Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Har du vært sint på barnet ditt/barna dine?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Har du vært sint på barnet ditt/barna dine?
Ja 237 90,46%
Nja, kanskje i overkant irritert 11 4,20%
Nei, bare irritert 13 4,96%
Nei 1 0,38%
Annet 0 0%
Deltakere: 262. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-03-09, 23:08   #161
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har du vært sint på barnet ditt/barna dine?

Ja, opptil flere ganger.

I helga har de omtrent drevet meg til vannvidd, de har kranglet non-stop føles det som og strikken har vært tøyet lengre enn langt.

Jeg blir ikke sånn adrenalin-/ukontrollert sint, men sint nok til at det helt klart ikke er irritasjon.

Men det tok nok noen år før jeg ble sint på de, de første årene var jeg mer sliten og oppgitt til tider.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-09, 23:11   #162
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har ikke lest hele tråden, kun første siden.
Men her er vi sinte alle mann. Rett som det er.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-09, 23:15   #163
glamma
Like blid :)

glamma sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Østlandet
glamma er litt kulglamma er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Robyn, her.

Ja, opptil flere ganger.

I helga har de omtrent drevet meg til vannvidd, de har kranglet non-stop føles det som og strikken har vært tøyet lengre enn langt.

Jeg blir ikke sånn adrenalin-/ukontrollert sint, men sint nok til at det helt klart ikke er irritasjon.

Men det tok nok noen år før jeg ble sint på de, de første årene var jeg mer sliten og oppgitt til tider.

Samme her...føler nesten at det går rundt for meg i helgene... planlegger liksom at vi skal ha en koselig helg, alle 3 ungene og jeg, men ender opp med spetakkel og søskenkrangel, og jeg blir sint ja.. Man skal ha en utrolig tålmodighet for å holde ut slikt uten å bli sint, med 3 barn som slåss om oppmerksomheten fra en mor, som prøver å dele den så godt som mulig på alle 3..

Gammel 29-03-09, 23:19   #164
Snø
Lykkelig 3barnsmor:)

Snø sin avatar

Hvor: Vestfold
Snø er populærSnø er populærSnø er populærSnø er populær
Standard

Ja, jeg har vært sint. På begge to.

It's not really my problem if they think I'm weird.
Sid Vicious
Snø er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-09, 23:19   #165
Siwa
Bør lage seg en tittel selv

Siwa sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Trondheim
Siwa er populærSiwa er populærSiwa er populærSiwa er populærSiwa er populær
Standard

Ja dessverre

storesøster 96
Siwa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-09, 23:43   #166
Rug
Det er bare en fase

Rug sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Men kan det ha like mye med at man har barn som ikke trykker på triggerne som det ble nevnt tidligere som at man selv har lang lunte/kontroll over sinnet/kontroll over ventilasjonen av sinnet?

Jeg blir nemlig sint relativt ofte, størsten får nok en byge omtrent hver dag. Det er ikke alltid jeg er lynende sinna, men det har hendt flere ganger enn jeg kan telle på to hender at jeg enten må gå unna selv eller bærer ham vekk fordi jeg blir litt redd for hva jeg kan gjøre når jeg blir så sint. Jeg har tatt meg i å lure på hvilke bøker jeg bør ha dårlig samvittighet for å ikke ha lest i det siste, jeg behøver sikkert veiledning i kommunikasjon med barn.

Min hører nemlig veldig sjelden det jeg sier, som å ikke stå oppå sin lille bror som illskriker under ham eller setter ham i fare på andre måter (uvitenhet er forsåvidt greit, å fortsette selv om jeg protesterer er til å bli grå i hodet av). Når det kommer oppå at han har trasset hele dagen, ødelegger saker og ting, og så avslutter med å tisse ned den for en gangs skyld nyvaskede trappa - da blir jeg så sliten at jeg blir rasende. På ham. VELDIG høylydt. Slike ting skjer ofte, til tider hver dag, slik at lunta stadig spises litt kortere. (Det har jo litt sammenheng med hans reaksjonsmønster også, man kommer ingen vei med klistermerker og å si ting litt mer innbitt).

Derfor er jeg oppriktig nysgjerrig - er det takket være barna eller takket være de voksne?

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-09, 00:06   #167
glamma

glamma sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Rug, her.

Men kan det ha like mye med at man har barn som ikke trykker på triggerne som det ble nevnt tidligere som at man selv har lang lunte/kontroll over sinnet/kontroll over ventilasjonen av sinnet?

Jeg blir nemlig sint relativt ofte, størsten får nok en byge omtrent hver dag. Det er ikke alltid jeg er lynende sinna, men det har hendt flere ganger enn jeg kan telle på to hender at jeg enten må gå unna selv eller bærer ham vekk fordi jeg blir litt redd for hva jeg kan gjøre når jeg blir så sint. Jeg har tatt meg i å lure på hvilke bøker jeg bør ha dårlig samvittighet for å ikke ha lest i det siste, jeg behøver sikkert veiledning i kommunikasjon med barn.

Min hører nemlig veldig sjelden det jeg sier, som å ikke stå oppå sin lille bror som illskriker under ham eller setter ham i fare på andre måter (uvitenhet er forsåvidt greit, å fortsette selv om jeg protesterer er til å bli grå i hodet av). Når det kommer oppå at han har trasset hele dagen, ødelegger saker og ting, og så avslutter med å tisse ned den for en gangs skyld nyvaskede trappa - da blir jeg så sliten at jeg blir rasende. På ham. VELDIG høylydt. Slike ting skjer ofte, til tider hver dag, slik at lunta stadig spises litt kortere. (Det har jo litt sammenheng med hans reaksjonsmønster også, man kommer ingen vei med klistermerker og å si ting litt mer innbitt).

Derfor er jeg oppriktig nysgjerrig - er det takket være barna eller takket være de voksne?

Jeg har vært igjennom PMTO veiledning mht. at jeg har en sønn med adferdsproblemer. Der har jeg bl. a. lært "1 til 5" regelen, dvs. at for hver gang barnet får "kjeft" skal det roses 5 ganger.. hvilket kan være vanskelig..men det er snakk om ros som "nå var du flink og gjorde som mamma sa", eller "det er så hyggelig når vi kan ha det koselig sammen uten at mamma må bli sint" etc.. Poenget med dette er at det skal bli overvekt av ros, for å unngå for mye kjeft i hverdagen... Barn elsker oppmerksomhet fra voksne, og det kan i mange tilfeller reslutere i at barnet gjør negative ting, for å få oppmerksomhet fra den voksne. Iallfall i visse tilfeller.. Hemmeligheten er også å overse negativ adferd, og heller flytte fokuset på det positive og gi mest mulig ros. Klarer man å gjennom føre dette, ender det opp i at barnet vil gjøre positive ting for å få oppmerksomhet...Høres veeeldig enkelt ut, men krever full kontroll over temperamentet fra den voksne, noe jeg selv sliter med...

Gammel 30-03-09, 00:08   #168
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Ja det kan du si. I snakk med andre har jeg konstatert at mine ikke har tendenser til å gjøre en del sprell som andre har. Hvorvidt det har med meg eller dem selv å gjøre vet jeg jo ikke, men en kombinasjon sikkert.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-09, 00:19   #169
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pida, her.

Så sant så sant. Dere som aldri blir sinte på barna deres må da være utrolig aggresjonshemmede? Sinne/aggresjon er en medfødt, adaptiv følelse som SKAL bli aktivert når noen tråkker på grensene våre, invaderer oss, er urettferdige, osv. Og det gjør ikke barn mot foreldrene sine, liksom?

Nei, jeg tror ikke alle barn gjør det. Jeg er enig i at sinne er en naturlig og allmenngyldig følelse, men akkurat hva som utløser sinne tror jeg går mye på personlighet og erfaring. Og der vil det være enkelte barn som "matcher" foreldrene sine "bedre" i forhold til triggerpunkter.

Jeg vil si at man er aggresjonshemmet hvis man aldri blir sint på noen som du har presisert i senere innlegg, men man godt kan være happy-happy-happy sammen med barna sine uten å ha et snev av aggresjonshemmning.

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Det er nok motsatt hos meg. Det er bare folk jeg er glad i som kan få meg skikkelig 100 %-sint.
Resten av verden kan få meg 50 %-sint.

Slik er det absolutt ikke hos meg. Jeg blir sint på det folk gjør, men det hender selvfølgelig jeg blir ekstra skuffet om det er noen jeg er glad i. For meg er sinne en følelse som oppstår lettest hvis det er noen jeg ha kontakt med - men jeg trenger ikke å elske noen for å være sint på dem.

Alle relasjoner er jo samspill, og barna vil alltid utgjøre en del av samspillet og det vil også de voksne. Så alle foreldre-barn relasjoner vil alltid være takket være begge parter. (og ofte er det enda flere innvolvert, besteforeldrene som har oppdratt foreldrene og skapt deres reaksjoner etc)

Gammel 30-03-09, 00:20   #170
glamma

glamma sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Electronica, her.

Ja det kan du si. I snakk med andre har jeg konstatert at mine ikke har tendenser til å gjøre en del sprell som andre har. Hvorvidt det har med meg eller dem selv å gjøre vet jeg jo ikke, men en kombinasjon sikkert.

Du har nok rett i det, men ofte har det nok med oppdragelse å gjøre, såsant det ikke er noen bokstavdiagnoser i bildet...tror nå jeg

Gammel 30-03-09, 00:59   #171
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av glamma, her.

Du har nok rett i det, men ofte har det nok med oppdragelse å gjøre, såsant det ikke er noen bokstavdiagnoser i bildet...tror nå jeg

Ja det har nok med det også å gjøre. Jeg vet at jeg selv er ganske myndig og streng på en del ting, samtidig som jeg behandler dem som "små voksne" og snakker og forklarer om det meste. De blir vist tillit, får mye ros, og fokus er på både følelser og reaksjoner hos andre og hos seg selv. For andre kan jeg nok fortone meg som old-school-mor, som bare trenger å se på et av barna og det reagerer ganske tjapt. Mens for ungene tror jeg det mer handler om "oss som en enhet" og hvordan vi forholder oss og kommuniserer med hverandre. "Vi gjør ikke sånn", "hos oss er det sånn og sånn", "når vi er borte gjør vi sånn", et.c.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-09, 12:17   #172
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Er dette et lurespørsmål?

Gammel 30-03-09, 12:18   #173
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Uten at jeg har lest tråden:
Min sønn var på vei til å løpe ut i en sterkt traffikert vei på lørdag. Han satte avgårde fra parkeringsplassen utenfor senteret i det jeg åpnet bildøren for å få ham inn, og tok ham igjen på den hvite stripen langs med veien.
Om jeg var sint?
Jeg var fly forbannet, rasende livredd og panisk i flere timer etterpå.
Lempet hele ungen inn i bilen, sikkert alt for hardt, gjorde jeg også.

Gammel 30-03-09, 12:20   #174
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har vært illsint på datteren min mange ganger. Hun kan oppføre seg som den verste, urimelige fjortis i en alder av seks, furte og dramatisere over små bagateller som at en bukse er på vask, eller at hun ikke får gå med shorts på vinteren, eller at PC'n vår henger seg, eller at hun må vaske håret eller noe annet bitte-bitte-lite bagatellmessig tull. Jeg blir sint når hvem-som-helst lager masse bråk over små filleting, så det er det som er mitt triggerpunkt.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-09, 15:20   #175
Karima
I tropene

Karima sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Karima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Heller sint enn skuffet og manipulerende og overføre dårlig samvittighet til barna.

Enig. Jesper Juul snakker om forskjellen på å kommunisere personlig og oppriktig med barna framfor det å spille en rolle som oppdrager, det har jeg latt meg inspirere veldig av. Jeg kler ikke på meg følelser for å manipulere folk jeg er intim med, heller ikke med barna mine.

Gammel 30-03-09, 15:36   #176
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har vært alldeles rasende på snuppa (nå 4 år). Dette har skjedd mange ganger. Særlig når hun gjør ting hun vet at ikke er lov og som gjør vondt for andre. Hun slår broren sin mye, og når dette skjer umotivert 6. gangen på en halvtime, så blir jeg veldig, veldig sint.

Jeg gruer meg til hun blir 14.

Det ser virkelig ikke ut til å affisere henne det minste. Hun bryr seg ikke om vi blir sinte eller lei oss.

Knerten er en annen type. Han blir lei seg når vi blir sinte, men vi har aldri blitt særlig sinte på ham. Han er foreløpig bare halvannet, så et strengt blikk har foreløpig vært nok. Det var på ingen måte nok for snuppa da hun var på den alderen, så jeg skjønner jo at det er forskjell på ungene mine.

Gammel 30-03-09, 16:16   #177
Katarina
Aktiv

Katarina sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Øvre Romerike
Katarina er litt kul
Standard

Hvorfor skal det være så galt å være sint og ha temperament? Jeg føler at her i Norge er det til tider så lite akseptert, og at sinne stort sett sees på noe som er svært negativt. Jeg er ikke perfekt, og prøver heller ikke å være det. Jeg er MEG.

Jeg blir sint på barna mine. Jeg krangler med mannen min. Det er VÅR måte å være på, men vi tar sjelden av. Jeg tror at barna mine har lært at mamma og pappa kan bli sinte på meg, men det går over. Ergo er ikke sinne så farlig.

Ukontrollert sinne derimot, er ikke bra. At man mister beherskelsen og gjør noe man angrer på senere. Men det meste går det an å rette opp igjen ved å si "unnskyld" og så ikke gjøre det igjen. Men når ungene "skrikesnakker" til hverandre, krangler og IKKE HØRER, og jeg gjentatte ganger har forsøkt å få dem til å roe seg - uten resultat - da blir jeg sint ja! Timeout brukes også, og andre måter å sette grenser på. Barna blir også illsinte noen ganger - MEN DET ER HELT GREIT! Og det signaliserer jeg til dem. De får lov til å være sinte, og vi voksne får lov til å være sinte. MEN - det er ikke dermed sagt at vi ikke prøver å jobbe med å være litt mer tålmodige, det gjør vi Man skal ikke skrike opp for ingenting heller...

Vi er utstyrt med forskjellig gemytt, og jeg syns det hadde vært så mye greiere om man bare kunne akseptert det! Nedover på kontinentet er det så mye mer akseptert at man har temperament, og jeg må innrømme at jeg sånn sett føler meg mye mer "hjemme" nedover der. Men så er jo også mamma tysk, så jeg er vel arvelig belastet...

Gammel 30-03-09, 16:23   #178
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Katarina: Er det noen som har sagt at det er noe galt i bli sint og ha temperament?

Gammel 30-03-09, 16:36   #179
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Katarina: Er det noen som har sagt at det er noe galt i bli sint og ha temperament?

Kanskje ikke direkte, men det er ganske mange innlegg i denne tråden som antyder at det er "riktigere" å aldri vse sinne overfor sine barn. Det er i alle fall slik jeg (som hissigpropp med bittelitt dårlig samvittighet) leser det.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-09, 16:40   #180
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns ikke det er noen grunn til å få dårlig samvittighet over noe 219 stykker sier at de har blitt så langt. Men jeg syns man kan tenke gjennom grunnene til at man blir sint, ligger de hos barnet, eller ligger de hos en selv? Hvis de ligger hos barnet, er det en oppførsel som er trigget av min oppførsel? I mitt tilfelle finner jeg at grunnen ofte ligger hos meg, og det syns jeg ikke er OK. Så da prøver jeg å jobbe med det.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:18.