Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Informasjon

Hva er "reputation points" - særlig i forhold til røde og grønne prikker

Informasjon Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-10-10, 12:36   #1
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er "reputation points" - særlig i forhold til røde og grønne prikker

Et indreproduktrom er et rom der det er definert et indreprodukt, ja. Og at rommet er komplett betyr at man kan utføre de vanlige aritmetiske operasjonene (hva nå de var) og få et svar som også befinner seg i rommet. For eksempel er mengden av de hele tall komplett når det gjelder addisjon og multiplikasjon (hvis man adderer eller ganger to hele tall, får man alltid et helt tall), men ikke når det gjelder divisjon (hvis man deler et helt tall på et helt tall, kan man ende opp med et svar som ikke er et helt tall).

Stemmer ikke det? :noe rusten: Chiffre?

Gammel 13-10-10, 12:49   #2
Chiffre
Profesjonelt paranoid

Chiffre sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Chiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Et indreproduktrom er et rom der det er definert et indreprodukt, ja. Og at rommet er komplett betyr at man kan utføre de vanlige aritmetiske operasjonene (hva nå de var) og få et svar som også befinner seg i rommet. For eksempel er mengden av de hele tall komplett når det gjelder addisjon og multiplikasjon (hvis man adderer eller ganger to hele tall, får man alltid et helt tall), men ikke når det gjelder divisjon (hvis man deler et helt tall på et helt tall, kan man ende opp med et svar som ikke er et helt tall).

Stemmer ikke det? :noe rusten: Chiffre?

Nja, den egenskapen du refererer til, er vel bare at rommet er lukket under f.eks. addisjon eller multiplikasjon. Komplette rom er visst litt mer fancy:
An inner product space is a vector space together with an inner product on it. If the inner product defines a complete metric, then the inner product space is called a Hilbert space.
So far , so good. Vi klikker videre.
A complete metric is a metric in which every Cauchy sequence is convergent. A topological space with a complete metric is called a complete metric space.
Ah. akkurat. Jeg tror jeg holder meg til heltallene. :enda mer rusten:

Chiffre er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-10, 12:46   #3
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vakkert.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-10, 12:49   #4
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Mer forvirrende for noen av oss. Som egentlig liker matte, men åpenbart ikke har lest matte på høyt nok nivå. At man ville ha heltallsverdien av minuspoengene er jeg med på, det var det jeg ville si lenger oppe, men ikke sa da det kom så mange andre svar. Men det komplette rommet har jeg aldri lest om, tror jeg.

Gammel 13-10-10, 12:51   #5
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lukket var det, ja. Cauchyfølger, altså? Jo, jeg har hørt om slike. En gang i tiden. (Jeg liker visst egentlig tallteori best, jeg også.)

Gammel 13-10-10, 12:55   #6
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lukket var det, ja. Cauchyfølger, altså? Jo, jeg har hørt om slike. En gang i tiden. (Jeg liker visst egentlig tallteori best, jeg også.)

Jeg liker best ting som er virkelige jeg, ting som har en enhet. 4 meter, 8 pascal, 45 Jansky, 33 Poiseuille og 67 Maxwell etc er reelle ting. Ting man kan plukke opp og kjenne, føle og lukte på. Ikke sånne abstrakte greier.

Gammel 13-10-10, 12:58   #7
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg liker best ting som er virkelige jeg, ting som har en enhet. 4 meter, 8 pascal, 45 Jansky, 33 Poiseuille og 67 Maxwell etc er reelle ting. Ting man kan plukke opp og kjenne, føle og lukte på. Ikke sånne abstrakte greier.

Jeg hadde en ganske entusiastisk lærebok i lineær algebra en gang, der det stod at det som er så fint, er at man kan se en projeksjon fra R3 til R2 (det er sånn vanlig projeksjon, som ved projeksjonstegning, eller når en ting kaster skygge), og man kan nesten se en projeksjon fra R17 til R16.

Gammel 13-10-10, 13:07   #8
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde en ganske entusiastisk lærebok i lineær algebra en gang, der det stod at det som er så fint, er at man kan se en projeksjon fra R3 til R2 (det er sånn vanlig projeksjon, som ved projeksjonstegning, eller når en ting kaster skygge), og man kan nesten se en projeksjon fra R17 til R16.

Haha!
Men siden du driver og matematiserer gratis her nå, hvordan skal et legeme i f.eks i R10 se ut for å kunne bli projisert ned til R9 og så til R8 og så videre og videre til R2 og R1? Det er kanskje sånn at om et legeme har en utstrekning i alle dimensjoner i et Rn så blir projeksjonen videre nedover til en linje i R2 og en prikk i R1?

Aargh hjernen min klør når det er snakk om matematikk på det nivået der.

Gammel 13-10-10, 13:14   #9
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Var det noen eksempler? På hvordan man kunne se det? Eventuelt hva man skulle se etter?

Gammel 13-10-10, 13:14   #10
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Haha!
Men siden du driver og matematiserer gratis her nå, hvordan skal et legeme i f.eks i R10 se ut for å kunne bli projisert ned til R9 og så til R8 og så videre og videre til R2 og R1? Det er kanskje sånn at om et legeme har en utstrekning i alle dimensjoner i et Rn så blir projeksjonen videre nedover til en linje i R2 og en prikk i R1?

Ja, enkelt sagt kan du si det. Du fjerner bare én dimensjon for hver projeksjon "nedover". Projiserer du fra R3 til R2, så fjerner du jo bare z-komponenten (setter alle z-verdiene til null). Det er lettere å se det for seg (synes såklart jeg ) hvis man skriver vektorene med tall enn hvis man prøver å tenke seg geometriske legemer, for som du er inne på, er det vanskelig å se for seg et 9-dimensjonalt legeme.

Gammel 13-10-10, 12:56   #11
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

OK, jeg måtte inn i Wikipedia igjen. Er Cauchyfølger bare det samme som det jeg tenker på som "konvergerende følger", egentlig? Altså (tall-)følger der elementene kommer stadig nærmere hverandre (med den gitte metrikken)? Og så er poenget at for at rommet skal være komplett, så må man da vite at det de konvergerer mot alltid er noe som finnes i rommet? Så Q (mengden av rasjonale tall) er ikke komplett, siden Cauchyfølgen av desimaler i pi ikke konvergerer i Q, siden pi ikke er i Q - mens R (de reelle tallene) er komplett? (Og hvorfor er matematikk mest interessant når man egentlig har det veldig travelt med noe helt annet? )

Gammel 13-10-10, 12:56   #12
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

FP hadde ikke vært FP uten en god mattenerdediskusjon i ny og ne.

Gammel 13-10-10, 13:32   #13
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg trodde jeg skjønte hvordan ryktepoengene på FP fungerte, men etter de siste innleggene er jeg jammen ikke sikker lenger. Men det er ikke så nøye, datamaskinene kommer snart til å gjøre alt for oss likevel.

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-10, 13:53   #14
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Topologi. Det får ikke hjelpe at jeg hadde en svært dyktig foreleser.

Tallteori, derimot. Grupper, ringer og kropper (høhø).

Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-10, 01:16   #15
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg var heldigvis bare en sånn kjemidudette som snublet over etanol stadig vekk. Fort gjort på Orglab.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-10, 22:10   #16
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Unnskyld, hva sa du, Esme? Jeg hørte ikke over all prikketiggingen?

:Holdnåforgudsskylddetgulekrydderetunna:

- No. 4 -
Gammel 09-11-10, 22:22   #17
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Unnskyld, hva sa du, Esme? Jeg hørte ikke over all prikketiggingen?

:Holdnåforgudsskylddetgulekrydderetunna:

Tøysejente, det er da ikke jeg som skal ha prikker, jeg driver derimot et gavedryss av grønnprikker og har funnet ut at jeg gir 8 poeng så det ække smågreier.

Gammel 09-11-10, 22:11   #18
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Det er 15, jeg hadde nemlig en sånn maratonprikkerunde her for noen uker siden, da jeg trengte å prikke en av de som tydeligvis er Ofte Lur™.

Gammel 09-11-10, 22:16   #19
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.

Det er 15, jeg hadde nemlig en sånn maratonprikkerunde her for noen uker siden, da jeg trengte å prikke en av de som tydeligvis er Ofte Lur™.

Ah. Så har vi faktisk lært noe i dag også. Takk, Matilda.

Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-10, 22:19   #20
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Prikkepanelest

Hva er "reputation... 09-11-10 21:09 Esme En!

- No. 4 -
Svar

Emneord
esmepusen, klassiker, n = 1, ryktepoeng, ryktet forteller

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:21.