Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Har flaskegresskar og skeptisk familie, trenger oppskrift

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-01-21, 22:25   #1
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.967
Blogginnlegg: 269
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Har flaskegresskar og skeptisk familie, trenger oppskrift

Overskriften sier sitt: Hvordan bør flaskegresskaret helst serveres?

Edit: Helst ikke suppe.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11

Sist redigert av Luftslottet : 06-01-21 kl 22:33.
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-21, 22:29   #2
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.198
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Har flaskegresskar og skeptiske familie, trenger oppskrift

Åh, en britisk venninne av meg lager vidunderlig gresskarsuppe. La meg se om jeg finner oppskriften.

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-21, 22:30   #3
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.201
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har flaskegresskar og skeptiske familie, trenger oppskrift

Jeg har laget fries - anbefales. Deles opp, vendes i sailt, maisenna og olje, og stekes på stekebrett til de er ganske mørke i kantene.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-21, 22:32   #4
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.198
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Har flaskegresskar og skeptiske familie, trenger oppskrift

Søk på roasted butternut squash soup så finner du flere varianter. Det var det å steke gresskaret først som gjorde susen.

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-21, 22:34   #5
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.967
Blogginnlegg: 269
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har flaskegresskar og skeptiske familie, trenger oppskrift

De vil ikke ha suppe.

Så ovnsbakt, fritert, dampet, woket, you name it.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-21, 08:35   #6
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Har flaskegresskar og skeptiske familie, trenger oppskrift

Jeg bruker den maaaassse på samme måter som andre poteter eller eks gulrot

Er veldig glad i det jeg kaller timian grønnsaker

Kutter opp butternut (flaskegresskar), brokkoli, blomkål og løk i biter
Steker dette i olje og tilsetter timian (tørket)

Lager mos av den
Del den i to, skrap ut kjærner i bunn. Legg kutt side ned og bakt i ovnen til den er myk. Ca 1,5 t på 200g
Mos lett sammen, gjerne med litt mer smør og salt. Evt muskat.

Suppe er jo nevnt men det ville de jo ikke ha sa du
Pai finnes.

Den er ikke spesielt god å koke i vann da mister dn mye smak men kan fint dampes.

Har brukt flaskegresskar siden 2007 så du får bare spør. Finnes også andre typer gode gresskar å få tak i her i Norge (men de der store Halloween greiene) er ikke gode sammenlignet med disse.

__________________
Even God was autistic, that's why the world spin
kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-21, 08:51   #7
Selma
blid
 
Selma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.785
Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Har flaskegresskar og skeptiske familie, trenger oppskrift

Åh - disse brukte jeg mye av mens vi bodde i California. Jeg brukte de både i grønnsakssupper og ovnsstekte. Synes de minner litt om søtpotet når de stekes i ovn

__________________
Selma og jentene (-99 og -02)
Selma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-21, 09:12   #8
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.905
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har flaskegresskar og skeptiske familie, trenger oppskrift

Jeg leser med interesse. Jeg har lyst til å plante gresskar nå til sommeren. Hva er de beste?

Jeg har heldigvis ikke skeptisk familie og kan være kreativ.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-21, 09:18   #9
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.588
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Har flaskegresskar og skeptiske familie, trenger oppskrift

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Jeg leser med interesse. Jeg har lyst til å plante gresskar nå til sommeren. Hva er de beste?

Jeg har heldigvis ikke skeptisk familie og kan være kreativ.

Vi hadde Hokkaido-gresskar på andelsåkern i sommer. De ble ikke så store, så det ble ikke enorme mengder å håndtere. Jeg syltet mitt.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-21, 09:22   #10
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Har flaskegresskar og skeptiske familie, trenger oppskrift

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Jeg leser med interesse. Jeg har lyst til å plante gresskar nå til sommeren. Hva er de beste?

Jeg har heldigvis ikke skeptisk familie og kan være kreativ.

Acorn uten tvil! Evt spagetti men de er litt vanskeligere å dyrke i Norge.

__________________
Even God was autistic, that's why the world spin
kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-21, 09:28   #11
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.201
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har flaskegresskar og skeptiske familie, trenger oppskrift

Jeg har hatt flaskegresskar tidligere, i år hadde jeg hokkaido. Begge er gode, men jeg tror jeg foretrekker de siste, på dem kan man spise skallet.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-21, 09:30   #12
Xian
Tvåtusentalssuffragett
 
Xian sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.631
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har flaskegresskar og skeptiske familie, trenger oppskrift

Jamie Olivers Simple Baked Lasagne er helgekos og familiefavoritt her i huset:

https://www.cookstr.com/Casserole-Re...-Baked-Lasagne

__________________
Ullungen 2006 og Lillebror 2015

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-21, 09:31   #13
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.967
Blogginnlegg: 269
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har flaskegresskar og skeptiske familie, trenger oppskrift

Takk for tips!

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-21, 11:09   #14
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.327
Blogginnlegg: 40
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har flaskegresskar og skeptiske familie, trenger oppskrift

Jamie er jo generelt glad i flaskegresskar, og han bruker den ofte med skallet på. Her er er utvalg på 11 av hans oppskrifter. Jeg har prøvd et par, blant annet en pastaoppskrift fra en av bøkene, men den slo ikke an sånn veldig. Det jeg derimot MÅ ha flaskegresskar til, er Jool’s favourite stew. Vi pleier å bruke halve gresskaret, fryse den andre halvparten (i ferdige biter) og bruke den i neste batch. Ellers har vi i ekstra grønnsaker av alt annet, men omtrent samme mengde kjøtt som angitt.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-21, 12:55   #15
C3PO
Earthling
 
C3PO sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.007
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Har flaskegresskar og skeptiske familie, trenger oppskrift

Ovnsbakt flaskegresskar i terninger, røres sammen med pasta, chevre og salvie.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-21, 13:55   #16
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.967
Blogginnlegg: 269
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har flaskegresskar og skeptisk familie, trenger oppskrift

Tusen takk for masse tips!

Jeg syns det er knallgodt med gresskar og vil gjerne ha en liten åker med det neste år, ettersom de kan lagres utover.

Men familien har smakt én suppe som de ikke likte (men som kom i veldig stor porsjon), så nå grines det på nesen når gresskar foreslås.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-21, 14:25   #17
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har flaskegresskar og skeptisk familie, trenger oppskrift

Som du vet, har vi jo hatt veggiskasse fra Godt Levert en stund, og der har ovnsbakt flaskegresskar vært ett av elementene i flere middager. 230 grader varmluft, gresskar i skiver med olje, salt og pepper, 15-20 minutter i ovnen.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-21, 15:06   #18
Novla
Bør lage seg en tittel selv
 
Novla sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.899
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Sv: Har flaskegresskar og skeptisk familie, trenger oppskrift

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

Tusen takk for masse tips!

Jeg syns det er knallgodt med gresskar og vil gjerne ha en liten åker med det neste år, ettersom de kan lagres utover.

Men familien har smakt én suppe som de ikke likte (men som kom i veldig stor porsjon), så nå grines det på nesen når gresskar foreslås.

Jeg har spist gresskar maaange ganger, men er fortsatt enig med familien din.

Men som et tips for å få skeptikere til å like gresskar (og søtpotet) - jeg synes det funker mye bedre om jeg får litt skarpe smaker til, som chili eller sitrus. Det tar bort noe av den søte emmenheten, som er det som gjør at jeg ikke er så begeistret for nevnte grønnsaker.

__________________
Småen 2010, Knøttet 2013
Novla er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no