Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > HPs vevstove

Kjøpe Mac?

HPs vevstove Forum for datasnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-05-11, 14:39   #1
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.071
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Kjøpe Mac?

Jeg trenger hjelp fra Mac-frelste.
Eldstedattera mi hadde konfirmasjon i helga, og fikk en del penger. Hun er fast bestemt på at hun SKAL ha seg en bærbar mac. Jeg kan ingenting om mac, og vet ikke hva hun vil ha eller trenger. Det vet hun ikke selv heller Hun er bare forelsket i design, og på apple-hypen.

Jeg mener de er for dyre i innkjøp for en uten penger, så prisen er viktig. Hva hun kan klare seg med, er altså viktigere enn sinnsykt bra på alle punkt.
Det hun selv sier at hun skal, er bare basic ting:
Surfe
Gjøre lekser
Høre på musikk
Se film

Hun spiller noe, og da mest Sims. Hun mener selv at hun ikke trenger å kunne spille Sims på den, da vi har nok av stasjonære maskiner hjemme.

Hva bør hun kjøpe da? Mac Book air? Vanlig? Pro? Hvilken modell?

Snippa er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-05-11, 16:30   #2
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.630
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøpe Mac?

Til de yngste førstegangs-Mac'ere synes jeg den billigste, enkleste MacBooken holder i massevis. Pro'ene er nok litt mer holdbar (materialvalg), men om hun er litt forsiktig og ikke slenger den veggimellom så er det jo ikke noen big deal. MacBookAir er jo ganske fordelaktig i pris, men harddisken er liten, og hun er avhengig av en ekstern disk for å kunne se film (hvis hun ikke skal piratlaste ned, og da blir den lille harddisken fryktelig fort full!)

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-11, 16:33   #3
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.071
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kjøpe Mac?

Ah, jeg er så mac-novise at jeg ikke engang visste at du må ha ekstern disk på air. Takk!

Snippa er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-05-11, 16:52   #4
Fintdethei!
Javel?
 
Fintdethei! sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Innlegg: 7.823
Fintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kjøpe Mac?

Skulle tru det ar min datter......, hadde konfirmasjon i helgen, vi skal ut og kjøpe macbook pro idag. Den har stått på ønskelisten i et år nå.....

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-11, 16:55   #5
Snuppa
Lengter etter sola
 
Snuppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.590
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kjøpe Mac?

Jeg har bare erfaring med macbook og jeg angrer for at jeg ikke la i det lille ekstra og fikk pro. Hatt min på service 2 ganger for ny skjerm pga sprekker i lokket.

__________________
-03 -06 -09
Snuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-11, 20:24   #6
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjøpe Mac?

Jeg hadde også kjøpt MacBook Pro, bare fordi Mac'er holder ganske lenge. Min er nå 4,5 år, og jeg har aldri hatt problemer med den. Like rask som da jeg fikk den. Men jeg har bare MacBook, og har samme problemet som Snuppa med sprekker i plasten, derfor hadde jeg valgt Pro.

__________________
10.09 01.13
Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-11, 20:30   #7
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.561
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøpe Mac?

Pro hadde jeg også valgt, hvis hun har penger til det. Så slipper hun å kjøpe ny når hun begynner på vgs. også, for de holder lenge bare man steller noenlunde pent med dem.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-11, 20:44   #8
Snuppa
Lengter etter sola
 
Snuppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.590
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kjøpe Mac?

Opprinnelig lagt inn av Salt, her.

Jeg hadde også kjøpt MacBook Pro, bare fordi Mac'er holder ganske lenge. Min er nå 4,5 år, og jeg har aldri hatt problemer med den. Like rask som da jeg fikk den. Men jeg har bare MacBook, og har samme problemet som Snuppa med sprekker i plasten, derfor hadde jeg valgt Pro.

Jeg fikk ny skjerm på garanti, det er visst en kjent sak. Bare nevner det sånn i tilfellet du ikke er klar over det

__________________
-03 -06 -09
Snuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-11, 20:45   #9
Fintdethei!
Javel?
 
Fintdethei! sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Innlegg: 7.823
Fintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kjøpe Mac?

Nå er jenta mi sin pro i hus....., hun er allerede på nett, og regner med at hun er dreven mac-bruker iløpet av veeeeldig kort tid. Fint for meg dersom jeg engang skal ha meg en mac

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-11, 21:13   #10
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kjøpe Mac?

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Til de yngste førstegangs-Mac'ere synes jeg den billigste, enkleste MacBooken holder i massevis. Pro'ene er nok litt mer holdbar (materialvalg), men om hun er litt forsiktig og ikke slenger den veggimellom så er det jo ikke noen big deal. MacBookAir er jo ganske fordelaktig i pris, men harddisken er liten, og hun er avhengig av en ekstern disk for å kunne se film (hvis hun ikke skal piratlaste ned, og da blir den lille harddisken fryktelig fort full!)

Prisforskjellen mellom Macbook 13" og enkleste Macbook Pro 13" er i utgangspunktet 1500 kr. Man bør imidlertid øke minnemengden på Macbook fra 2 til 4 gigabyte - et must vil jeg si, selv til enkel bruk. Da blir prisforskjellen redusert til 700 kroner - billigste Macbook Pro har 4 gigabyte minne som standard. I tillegg har Macbook Pro 13" langt raskere prosessor og større harddisk. I tillegg er designet bedre også i henhold til robusthet.

Mao. mener jeg egentlig at Macbook er en maskin man stort sett egentlig kan holde seg unna når prisforskjellen er så liten til noe som er en del bedre og mer moderne. Dette har også litt å si på sikt i henhold til hvordan programvare vil støtte maskinene, og her er Apple litt sære på enkelte ting og har noen kunstige begrensninger når det kommer oppgraderinger og en del av deres egne programmer.

Macbook Air kan også holde hvis behovene ikke er så store i henhold til ytelse. 64 gigabyte SSD gir ikke de store mulighetene til å dra med seg så mye film og musikk - naturligvis kan man ha en minnepinne eller ekstern disk, men det er ikke like praktisk.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-11, 21:50   #11
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.630
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøpe Mac?

Helt enig i alt du sier, mrc. Det eneste jeg tenker på i tillegg er signaleffekten - mac'ene er dyre maskiner og jeg synes det kan være litt OK at ungen har en entry-level, "den billigste man får tak i" maskin når det først skal være. Hos oss nektet Mr. Norway at storesøster skulle få mac da hun trengte datamaskin som 10-åring, mest pga signaleffekten. Jeg så jo den da. (selv om jeg mumlet fælt da jeg måtte kløne med en sånn kjip liten PC med en light-utgave av Windows der alt måtte legges inn - ikke minst med tanke på at den ble nesten like dyr når den var oppgradert med Office-pakken og sånt. ).

Men til voksne og erfarne bruker er jeg helt enig, styr unna og velg heller Pro eller Air.

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-11, 21:59   #12
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kjøpe Mac?

Men tenkt på slitasje etc. Macbook Pro har en generelt bedre konstruksjon og tåler "mer bruk" egentlig enn vanlig Macbook. Og den kan nok med Core i5-prosessor dekke behovene i flere år framover enn med Core 2 Duo-prosessor som i den gamle Macbook-en.

Ut i fra de tjeg har forstått nå, så benyttes det bedre batteriteknologi i Macbook Pro enn Macbook. Dette har ikke noe direkte med batteritiden å gjøre, men hvor mange oppladinger det tåler. Batteriene har svært et ganske svakt ledd på Mac-ene - jeg måtte bytte allerede etter ett år. Batterier koster over tusenlappen og blir noe mange må skifte i hvert fall en gang i løpet av levetiden til maskinen.

Signaleffekten her syne sjeg blir pussig å blande inn.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-11, 23:11   #13
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.071
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kjøpe Mac?

Takk for gode innspill. Skjønner at jeg må vurdere litt om hun skal få lov til å kjøpe seg en pro. Jeg er i utgangspunktet veldig lite innstilt til at hun skal bruke mer penger på dette enn et nødvendig minimum, men jeg ser jo at argumentene her er fornuftige.
Er det best å bestille fra apple? Eller er det like greit på elkjøp e.l.?

Snippa er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-05-11, 23:13   #14
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kjøpe Mac?

Elkjøp kan være greit det - og kanskje greiere å ha med å gjøre enn Apple om det skulle være noe reklamasjon....

Tidligere har prisene åp Elkjøp og Apple vært temmelig like.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-11, 23:16   #15
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.071
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kjøpe Mac?

Ja, de er relativt like. Jeg er bare litt elkjøp-skeptiker, fordi de som regel selger utgående modeller. Men hvordan det er med mac der vet jeg ikke.

Snippa er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 13-05-11, 20:50   #16
Fintdethei!
Javel?
 
Fintdethei! sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Innlegg: 7.823
Fintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kjøpe Mac?

Vi var innom på eplehuset her i byen og kjøpte den der.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-11, 20:57   #17
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøpe Mac?

Jeg sikler på en 11,6 tommer macbook air. Hva er den ikke kan i forhold til en pro bortsett fra det med å lagre mye film?

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-11, 20:59   #18
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjøpe Mac?

Her må kon firmanten vente til hun begynner på videregående. Da får man sponsede pakker med gode Macer for en veldig god pris. *streng mamma*

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-11, 21:06   #19
Fintdethei!
Javel?
 
Fintdethei! sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Innlegg: 7.823
Fintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kjøpe Mac?

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Her må kon firmanten vente til hun begynner på videregående. Da får man sponsede pakker med gode Macer for en veldig god pris. *streng mamma*

hm, det visste jeg jammen ikke. Jaja, kjøpt er kjøpt og spist er spist...

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-11, 21:12   #20
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.561
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøpe Mac?

Det er vel ikke sånn på alle videregående? Her i byen har alle vgs-elevene Dell-pc, så jeg tipper vår kommune (eller er det fylket som driver vgs?) har avtale med Dell. Vanlig studentrabatt hos Eplehuset er jo litt, men ikke voldsomt mye.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no