Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Smaker svinekjøtt av og til motbydelig for deg?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-07-15, 22:27   #1
Skjevo
Erfaren
 
Skjevo sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 859
Skjevo er populærSkjevo er populærSkjevo er populærSkjevo er populær
Standard

Smaker svinekjøtt av og til motbydelig for deg?

Jeg lærer aldri. Er glad i svinekjøtt og bestiller gjerne på restaurant eller hiver på grillen uten tanke på at risikoen er stor for at jeg brekker meg av den motbydelige, svetteluktlignende hormonsmaken. Denne artikkelen tar for seg hvordan gener er med på å avgjøre om man kjenner smaken av råne: http://forskning.no/mat-husdyr-dna/2...arer-vond-lukt

Interessant! Må bare ha det i mente til neste svinekjøttmåltid. Kjenner du igjen stanken?

__________________
Plutten (04) og Tullegull (07)
Skjevo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-15, 22:32   #2
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.801
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Smaker svinekjøtt av og til motbydelig for deg?

Det har jeg faktisk, heldigvis, aldri opplevd.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-15, 22:34   #3
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.481
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Smaker svinekjøtt av og til motbydelig for deg?

Nei,det har jeg ikke opplevd.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-15, 22:56   #4
Plipp
Getting in tune
 
Plipp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.267
Plipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt av
Standard

Sv: Smaker svinekjøtt av og til motbydelig for deg?

Ja! Flere ganger, både hjemme og på restaurant, har jeg måttet gi opp å spise fordi det smaker råne. Skikkelig kvalmende.

__________________
"There is a crack in everything, that's how the light gets in."
- Leonard Cohen
Plipp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-15, 22:58   #5
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Smaker svinekjøtt av og til motbydelig for deg?

Jepp. Jeg spiser lite svin pga dette.

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-15, 23:09   #6
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.771
Blogginnlegg: 13
Bokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Smaker svinekjøtt av og til motbydelig for deg?

Vi hadde svinekjøtt til middag i dag, og jeg spiste nesten bare tilbehøret. Egentlig synes jeg svin kan være riktig godt, men i dag (og av og til ellers) synes jeg det er en skarp, ekkel bismak. Er det råne det smaker altså?

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-15, 23:11   #7
C.D
Bør lage seg en tittel selv
 
C.D sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2012
Hvor: opp ei trapp og inn ei dør
Innlegg: 1.721
C.D er populærC.D er populærC.D er populærC.D er populær
Standard

Sv: Smaker svinekjøtt av og til motbydelig for deg?

Så interessant!
Ja, jeg syns innimellom at det stinker av svinekjøtt, men ikke hver gang. Dette forklarer jo hvorfor!

__________________
Attpåknerten, november 09
C.D er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-15, 23:20   #8
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Smaker svinekjøtt av og til motbydelig for deg?

Nei. Ikke synes jeg koriander smaker såpe heller. Min mor synes koriander smaker håndsåpe, at svinekjøtt smaker rånesperm, at lam smaker harskt sauefett osv.

Jeg er glad mat smaker godt.

Dette var jo interessante tanker;

Sitat:

Døra til en helt ny forståelse av luktesansens virkemåte og betydning er åpnet.

I framtida vil vi kanskje kunne koble ulikheter i evnen til lukt og smak til både fedme og sykdommer. Muligens gir noen typer reseptorer en mye større nytelse, for eksempel i møte med søtsaker, enn andre? spekulerer Egelandsdal.

- Kanskje går det galt når mennesker med visse typer reseptorer blir eksponert for et helt uvant kosthold.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers

Sist redigert av Harriet Vane : 30-07-15 kl 23:28.
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-15, 23:48   #9
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Smaker svinekjøtt av og til motbydelig for deg?

Jepp. Noen ganger smaker og lukter svinekjøtt vondt. Men har aldri opplevd det på restaurant. Bare på kjøtt kjøpt i butikk som jeg tilberede hjemme.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-15, 23:51   #10
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.403
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Smaker svinekjøtt av og til motbydelig for deg?

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Nei. Ikke synes jeg koriander smaker såpe heller. Min mor synes koriander smaker håndsåpe, at svinekjøtt smaker rånesperm, at lam smaker harskt sauefett osv.

Jeg er glad mat smaker godt.

Dette var jo interessante tanker;

Jeg har heller aldri vært plaget av det, og aner ikke hvordan råne smaker, og er aller mest fascinert av din mot visstnok vet hvordan rånesperm smaker...

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-15, 23:57   #11
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.245
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Smaker svinekjøtt av og til motbydelig for deg?

Jeg er ikke så glad i svinekjøtt uansett.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-15, 23:58   #12
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.840
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Smaker svinekjøtt av og til motbydelig for deg?

Nei, heldigvis ikke!

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-15, 00:01   #13
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.794
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Smaker svinekjøtt av og til motbydelig for deg?

Nei, jeg har heldigvis aldri opplevd dette.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-15, 00:03   #14
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.025
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Smaker svinekjøtt av og til motbydelig for deg?

Jepp! Jeg liker svinekjøtt, men innimellom lukter det urin og smaker høgg. Jeg kan ikke spise det når det kommer med rånesmak!

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-15, 00:51   #15
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.404
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Smaker svinekjøtt av og til motbydelig for deg?

Jeg spiste ikke svin før jeg var godt voksen, klarte ikke smaken og ble kvalm av det. Har ikke tenkt på denne forklaringen!

__________________

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-15, 00:53   #16
Albertine
Bør lage seg en tittel selv
 
Albertine sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2014
Innlegg: 3.687
Blogginnlegg: 35
Albertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Smaker svinekjøtt av og til motbydelig for deg?

Det hender... Svenskkjøtt har jeg sluttet å kjøpe fordi det smaker ekkelt når jeg tilbereder det, men jeg har ikke støtt på det samme med norsk kjøtt. Ennå.

Albertine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-15, 00:57   #17
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.327
Blogginnlegg: 40
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Smaker svinekjøtt av og til motbydelig for deg?

Jeg er ikke noe særlig glad i svinekjøtt, nettopp fordi jeg har hatt noen opplevelser med sånn rånesmak, så jeg spiser bare gris som er røkt eller krydra/marinert godt.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 31-07-15, 01:51   #18
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.866
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Smaker svinekjøtt av og til motbydelig for deg?

Jeg er ikke fryktelig glad i svinekjøtt, jeg kjøper det aldri, men spiser det glatt når jeg får det servert. Billige nakkekoteketter smaker jo høgg, og jeg synes det er lett å smake "effekten" av masseproduksjon. Vi spiser litt svinekjøtt fra lokal produsent, som vi får av slekt, og det smaker jevnt over bedre enn sånt som nakkekoteketter på Bunnpris.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-15, 02:04   #19
Gerbera
Bør lage seg en tittel selv
 
Gerbera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Viken
Innlegg: 4.466
Gerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Smaker svinekjøtt av og til motbydelig for deg?

Definitivt, og jeg spiser svært sjelden svinekjøtt av den grunn. Synes ofte den både lukter og smaker råne.

__________________
To søte germini 05~07
Gerbera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-15, 02:14   #20
Fuja
Superaktiv
 
Fuja sin avatar
 
Medlem siden: May 2013
Hvor: Tromsø
Innlegg: 465
Fuja er litt kulFuja er litt kul
Standard

Sv: Smaker svinekjøtt av og til motbydelig for deg?

Ja, spiser ikke rent svinekjøtt pga lukt og smak.

Fuja er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no