Automatgir eller manuell?

En vurdering i henhold til at det er dyrt å fikse automat blir hvorvidt man kjøper ny* eller brukt og hvor lenge man har tenkt å ha bilen. Videre finnes det forsikringer der det i basis ikke koster noe ekstra å ha med en "drivlinjeforsikring" der man forsikrer seg mot svært høye kostnader knyttet til motor og girkasse. Slike forsikringer gjelder gjerne kun opp til en viss kilometerstand og alder på bilen.

Kjøper man ny bil, som privatperson, har man fem års reklamasjonsrett. Ikke tenkt så mye på garanti, for reklamasjonsrett vil være det som blir det sentrale. Kjøper man en to år gammel bil vil fortsatt tre år av reklamasjonsretten gjelde, så fram bilen har vært privateid hele tiden. Har en bil startet sitt liv som firmabil, leasingbil e.l. vil ikke denne reklemasjonsretten gjelde, men man vil fortsatt ha reklamasjonsrett i henhold til forhandler man kjøpte bilen fra etter kjøpsloven.

Det er store forskjeller mellom hvor gode automatkasser som brukes. Enkelte har eldre 4-trinns-konstruksjoner som fortsatt "lugger" en del når de skifter gir. I det "vanlige segmentet" blir DSG-kassene til VW-konsernet av det absolutt bedre. Disse har vel fem år bak seg nå på veien, og har ikke inntrykket så langt at det har vært spesielle problemer. Den nye varianten har en konstruksjon som imidlertid, i teorien, skulle være mer driftsikker/slitesterk - i tillegg til at den har et trinn ekstra. Denne brukes så langt ikke i alle modeller med DSG, men kommer vel i flere og flere modeller etter hvert.

Det man også skal huske, er at de fleste kassene i dag kan "kjøres manuelt", altså med at man selv velger gir.

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-08, 20:15   #55
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.864
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Automatgir eller manuell?

Kanskje jeg vurderer å få meg automat når jeg skal ha ny bil igjen en gang. Men jeg LIKER å gire, føler at jeg har mer kontroll på bilen da.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-08, 20:18   #56
Blomst
nygift
 
Blomst sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: beste plassen
Innlegg: 2.118
Blogginnlegg: 4
Blomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Automatgir eller manuell?

Jeg liker manuell best, men kan være deilig med automat avogtil, bortsett fra de gangene jeg har trøkka inn kløtchen

__________________
Det har jeg ikke gjort før, så det kan jeg helt sikkert.....

Knoll & Tott 04 lykketrollet 10
Blomst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-08, 20:19   #57
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Automatgir eller manuell?

Jeg ELSKER automatgir, og kan egentlig ikke tenke meg noe annet nå. Det er ikke stor overgang, etter fem minutter er du inne i det. Det er verre når du plutselig skal kjøre girbil igjen. :harenmorsomhistorie:
Og med kjøreskrekk gjør det jo kjøringen mye lettere, Iset, mindre å konsentere seg om.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-08, 20:19   #58
Dali
Glad
 
Dali sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.857
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Automatgir eller manuell?

Kommer aldri til å gå tilbake til manuell gir. Pris og bensinforbruk spiller ingen rolle Noen nevnte kjøreangst i en annen tråd, hos meg er den på vei bort nå som vi har automat.

Hva er det som gjør at dere blir bilsyk av automatgir da tror dere, Turi og Fluke?

__________________
Eldsteturbo 06, lilleturbo 08, og sisteturbo september 11.
Dali er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-08, 13:23   #59
F!reF|y
Fullverdig medlem
 
F!reF|y sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Akershus
Innlegg: 82
F!reF|y har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Automatgir eller manuell?

Jeg har bare hatt biler med manuell gir.
Har prøvd automat, men liker det bare ikke.
Akkurat kjøpt meg ny bil, og et av kriteriene var at det var manuell giring!

F!reF|y er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no