|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#161 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Er det galskap å sette fire barn til verden?Det er helt sikkert veldig forskjellig og kommer også mye an på barnas alder, så jeg kan bare snakke for meg selv. (Å få fire barn i løpet av fem år er på lista over ting jeg "ikke hadde klart"). |
![]() |
![]() |
![]() |
#162 |
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er det galskap å sette fire barn til verden?
Det tror jeg er et viktig moment. Om vi skulle velge å få et barn til vil vi ha minst en sjuåring, en elleveåring og en trettenåring. Det er stor forskjel på en slik aldersspredning og fire på fem år. |
![]() |
![]() |
![]() |
#163 |
ekstremt trøtt
|
![]() Sv: Er det galskap å sette fire barn til verden?Jeg ville nok heller ikke taklet 4 barn på 5 år så veldig bra. Her blir de andre ungene 13 år, 8 år og 5 år når babyen kommer og det ser jeg ikke på som noe problem. De er rimelig selvstendige de jeg har fra før.
![]() |
#164 |
Epikur
|
![]() Sv: Er det galskap å sette fire barn til verden?Jeg er en av seks og har aldri følt meg hverken tilsidesatt eller lite oppfulgt. det er en myte at foreldre med mange barn enten lar ungene gå for lut og kaldt vann eller at de ofrer seg 24/7. Vi fikk hjelp til alt vi trengte hjelp til, det ble organisert car-pool i fht korps og kor, slik at foreldrene i bygda byttet på å kjøre, man ,åtte begrense antall aktiviteter inntil man kunne ta ansvar selv (men herlighet, skal små små unger egentlig ha 5 aktiviteter i uken?) og man fikk mer ansvar enn mange jevnaldrende.
![]() |
#165 |
Absolute Beginner
|
![]() Sv: Er det galskap å sette fire barn til verden?Til en viss grad bestemmer man jo selv over hvor mye stress og mas det blir også. Jeg ser for meg at det å jobbe fullt og skulle hente fire barn, kanskje på ulike steder/ avdelinger, det vil ta halve ettermiddagen. Man velger selv hvor mye man skal være med på på fritiden, barn trenger ikke 2-3 aktiviteter hver. Det er opp til foreldrene om de vil skrelle poteter og smøre på brødskivene til alle barna, eller om man lar dem prøve selv. Barn kan tidlig greie mye påkledning og praktiske ting om man legger til rette for det. Om barna er forholdsvis tette i alder kan man ta felles bading og lesestund på kvelden.. Svigerinnen min har tre tette, og de gjør mye mer "fellesting" med barna enn oss egentlig, vi har to med 4,5 år mellom. Man trenger ikke ta storrengjøring og ha seks hjemmelagde kaker på bursdager, det går an å støvsuge og kjøpe is og 1-2-3-kaker. Det er ikke nødvendigvis barna som gjør en sliten, det kan like gjerne være ting rundt og rare krav man setter til seg selv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#166 |
I farta!!
|
Veldig einig, dette ser eg også med dei som har barna tette. Mykje lettare å gjera ting sammen alle sammen.
![]() |
#167 |
Epikur
|
![]() Sv: Er det galskap å sette fire barn til verden?Jeg har voksne venner som ikke kan skrelle poteter. Det er litt rart, det må jeg si.
![]() |
#168 |
Fortynnet
|
Når de blir eldre er det nok det, men å gjøre så veldig mye med en nyfødt, en ettåring, en toåring og en treåring sammen har aldri fristet for min del. |
![]() |
![]() |
![]() |
#169 |
I farta!!
|
Nei ikkje mens ein har nyfødt. Tenkte meir når alle kan gjera ting.
![]() |
#170 |
Ustabil
|
Ett sted går jo grensen. Veldig mange setter grensen mellom 3 og 4. Men du har sikkert også en grense for når du syns det blir ekstremt. 16, for eksempel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#172 |
Ustabil
|
I stor grad enig med deg. Men som du er inne på i det første avsnittet her, full jobb og 4 uker er krevende. Og så er det en grense for hvor langt man kan kutte på "service-nivå" også, uten at ungene må nektes ting som "alle andre" får lov til. |
![]() |
![]() |
![]() |
#173 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Er det galskap å sette fire barn til verden?Vel, jeg har fire barn, og har ihvertfall greid meg uten hjelp fra kommunen. Litt hjelp fra besteforeldre har vi fått iblant, men ikke mer enn at vi hadde klart oss uten også. Barna mine deltar/har deltatt i mange aktiviteter, og det har ikke vært noe problem å følge opp. |
![]() |
![]() |
![]() |
#174 |
Har ikke tittel
Medlem siden: Nov 2006
![]() Sv: Er det galskap å sette fire barn til verden?Nei. |
![]() |
![]() |
![]() |
#175 |
Stabilt ustabil...
|
Når barna har blitt så gamle som 12 år bør de da kunne sykle/gå/ta buss til og fra treninga, evt også til kamper (der man møter opp for avreise)? Jeg klarte meg iallfall langt på vei på egen hånd hva trening og kamper angikk, og jeg hadde et stykke å sykle til fotballtreninga og kampene!
![]() |
#176 |
Leser
|
Når de blir så gamle må man jo stille opp som hjelpetrenere, linjedommere, kakebakere og fandes oldemor ... Jeg har ikke barn selv i den alderen, men jeg kjenner de som har det og det er aktivitet for hele familien. Selv prøver jeg å pense mine barn inn på monopol og lignende fritidsaktiviteter.
![]() |
#177 |
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Er det galskap å sette fire barn til verden?Jeg håper mine barn blir like greie som jeg var som tolvåring og gjør som meg : melder seg inn i sjakkforening.
![]() |
#178 |
Epikur
|
Er det ikke det man kaller en Rosinpakke?
![]() |
#179 |
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Er det galskap å sette fire barn til verden?Men ærlig talt, det finnes da ikke noe riktig og galt i denne saken? Noen (ønsker å ) følger opp barna sine på en måte som gjør at de har hendene mer enn fulle med ett eller to barn, andre har andre ønsker om hvordan de vil at familien skal fungere, og hos dem går det rundt med både fire og flere barn.
![]() |
#180 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Det kan jeg bare signere. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|