Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Å kjøpe sin første bil

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-11-10, 21:25   #1
hildeje
Superaktiv
 
hildeje sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 407
hildeje er litt kulhildeje er litt kul
Smil

Å kjøpe sin første bil

er jammen ikke enkelt
Hvilket merke?
Pris bør jeg legge meg på da?
Kan legge litt penger i en bil nå men kanskje ikke om 3 år og ønsker ikke en så gammel bil at en må begynne reparere med en gang liksom.
Dette er en nr2 bil men med et ok bagasjerom sånn at en vogn kan bli med.

Fyr løs

hildeje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-10, 22:30   #2
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.498
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å kjøpe sin første bil

Min første bil er en Honda Civic, 2001 modell. Jeg tror den heter kombi? Får plass til en del i bagasjerommet hvertfall, men det er langt fra noen stasjonsvogn. Har ikke hatt barnevognbehov siden jeg tok lappen, men plass til mange kofferter er det hvertfall. Går som en klokke, aldri noe feil. Tror ikke de koster så mye heller.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-10, 22:43   #3
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.403
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Å kjøpe sin første bil

Toyota er som regel driftssikre og har billig vedlikehold. Volvo har dyrt vedlikehold.

millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-10, 22:45   #4
Nyx
Kan tituleres
 
Nyx sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
Innlegg: 1.597
Nyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Å kjøpe sin første bil

Jeg har alltid hørt at Toyora-eiere er blandt de mest fornøyde bileierne, spesielt når det gjelder bruktbil. Toyota er vel generelt en bil som holder lenge.
Merzedes er vel også kjent for å kunne bli gamle, og trenge relativt lite vedlikeholde (i forhold til andre biler). Men vi hadde to (aldende, ikke gamle) merzer på 3-4 år, og begge brøt sammen, så personlig er jeg blitt skeptisk...

__________________
♪♫ Hva skal det til? Hva må jeg gi? Og hva er prisen for å bli fri? Et utopi som kunne bli mer enn en drøm. ♪♫
Nyx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-10, 23:15   #5
Lommelun
Superduperaktiv
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 573
Lommelun er litt kulLommelun er litt kul
Standard

Sv: Å kjøpe sin første bil

Er masse brukbart på markedet....

For 50 - 100 000 så får du deg en grei Skoda Octavia eller VW Passat...
Begge er gode biler mener jeg.

For 150 000 får du en Citroen Berlingo som ikke er gått mange km...
Gamle modellen vel og merke og ikke den vakreste bilen, men en praktisk og rimelig bil.

Toyota er det mange som liker godt...
Corolla finnes det mange GODE utgaver av som ikke er så kostbare å kjøpe.

Men uansett hvilket merke eller modell man kjøper så er ikke alle biler like bra skrudd sammen og man MÅ påregne noe vedlikeholdskostnad når bilen eldres... Dette gjelder på absolutt alle bilmerker og modeller.
Den som sier noe annet ser ikke lengre enn sin egen nese.

Bremser og dempere blir slitt ut, registerreim og olje bør skiftes på intervall, batteriet har begrensa levetid og andre deler blir før eller siden ødelagt.

Lommelun er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-10, 08:08   #6
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Å kjøpe sin første bil

Opprinnelig lagt inn av hildeje, her.

er jammen ikke enkelt
Hvilket merke?
Pris bør jeg legge meg på da?
Kan legge litt penger i en bil nå men kanskje ikke om 3 år og ønsker ikke en så gammel bil at en må begynne reparere med en gang liksom.
Dette er en nr2 bil men med et ok bagasjerom sånn at en vogn kan bli med.

Fyr løs

Hvor mange og hvor gamle barn er det som skal være med? Omtrentlig budsjett for kjøpet? Hvor langt tror du det vil kjøres i året? Er det spesielle krav til utstyr på noe område?

Uten å ha litt mer å gå etter er det veldig vanskelig å gi konkrete råd....

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-10, 08:22   #7
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å kjøpe sin første bil

Du skriver lite om størrelsen på familien og hvor mye plass dere trenger i bilen.

Vi har akkurat solgt en Skoda Fabia. Den har vi vært strålende fornøyd med til bykjøring (ikke så strålende på småveiene på hytta om vinteren). Men den har vi nå byttet ut fordi vi har to barn, hvorav ett sitter i beltestol og det andre i bakovervendt sete, da var det ikke plass til passasjerer i bilen. Så det er ikke bilen jeg anbefaler til 3-barnsfamilier.

Skoda er ellers svært konkurransedyktige på pris og har de siste årene konkurrert med Toyota om servicenivå også.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07

Sist redigert av Tjorven : 16-11-10 kl 08:29.
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-10, 10:24   #8
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.601
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Å kjøpe sin første bil

Vi kjøpte en brukt Toyota Corolla Verso for drøyt tre år siden, og er veldig fornøyd med den. Vi betalte en del for den, men da hadde den ikke gått mer enn 75 000. Den er god å kjøre, med passe motorkraft til at jeg ikke føler jeg bruker en evighet på å komme opp i fart. Isofixfeste i baksetet (men ikke midt i), og plass til en sammenslått barnevogn baki. Baksetene er lette å legge ned, og det er to ekstra seter i bagasjerommet som er enkle å sette opp.

Den første vi prøvekjørte hadde ryggesensor, og det var grusomt når vi skulle parkere i garasjen. Bilen vi kjøpte har ryggekamera, og det er deilig. Også er bilen god å sitte i, da jeg var gravid og hadde bekkenløsning var det der jeg satt best. Nesten så jeg vurderte å bli der noen ganger.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-10, 19:19   #9
hildeje
Superaktiv
 
hildeje sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 407
hildeje er litt kulhildeje er litt kul
Standard

Sv: Å kjøpe sin første bil

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Hvor mange og hvor gamle barn er det som skal være med? Omtrentlig budsjett for kjøpet? Hvor langt tror du det vil kjøres i året? Er det spesielle krav til utstyr på noe område?

Uten å ha litt mer å gå etter er det veldig vanskelig å gi konkrete råd....

Foreløpig ett barn på 3 år, 150.000 som budsjett kanksje men jeg vet liksom ikke hvordan pris jeg skal legge meg på.
Bilen kommer i hovedsak til å bli brukt til og fra jobb, butikk å sånn så kanskje 6000 - 7000 i året kanskje i km.
Utstyr er ikke et must men jatakk

hildeje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-10, 20:22   #10
Lommelun
Superduperaktiv
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 573
Lommelun er litt kulLommelun er litt kul
Standard

Sv: Å kjøpe sin første bil

Noen eksempler på brukbare biler.
Jeg har ikke leita blant utvalget fordi det finnes veldig mange bruktbiler på finn.no, men det kan jo være et utgangspunkt.
-

http://www.finn.no/finn/car/used/obj...nkode=25311128
Citroen Berlingo...
I byen jeg bor så har vi en veldig bra Citroen forhandler og det er nok derfor at det er veldig mange av disse på veiene her. Har ikke hørt noe annet en at folk er fornøyd med denne bilen.
Selv har jeg nettop kjøpt meg en ny utgave av Berlingo og er etter 1 mnd fornøyd. Men det skulle forøvrig bare mangle.

http://www.finn.no/finn/car/used/vie...nkode=24520453
Toyota Corolla som det tipses om fra andre.
Toyota er jo kjent som solide biler som er bra skrudd sammen.

http://www.finn.no/finn/car/used/obj...nkode=24271128
Skoda Octavia hadde jeg som bil før jeg kjøpte Berlingoen.
Jeg kjøpte min (98mod, 1,6bensin) på kmstand 120 000 og kjørte den til 270 000km. Det siste året var det mye trøbbel, men så var den også gått svært langt da.
Ellers så er dette gode biler å kjøre og Octavia kommer godt ut i kundebarometere over fornøyde kunder. Denne hadde mye utstyr.

http://www.finn.no/finn/car/used/obj...nkode=19626263
Mitsubishi Lancer med SVÆRT lav km....
Kjenner ikke denne bilen, men den er sikkert bra.


Om ikke du finner din nye bil blant disse så kan jo dette være til inspirasjon og hjelp til å orientere seg om hvilke muligheter som finnes.

Lommelun er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-10, 20:49   #11
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Å kjøpe sin første bil

Opprinnelig lagt inn av hildeje, her.

Foreløpig ett barn på 3 år, 150.000 som budsjett kanksje men jeg vet liksom ikke hvordan pris jeg skal legge meg på.
Bilen kommer i hovedsak til å bli brukt til og fra jobb, butikk å sånn så kanskje 6000 - 7000 i året kanskje i km.
Utstyr er ikke et must men jatakk

Hvis det er forutsigbare kostnader man er ute etter, og behovene plassmessig også blir ganske beskjedne, får man her seg i praksis en omtrent ny småbil med lang reklamasjonstid igjen. Trengt tatt kan man også få en del helt nye småbiler fra Huyndai, Kia m.fl. for den prisen - men det er da små biler, med små motorer og beskjedent utstyr. Og på sett og vis litt lav sikkerhet av rent fysiske årsaker - det hjelper nødvendigvis ikke at en liten bil har fem stjerner i kollisjonstester i møte med gjennomsnittsbilen på norske veier vektmessig...

Ut i fra det du ellers beskriver ville jeg kjøpt bensinbil og ikke dieselbil. Mye småkjøring gir ikke noe besparelse med diesel, og man har da ulemper som at mange småbiler er uten tilleggsvarmer slik at de med diesel tar lang tid å bli varm og pga. partikkelfilter i nyere biler er man avhengig av at bilen faktisk benyttes en del for å unngå problemer.

Ser man på Finn vil man finne en del 2010-modeller som har gått under 30 000 km innenfor din prisklasse.

Er det en småbil man vil ha, eller er det helst en litt større bil? Småbil er f.eks. Polo, Fabia, i10 - kompaktklasse blir Focus, Golf, Octavia, Astra og videre blir det igjen større biler, som vel trolig ikke er spesielt aktuelt?

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-10, 21:51   #12
hildeje
Superaktiv
 
hildeje sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 407
hildeje er litt kulhildeje er litt kul
Standard

Sv: Å kjøpe sin første bil

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Er det en småbil man vil ha, eller er det helst en litt større bil? Småbil er f.eks. Polo, Fabia, i10 - kompaktklasse blir Focus, Golf, Octavia, Astra og videre blir det igjen større biler, som vel trolig ikke er spesielt aktuelt?

Har sett på kompaktklasse biler jeg da og inkl. polo som ikke er ''så'' små lengre
en større bil er ikke nødvendig nei

hildeje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-10, 21:52   #13
hildeje
Superaktiv
 
hildeje sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 407
hildeje er litt kulhildeje er litt kul
Standard

Sv: Å kjøpe sin første bil

Opprinnelig lagt inn av Lommelun, her.

Om ikke du finner din nye bil blant disse så kan jo dette være til inspirasjon og hjelp til å orientere seg om hvilke muligheter som finnes.

Tusen takk for linkene, skal ile inn å se

hildeje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-10, 23:22   #14
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Å kjøpe sin første bil

Opprinnelig lagt inn av hildeje, her.

Har sett på kompaktklasse biler jeg da og inkl. polo som ikke er ''så'' små lengre
en større bil er ikke nødvendig nei

For 150 000 kr får du en omtrent helt ny Polo hvis man klarer seg med 1,2-literen med 60hk. Nye Polo-en synes jeg har skikkelig stilig design. Nye Ford Fiesta er også en mulighet - også her blir det nesten helt ny bil i den prisklassen.

Huyndai i20 kan også være verdt å se på. Interiørmessig blir det "simpelt" sammenlignet med Polo. Kia har jo en del av de samme modellene som Huyndai, bare annet navn, og har 7 års garanti. Huyndai har fem år, men strengt tatt betyr fem år lite egentlig sett opp i mot at man normalt sett også har fem års reklamasjonsrett så lenge bilen ikke i utgangspunktet ble kjøpt som firmabil/leaseingbil eller på annen måte næringskjøp. Kia har vel samtidig noe service inkludert i noen år så vidt jeg husker.

Skoda Fabia er jo også et valg der man får bortimot helt ny bil til 150 000. Mitsubishi Colt også - der får man vel faktisk kanskje helt ny bil til den prisen. Mitsubishi har vel også service for noen år inkl. i prisen.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no