Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ikke spioner på hva barna bedriver på nettet

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-08-08, 21:35   #161
Jessica
Pauset

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ikke spioner på hva barna bedriver på nettet

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg tror ikke at frihet under ansvar er en sovepute, Kie, tvert om. Derimot, tror jeg at overvåkning er en sovepute, for jeg tror feks at Jessica er bombesikker på at hun har sjikkli' oversikt, men min erfaring er at de strengeste foreldrene som kontrollerer mest er de som har minst kontroll. Det er de strengeste foreldrene som blir løyet til, ikke dem som viser ungene sine at de stoler på dem. Når man kjører frihet under ansvar-regimet, så vil ungene være mer indrestyrt og vite hvorfor de gjør og ikke gjør ting.

Det er her jeg mener du drar meg inni noe som du bommer på! I samme setning som du drar meg inn så skriver du om de strengeste foreldre som kontrollerer. I samme åndedrag at disse foreldrene blir løyet til og ikke viser at man stoler på barna sine...... Dra ikke meg inn der. Det er BOM!!!

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-08, 21:37   #162
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ok.

Gammel 22-08-08, 01:46   #163
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå kjenner jeg at jeg er på det nivået hvor jeg tenker "whatever" og gir faen. Det kan ha noe med øl- og whiskyinntak å gjøre. :revurderer antageligvis i morgen:

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-08, 08:10   #164
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Nå kjenner jeg at jeg er på det nivået hvor jeg tenker "whatever" og gir faen. Det kan ha noe med øl- og whiskyinntak å gjøre. :revurderer antageligvis i morgen:

jeg lette faktisk etter en whatever-smiley, men fant det ikke.

Gammel 22-08-08, 08:51   #165
Line*
Expired

Medlem siden: Dec 2006
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Jeg synes dere er fryktelig arrogante overfor Jessica her nå.
Jeg er uenig med deg ofte, Jessica, men at du skal behøve å sitte å forsvare deg som mor, det er for drøyt.
Og du er heller ikke den eneste Mim har påberopt seg å kunne analysere etter eget hode, under dekke av at "hun leser det som skrives".
Jeg synes Liven sa det bra i sitt innlegg for noen sider siden.

Gammel 23-08-08, 13:14   #166
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det Jessica har skrevet i denne tråden, er at hun i en periode loggførte msn samtalene fordi hun var usikker på dette nye mediet, men at hun har sluttet med det nå. At denne ene handlingen skulle være grunnlag for å beskylde henne for å være generelt "spionerende" og "kontrollerende" er vel i overkant tynt, eller hva?

Ikke leser hun dagbøker, ikke fotfølger hun barna sine og hun vektlegger gode samtaler og åpen dialog - er dere så bombesikre på at dette er en kontrollerende, autoritær mor?

Jeg synes diskusjoner som blir så tilspisset og unyanserte fullstendig mister sin verdi.

Gammel 23-08-08, 22:17   #167
Jessica
Pauset

Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Det Jessica har skrevet i denne tråden, er at hun i en periode loggførte msn samtalene fordi hun var usikker på dette nye mediet, men at hun har sluttet med det nå. At denne ene handlingen skulle være grunnlag for å beskylde henne for å være generelt "spionerende" og "kontrollerende" er vel i overkant tynt, eller hva?

Ikke leser hun dagbøker, ikke fotfølger hun barna sine og hun vektlegger gode samtaler og åpen dialog - er dere så bombesikre på at dette er en kontrollerende, autoritær mor?

Jeg synes diskusjoner som blir så tilspisset og unyanserte fullstendig mister sin verdi.

Takk for at du skjønner og leser det jeg sier. Får ikke grønnprikket deg ;-)

Vi må alle innse at vi til tider kan plassere mennesker i båser. Det er lett å havne i den fella. Vi har i tidligere tråder sett litt på hva vi har av fordommer, og konklusjonen ble vel at vi alle har våre fordommer. De har vi med i "ryggsekken" vår. Det bør vi være bevisst. Å komme med karakteristikker på mennesker ut i fra hva de mener i et forum (når man ikke kjenner dem) bør man passe seg for.

Jeg har vært med i en del diskusjoner her inne, og ser dette forumet som et lite "prøvelaboratorium" på det jeg har meninger om. Jeg har lært mye av diskusjoner vi har hatt her inne, og jeg håper at jeg har klart å bidra med noen tanker. Jeg syns det er litt sårende å få slengt i "ansiktet" at ut i fra andre diskusjoner så er jeg en kontrollerende og autoritær mor. Ingen jeg kjenner i det virkelige liv ville sagt det om meg. Det vet jeg 100% sikkert. Heldigvis er jeg trygg på meg selv og jeg kan bare le litt av det hele. Foretrekker å forholde meg til de menneskene som kjenner meg.

Sist redigert av Jessica : 23-08-08 kl 23:32. Årsak: ufullstendig setning
Gammel 24-08-08, 05:15   #168
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hm.

Jeg mener strengt tatt ingenting om deg som mor, Jessica. Derimot er jeg fullstendig uenig med deg i en del temaer ang. oppdragelse. Mener du at jeg er en dårlig mor da? Siden vi er uenige på sak, liksom?
Å diskutere på person blir bare teit, og det er ikke det vi gjør her. Sak, derimot. Big difference.

:arrogant?:

Gammel 24-08-08, 12:31   #169
Jessica
Pauset

Standard

Hm.

Jeg mener strengt tatt ingenting om deg som mor, Jessica. Derimot er jeg fullstendig uenig med deg i en del temaer ang. oppdragelse. Mener du at jeg er en dårlig mor da? Siden vi er uenige på sak, liksom?
Å diskutere på person blir bare teit, og det er ikke det vi gjør her. Sak, derimot. Big difference.

:arrogant?:

Helt enig. Det var Mim som dro meg inn i den. Du har ikke dratt meg inn som kontrollerende mor osv., men dette har jeg allerede sagt noe om tidligere i tråden.

Gammel 24-08-08, 12:39   #170
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Sitat:

for jeg tror feks at Jessica er bombesikker på at hun har sjikkli' oversikt, men min erfaring er at de strengeste foreldrene som kontrollerer mest er de som har minst kontroll

Hm. Det eneste jeg henger meg opp i her er at mim bruker uttrykk som "sjikkeli oversikt". Det var da fryktelig nedlatende?

Ellers er resten grums for meg. Makan.

Gammel 24-08-08, 12:41   #171
P.K.
Mjau

P.K. sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
P.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg synes heller ikke man skal spionere på barna sine, verken på nett, eller andre steder.

For meg er det et skille mellom det å spionere og det at man faktisk følger med på hva de driver med, at man vet noe om stedene de bruker, og at man hele tiden har en dialog på hva nettet er for noe og hva man kan/ikke kan gjøre der. Rett og slett lære dem hva jeg kaller god nettetikette og sunt nettvett.

Å stole på sine barn er en ting, men man skal også innse deres begrensninger i forhold til alder og modenhetsnivå, og ikke minst hva "gruppepress" kan føre med seg.

Jeg opplever, både som en del av mitt yrke, og gjennom det at jeg er forelder, at en god del foreldre, flere enn hva jeg liker tenke på, har en bevissløs holdning til barnas nett- og mobilbruk. Dessverre.

P.K. er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-08, 12:51   #172
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av P.K., her.

Jeg synes heller ikke man skal spionere på barna sine, verken på nett, eller andre steder.

For meg er det et skille mellom det å spionere og det at man faktisk følger med på hva de driver med, at man vet noe om stedene de bruker, og at man hele tiden har en dialog på hva nettet er for noe og hva man kan/ikke kan gjøre der. Rett og slett lære dem hva jeg kaller god nettetikette og sunt nettvett.

Å stole på sine barn er en ting, men man skal også innse deres begrensninger i forhold til alder og modenhetsnivå, og ikke minst hva "gruppepress" kan føre med seg.

Jeg opplever, både som en del av mitt yrke, og gjennom det at jeg er forelder, at en god del foreldre, flere enn hva jeg liker tenke på, har en bevissløs holdning til barnas nett- og mobilbruk. Dessverre.

Du skriver da usansynlig mye bra for å være nykommer? (Les: Velkommen. )

Sist redigert av 007 : 24-08-08 kl 12:59. Årsak: Leif. Se aCs qoute...
007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-08, 12:53   #173
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Liven, her.

Du skriver da usansylig mye bra for å være nykommer? (Les: Velkommen. )

Usansylig?

Gammel 24-08-08, 12:56   #174
P.K.
Mjau

P.K. sin avatar

P.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smart
Standard

...og bevissløs.

: akkurat oppdaget at jeg ikke kan redigere leifene mine :

Gammel 24-08-08, 12:57   #175
007
© All rights reserved

007 sin avatar

007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Usansylig?

Ja, jeg lurte litt på om det var det rette ordet.
Det er ikke alltid nykommere skriver så mye bra (les: som jeg signerer helhjertet, og det uten at nykommeren har 20+ innlegg), derfor var det litt uasansynlig.
Issje spyd meg.

Gammel 24-08-08, 12:59   #176
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Standard

Åh. En leif. Det var det du mente.
Ikke lett å jobbe, lage kaffe, være supermamma og være på FP samtidig.

Gammel 24-08-08, 13:09   #177
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

...og bevissløs.

: akkurat oppdaget at jeg ikke kan redigere leifene mine :

Jovisst kan du det. Det er bare å trykke på "Endre" (øverst til høyre på innlegget ditt). Den er godt gjemt bort, og det er veldig vanlig å ikke finne den til å begynne med.

Gammel 24-08-08, 13:21   #178
P.K.
Mjau

P.K. sin avatar

Standard

Puster lettet ut.

Gammel 24-08-08, 13:22   #179
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Puster lettet ut.

Det hadde ikke vært lett å være profesjonell flisespikker her uten den muligheten, nei.

Gammel 24-08-08, 13:26   #180
vimjer
Tante Sofie

vimjer sin avatar

Blogginnlegg: 6
vimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Liven, her.

Ja, jeg lurte litt på om det var det rette ordet.
Det er ikke alltid nykommere skriver så mye bra (les: som jeg signerer helhjertet, og det uten at nykommeren har 20+ innlegg), derfor var det litt uasansynlig.
Issje spyd meg.

Hva med et tredje forsøk?

vimjer er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
nettvett, overvåke

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:09.