Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Barnemat

Hvor mye av barnas matvaner er medfødt, og hva er tillært?

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-06-07, 21:48   #21
Fersken
Tatt på
 
Fersken sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Innlegg: 8.414
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor mye av barnas matvaner er medfødt, og hva er tillært?

Ennå kan jeg bare prate for meg selv, men når jeg var rundt 2-3 år var det en periode jeg ikke ville spise hvit mat. Dette var uansett hvilken type mat det var, og mesteparten hadde jeg spist før jeg fikk den fikse ideen. Så det ble mye melk og grøt med konditorfarge har mamma fortalt. Det så vist grusomt ut, men jeg spiste glad og fornøyd.

__________________
Pie (2007) og Gut (2010)
Fersken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-07, 09:48   #22
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor mye av barnas matvaner er medfødt, og hva er tillært?

Du, dette har jeg også lurt på.
Jeg er veldig glad i både fisk og grønnsaker, og har i min naivitet trodd at om jeg bare venner Poden til å spise sånt fra tidlig av, skal det gå helt greit.
Jada.

Han var helt vill etter begge dele da han var mellom et halvt og ett år - men plutselig var det slutt, og nå vil han ikke ha gulrøtter og brokkoli lenger, ikke engang fersk, nytrukket torsk...

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-07, 12:07   #23
5barnsmor
ENDELIG 6 BARNSMOR!!!!
 
5barnsmor sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 602
5barnsmor er litt kul5barnsmor er litt kul
Standard

Sv: Hvor mye av barnas matvaner er medfødt, og hva er tillært?

Eldstemann fikk mat fra glass og er mer kresen enn de andre som har faatt hjemmelaget mat. Minstemann spiser absolutt alt, men ikke grot. Alle elsker spinat da....

__________________
gutt 1995, jente 1996, jente 1998, jente 2002, gutt 2005 og jente 2009
5barnsmor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-07, 12:21   #24
LilleLeo
A friend with benefits
 
LilleLeo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 12.877
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor mye av barnas matvaner er medfødt, og hva er tillært?

Lille spiser heldigvis alt mulig, det samme gjør vi. Hun er tydelig glad i mat, og ikke redd for å smake på noe. Hun knasker fint reker, eller sylteagurker.

Hun fikk smake en sukkerert, mens jeg holdt på å tilberede wok, og tok seg et tygg og nikket da jeg spurte om det var godt.
En liten stund etterpå kom hun ut på kjøkkenet med en morsom grimase og sa: "Mamma? Eg vil isje like dette", mens hun rakte den mot meg igjen.

__________________
Lille 04 ~ Engel f/d 07 ~ Lillebror mai 08
LilleLeo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-07, 12:22   #25
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor mye av barnas matvaner er medfødt, og hva er tillært?

Må bare legge til noe. Mange skriver om at barna deres har blitt vant til mange typer mat, og det tror jeg er viktig. Likevel skal man ikke glemme at de fleste barn er ivrige til å smake på det meste opp til 1 - 1 1/2 års alder, for deretter å gå inn i en nokså kresen fase, for så igjen å bli mer allsidig når de blir litt eldre igjen.

Jeg mener altså at det er normalt at 2-3-åringer er kresne, uavhengig av om de har blitt vant til det ene eller det andre som 1-åringer.

Jeg tror derfor ikke at man ser barnas egentlige vaner (både av arvelige og medfødte) før de er kommet opp i skolealder.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-07, 13:00   #26
Propella
superbruker
 
Propella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.613
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor mye av barnas matvaner er medfødt, og hva er tillært?

Jeg har 2 barn som befinner i ytterpunktene og et i midten. Alle 3 har fått smake på alt og på forskjellige konsitenser. Jeg har et barn som er altetende, hun spiser grønnsaker og sterkt krydret mat. Jeg har et barn som kun spiser noen få forskjellige ting og ingen form for grønnsaker eller frukt (agurk spiser han faktisk). Minsten befinner seg i midten. Mens jentene gjerne smaker på nye ting så sliter vi med å få han til å spise normal mat. Hans smaksløker er så fintfølende at han kan smake når Freie byttet ut tørrmelkepulveret med et nytt merke i melkesjokoladen. Han sluttet å spise den for den smakte ikke det samme. Han har store problem med å smake på nye ting. Hvis vi er heldige så klarer han å ta det inn i munnen. ytterst sjelden klarer han å svelge. Som regel må han spytte ut. Det er ille å se sønnen sin sitte å brekke seg fordi man vil at han skal smake på potet, karbonade osv og andre vanlige basisvmatvarer.

Jeg tror at det er mye arvlig her.

__________________
Propella
Propella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-07, 13:25   #27
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvor mye av barnas matvaner er medfødt, og hva er tillært?

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jeg trodde vi hadde gjort noen alvorlige feil med Førstemann, siden han er småspist og kresen. Så kom Lillebror, vi kjørte samme opplegget, og han spiser alt.

:forvirret:

Begge to elsker forøvrig banan. Rare ungene.

Ja sånn er det her også. Storebror er utrolig skeptisk, og vil helst ikke smake heller - men det MÅ han. Når han har smakt er det ok å si at man ikke liker. Og det begynner å bli noen matvarer det gitt...jeg liker ikke ditt, og jeg liker ikke datt.....det smaker godt for deg mamma, men jeg synes det smaker ekkelt!
Lillebror derimot - han spiser stort sett alt med unntak av LØK.
Vi har alltid en eller annen form for grønnsaker til middagen, og lillebror spiser godt, men storebror vil ikke ha uansett hva vi gjør.

  Svar med sitat
Gammel 04-06-07, 13:26   #28
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvor mye av barnas matvaner er medfødt, og hva er tillært?

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Ja sånn er det her også. Storebror er utrolig skeptisk, og vil helst ikke smake heller - men det MÅ han. Når han har smakt er det ok å si at man ikke liker. Og det begynner å bli noen matvarer det gitt...jeg liker ikke ditt, og jeg liker ikke datt.....det smaker godt for deg mamma, men jeg synes det smaker ekkelt!
Lillebror derimot - han spiser stort sett alt med unntak av LØK.
Vi har alltid en eller annen form for grønnsaker til middagen, og lillebror spiser godt, men storebror vil ikke ha uansett hva vi gjør.

Eneggede tvillinger, liker de nøyaktig den samme maten? Det har jeg lurt på.

  Svar med sitat
Gammel 04-06-07, 15:33   #29
Anuk
Bør lage seg en tittel selv
 
Anuk sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.946
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvor mye av barnas matvaner er medfødt, og hva er tillært?

Jeg tror nok til en viss grad at smak er medfødt og at den endrer seg med alderen. Ta en ting som oliven - de aller fleste begynner først å like det i voksen alder. (selv om jeg kjenner barn som elsker det også).

Men samtidig har man som foreldre påvirkningskraft på ting som om barnet tør å smake på nye ting, om barnet aksepterer smaker det ikke har smakt før, hvor stor aksept det er for at man ikke liker osv.

Selv har jeg et barn som ikke liker melk, og det tror jeg rett og slett er medfødt. i 2-3 års alderen begynte hun å drikke mindre og mindre og tilslutt drakk hun overhode ikke. Til å begynne med fikk hun alltid melk, og vi oppfordret henne til å drikke, men etterhvert måtte vi bare akseptere at det ikke gikk.

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-07, 19:22   #30
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye av barnas matvaner er medfødt, og hva er tillært?

Jeg er vokst opp i et hjem hvor jeg fikk beskjed om at min mor ikke serverte noe som var giftig, og jeg måtte smake på alt. Ikke spise opp alt, men smake på alt. Jeg tror nok det har gjort at jeg er rimelig altetende, selv om jeg også har ting jeg ikke liker. Det hadde forøvrig min mor også - sild feks. Det fikk vi likevel EN gang i året, siden far likte det .

Men om smak er medfødt eller tillært? Tja. Jeg har to barn, ikke biologisk i slekt verken med hverandre eller oss foreldre, som begge liker oliven og brie, to ting som ikke er veldig typisk for barn å like. Jeg aner ikke om det skyldes arv, eller rett og slett bare at vi har latt dem få smake det. For alt jeg vet er oliven og brie noe veldig mange unger ville likt om de bare ble servert det

Begge er glade i melk og vann, det tror jeg er tillært, fordi det er stort sett det eneste de fikk servert de første årene (særlig eldstmann).

Begge elsker også egg (dvs eldsemann er ikke like gal etter det nå). Egg er veldig mye brukt i kostholdet der de er født.

Jeg tror rett og slett at hvis man er altetende selv så er det større sjanse for å få et altetende barn, enn om man er kresen. For unger plukker fort opp etter foreldrene, og foreldre serverer jo sjelden mat de ikke liker selv. Men jeg tror ikke man har noen garanti, for jeg har sett unger som er veldig sære i matveien, selv om foreldrene gjør alt de kan for å få dem til å spise og like mat. Og jeg har sett barn med foreldre som er sære i matveien, som vokser opp til å bli atskillig mer sprelske i matveien selv.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-07, 19:43   #31
Eria
Fångad av en stormvind
 
Eria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Frittgående
Innlegg: 1.147
Eria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvor mye av barnas matvaner er medfødt, og hva er tillært?

Jeg har ei jente som er en storspiser som putter i seg alt som blir servert og en liten spurv som pirker i alt bortsett fra makaroni.

Jeg tror dette er i stor grad medfødt.

__________________
Torden (03), Bris (05) og Lyn (07) + to ekstra (96 og 05)
Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
Eria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-07, 20:27   #32
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye av barnas matvaner er medfødt, og hva er tillært?

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

jeg har aldri hørt om kinesiske barn som kun spiser pølser og kneippbrød med nugatti.


Nettopp!

Noen mener at barna har en forkjærlighet for smaker de ble vant til når de lå i magen - altså hva mor spiste under svangerskapet.

Ellers så er vel eksempelets makt stor, ja.

Jeg gir ihvertfall ikke nugatti til mitt småspiste barn for at han skal spise mer ...

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-07, 20:29   #33
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye av barnas matvaner er medfødt, og hva er tillært?

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.




Noen mener at barna har en forkjærlighet for smaker de ble vant til når de lå i magen - altså hva mor spiste under svangerskapet.

Det er godt mulig. Jeg spiser ikke løk eller paprika og ingen av ungene gjør det heller, selv om de har vært tilbudt det flere ganger.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-07, 20:46   #34
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye av barnas matvaner er medfødt, og hva er tillært?

Jeg tror barn er forskjellige, alt er ikke tillært. Mine fire unger har ihvertfall blitt tilbudt stort sett den samme maten på den samme måten, men de har likevel hatt forskjellige preferanser og særheter.
Minstemann på fem grøsser av frukt og bær (inkl. syltetøy), og syns virkelig det er helt skrekkelig. Sånn var han fra han var baby. Alle vi andre elsker frukt og bær, og han har alltid hatt tilgang på det. Ikke engang loffskive med en antydning jordbær + sukker på kunne friste ham ifjor sommer. Jeg håper jo dette er noe som går over, heldigvis spiser han mange typer grønnsaker og det meste ellers. Smoothie godtas også hvis det er litt yoghurt i, så det tenkte jeg å fryse ispinner av så fort jeg får tak i isformer.

(Og apropos den siste teorien der; jeg spiste sikkert bra med frukt og bær i svangerskapet...)

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no