Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Focaccia, chilibrød, og andre morsomme brød

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-03-07, 15:07   #1
Myrsnipa
Pen. Så det så.
 
Myrsnipa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.525
Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Focaccia, chilibrød, og andre morsomme brød

Trenger oppskrifter. Vil prøve å bake noe annet enn vanlig grovbrød.

__________________
Whatever Your Mind Can Conceive, and Believe, the Mind can Achieve- Napoleon Hill
Myrsnipa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-07, 20:24   #2
karma
Nybegynner
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 23
karma har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Foccachia, chilibrød, og andre morsomme brød.

Opprinnelig lagt inn av Myrsnipa, her.

Trenger oppskrifter. Vil prøve å bake noe annet enn vanlig grovbrød.

Har oppskrift på noen gode loff/baguetter m bl.a friske urter/oliven/soltørkete tomater namm!! Ellers har jeg oppskrift på grove boller m/tørket frukt og nøtter. Kan dette være interessant? I så fall løper jeg og henter oppskriftene.

karma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-07, 20:47   #3
Myrsnipa
Pen. Så det så.
 
Myrsnipa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.525
Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Foccachia, chilibrød, og andre morsomme brød

Jatakk.

__________________
Whatever Your Mind Can Conceive, and Believe, the Mind can Achieve- Napoleon Hill
Myrsnipa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-07, 20:57   #4
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Foccachia, chilibrød, og andre morsomme brød

Focaccia:

1 liten langpanne:
30 g gjær
6 dl lunkent vann
800 g hvetemel
2 ss sukker
1 ts salt
1 kvist rosmarin
1 fedd hvitløk
olivenolje
grov salt

1: Løs opp gjæren i det lunkne vannet, ca. 37 *C. Tilsett mesteparten av hvetemelet, sukker og salt. Arbeid deigen til den blir glatt og fin. Tilsett mer hvetemel hvis deigen virker klissete og klever til fingrene.

2:La deigen heve under et kjøkkenhåndkle på et lunt sted i ca 1/2 t.

3: Arbeid deigen godt sammen. Kjevle den ut til en stor firkant. Legg den i en smurt, liten langpanne.

4: Bland rosmaring, hvitløk og litt olje i en morter. Fordel blandingen over deigfirkanten. Bruk fingrene til å lage de karakteristiske hullene i deigen.
Dryss litt grov salt over.

5:La brødene heve under kjøkkenhåndkle i ca 1/2 time.

6: Stek brødet i ovnen ved 200 *C i ca 25 minutter. Skjær brødet opp i firkanter.


Voila!

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-07, 21:35   #5
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.406
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Foccachia, chilibrød, og andre morsomme brød

Jeg må bare sende litt skryt over til Lille Ru. Ved flere anledninger har jeg ønsket meg at vi skulle lage foccachia i forbindelse med fest og hygge. I går stod innflyttingsfesten for døra og jeg tok en runde rundt på nett for å søke etter foccachia, ovennevnte oppskrift ble satt i sving av en ivrig festgjest.

I løpet av kort tid var det kun smuler og ei skitten langpanne som tegn på at festdeltakerne hadde forlystet seg med deilig brød til ost, pølse og oliven. Nam, nam.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-07, 01:31   #6
Tammen
Fjott
 
Tammen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.021
Blogginnlegg: 12
Tammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Focaccia, chilibrød, og andre morsomme brød

Må prøves

Tammen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-08, 17:30   #7
Ariel
Queen of intentions...
 
Ariel sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oschlo
Innlegg: 1.720
Ariel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populær
Standard

Sv: Focaccia, chilibrød, og andre morsomme brød

Ru: Kan man bruke grovt mel i denne?

__________________
Storemor 1998
Lillemor 2003
Ariel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-08, 19:25   #8
Muskat
Bør lage seg en tittel selv
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.816
Blogginnlegg: 23
Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Focaccia, chilibrød, og andre morsomme brød

Jeg og ungene har bakt Gahkko i dag, som er samisk brød. Det minner i grunn mer om boller enn om brød. Kjempelett og raskt og lage, og veldig barnevennlig, det er enkelt for dem å klappe ut brødene selv.

Gahkko
125 g smør -smeltes
1/2 l melk
1/2 kopp sirup
1 pk tørrgjær
750 g hvetemel

Bland det våte sammen med det tørre og sett deigen til heving.
Del så deigen i små emner og kjevle ut små runde brød (vi bare klemte og klappet dem flate). Vi fikk plass til ca 6 brød på hvert stekebrett, og de var i grunn litt for store, vi kunne heller hatt flere litt mindre.
La heve litt til. Prikkes med gaffel før steking, og stek på 200 grader til de har fin gyldenbrun farge. (Mellom 10 og 20 minutter en plass tenker jeg, jeg tok ikke tiden)

De var veldig gode med smør og brunost på, syltetøy er også godt, og i oppskriften stod det også at man kunne ha sukker eller sirup på.

Muskat er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-08, 19:35   #9
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Sv: Focaccia, chilibrød, og andre morsomme brød

Ang Focaccia så er det nydelig med sorte oliven og fetaost oppi.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-08, 10:48   #10
Ivrig
På farten igjen
 
Ivrig sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 238
Ivrig er litt kul
Standard

Sv: Foccachia, chilibrød, og andre morsomme brød

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Focaccia:

1 liten langpanne:
30 g gjær
6 dl lunkent vann
800 g hvetemel
2 ss sukker
1 ts salt
1 kvist rosmarin
1 fedd hvitløk
olivenolje
grov salt

1: Løs opp gjæren i det lunkne vannet, ca. 37 *C. Tilsett mesteparten av hvetemelet, sukker og salt. Arbeid deigen til den blir glatt og fin. Tilsett mer hvetemel hvis deigen virker klissete og klever til fingrene.

2:La deigen heve under et kjøkkenhåndkle på et lunt sted i ca 1/2 t.

3: Arbeid deigen godt sammen. Kjevle den ut til en stor firkant. Legg den i en smurt, liten langpanne.

4: Bland rosmaring, hvitløk og litt olje i en morter. Fordel blandingen over deigfirkanten. Bruk fingrene til å lage de karakteristiske hullene i deigen.
Dryss litt grov salt over.

5:La brødene heve under kjøkkenhåndkle i ca 1/2 time.

6: Stek brødet i ovnen ved 200 *C i ca 25 minutter. Skjær brødet opp i firkanter.


Voila!

Jeg lager nesten samme Foccachia, men har også i feta-ost og oliven. Etter at deigen er ferdig i langpannen, stapper jeg inn rosmarin-kvister og feta-ost, og det blir utrolig godt! Bruker masse maldon-salt på toppen, synes det smaker himmelsk

__________________
En lykkelig hedonist og mamman til verdens beste gutt


Ivrig er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-13, 11:03   #11
Marit K
Carve canem
 
Marit K sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 6.446
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Focaccia, chilibrød, og andre morsomme brød

Jeg drar opp denne tråden fra glemselen. Rus foccachia står til heving på benken her nå, men jeg håper det er andre som vil dele spennende brødoppskrifter også. Spesielt kunne jeg ønsket oppskrift på Naan-brød.

__________________
I et moderne massesamfunn burde det være like selvfølgelig å lese for sine barn
som det er å pusse tennene deres -Jostein Gaarder

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-13, 12:58   #12
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Focaccia, chilibrød, og andre morsomme brød

Jeg lager alltid denne focacciaen, den er helt fantastisk god. Skal heve lenge, men man står jo ikke akkurat og SER på at deigen heves, så det ser jeg på som null problem.
Liker også å ha revet hvitløk og soltørkede tomater osv i vanlige brøddeiger om det skal være noe ekstra, skal ikke så mye til.

Marit K: jeg elsker disse naan-brødene. Beklager mye linking til bloggen min nå, men det ble liksom enklest. Jeg lager alltid disse til indisk mat, de er dødsgode. Åh som jeg elsker naan, spesielt med hvitløk og koriander i. Det er liksom halve middagen når vi har indisk, noe vi har kanskje litt vel ofte.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no