|
Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#2 |
Ringskrømt
|
![]() Sv: Jeg vil ha din ærlige mening om kaptein Sabeltann! Og gjerne en diskusjon...
Hadde du bare hatt et poeng skulle jeg gjerne skjønt det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Jeg vil ha din ærlige mening om kaptein Sabeltann! Og gjerne en diskusjon...Og for å ikke bare kaste ut av meg påstander, men også komme med et eksempel: van Gogh illustrerer dette veldig tydelig innenfor malekunsten; mannen solgte ett bilde i sin levetid og er likevel en av de fremste og mest betydningsfulle malere i moderne tid. Popularitet og kvalitet er rett og slett ikke (nødvendigvis) sammenfallende størrelser. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Passiv
|
![]() Sv: Jeg vil ha din ærlige mening om kaptein Sabeltann! Og gjerne en diskusjon...Angående det med at det må være avanserte melodier for å være god kvalitet: |
![]() |
![]() |
#5 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Jeg vil ha din ærlige mening om kaptein Sabeltann! Og gjerne en diskusjon...
Det er på ingen måte et krav at musikken er avansert for at den skal være av god kvalitet. Og det er heller ikke slik at all avansert musikk er av god kvalitet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Passiv
|
Jeg burde quotet - det var til aC. Jeg mener det samme som deg. |
![]() |
![]() |
#7 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Jeg vil ha din ærlige mening om kaptein Sabeltann! Og gjerne en diskusjon...Dansebandmusikk feiler på originalitetskrav og nyskapning. Kanskje med unntak av den første sangen, hva nå enn det var. Ellers går det ikke an å skille den ene sangen fra den andre på annet enn teksten.
Denne listen har blitt diskutert opp og ned i mente, og det er seff mange som er uenige. Men det går stort sett på om Blondie skulle vært før eller etter Bowie. Jeg har ikke sett mange som har utfordet kriteriene, bare flisespikking på tolkningen av dem.
![]() |
#8 |
Erfaren nok
|
Dette vil vel enkelte kunne si om feks klassist musikk og?
![]() |
#9 |
Bedreviter
|
Det er selvsagt laget veldig mye innen klassisk musikk som feiler på originalitet og nyskapning, men den musikken har dødd ut av seg selv for lenge siden. Den klassiske musikken vi sitter igjen med i dag, den som folk har hørt om, er nettopp den musikken som var nyskapende og original og på alle måter av førsteklasses kvalitet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
maler
|
Er det ikke slik at det er lettere å bedømme kvalitet innen en sjanger man er kjent med? For meg er det helt uforståelig at man kan kalle noe som helst innen gitte musikksjangere for kvalitet. Rett og slett fordi jeg ikke hører forskjell - alt faller i kategorien "bråk". Og jeg senser at dette er musikk endel i denne tråden synes er ganske så bra. Jeg skjønner jo at det også der er mer eller mindre bra musikk, men jeg er ikke i stand til å skille det geniale fra det håpløse. Jeg er helt på det rene med at det er enkelte kvalitetskriterier for musikk, selv om det ikke alltid er like lett å bedømme. Men man skulle tro at innen de fleste musikksjangere var det både kvalitetsmusikk og søppel. Det er derfor litt rart å si at dansebandmusikk er en hel kategori hvor kvalitet ikke forekommer? |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Bedreviter
|
Det finnes god dansemusikk og det finnes dårlig dansemusikk, helt klart. Kriteriet for god dansemusikk er i hovedsak at den fenger og at det er morsomt å danse til den. Det er ikke det samme som at det finnes dansebandmusikk som tilfredsstiller de overordnede kravene til kvalitetsmusikk. Det er lite sannsynlig at dine barnebarn kommer til å høre på noen av den dansebandmusikken som utgis i dag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Jeg vil ha din ærlige mening om kaptein Sabeltann! Og gjerne en diskusjon...Jeg tror man vil synes de fleste sjangre man ikke kjenner godt er ensformige. I hvert fall de som krever litt arbeid for å sette seg inn i dem. Det gjelder i hvert fall samtidsmusikk, antagelig metal, en del klassisk.
![]() |
#13 |
|
Tja, jeg mener forsåvidt heller ikke at det må være avansert for å være god kvalitet, men når det ikke er noe sjarme og dybde bør man i hvertfall kunne kreve en viss musikalitet. Og jeg kan ikke fordra danseband, og burde ikke diskutere de. :grøss:
Hva var DET for en smiley å komme med? |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Passiv
|
![]() Sv: Jeg vil ha din ærlige mening om kaptein Sabeltann! Og gjerne en diskusjon...Mange vil kanskje påstå at AC/DC er kvalitet? Jeg er ikke blant dem for ordens skyld. Men de faller isåfall ihvertfall i dansebandkategorien med en gang etter å ha gitt ut den samme plata i tyve år nå eller kanskje enda lenger. |
![]() |
![]() |
#15 |
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Jeg vil ha din ærlige mening om kaptein Sabeltann! Og gjerne en diskusjon...Jeg er nok veldig enig med AC, Teo og Scarlett i denne diskusjonen, det finnes kvalitet og det finnes dårlig kvalitet. Men utover det så "praktiserer" jeg ikke noe av mine egne musikkpreferanser på ungene. Kanskje de er for små enda, kanskje jeg rett og slett ikke er slik som person. Men mannen min og jeg hører jo mye på "vår" musikk, og det meste av det vil jeg påstå er kvalitet. Jentene hører mye på sin egen musikk, og der er det ymse, noe av god gammel kvalitet og noe nytt ikke så godt kan man si. De hører jo på vårt også, uten at vi snakker så mye om hverken det ene eller det andre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Bedreviter
|
Det gjør jeg! Vi spiller jo musikken vår, ungene hører den, og det vil selvsagt påvirke dem i vår retning enten vi går aktivt inn for det eller ikke. Ungene våre eksponeres daglig for den musikken som Teomannen og jeg liker, og det kommer til å påvirke og på mange måter styre deres egen musikksmak (i den ene eller den andre retningen). |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Men først, kaffe!
Nå klipte du bort det neste jeg skrev da, som er omtrent det samme som du sier. Men de foretrekker sin egen musikk, og går gjerne på rommene sine for å høre den. Greit nok. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Jeg vil ha din ærlige mening om kaptein Sabeltann! Og gjerne en diskusjon...Jeg utøver vel heller ikke min musikk på dem enda heller, utover det emm og Teo sier. Men jeg kommer ikke til å være redd for å si at noe musikk er bra og noe er mindre bra, selv om det er greit å like hva man vil.
![]() |
#20 |
Men først, kaffe!
![]() Sv: Jeg vil ha din ærlige mening om kaptein Sabeltann! Og gjerne en diskusjon...Ja, også tror jeg ikke man kan påvirke de så veldig mye i det lange løp musikkmessig, i bunnen vil alle ha en helt egen preferanse der. Kanskje de mer eller mindre tilfeldig vil like noe av det vi liker, men hvis det var slik at man likte noe fordi man ble foret full av det i barndommen skulle jeg ha elsket jazz fordi faren min spilte det hele tiden og hatt et inderlig forhold til musikk med religiøst innhold fordi det tutet mormor ørene våre fulle av. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|