Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Plukking og bruk av rips

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-07-13, 19:28   #21
Nabojenta
#1
 
Nabojenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.649
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Plukking og bruk av rips

Pappa lager hver sommer verdens beste ripsgele og ripssaft. Nydelig!

__________________
Nabojenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-13, 19:30   #22
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.336
Blogginnlegg: 43
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Plukking og bruk av rips

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Rips blandet med bringebær blir en fantastisk god saft. 50/50 av hver.

Jepp. Beste safta som finnes.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-13, 19:32   #23
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Plukking og bruk av rips

Ripschutney høyres godt ut. Fann ei oppskrift på frukt.no.
Eg pleier å plukke med hams og alt og fryse ned for seinare å koke det opp til saft. I fjor fekk eg aldri gjort det, sidan eg aldri fekk tak i blåbær. Så dermed har eg ein god del bær liggande i frysen frå i fjor, som må brukast i år.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-13, 19:48   #24
Cumulus
Bør lage seg en tittel selv
 
Cumulus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 3.625
Cumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Plukking og bruk av rips

Jeg ville helt klart laget saft! Det er jo sååå godt. Husker ikke eksakt oppskrift, men det er jo egentlig bare å koke opp med vann og sukker, og sile det av før det settes kaldt. Det kan da ikke gå feil.

Cumulus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-13, 20:55   #25
Puslingen
Bør lage seg en tittel selv
 
Puslingen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Innlegg: 3.246
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Plukking og bruk av rips

Me har brukt å fryse dei og spise med vaniljesaus utover vinteren. Har også brukt dei i smuldrepai, og i kake med gelelokk. Dvs. sukkerbrød med vaniljekrem og rips mellom laga, og gele på toppen.

Kjenner eg må kjøpe nye ripsbusker til hagen. Er så godt.

__________________
Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life beliving that it is stupid.
Puslingen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-13, 21:23   #26
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.862
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Plukking og bruk av rips

Nå har jeg plukket og renset 1,15 kg rips. Det var jaggu mer arbeid å rense enn jeg trodde. Moren min plukket over to kg tidligere i sommer da vi var på ferie. Nå er det bare litt kart igjen på busken.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-13, 21:27   #27
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.526
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Plukking og bruk av rips

Absolutt interessert i mange typer bruk av rips.

Bill.mrk: Hagen innehar 8 ripsbusker.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-13, 21:35   #28
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.862
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Plukking og bruk av rips

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Absolutt interessert i mange typer bruk av rips.

Bill.mrk: Hagen innehar 8 ripsbusker.

Et eller annet sted har jeg oppskrift på en rips-iskake. Jeg har aldri laget den, men jeg har spist den og den er veldig god. Kan lete litt.

Jeg synes rips er for surt til å spise alene, også med vaniljesaus og slikt til. Foreldrene mine elsker det, noe jeg aldri har kunnet fatte, de rynket noe veldig på nesen av surt godteri jeg spiste som barn, og ripsen var da langt surere enn det...

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-13, 21:41   #29
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.526
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Plukking og bruk av rips

Jeg digger surt godteri, og har senest i dag spist vaniljeis med rips og vaniljesaus, det er godt det! Ungene likte det også.

Mormor pleide å fryse dem og servere risp i sukkerlake, da ble det slett ikke surt, altså!

Både jeg og ungene kan fint plukke rips i hagen og spise direkte, så vi har ikke problemer med at det er for surt. Men 8 busker er MYYYYYYYYE bær altså!

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-13, 21:41   #30
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.526
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Plukking og bruk av rips

(Og ja, jeg lar både naboer og slekt som måtte ønske plukke så mye de måtte ønske)

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-13, 22:15   #31
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Plukking og bruk av rips

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Nå har jeg plukket og renset 1,15 kg rips. Det var jaggu mer arbeid å rense enn jeg trodde. Moren min plukket over to kg tidligere i sommer da vi var på ferie. Nå er det bare litt kart igjen på busken.

Det er fint med safting da. Man kan slenge i hele hamsen. Blir lettere å plukke også.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-13, 22:16   #32
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.460
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Plukking og bruk av rips

Jeg fryser ned i småposer til smoothie.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-13, 22:26   #33
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.815
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Plukking og bruk av rips

Jeg pleier rense dem og strø litt sukker på. Så har jeg i en frysepose og knyter helt i enden så de har god plass. Jeg legger posen i fryseren med bærene spredt god utover. Da kan jeg ta så mye eller lite jeg vil. Når det har frosset samler jeg det nederst i posen så den ikke tar så mye plass.

Jeg synes rips rørt med sukker og servert med kjøpt vaniljesaus er nydelig. Det må være den kjøpte Piano-sausen.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-13, 22:37   #34
Pingis
Kald på føttene
 
Pingis sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 4.962
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Plukking og bruk av rips

Rips- og bringebærsyltetøy (blandings, altså) er veldig godt.

__________________
Tilfeldighetene er våre venner.
Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-13, 08:55   #35
Husfruen
Erfaren
 
Husfruen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 952
Husfruen er litt kul
Standard

Sv: Plukking og bruk av rips

Rips, blåbær og krøkebær blir veldig god saft

Husfruen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-13, 09:24   #36
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Plukking og bruk av rips

Jeg lager saft.

Den aller beste oppskriften er å la ripsen stå i en bøtte i kjøleboden/et veldig kjølig sted (kjeller) i en liten uke. Rør litt i bærene innimellom og mos dem gjerne litt. Bruk saftkoker og lag saft. Avkjøl. Ha den kalde saften i en kjele og bland i sukker. 1/2 - 3/4 l sukker pr. liter saft.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-13, 15:53   #37
carmenzita
Bør lage seg en tittel selv
 
carmenzita sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Vestfold
Innlegg: 2.183
carmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Plukking og bruk av rips

Jeg har laget saft av mine rips....

carmenzita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-13, 17:10   #38
C.D
Bør lage seg en tittel selv
 
C.D sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2012
Hvor: opp ei trapp og inn ei dør
Innlegg: 1.721
C.D er populærC.D er populærC.D er populærC.D er populær
Standard

Sv: Plukking og bruk av rips

Hyacinth! Har du fått oppskrifta?
Jeg har kommet meg hjem og plukket bær, så nå trenger jeg oppskrift til chutney

__________________
Attpåknerten, november 09
C.D er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-13, 17:21   #39
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.862
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Plukking og bruk av rips

Nei, dessverre, men jeg treffer mor i kveld og lover å purre. TTT med min mor.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-13, 18:02   #40
C.D
Bør lage seg en tittel selv
 
C.D sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2012
Hvor: opp ei trapp og inn ei dør
Innlegg: 1.721
C.D er populærC.D er populærC.D er populærC.D er populær
Standard

Sv: Plukking og bruk av rips

Den er grei Jeg googla litt og såg at jeg sikkert ikke har alle ingredienser i hus så jeg får ikke begynt idag.

__________________
Attpåknerten, november 09
C.D er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no