|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#161 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Dødshjelp
Det er eg heilt einig med deg i. Men det er framleis stor skilnad på å ha forståing for at somme ønsker å gjere noko, og det å faktisk la dei få lov til å gjere det. |
|
|
|
|
|
#162 |
|
This is normal!
|
Enig i dette.
|
|
|
|
#163 |
|
Yes, we can!!
|
Dette var et veldig godt, grundig og tankevekkende intervju med en som har lang erfaring med dette, og også har gitt aktiv dødshjelp ved et tilfelle. Jeg anbefaler egentlig alle som er interessert i temaen å kjøpe Morgenbladet og lese HELE artikkelen.
|
|
|
#164 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: DødshjelpJeg leser med stor interesse, for dette er et typisk vanskelig område for oss sosialliberalister. På den ene siden, menneskets frihet til å ta valg. Også vanskelige og til og med dumme valg. På den annen side, samfunnets ansvar for å beskytte Befolkningen.
Ja. Sikkert. Eller kanskje? Kanskje for noen er det viktigere at barnebarna skal huske dem slik de var, i stedet for et skremmende gjenferd der forvitringen de siste 4 mnd. visker ut alle andre minner? Kanskje noen synes det er viktigere å få beholde kontrollen, og få ta et ordentlig farvel med sine nærmeste, i stedet for å dø langsomt og pinefullt uten ord og bevissthet, f.eks. ved ALS? Hvem av oss skal bestemme hva som er et verdig liv, og en verdig død, hvis ikke personen selv?
|
|
|
#165 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Du les innlegget i feil kontekst, Scarlett. Det var eit motargument til påstanden om at ein har gjort seg opp ei meining om kor vidt ein ønsker dødshjelp før ein blir dødssjuke. Ikkje ein generell utalelse om unverselle oppfatningar. |
|
|
|
|
|
#166 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: DødshjelpMen er det praktiske eller prinsippielle årsaker til at du er mot, Alfa? Jeg tolker deg definitivt som det siste?
|
|
|
#167 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Det var i grunnen eit godt spørsmål, for eg er ikkje heilt sikker sjølv. Eg meiner vel eigentleg at prinsipp og praksis i denne samanhengen er så nært knytt til kvarandre at ein ikkje kan diskutere det eine utan å diskutere det andre. |
|
|
|
|
|
#168 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: DødshjelpJeg mener at man alltid kan diskutere prinsipper atskilt fra praksis. Så kan man lytte til fagpersoner når det kommer til praksis. Som f.eks. Husebø.
|
|
|
#169 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Eg meiner at ein ikkje kan diskutere prinsipp utan å samtidig å ta standpunkt til praksis. Då hadde eg t.d. mest truleg vore abortmotstandar. Sist redigert av Alfa : 02-06-09 kl 14:54. |
|
|
|
|
|
#170 |
|
Absolut ateist
|
Altså, jeg ser poengene dine, absolutt. Men jeg tror likevel at man faktisk kan sette seg inn i ting ganske godt, slik at valget vil være lettere, eller kanskje til og med mer naturlig, om man kommer opp i situasjonen.
|
|
|
#171 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: DødshjelpNei, jeg mener at man kan diskutere prinisppene uavhengig av praksis, og det er vanligvis en mye mer interessant diskusjon. Når man skal lande på f.eks. hvilke lover man synes landet bør ha, må man ta med praksis. Da kan det være nyttig å innhente fagpersoners mening. F.eks. hvis en lege mener at det ikke hadde vært nødvendig å legalisere dødshjelp hvis terminalomsorgen hadde vært adekvat, og at risikoen for misbruk er stor, ja, da kan jeg fort lande på at jeg ikke mener Norge skal ha lover som tillater aktiv dødshjelp. Selv om jeg fremdeles prinsippielt er for.
|
|
|
#172 |
|
Passiv
|
Jeg er veldig enig i det su skriver her. Har hatt en rekke samtaler med Husebø og må si at han var i stand til å nyansere mitt syn dithen at jeg faktisk er i stand til å se hvorfor det er så viktig å respektere den det gjelder. Det at noen er i stand til å gi adekvat hjelp i livets siste fase slik at den det gjelder slipper belastningen det er å få pådyttet livsforlengende behandling fra pårørende er en ideell situasjon. Desverre er det vanskelig å fullt ut skjønne den døende når man som pårørende ikke vil miste vedkommende riktig enda. |
|
|
|
#173 |
|
Leser
|
Veldig flott sitering fra Morgenbladet, Embs.
Jeg er enig i at man alltid kan diskutere prinsipper, men man må alltid handle i forhold til praksis. Det hjelper ikke med all verdens fine intensjoner hvis det ikke fungerer. I slike diksusjoner (som denne) har jeg inntrykk av at det blir en del misforståelser fordi noen diskuterer ting ut fra prinsipper og en idialisert verden - og andre diskuterer hva som faktisk vil skje.
|
|
|
#174 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: DødshjelpJeg er enig i det, him, som jeg også vel skriver. Men jeg synes det er mye mer nyttig hvis man skiller de to tingene. Praksis kan (som nevnt) gjøre at det ikke er hensiktsmessig å følge prinsippene. Kanskje særlig når man er sosialliberalist, og faktisk må ta hensyn til Samfunnet også. Mye enklere å bare være egoistliberalist, sånn sett.
|
|
|
#175 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Eg registrerer at eg på ingen måte kan kallast (sosial)liberalist. Til det er eg alt for opptatt av at vedtak faktisk skal gjennomførast i praksis. |
|
|
|
|
|
#176 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: DødshjelpMen i all verden. Det er slett ikke det jeg sier. Jeg sier at man først bør finne ut hva man mener om en sak, prinsippielt. Ta hasj, f.eks., det er kanskje litt lettere. Jeg mener prinsippielt at hasj bør være legalt, fordi det er et mindre farlig rusmiddel enn andre lovlige rusmidler vi har, og folk bør få velge selv om de vil utsette seg for det. Så ser jeg at det vil medføre praktiske konsekvenser for samfunnet. Den KAN gi flere tunge misbrukere (sjekk med fagkyndige), det kan øke det totale rusbildet (sjekk med fagkyndige) osv. BEGGE disse faktorene er med når jeg skal ta et vedtak, som du kaller det, om jeg er for eller mot at Norge skal legalisere hasj. Individets frihet mot samfunnets påvirkning, samt det prinsippielle vs. det praktiske.
|
|
|
#177 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: DødshjelpOg poenget med sosialliberalisme skjønte du slett ikke, ser jeg. En sosialliberalist tar BÅDE individets og samfunnets interesser med i beregningen. En egoistliberalist tar bare individet. Etter min mening tar sosialisten stort sett bare samfunnet.
|
|
|
#179 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Eg fyrte meg muligens litt opp, Scarlett. |
|
|
|
|
|
#180 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Eg ser at den blei i overkant abstrakt, så eg skal prøve å forklare kva eg meiner. Når det gjeld aktiv dødshjelp så synest eg det er eit ok utgangspunkt å ha autonomien som prinsippielt utgangspunkt, og dermed forsvare retten til assistert sjølvmord på generell basis. Likevel meiner eg det er knytt så mange og store samfunnsmessige (og dermed også individuelle) problemstillingar til praktisering av AS/AD at debatten ikkje lenger har potensiale til å forbli ein prinsippiell autonomidebatt. Det handlar ikkje lenger om autonomi når andre er direkte involvert gjennom å skulle utføre handlinga, og å skulle ta avgjersler på vegne av individet (gjennom regelverk, kommitear og ekspertpanel som fleire har foreslått som løysingar på reguleringar). |
|
|
|
![]() |
|
|