Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

"Perfekte mødre"

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-11-06, 16:52   #1
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Perfekte mødre"

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Du har hengt deg helt fanatisk opp i denne iskrem-smakingen! Jeg vil da gå ut i fra at du (akkurat som Kasia) har tatt alle andre forhåndsregler og anbefalinger for å unngå allergi, ellers er du dobbeltmoralistisk.

Mener du at det er dobbeltmoralsk å si at noe er galt, dersom man gjør noe annet galt selv? Da er jeg uenig med deg. Hvis man prøver å fremstå som bedre enn man er, og skjuler egne negative sider, og samtidig kritiserer andre for å gjøre det samme, da er det én ting. Men jeg kan ikke være enig i at dersom man har katt, er det dobbeltmoralsk å si at man ikke bør gi is til seks måneder gamle babyer.

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

La oss si, Majsa, at du har en katt, også sier jeg i denne diskusjonen: "Alle vet at katter kan trigge allergier, og sjansen for at man skal få allergi av katt er selvsagt liten, men så lenge den er der, hva er vitsen med å ha katt?"

Det er nok ganske mange som mener akkurat det. Men hvis man er glad i katter, spesifikt i sin egen katt, og mener at den er en verdifull del av familien og tilfører både voksne og barn mye positivt, så er det ikke så vanskelig å forklare hva man mener er vitsen med å ha katt. Det er vanskeligere (for meg) å se noen klare fordeler ved å la barn smake f.eks. is før de er gamle nok i henhold til gjeldende anbefalinger.

Og man kan da fint vurdere risikoen ved kattehold som akseptabel i forhold til fordelen, selv om man mener at det ikke er akseptabelt å gi is til babyer. Jeg ser ikke noe dobbeltmoralsk i det.

Gammel 14-11-06, 17:03   #2
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Det var fint du sa det, Elin. Skal ha det på minnet til senere diskusjoner at det er sånn du definerer dobbelmoral, og jeg skal også huske dine kriterier for talerett. Det er nyttig å vite hvordan du tenker når vi er så uenige stadig vekk.

Du kommer aldri til å ta meg på dobbeltmoral, Kasia. Da skal du få litt av en jobb i alle fall

Jeg har ingen kriterier for talerett, jeg gjør bare oppmerksom på at jeg synes det blir litt inkonsekvent og hysterisk og henge seg opp i en enkelt ting og ikke se det store bildet. Det virker litt sånn "oops, det hadde jeg ikke tenkt på gitt" da man bruker resten av diskusjonen til å fortsette å ture frem med hvor utrolig farlig det er å smake is...istedenfor å faktisk innrømme at man ikke er perfekt, og at det heller ikke er meningen så lenge man forstår viktigheten av ernæringsrikt kosthold, kunnskap om allergi osv.osv.

Det er helt unødvendig med kake til bursdagen også. Den har ingen ernæringsmessig god verdi.... men det er koselig og godt med kake. Det må vi kunne unne oss selv om den er stappfull av smør og fløte som legger seg som fett på rompa og rundt blodårene, fulle av sukker som er livsfarlig, fulle av mel som er allergi-triggende osv.osv.

Synes det er morsomt å diskutere med deg jeg.

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Mener du at det er dobbeltmoralsk å si at noe er galt, dersom man gjør noe annet galt selv? Da er jeg uenig med deg. Hvis man prøver å fremstå som bedre enn man er, og skjuler egne negative sider, og samtidig kritiserer andre for å gjøre det samme, da er det én ting. Men jeg kan ikke være enig i at dersom man har katt, er det dobbeltmoralsk å si at man ikke bør gi is til seks måneder gamle babyer.

Det er nok ganske mange som mener akkurat det. Men hvis man er glad i katter, spesifikt i sin egen katt, og mener at den er en verdifull del av familien og tilfører både voksne og barn mye positivt, så er det ikke så vanskelig å forklare hva man mener er vitsen med å ha katt. Det er vanskeligere (for meg) å se noen klare fordeler ved å la barn smake f.eks. is før de er gamle nok i henhold til gjeldende anbefalinger.

Og man kan da fint vurdere risikoen ved kattehold som akseptabel i forhold til fordelen, selv om man mener at det ikke er akseptabelt å gi is til babyer. Jeg ser ikke noe dobbeltmoralsk i det.

Nei, og der forblir vi antakeligvis uenige, Skilpadda. Jeg er lei av å spikke.... føler meg litt Emil av det....

Jeg skal ut og sole meg. Det er farlig det!!! Det kan jeg bli syk av om jeg overdriver, men samtidig er det deilig og det tilfører kroppen min masse bra D-vitamin. Skal dessuten unne meg en Caribé-øl...det er farlig det! og klokka her så vidt passert 12 og jeg er alene hjemme med et barn må vite. Fullstendig ansvarsløs er jeg antakelig.

Gammel 14-11-06, 14:53   #3
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Gutten min på 5 år er allergisk mot gresspollen, bjørkepollen, katt og eggehvitte. Kan det være fordi han lå i vogna på en nyklippet plen under ei nyutsprunget bjørk sammen med katten og spiste marengs?

Gammel 14-11-06, 14:59   #4
Ibidelma
sporadisk

Ibidelma sin avatar

Hvor: Bodø
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Gutten min på 5 år er allergisk mot gresspollen, bjørkepollen, katt og eggehvitte. Kan det være fordi han lå i vogna på en nyklippet plen under ei nyutsprunget bjørk sammen med katten og spiste marengs?

Gammel 14-11-06, 15:41   #5
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Hvor: Havørnbyen
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Gammel 14-11-06, 16:49   #6
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Mitt barn er fremdeles allergisk. Ingen katt, ingen røyk, ikke egg (han har alltid HATET egg). Bare til opplysning.

Å diskutere perfekte mødre er omtrendt som å diskutere meningen med livet.

Gammel 14-11-06, 16:53   #7
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mitt barn er fremdeles allergisk. Ingen katt, ingen røyk, ikke egg (han har alltid HATET egg). Bare til opplysning.

Det er jo synd, og sikkert upraktisk på mange måter. Men jeg ser ikke helt relevansen.

Å diskutere perfekte mødre er omtrendt som å diskutere meningen med livet.

Jeg ville ikke gå langt, men.

Gammel 14-11-06, 20:02   #8
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jøss.

Elin, jeg kommer aldri til å slutte å forundre meg over den delen av logikken din som ender med at hvis ikke man er perfekt, så kan man ikke si noe om hva man synes er rett eller galt. Dette kom du med i den berømte bilsetediskusjonen også, husker jeg. Jaja.

Dette synes jeg egentlig er ganske lett. Det handler, som Skilpadda nevner, om kostnad vs. nytte. Is til småbarn = ingen nytte, potensiell kostnad. Utgår hos meg. Bilkjøring = høy nytte, høy kostnad. Jeg minimerer kostnaden ved trygg bil og best mulig sikring. Katt = potensiell nytte (kos), potensiell kostnad. Jeg dropper det (mest fordi jeg ikke har lyst på).

Sånn er det ganske lett å gjøre med de fleste ting. Jeg synes ikke noen som gir spedbarn is utøver omsorgssvikt, men jeg synes det er en unødig risiko ifht. nytten – selv om risikoen er liten. Ergo synes jeg ikke det er smart gjort.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-06, 20:15   #9
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Æsj! Jeg er skikkelig sur på denne tråden nå. Må vi alltid spore av på slutten? Kan det ikke bare ende med et hissig innlegg fra meg, Elin eller Lykkeliten i stedet for disse; " som dere overdriver" - innleggene? Det er litt sånn "jeg gidder ikke å engasjere meg i at babyer for is og alle som gjør det er skikkelig fjerne ".

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-06, 20:16   #10
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Æsj! Jeg er skikkelig sur på denne tråden nå. Må vi alltid spore av på slutten? Kan det ikke bare ende med et hissig innlegg fra meg, Elin eller Lykkeliten i stedet for disse; " som dere overdriver" - innleggene? Det er litt sånn "jeg gidder ikke å engasjere meg i at babyer for is og alle som gjør det er skikkelig fjerne ".

Hehe, satt akkurat å tenkte det samme. På dette forumet har de hissige diskusjonene en tendens til å hente seg hyggelig inn igjen. I motsetning til hvordan de endte på NM…
Morsomt, egentlig.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-06, 20:18   #11
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

Hehe, satt akkurat å tenkte det samme. På dette forumet har de hissige diskusjonene en tendens til å hente seg hyggelig inn igjen. I motsetning til hvordan de endte på NM…
Morsomt, egentlig.

Slik går det når vi har oppegåande moddar som stolar på at brukarane har eit mistemål av anstendigheit.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-06, 20:16   #12
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, Kasia, skriv eit skikkeleg furtent, muggent og grinete sisteinnlegg då, så kan Skilpadda låse tråden etterpå.

Gammel 14-11-06, 20:18   #13
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Ja, Kasia, skriv eit skikkeleg furtent, muggent og grinete sisteinnlegg då, så kan Skilpadda låse tråden etterpå.

:hviske: Jeg tror kanskje det var det hun prøvde på.

Gammel 14-11-06, 20:20   #14
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

:hviske: Jeg tror kanskje det var det hun prøvde på.

Åja.

Låste du tråden då?

Gammel 14-11-06, 20:21   #15
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jammen ikke lett å være nettdebattant.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-06, 20:22   #16
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker iallefall smilyene der hvor det passer meg. Så får dere spikke dere hvor dere vil for meg.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-06, 20:24   #17
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker iallefall smilyene der hvor det passer meg. Så får dere spikke dere hvor dere vil for meg.

Typisk Kasia. Seile sin egen sjø, og sånn.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-06, 20:30   #18
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå er det like før jeg avsporer og starter en helt egen tråd om hvilke folk dere egentlig ønsker å ha her inne.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-06, 21:37   #19
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

MinaX: takk for at du skrev det så mye bedre enn meg hehe. Jeg visste det var slik men klarer ikke helt å uttrykke meg faglig på den måten.

Udos Choice er knallbra den, men jeg ville ikke tatt den på bekostning av fiskeoljer, om man ikke er allergisk eller noe da.

Gammel 14-11-06, 21:58   #20
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Guri malla.... Jeg har brukt denne mange ganger og har tolket den som ettertenksom. Ikke sarkastisk.

Må nok passe med fra å bruke den da....... sarkastisk vil jeg ikke være

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:45.