Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Hvilken bil bør jeg kjøpe?

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-08-08, 13:08   #1
Beathe
thirtysomething
 
Beathe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.542
Beathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hvilken bil bør jeg kjøpe?

I dag har vi en VW Boble som er veteranbil, og en Chrysler Grand Voyager som har blitt skilsmissebiler. Begge skal vi kvitte oss med. I Bobla får jeg bare med meg ett barn, og Chrysleren er for dyr (drikker mye bensin og dyr forsikring).
Har blitt alene, så det er stort sett Poden og jeg som skal ha plass i bilen. I tillegg ønsker jeg (Poden) å kunne ha med små venner/venninner hjem fra SFO. Kjekt med litt plass til bagasje også hvis vi skal på langtur.
Bilen bør være forholdsvis ny og driftssikker, drikke lite bensin/diesel samt være billig å forsikre. Bilen i seg selv bør helst ikke være for dyr heller, da jeg kommer til å sitte med et lite hyggelig huslån.
Hvilken bil leter jeg etter?
(Den kan forresten se sånn passe ok ut også )

__________________
Poden (2001)
Beathe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 13:57   #2
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.945
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken bil bør jeg kjøpe?

Jeg anbefaler deg også Skoda Fabia Stasjonsvogn. Det har vi.

En ganske så liten stasjonsvogn som bruker veldig lite bensin. Ikke noe fancy, men en bil som funker.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 13:58   #3
Mauser
Frafallen
 
Mauser sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 5.288
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilken bil bør jeg kjøpe?

Hvilken som helst Toyota.

__________________
You can't trust girls. When I get a girlfriend I am not going to tell her where I live or work.
Mauser er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 14:05   #4
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.101
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken bil bør jeg kjøpe?

Opprinnelig lagt inn av Mauser, her.

Hvilken som helst Toyota.

Jupp. Og gjerne denne:
http://www.finn.no/finn/car/object?f...6&WT.svl=Bilde

Den er ikke spesielt pen og spennende, men utrolig praktisk. Masse, masse plass, fleksible baksetet som kan legges frem eller tas ut, hele eller i deler. I baksetet er det integrerte bilputer - fint når man skal ha med et ekstra barn hjem. Barna sitter høyt - forebygger bilsyke.

Driftssikker!

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-08, 10:01   #5
Beathe
thirtysomething
 
Beathe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.542
Beathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvilken bil bør jeg kjøpe?

Tusen takk for svar!

__________________
Poden (2001)
Beathe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-08, 12:20   #6
Pelikan
Tåler regn
 
Pelikan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Home, but not alone
Innlegg: 5.045
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilken bil bør jeg kjøpe?

Er enig med de andre her. Skoda Fabia, eller Toyota. Hvis du bor på vestlandet, så vet jeg at Møller Bil nå selger ut mange Skoda Fabia rimelig og som er gått lite. (akkurat sett det i avisen for en ukes tid siden)

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-08, 14:37   #7
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvilken bil bør jeg kjøpe?

Siden man nevner Skoda her, kan man gjøre en god deal på Skoda Octavia som kombisedan med bensinmotor. Disse har på bruktmarkedet langt lavere pris enn stasjonsvognene, og langt lavere enn med dieselmotor. Plass og kjørekomfortmessig blir det veldig mye bedre enn Fabia.

Kombisedanen har like stort bagasjerom som stasjonsvognen hvis man ser bort fra høyden bak. Med kombisedan har man også stor innlastingsluke og man legge ned setene.

Hadde selv en Octavia tidligere og var særdeles fornøyd. Baksetet ble lite når man skulle ha flere barn i bakovervendte stoler, men samtidig blir størrelsen i baksetet i samsvar med mange andre biler i samme klasse.

Skoda Octavia er basert på VW Golf. Kupemessig blir de ganske like i størrelse, men Octavia har større bagasjerom.

Det er vanskelig å si noe mer konkret uten å vite hva budsjettet er. Jeg har ikke sjekket, men vil tippe man får en 2003-2004-modell til rett over 100 000 kr med greit km-stand og AC m.m.

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-08, 14:58   #8
Beathe
thirtysomething
 
Beathe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.542
Beathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvilken bil bør jeg kjøpe?

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Det er vanskelig å si noe mer konkret uten å vite hva budsjettet er. Jeg har ikke sjekket, men vil tippe man får en 2003-2004-modell til rett over 100 000 kr med greit km-stand og AC m.m.

Jeg vet ikke selv hva budsjettet er enda, men tatt i betraktning at jeg må kjøpe ut eksen (tipper jeg kommer til å ha rundt 2 mill i gjeld?) bør en bil ikke koste så altfor mye. Mammaogpappabanken as vil bidra en del for at jeg ikke skal behøve å selge, men jeg vet ikke hvor mye.
I tankene mine bør en bil ikke koste mye mer enn 100.000, være billig i drift, billig å forsikre, forholdsvis ny (for å unngår dyre verkstedutgifter). Det kan se ut som om dette er mulig hvis valget faller på en Skoda.

__________________
Poden (2001)
Beathe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-08, 15:12   #9
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.204
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken bil bør jeg kjøpe?

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Det er vanskelig å si noe mer konkret uten å vite hva budsjettet er. Jeg har ikke sjekket, men vil tippe man får en 2003-2004-modell til rett over 100 000 kr med greit km-stand og AC m.m.

En Octavia til 100000 er generelt en del eldre enn det og har gått minst 100000 km. Da begynner servicene å bli dyre.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-08, 15:27   #10
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.101
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken bil bør jeg kjøpe?

Toyota er veldig driftssikre. :reklamerer:

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-08, 20:31   #11
Malus
lurer
 
Malus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Innlegg: 3.842
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvilken bil bør jeg kjøpe?

Et eksempel fra finn:
http://www.finn.no/finn/car/object?f...81&WT.svl=Link

Prøv å søk Toyota eller Skoda til under 100.000,- under 100.000km og nyere enn 1998. Tror det er en god del å velge i.

__________________
Tre fininger : 07 - 09 - 11
Malus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-08, 21:22   #12
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvilken bil bør jeg kjøpe?

Honda
Civic er en fin bil om man ikke trenger stasjonsvogn. Accord er hakket over. Litt større Men dyrere.
Accord har og stasjonsvogn. Tourer heter den Altså accord tourer.

Toyota

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-08, 21:59   #13
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvilken bil bør jeg kjøpe?

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

En Octavia til 100000 er generelt en del eldre enn det og har gått minst 100000 km. Da begynner servicene å bli dyre.

Hvis det er stasjonsvogn og 1.9TDI ja, men som sagt - sjekker man 1.6 og kanskje også kombikupe, så er prisene noe helt annet.

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-08, 22:01   #14
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvilken bil bør jeg kjøpe?

Opprinnelig lagt inn av shg, her.

Et eksempel fra finn:
http://www.finn.no/finn/car/object?f...81&WT.svl=Link

Prøv å søk Toyota eller Skoda til under 100.000,- under 100.000km og nyere enn 1998. Tror det er en god del å velge i.

Den Octavia-en der var en 1.4-liter med 75hk. Personlig ville jeg i hvert fall ha unngått den da det bli vel liten motor for en såpass stor bil. Med 1.6 (102hk normalt sett, litt avhengig av årsmodell) er det litt mer futt i bilen. Denne motoren er også betyydelig sprekere enn f.eks. 1.6 og 1.8-motorene som Toyota leverte i mange biler fra slutten av nittitallet og langt inn på 2000-tallet.

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-08, 22:07   #15
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvilken bil bør jeg kjøpe?

Noen Octaiva-eksempler fra Finn:
- 2003 1.6 stasjonsvogn i Elegance-utgave (ganske bra utstyrt, bl.a. klimatronic):
http://www.finn.no/finn/car/object?f...14&WT.svl=Link

- 2002 1.9TDI stasjonsvogn:
http://www.finn.no/finn/car/object?f...14&WT.svl=Link

- 2002 1.6:
http://www.finn.no/finn/car/object?f...74&WT.svl=Link

Er sikkert en del mer uten at jeg nå brukte noe spesiell tid på å se hva som er tilgjengelig. Husk at f.eks. 115 000 kr på Finn i praksis gjerne kan bli 100 000 når man har prutet... veldig mange legger seg nok litt over det de faktisk forvetner å få.

et par titusen i kilometerforskjell ikke trenger å bety noe. En del serviceelementer går på også på alder. Det er såklart greit å sjekke om bilen står rett foran en storservice og alltids greit å ta en NAF-test.

Selv i kombisedan går det hund i bagasjerommet vil jeg tro...

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no