Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Det hoper seg opp med rene klær

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-11-13, 22:11   #141
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.883
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Det hoper seg opp med rene klær

Dokke meine altså at ei lyseblå skjorte ikkje blir stygg av å bli vaska med svarte bukser? Og at dei fine lyserosa trusene mine ikkje blir stygge når eg vaske dei med dei svarte?

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-13, 22:19   #142
energibombe
Aktiv
 
Medlem siden: Oct 2012
Innlegg: 173
energibombe har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Det hoper seg opp med rene klær

Opprinnelig lagt inn av Tussa, her.

Dokke meine altså at ei lyseblå skjorte ikkje blir stygg av å bli vaska med svarte bukser? Og at dei fine lyserosa trusene mine ikkje blir stygge når eg vaske dei med dei svarte?

Lyseblå skjorter havner i lys 60 dunken her. Truser skal være sorte!

energibombe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-13, 22:19   #143
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.932
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Det hoper seg opp med rene klær

Jeg vasker lyseblått og rosa med hvitt. Om jeg har veldig mye sort samtidig så vasker jeg det sammen, men jeg venter ikke til jeg har nok til å fylle opp en maskin med en spesiell farge nei. Jeg har opplevd en virkelig feilfargehendelse og det var mannen som vasket en blå handlepose med en hvit vask. Jeg har fremdeles lyseblå underbukser.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-13, 22:40   #144
Mirasol
En Som Trener
 
Mirasol sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 6.158
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Det hoper seg opp med rene klær

Kun en gang det har gått galt her, og det var en knall rød morgenkåpe som var satt på med noe rosa greier, det ble skjoldete. Men den morgenkåpa skulle aldri vært vasket sammen med noe som helst, for verre loing har jeg aldri vært borti heller. Drittkåpe! Men jeg vasket klærne om igjen umiddelbart og det gikk helt fint vekk igjen altså!

__________________
Storebror-02, Mellomsøster-05, Lillesøster-08
Mirasol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-13, 22:43   #145
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.893
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Det hoper seg opp med rene klær

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg eier ikke skjorter eller bluser, f.eks. Det er et bevisst valg.

Mannen bruker en del skjorter. De tromles i tre minutter og henges til tørk på en henger. Deretter rett inn i skapet. Da er de glatte nok for oss. Stryking driver vi (han) med til 17. mai, og kun da.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-13, 22:45   #146
Isbjørn
WF: Isbjorn
 
Isbjørn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.106
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Det hoper seg opp med rene klær

Vi er 5 i familien, 3 barn på 6, 8 og 12 år. Hver person har sin egen rentøykurv, så jeg bare sorterer klær direkte fra tørketrommelen. Så får barna beskjed om å legge inn i skapet selv. Gubben henter sin kurv når han begynner å mangle noe i skapet.

__________________
Ongan 01, 04 og 07
Isbjørn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-13, 22:52   #147
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.893
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Det hoper seg opp med rene klær

Det farger aldri av her heller. Om en lyseblå eller rosa greie havner i mørk eller lys vask spiller ingen rolle, det er det som er så kjekt med de plaggene. MEn jeg må ha både lys og mørk 40- og 60-gradersvask, for jeg kan jo ikke vaske en knallblå t-skjorte med en helt hvit. Jeg driter i trusene, men vi har både lyse og mørke håndklær, skjønt de mørke er såpass utvasket nå at de fint kan gå i lysvasken.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-13, 00:03   #148
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.183
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Det hoper seg opp med rene klær

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Mirasol, Candy Darling og jeg er søstre i ånden.

Kan jeg være medsøster selv om jeg også har en egen skuff til juleduker og bunadsskjorter?

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-13, 09:09   #149
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.932
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Det hoper seg opp med rene klær

Søster Nextlife. :velkommen:

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-13, 09:20   #150
Sol
Skinner
 
Sol sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 4.269
Sol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt likt
Standard

Sv: Det hoper seg opp med rene klær

Nye mørk blå eller sorte jeans kan ofte ha litt overskuddsfarge i seg, så første vasken med et lyst bommullsplagg som suger farge, hadde jeg ikke giddet. Men glatte skjorter tar ikke farge som en t-skjorte. Etter å ha vasket buksene et par ganger, er det ikke så farlig lenger.

Jeg vasker heller fulle maskiner enn å sortere som en gal, altså.

__________________
Solstrålen og Sjarmtrollet (04)
Sol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-13, 09:27   #151
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.484
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Det hoper seg opp med rene klær

Hva er det dere vasker på 60 grader da? Her går sengetøy ofte på det, lite annet.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-13, 09:29   #152
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.502
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Det hoper seg opp med rene klær

Men dere som sorterer i en million bokser: Dere må da ha veldig mye klær? Hvis jeg skulle sortert så mye hadde det jo gått en halv evighet før noen av boksene er fulle?

Hos oss er det:

Håndklær - alle er hvite, vaskes sammen på 90 grader
Hvitt 60 grader
Farget 40 grader
Ull

Nye olabukser vaskes for seg selv første gangen. Sengetøy tas av hver søndag, legges stort sett på igjen på kvelden. Juleduken fra i fjor blir sikkert vasket en gang i løpet av desember.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-13, 09:32   #153
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.893
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Det hoper seg opp med rene klær

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Hva er det dere vasker på 60 grader da? Her går sengetøy ofte på det, lite annet.

Alle mannens skjorter og t-skjorter. For hvis ikke lukter de deo(!) når de kommer ut. Det er et kjempeproblem med den deo-lukta, og vi har begynt å ta ren eddik under ermene før hver vask. Det er en kjempejobb, men ellers stinker de. Det lukter ikke svette, men ekkel og emmen deo. Og de må på 60.


Hvis vi likevel skal vaske klærne hans, så går håndklær, trusler, sokker, vaskekluter og kjøkkenkluter på 60, det også. Men det går like gjerne på 90.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-13, 09:40   #154
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Det hoper seg opp med rene klær

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Hva er det dere vasker på 60 grader da? Her går sengetøy ofte på det, lite annet.

Håndklær, treningstøy, undertøy, sokker, strømpebukser, t-skjorter. Sånne ting som det blir bakterier i som skaper lukt om det aldri får en runde på 60 grader.

Sengetøy vasker jeg alltid på 90. Og ofte håndklær også.

http://www.plusstid.no/Klesvask/Arti...ere-temperatur

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-13, 09:42   #155
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.893
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Det hoper seg opp med rene klær

Sengetøy går på 90 her også. Og som regel håndklær, men de vaskes også på 60.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-13, 10:21   #156
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.251
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Det hoper seg opp med rene klær

Jeg vasker det meste av barnas tøy på 60. Ikke ull, så klart. Er det veldig mye elastin i det går det gjerne på 40 - til gjengjeld er det ofte treningstøy, og det må ha en runde på 60 i hvert fall innimellom.

En gang i skuddåret går det en singelvask med mine mer sarte klær. Det som er så morsomt, er at det er såpass sjelden at det er nesten som å få nye klær! De har jo ligget nederst i kurven i evigheter!

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-13, 10:25   #157
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.484
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Det hoper seg opp med rene klær

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Sengetøy går på 90 her også. Og som regel håndklær, men de vaskes også på 60.

Hender jeg tar håndklær på 60, men som regel på 90.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-13, 10:26   #158
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.484
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Det hoper seg opp med rene klær

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Håndklær, treningstøy, undertøy, sokker, strømpebukser, t-skjorter. Sånne ting som det blir bakterier i som skaper lukt om det aldri får en runde på 60 grader.

Jeg er visst en sjuske!

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-13, 10:35   #159
Acino
passe nerd
 
Acino sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 5.446
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Det hoper seg opp med rene klær

Her går sengetøy og håndklær, inkludert kluter, på 90 grader. Undertøy går på 60 grader og er det lite så hiver jeg med annet som der står skal tåle 60 eller som jeg mener bør tåle det. Ellers sorteres det i lyst og mørkt, men er det godt brukte plagg(det vil si ingen nye med mulig overskuddsfarge) så kan jeg slumpe til å blande også. De går på 30-50 grader, som regel 40. Egen ullvask kommer i tillegg.

__________________
4 barn i hjertet, 2 av de her med oss: gutt og jente 2010
Acino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-13, 10:44   #160
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.910
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Det hoper seg opp med rene klær

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Jeg er visst en sjuske!


Med unntak av håndklær vasker jeg ikke de andre tingene på 60 grader, 90 grader bruker jeg aldri, og jeg synes ikke det er det minste sjuskete. Undertøyet, sokkene og T-skjortene lukter og ser helt rene ut også på 40 grader.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no