Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Er etterutdanning det viktigste for skolen?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-07-19, 19:07   #1
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.187
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Er etterutdanning det viktigste for skolen?

Høyre profilerer seg selv som et utdanningsparti, og i omtrent enhver debatt om skole, så snakker de om at man skal videreutdanne lærere. Nå sist på P1 i en debatt mot SV (som vil ha skolemat).

Jeg stusser hver eneste gang jeg hører dette. Min erfaring (fra egne unger og fra lærere jeg kjenner) er ikke at lærere har for liten kompetanse. Min erfaring er at hver enkelt lærer ofte har for mange elever, spesielt hvis det kommer en eller to elever som krever ekstra innsats. På videregående virker det for meg som om det å dokumentere nesten blir viktigere enn det å skulle lære bort. Å få gitt alle elever et godt arbeidsmiljø med tilrettelagt undervisning framstår som omtrent umulig.

Hva i alle dager er det partiet Høyre har forstått som jeg ikke forstår?

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-19, 19:25   #2
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.249
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er etterutdanning det viktigste for skolen?

Har mange lærere rundt meg, og så vidt jeg forstår må de nå ta videreutdanning. Har vel vært slik noen år? Lærerne her inne kan sikkert fortelle mer om det.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-19, 19:45   #3
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.187
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er etterutdanning det viktigste for skolen?

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Har mange lærere rundt meg, og så vidt jeg forstår må de nå ta videreutdanning. Har vel vært slik noen år? Lærerne her inne kan sikkert fortelle mer om det.

Men jeg mener at problemet ikke ligger i kompetansen, men i antall lærere. Vil det å få mer utdanning gjøre at lærerne kan håndtere flere elever? Eller hva er det jeg ikke forstår?

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-19, 19:47   #4
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.460
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er etterutdanning det viktigste for skolen?

Det finnes mye forskning på at læreres kompetanse er viktig for elevenes resultater, så det er nok den Høyre prøver å heve. Men alle lærere jeg kjenner som har måttet etterutdanne seg har opplevd at det kun har vært formalisering av allerede eksisterende kompetanse.

Personlig tror jeg den viktigste utfordringen i norsk skole er at elevene ikke forstår hva som forventes av dem i en elevrolle og at skolen i liten grad klarer å lære dem det, også fordi skolen får lite bidrag hjemmefra. Dette finnes det jo også en del forskning på.

Høyre tror klassestørrelse er irrelevant, fordi Hattie sa det, men de anerkjenner ikke at han også sa at forutsetningen er at undervisningen er lik. Hver eneste person i klasserommet påvirker læringsmiljøet, så å ha lik undervisning med 30 som med 15 elever er selvsagt utopi. Hverken elever eller lærere er roboter.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.

Sist redigert av Input : 30-07-19 kl 19:52.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-19, 20:15   #5
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.986
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er etterutdanning det viktigste for skolen?

Høyre har hengt seg opp i ett enkeltstående punkt i suksesshistorien om finsk skole, og tror at hvis vi kopierer akkurat det punktet, vil vi på automagisk vis få en like god skole i Norge. :setter på spissen med seriøs undertone:

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-19, 20:35   #6
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.284
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er etterutdanning det viktigste for skolen?

Jeg tenker at det i overkant ofte oppleves (i min verden) at lærere (Neida, ikke alle) ikke har høy nok kompetanse hverken faglig eller som klasseledere, og er begeistret for fokus på læreres kompetanse til å utføre jobben, ikke bare hvor vanskelig jobben er.

At det kun er et sted skoen trykker vil åpenbart være en grov overforenkling, og å ønske å styrke lærerkompetanse betyr IKKE at man ikke er klar over andre utfordringer lærere møter i sin arbeidshverdag.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-19, 20:46   #7
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er etterutdanning det viktigste for skolen?

Jeg synes det ville vært veldig underlig hvis ikke man mener at kompetanseheving blant lærerne er et gode for kvaliteten på undervisningen. Man sier at halveringstiden på kunnskapen til en lege er ca. 5 år, og det ville forbause meg om den er så mye lenger hos en lærer. I tillegg har det vel vært et stort etterslep på formalkompetanse hos mange (sikkert gode) lærere som begynte som lærer etter å ha utdannet seg til noe annet.

Det er jo noe helt annet å si at det er den ENESTE utfordringen.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-19, 22:47   #8
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er etterutdanning det viktigste for skolen?

Jeg syns det er helt absurd å snakke om at lærere MÅ etterutdanne seg. Lærere FÅR LOV TIL å etterutdanne seg. Det er jo et kjempeløft som har blitt sektoren til del. Selvsagt trenger lærere etterutdanning, de som alle andre som jobber i et kompetanseyrke. Jeg fatter ikke at man ikke tar i mot med åpne armer og setter pris på muligheten mens den ennå er her. Eller er det noe fundamentalt rart med læreres etterutdanning som jeg ikke skjønner?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-19, 22:50   #9
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er etterutdanning det viktigste for skolen?

Om det er det viktigste skal jeg ikke uttale meg om, men etter å ha hatt barn i norsk grunnskole i elleve år, er jeg i alle fall ikke i tvil om at det er nødvendig med påfyll av kompetanse etter at man har vært i jobben noen år. Og det sier jeg selv om vi i hovedsak har vært velsignet med gode lærere og bor i en kommune der tilgangen på kvalifiserte lærere er god.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-19, 23:04   #10
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.460
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er etterutdanning det viktigste for skolen?

Jeg er helt enig i at det fremstår som totalt absurd all den motstanden lærere utviser mot det å etterutdanne seg, og jeg synes det er flaut hvor mye det blir sutret om. Men samtidig har jeg forståelse for at det som medfører sutringen er at etterutdanningen som tilbys oppleves som lite relevant. Som jeg nevnte i stad, mange må f.eks. ta flere studiepoeng i norskdidaktikk og blir tilbudt noe som kun formaliserer allerede eksisterende kompetanse. Noe som er veldig bra, sånn egentlig, men som kanskje ikke er det man direkte trenger. Mange av de eldre lærerne jeg kjenner etterlyser f.eks. å bli oppdatert på nyere forskning, noe jeg skjønner godt at oppleves som vanskelig å skulle lære seg selv når man er utdannet i en mindre forskningsnær tradisjon enn oss som er nyutdannet. De som er lærerutdannet på 90-tallet og tidligere av mine kollegaer, beskriver en utdanning som er veldig annerledes enn den jeg selv fikk. Da hjelper det fint lite å tvinges til å "etterutdanne seg" når det man får er mer Ibsen og hvordan skrive gode taler (som er kunnskap disse lærerne forhåpentligvis allerede har etter å ha undervist i 30+ år).

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-19, 23:05   #11
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er etterutdanning det viktigste for skolen?

Det er flere ting som kan gjøre skolen bedre, og etterutdanning av lærere er en av dem. Alminnelig frøkenforskning sier at de som mest trenger påfyll er dem som er minst tilbøyelige til å oppsøke samme påfyll.

Ellers tenker jeg påfyll kan sette en bedre i stand til å gi bedre undervisning, ved å oppdatere seg på pedagogikk, klasseledelse og undervisningsformer. Gode lærere er ofte også gode på systemer for vurdering av elever og systematiske underveissamtaler og framovermeldinger. Det kan også læres.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-19, 09:26   #12
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.651
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er etterutdanning det viktigste for skolen?

Jeg opplever ikke at kunnskapsmangelen i skolen ligger i fagene alltid? Men jeg skulle lbske flere tok spesialpedagogikk og mer pedagogikk generelt. Men kanskje spesielt tilpasset opplæring og spesialpedagogikk. For å kunne utnytte den kompetansen de har enda bedre i møte med de forskjellige barna.

Lærerne har utrolige muligheter med betalt videreutdanning som vi førskolelærere ikke har. Jeg har flere ganger studert oppå 100% jobb og betalt studien selv mens mine medstudenter kommer fra skolen og har alt betalt og fri hver uke for å lese. De har jo også er lønnsstige som betaler for utdannelsen de tar mye muligheter i skolen.

Isolde er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 31-07-19, 09:50   #13
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er etterutdanning det viktigste for skolen?

Absolutt viktig, aner ikke om det er det viktigste. Jeg tror klassestørrelser også teller, og andre rammebetingelser, men tror på generelt grunnlag at det ofte er et blindspor å kaste mer penger inn i ting som ikke fungerer bra i utgangspunktet. Det er ikke sikkert det blir bedre samfunnsfagsundervisning av to lærere med halvgod eller manglende kompetanse enn med en, for å sette det på spissen.

Jeg opplever at skolene for ofte må kompromisse på kompetanse og det setter både elever og lærere i en vanskelig situasjon når du må undervise i et fag du ikke har koll på.

Det blir mye hjemmeundervisning, forråsidetsånn.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-19, 09:54   #14
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er etterutdanning det viktigste for skolen?

Det er ikke på det faglige jeg erfarer at skolen kommer til kort. Det er mange elever i hvert klasserom og for mange av dem takler ikke særlig godt å være der. Så jeg føler at det som trengs er kunnskap om hvordan man håndterer den elevgruppen og samtidig lærer bort noe.

Er det dette man kan "må" ta videreutdanning i eller er det rent faglige ting?

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-19, 10:25   #15
Blånn
Bør lage seg en tittel selv
 
Blånn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 8.154
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er etterutdanning det viktigste for skolen?

Lærere må ta videreutdanning i undervisningsfag. For 1.-7. trinn gjelder det matematikk, naturfag, norsk og engelsk. Der må man ha 30 stp for å undervise faget. Det innebærer at jeg som allmennlærer med fag fra universitetet i utdanningen min må videreutdanne meg i tre fag... Det er minimum tre år med videreutdanning. Nå underviser jeg ikke lenger så det er ikke aktuelt. Det er dog ikke et krav om at for eksempel matematikken jeg tar er relevant for undervisning på barnetrinnet. Bare at jeg har 30 stp i matte. Så jeg har vurdert å ta eksamen i et sært enkeltemne bare på trass.

Som noen nevnte over opplever jeg at de som har stått først i videreutdanningskøen er de lærerne som i utgangspunktet har gode kunnskaper i faget uten å ha formell kompetanse. De dyktigste lærerne har søkt først, mens de som virkelig kunne trenge det ikke gidde/satser på at myndighetene snur.

Og så trenger vi å styrkes på andre områder. Klasseledelse, autoritet osv. Der jeg jobber opplever vi at mange av elevene ikke har respekt for autoriteter, hevnkulturen er sterk og man beskytter kameraten sin uansett. Det er tøffe tak. Jeg har elever som snakker frekt til politiet i alvorlige samtaler osv. Her har vi store utfordringer. Jeg har opplevd foresatte som undergraver skolens autoritet, men også et hjelpeapparat utenfor skolen som det kan være utfordrende å samarbeide med.

__________________
Blånn, Storebror (-99), Lillemann (-03) og Houdini (-05)

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-19, 10:29   #16
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.802
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er etterutdanning det viktigste for skolen?

På mange steder så tror jeg at krav om etterutdanning er fornuftig.
Vi bor på en liten plass, med en liten skole, og dermed også få lærere. En del av lærerne begynner å bli godt opp i årene, og mangler ganske mye.
I fjor, var ene engelsklæreren sykemeldt over lengre tid, det betydde at i 3 måneder så fikk ikke 2. og 3. engelskundervisning, fordi de 4 lærerne som underviser på de 2 trinnene faktisk knapt kan engelsk.

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-19, 10:34   #17
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er etterutdanning det viktigste for skolen?

Jeg tror videreutdanning innen spesialpedagogikk og klasseledelse i et "moderne" klasserom, med de utfordringene som finnes der, antagelig også må på plass. Og "parent management" av alle slag...

De økende sosiale utfordringene i klasserommet har sammensatte årsaker, men det er vel ikke til å stikke under en stol at dette er bare ett av de områdene der vi ligger litt bakpå med å ta innover oss at det må investeres, til dels ganske mye, for å håndtere blant annet innvandring med barn med dårlig språk, dårlig integrerte foreldre, kulturkollisjoner, traumer, frustrasjoner over utenforskap, og så videre. (I tillegg til barnevern, politi, krisesentre, helsevesen, osv.)

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-19, 12:04   #18
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er etterutdanning det viktigste for skolen?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg syns det er helt absurd å snakke om at lærere MÅ etterutdanne seg. Lærere FÅR LOV TIL å etterutdanne seg. Det er jo et kjempeløft som har blitt sektoren til del. Selvsagt trenger lærere etterutdanning, de som alle andre som jobber i et kompetanseyrke. Jeg fatter ikke at man ikke tar i mot med åpne armer og setter pris på muligheten mens den ennå er her. Eller er det noe fundamentalt rart med læreres etterutdanning som jeg ikke skjønner?

På min skole står vi i kø for å etterutdanne oss. Det hjelper lite når det er to plasser innen Kompetanse for kvalitet hvert år. Og videreutdanning i klasseledelse ble ikke godkjent av vår kommune.

Jeg tror forøvrig Høyre har sett seg blind på et punkt. Det finnes mye å gå på mtp ytre rammer.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-19, 11:33   #19
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er etterutdanning det viktigste for skolen?

Opprinnelig lagt inn av Mex, her.

På mange steder så tror jeg at krav om etterutdanning er fornuftig.
Vi bor på en liten plass, med en liten skole, og dermed også få lærere. En del av lærerne begynner å bli godt opp i årene, og mangler ganske mye.
I fjor, var ene engelsklæreren sykemeldt over lengre tid, det betydde at i 3 måneder så fikk ikke 2. og 3. engelskundervisning, fordi de 4 lærerne som underviser på de 2 trinnene faktisk knapt kan engelsk.

Mens dette er en helt ukjent problemstilling på den barneskolen hvor jeg er involvert. Kanskje er dette en litt by/bygd-problemstilling? Vår skole har mange unge lærere med noe frafall hvert år fordi de skal flytte "hjem" og stifte familie.

Det faglige nivået blant lærerne på skolen er høyt, men det er store utfordringer med svært fulle klasser og elever med utagerende atferd.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-19, 11:48   #20
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.822
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er etterutdanning det viktigste for skolen?

Hos oss er det mange som vil etterutdanne seg, vi har mellom 5-8 stykker som utdanner seg hvert skoleår. Per i dag er det bare to som utdanner seg fordi de mangler kompetanse for å undervise i fagene. (Les studiepoeng) De andre som studerer, inkludert meg selv gjør det for å utvide kompetansen sin i andre retninger. Jeg synes det er kjempeviktig at vi får muligheten til i etterutdanne seg. De 10 første årene jeg jobbet som lærere var det på ingen måte lagt opp til at man kunne gjøre det.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no