|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
| Se resultatene: Bekymret for svineinfluensaen? | |||
| Ja, jeg er bekymret for meg og mine - og vi har ingen kroniske sykdommer |
|
22 | 12,79% |
| Ja, jeg er bekymret for meg og mine - og vi har kroniske sykdommer |
|
30 | 17,44% |
| Nei, jeg er ikke bekymret - og vi har ingen kroniske sykdommer |
|
95 | 55,23% |
| Nei, jeg er ikke bekymret - og vi har kroniske sykdommer |
|
25 | 14,53% |
| Deltakere: 172. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#161 |
|
Shake it out!
|
Sv: Svineinfluensa - er du bekymret nå da?
Fikk ikke prikket deg Polyanna, men skulle gjerne ha gjort det. Takk for et tankevekkende innlegg.
|
|
|
#162 |
|
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hele poenget med influensavirus, når de begynner å smitte mellom dyr og mennesker, er at det på veldig kort tid kan oppstå ett veldig farlig og veldig smittsomt virus. Hvis vi venter med å bestille vaksiner til vi vet helt sikkert om dette går til helvete, og ikke bare at det finnes en moderat sannsynlighet for det, vil vi med all sannsynlighet aldri kunne forsvare oss mot evt. pandemier. Det tar minst to mnd. å produsere og distribuere vaksiner. Vaksiner er forbyggende medisin. Skal man forebygge må man gjøre det før pandemien når oss.
|
|
|
#163 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Dette argumenterer jo for at de økonomiske utgiftene ikke behøvde tas i betraktning for hvorvidt det skulle gå ut en generell vaksinasjonsanbefaling. Pengene var allerede investert.
|
|
|
#164 |
|
Yes, we can!!
|
Nettopp.
|
|
|
#165 |
|
Yes, we can!!
|
Selvsagt. Men det som har blitt sterkt kritisert i ettertid er:
|
|
|
#166 |
|
Kamerat Pære
Nå svarte ikke du på det jeg skrev da, men til ditt første punkt:
|
|
|
#167 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Svineinfluensa - er du bekymret nå da?Det var forhandlet frem noen triggerpunkter på når man skulle definere en epidemi som pandemi. Det gikk på smittsomhet og alvorlighetsgrad. Hvis jeg husker det riktig så var ikke disse definisjonene godt nok gjennomtenkt fra WHO sin del, og man endte opp med en urimelig kraftig bestilling.
|
|
|
#168 |
|
Den paranoide androide
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() |
Rimelig drøy påstand fra din side, og det lukter fishy konspirasjonsteori lang vei, spesielt når du hinter om at den globale finanskrisen var en årsak. Og fordi du og de i nabolaget ditt ikke ble så syke, så trekker du i tvil WHO sin beslutning om å erklære dette som en pandemi? |
|
|
|
|
|
#169 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Svineinfluensa - er du bekymret nå da?Fra Aftenposten:
Disse to avgjørelsene var det altså som ble tatt i et lukket fora, med hemmelige rådgivere, dels betalt av legemiddelfirmae, til stede.
|
|
|
#170 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Jojo, men et manglende hensyn til kostnader er jo ikke med på å motivere for vaksinering. Man kan tvert i mot si at det ble lettere å gjøre en vurdering basert utelukkende på medisinsk grunnlag, ettersom den økonomiske risikoen var ute av bildet. Om dosene ble stående til de gikk ut på dato, ville ikke det medføre noen økonomisk ulempe for helsemyndighetene.
|
|
|
#171 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Svineinfluensa - er du bekymret nå da?Det er i og for seg et godt poeng.
|
|
|
#172 |
|
Kamerat Pære
|
|
|
#173 |
|
Yes, we can!!
|
Bedre, selvsagt. At man påpeker at det er ikke er perfekt er jo nettopp for å gjør det bedre neste gang. Ikke for å henge ut folk.
Jeg er ikke tvilende til "hele prosjektet". Jeg bare håper at debatten ikke skal bli så polarisert at man ikke skal kunne lete etter ting å lære av og forbedre, fordi man da blir puttet i "konspirasjonsteoribåsen".
Selvsagt. Det er derfor man skal rapportere bivirkninger! Noe som ikke ble gjort i tilstrekkelig grad etter trippelvaksinen. Den ble jo også trukket til slutt. (Erstatningen er mye mindre effektiv, og gir i praksis svært lav beskyttelse mot kikhoste. Det snakkes det også lite om).
|
|
|
#174 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Dette med epileptisk anfall og kikhostevaksinering har i studier blandt annet vist seg å sammenfalle med barn som i UTGANGSPUNKTET har Dravets Syndrom (barneepilepsi). Forskning viser at det første anfallet til barna vanligvis kommer i samme aldersperiode som vaksinen mot kikhoste, Det kan være at anfallet fremskyndes, men bullet proof forskning som viser _ny_ nevrologisk skade på grunn av vaksinen finnes ikke. Jeg får litt sånne trippelvaksine og autisme-vibber av dette også.
|
|
|
#175 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Svineinfluensa - er du bekymret nå da?Det er heller ikke avvist. Og siden 1) vaksinen er trukket for lenge siden, og 2) man ikke registrerte disse effektene når de oppstod, så vil det vel være vanskelig å konkluere også.
|
|
|
#176 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Svineinfluensa - er du bekymret nå da?Her er litt fra den gangen det kom opp:http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=133500
|
|
|
#177 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Svineinfluensa - er du bekymret nå da?Jeez, når jeg googler så kommer det opp utrolig mye sprøtt!
|
|
|
#178 |
|
Glamorøs
|
Sv: Svineinfluensa - er du bekymret nå da?En ting jeg ofte syns blandes sammen i denne vaksinesaken er om det var nødvendig og om det var farlig. Det virker som det at Folkehelsa og WHO kanskje har tatt en feil beslutning om at det var nødvendig, taes til inntekt for at vaksinen også var farlig/utestet/hva har du.
|
|
|
#179 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Svineinfluensa - er du bekymret nå da?Veldig godt poeng, glitter!
|
|
|
#180 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Sv: Svineinfluensa - er du bekymret nå da?Når man ikke sette 2 streker under svaret, er det logisk at det ikke mulig å konkludere 100 %. Noe av utfordringen rundt vaksinering synes jeg, er at de gis til store barnegrupper i samme aldre, og når det finnes sykdommer (medfødte) eller andre som normalt har "onset" i de like aldrene vil vi alltid kunne spekulere i om vaksinasjonen spilte en rolle. Vi mennesker er jo også laget sånn at vi gjerne vil ha ET SVAR på hvorfor noe er sånn eller slik. Forståelig nok.
|
![]() |
|
|