Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Når er det lov å bli lei seg over en julegave?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-12-19, 20:42   #41
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.409
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Når er det lov å bli lei seg over en julegave?

Jeg tenker det er lov å bli skuffet, og en ganske naturlig reaksjon for barn.

Hvis jeg hadde vært besteforelder som har pleid å gi det samme til barnebarna hvert år, og så et år gir en mindre gave, så hadde jeg nok gitt noe helt annet enn de pleier å få. Ikke akkurat det samme, minus pengene. Jeg hadde nok nevnt på det til foreldrene så de kunne forventningsstyre også.

Som forelder selv er jeg vant til ulikt gavenivå hos de to settene med besteforeldre. Der svigers har en fast sum som må brukes opp til hvert barnebarn til hver jul og bursdag, gir mine foreldre det ungene trenger eller ønsker seg det året. Dermed hadde det aldri falt meg inn å etterlyse gaver. Med svigers med sitt uttalte likhetsprinsipp så kunne jeg kanskje fått mannen til å nevne det hvis et av barna fikk mye mindre enn de andre.

Det er synd hvis besteforeldrene har glemt å legge i penger, men hvis du vet at de har mindre penger enn før så høres det ut som en like sannsynlig forklaring.

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-19, 20:47   #42
Musemus
<3
 
Musemus sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 6.537
Musemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Når er det lov å bli lei seg over en julegave?

Vi var i akkurat samme situasjon her i går. Ungene fikk en pakke hver fra oldeforeldrene som vi skjønte var en stor sjokoladeplate. Første pakka Lillebror opp sin og fant en King Size melkesjokolade og han ble kjempeglad! Så pakka Storesøster opp sin sjokolade og der lå det også 300 kroner....
Vi sjekka papiret til Lillebror igjen, for da skjønte vi helt sikkert at det egentlig mangla noe (jeg «visste» på en måte at ikke de bare gav en sjokolade). I dag da vi møtte de så nevnte vi på det, og de ble kjempelei seg for at det hadde skjedd, selvom Lillebror selv var skikkelig glad for sjokoladen.
Så uhell kan jo skje og at det kan glemmes.

__________________
Storesøster 08
Lillebror 11

Musemus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-19, 21:14   #43
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.920
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når er det lov å bli lei seg over en julegave?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Igjen viser du jo at dette er en problemstilling du ikke klarer å sette deg inn i. Vi er i den situasjonen at vi ikke har råd til å kjøpe julegaver til nvøene mine til 200 kr per barn. Og det er der lista har ligget for oss også, sånn ca. Også er det lett å si at man kan handle på salg og i god tid og alt det, men når man bruker hele høsten på å være gravid med en kropp som tror at gravid = dødssyk, funker faktisk ikke det heller. Sånn er livet innimellom.

Ja men her er det jo litt annerledes; HI beskriver at barna har vært vant til å få en gave for 1000 kroner evt penger i et par sokker, og uten forklaring kommer det _bare_ etpar sokker. Da ville det for min del vært naturlig og tatt en liten telefon og spurt om det var skjedd en forglemmelse Og hvertfall ha en grei forståelse for at barna blir overrasket og kanskje til og med litt lei seg.
Ikke på grunn av utakknemlighet eller noe, men fordi vanen har nå engang vært sånn. Og ikke fordi de absolutt MÅ ha de 1000.
(og om mormor bare hadde gitt strikkasokkene jeg fikk hvert jul fra jeg var 4-5år eller noe og fram til hun døde for 11 år siden uten pengene som alltid var oppi hadde jeg blitt veldig overrasket jeg og altså, selv som voksen...).

For meg er det litt sånn at slikkepott/diamanthalsbånd-sammenligningen i sin ytterste konsekvens like godt kunne skjedd. Vi søsknene har vært i forskjellige faser i livet og gitt etter evne og ønske. Hadde jeg hatt penger til å gi diamanthalsbånd til min søster f.eks skulle hun da jammen fått det (men da med en liten avklaring på forhånd som Teo skriver for å unngå forlegenhet), og hadde jeg fått en slikkepott i "retur" hadde jeg blitt glad for gaven og omtanken og satt den i god bruk. Etpar år var det jeg som ga de hjemmelagde gavene mens andre hadde bedre råd og ga dyrere gaver. Mens en annen gav ingen gaver i det hele tatt, men lapper med en tjeneste skrevet på. Men sånn er det. Det må jo ikke være _likt_ tenker nå jeg. Det er vel tanken som teller Så det har vel ikke så mye med hvor mye det var eller ikke var som ble gitt i HI, men er det at de er vant til å få noe...


Sist redigert av m^2 : 25-12-19 kl 21:20.
m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-19, 23:08   #44
Trulte
:)
 
Trulte sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.991
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Når er det lov å bli lei seg over en julegave?

Kanskje de har glemt å putte oppi? Jeg ble så stresset når eldste kun fikk sokker av min mor, og etterlyste den sedvanlige konvolutten på familiegruppa vår på en. Jeg tenkte enten lå den hjemme hos henne, ellers så måtte vi lete i papirhaugen. Det viste seg at hun hadde pakket den inn i pakke nr 2.

__________________
Tuppa 04, Tassen 06, Spiren 09
Trulte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-19, 23:28   #45
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når er det lov å bli lei seg over en julegave?

Er det mulig å spørre litt omsorgsfullt om det går bra med dem, om det har skjedd noe, siden det var litt endring i julegavene til barnebarna i år?

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no