Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Lettvinte wienerbrød

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-01-21, 00:07   #1
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.174
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lettvinte wienerbrød

Jeg har et vagt, deilig minne om disse.
Jeg fikk de servert, alltid lunkne med melisglasur hos min svenske farmor.
Jeg googler oppskrifter, smått er det vannbakkelsdeig, smått gjærdeig og det er ingen oppskrifter jeg umiddelbart føler er den rette.
Jeg vil tro at farmors oppskrift har mye smør og både gjær og bakepulver i seg.
Har noen en velprøvd og kvalitetssikret oppskrift på slike, tro?

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-21, 00:21   #2
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.815
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lettvinte wienerbrød

Jeg har ikke prøvd denne, men har lagret den under ting som skal prøves ved leilighet:

Jukse-wienerbrød


400 g hvetemel,
225 g smør
1 ss sukker,
2 egg,
2dl melk,
1 pk gjær.

Sett deigen straks på plate med to skjeer. Jeg har eggekrem inni, og dekker med deig oppå.

Heves. Stekes ca 250 ° De som vil kan ha på melis og hakkede mandler.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-21, 12:24   #3
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.087
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lettvinte wienerbrød

Virkelig lettvinte er med ferdig butterdeig som kjevles, brettes og fylles med makronfyll og vanlijekrem.: knegg:

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-21, 15:17   #4
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lettvinte wienerbrød

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Har noen en velprøvd og kvalitetssikret oppskrift på slike, tro?

Nei.

Men jeg husker at vi lærte å bake wienerbrød på ungdomskolen. De innebær en omstendelig prosedyre der tynne skiver smør ble kjevlet inn i deigen.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-21, 15:38   #5
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lettvinte wienerbrød

Det jeg ofte fabulerer om er basert på vannvakkels. Man lager det f.eks som en «stang». Sjokkåpner døra så de faller sammen. Serveres med melis på. Veldig, veldig godt. Har ikke laget det selv, men vi hadde en kollega som lagde dette til oss en gang.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-21, 19:43   #6
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.174
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lettvinte wienerbrød

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Nei.

Men jeg husker at vi lærte å bake wienerbrød på ungdomskolen. De innebær en omstendelig prosedyre der tynne skiver smør ble kjevlet inn i deigen.

Det er helt ekte wienerbrød.
Så deilig, artig å lage, men langt fra lettvint.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-21, 23:04   #7
Hot Lips
kissable
 
Hot Lips sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 3.694
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Sv: Lettvinte wienerbrød

Disse har jeg prøvd, og de smaker som betemor sine. Må serveres lune
http://www.husmorlykke.no/2015/04/16...te-wienerbrod/

__________________

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-21, 23:54   #8
gnuri
Fru Jacobsen
 
gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.791
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lettvinte wienerbrød

Min danske nabo pleide å servere noe som kunne ligne på det du beskriver:

Solveigs wienerbrød

400 g hvetemel
200 g margarin
smuldres sammen

1-2 ss sukker
1 pk gjær
1 ts bakepulver
2 egg
ca 2 dl lunket vann


Settes på plate med spiseskje

Heves i en og en halv time


Stekes 180 grader til de blir gyldne (Ca 9-10 min)

Ha på melisglasur og server lunkne

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-21, 07:29   #9
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.174
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lettvinte wienerbrød

Opprinnelig lagt inn av gnuri, her.

Min danske nabo pleide å servere noe som kunne ligne på det du beskriver:

Solveigs wienerbrød

400 g hvetemel
200 g margarin
smuldres sammen

1-2 ss sukker
1 pk gjær
1 ts bakepulver
2 egg
ca 2 dl lunket vann


Settes på plate med spiseskje

Heves i en og en halv time


Stekes 180 grader til de blir gyldne (Ca 9-10 min)

Ha på melisglasur og server lunkne

Se der, ja, den har jeg trua på, ut fra ingredienser og mengde høres den ut som det jeg tenker på. Skal prøves veldig snart.
Tusen takk.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-21, 21:14   #10
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.174
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lettvinte wienerbrød

Opprinnelig lagt inn av gnuri, her.

Min danske nabo pleide å servere noe som kunne ligne på det du beskriver:

Solveigs wienerbrød

400 g hvetemel
200 g margarin
smuldres sammen

1-2 ss sukker
1 pk gjær
1 ts bakepulver
2 egg
ca 2 dl lunket vann


Settes på plate med spiseskje

Heves i en og en halv time


Stekes 180 grader til de blir gyldne (Ca 9-10 min)

Ha på melisglasur og server lunkne

Tok sin tid, men i dag har jeg bakt disse, og det var eksakt dette jeg var ute etter.
Jeg fulgte oppskriften, men logistikk gjorde at deigen fikk hevet en halvtimeish før jeg satte den i klatter på stekeplaten og hevde videre. De var SÅ fluffy og luftige og gode, og deilig crispy utenpå. Jeg serverte de til et gjeng, og det var kamp om å ta med restene.
Tusen takk for oppskrift.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-21, 16:36   #11
gnuri
Fru Jacobsen
 
gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.791
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lettvinte wienerbrød

Så fint at de falt i smak

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no