Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hva koster en fest?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-09-24, 17:36   #1
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva koster en fest?

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Jeg sa ikke ett ord om å gruffe. Jeg sa at jeg ville syntes det var pussig. Men gir jeg bort vin vil jeg normalt si noen ord om hvorfor den er valgt og hva den typisk vil passe til. Så om jeg med omhu hadde funnet en flott skalldyrvin som vertskapet er så glade i, så ville jeg funnet det pussig om vinen stod på bordet fire timer seinere og ble servert til smågodt og potetgull og gjerne ved feil temperatur. (Men nå er jeg over gjennomsnittet opptatt av vin da.)

Drylevin er vin som passer å drikke litt utpå kvelden, når det meste går i grisen allikevel. De passer ofte godt til potetgull og smågodt og er gjerne ganske rimelige.

Dette er ikke noe stråmannsargumentasjon for øvrig.

Er det ikke? Jeg tenker at det scenariet du beskriver er ganske urealistisk og på siden av det vi snakker om i tråden, ergo stråmann.

Gammel 30-09-24, 22:46   #2
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Er det ikke? Jeg tenker at det scenariet du beskriver er ganske urealistisk og på siden av det vi snakker om i tråden, ergo stråmann.

Deg om det.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-24, 14:55   #3
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 222
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For min del er det å ikke være vinkjenner sammenfallende med lav interesse og det er absolutt ikke et stikk til dem som kan det godt. Tvert imot ser det jo veldig sosialt ut å kunne sin vin.
(Og nå er det andre gang i tråden at egne preferanser blir tolket som sniping og stikk til andre, hva skjer?).

Gammel 30-09-24, 15:36   #4
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Vet du, det hadde ikke falt meg inn å gruffe over at noen jeg ga bort en vin til drakk den på en annen måte enn jeg hadde tenkt. Og hadde jeg vært vertskap og en matvin forsvant utpå kveldinga, ville jeg tolket det som at gjestene hadde kost seg og ville trekke ut festen. Drylevin vet jeg ikke hva er en gang, men jeg tar det for gitt at vi ikke snakker om å invitere til et midtvintersblot her i tråden.

Jeg sa ikke ett ord om å gruffe. Jeg sa at jeg ville syntes det var pussig. Men gir jeg bort vin vil jeg normalt si noen ord om hvorfor den er valgt og hva den typisk vil passe til. Så om jeg med omhu hadde funnet en flott skalldyrvin som vertskapet er så glade i, så ville jeg funnet det pussig om vinen stod på bordet fire timer seinere og ble servert til smågodt og potetgull og gjerne ved feil temperatur. (Men nå er jeg over gjennomsnittet opptatt av vin da.)

Drylevin er vin som passer å drikke litt utpå kvelden, når det meste går i grisen allikevel. De passer ofte godt til potetgull og smågodt og er gjerne ganske rimelige.

Dette er ikke noe stråmannsargumentasjon for øvrig. Jeg ville nok ikke ha satt frem sjokolade/lakris/annet godt om jeg fikk det som vertinne heller. Jeg kjøper inn og forbereder det jeg tenker å servere og det jeg får som gaver, får rolig stå til en annen gang.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)

Sist redigert av Nenne : 30-09-24 kl 15:41. Årsak: La til litt.
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-24, 15:38   #5
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Enig med Blondie. Jeg har ikke peiling på vin, og foretrekker en cocktail. Det handler bare om preferanser og interesser.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-24, 16:03   #6
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selvsagt ser man an både mottaker, vare og situasjon, når det gjelder både å gi vin i gave, og å sette gavevninen fram til allment konsum. Vi var i et bursdagsselskap der mannen min også fikk gave fra vertskapet, fordi han hadde hatt runddag nylig. Gaven var to dyre viner, en rød og en hvit, fra et bestemt område i Frankrike (levert i en treeske fra polet), sammen med en flott bok om dette området, og et dyrt og fancy vinglass i krystall. Samt en liten "instruksjon" om hva vinene passet til. Festen ble ganske fuktig etter hvert, og det ville vært ganske utenkelig å åpne disse to vinflaskene og spandere dem på noen beduggede festdeltakere som ville ha litt mer å skåle i til potetchipsen utpå natta. Var rundt samme tid i et annet selskap (ikke bursdag), hvor svært mange hadde med en vinflaske som vertinnegave, der alle vinflaskene ble satt på kjøkkenet og åpnet i tur og orden og servert til maten etter hvert som det ble behov, og hva de ulike foretrakk av drikke, og alle bobleflaskene ble plassert i en og samme isbøtte, tilgjengelig for alle å forsynes seg av. Men det er jo slik de fleste skjønner, og som sjelden blir noe problem når man har kommet opp i vår alder (husker riktignok et tilfelle der en dyr fancy lagringsvin, som noen hadde fått i gave, ble skylt ned på nachspiel sammen med en blanding av mye annet rart, men det var i en heeeelt annen livsfase ).

Litt fram i tid er jeg invitert i noen ulike selskap. En 70-årsfeiring, der alt er sørget for, det er ikke naturlig å ta med alkohol verken til eget bruk, eller som gave til vertskapet. Tror det skal være en kveld på jubilantens hytte, og en kveld på et serveringssted i nærheten, hvis jeg har forstått det riktig. Så er det et romjulsselskap hjemme i privat hus, der verten (som btw er kokk) stiller med perfekt kalkun og masse deilig tilbehør, salater og sauser av flere typer, og der gjestene har med det de selv ønsker å drikke til maten (og etter), og i tillegg bidrar med en liten vipps for spleis på maten. Og jeg ligger også an til å bli invitert i en dobbel 50-årsfeiring, arrangert i leid lokale med levende musikk og dans (folkemusikk/-dansmiljø, der en stor del av gjestene spiller diverse instrument), der det sannsynligvis vil være massevis av både mat og drikke tilgjengelig, men hvor gjestene, uansett hva som måtte bli sagt, garantert kommer til å ha med "en på lomma".

Det er så mange slags fester og så mange slags folk, miljø, familier og vennegjenger, og jeg tror ikke noen av de gjestene jeg kjenner reagerer på hverken den ene eller den andre formen disse tre selskapene kommer i, i alle fall. Folk gjør det slik som passer for dem, og mitt inntrykk er at folk stort sett bare er glade for å bli invitert, og tilpasser seg det som arrangøren legger opp til, uansett hva det nå måtte være. Noen ønsker at måltidet skal være i fokus, og da komponere det hele med drikke som passer til, som en del av pakka, noen vil av ulike grunner ta kontroll over drikkeserveringen for å begrense tilgang på, og konsum av alkohol, noen vil bare ha en heidundrende fest, noen vil gjøre det billigst mulig, og noen vil ha minst mulig jobb og betale for å slippe å styre. I diskusjoner som dette vil alltid ting overproblematiseres, og folk kommer trekkende med situasjoner de ville reagert på, som egentlig ikke er reelle. Så greit å ta med seg noen gode tips, ellers bare skrelle vekk mesteparten.

Sist redigert av My : 30-09-24 kl 16:13.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-24, 17:16   #7
amo
Bør lage seg en tittel selv

amo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Du kan jo invitere på rim..

Det blir bobler, gryte,
-øl og vin til mat
og den som ønsker får og ein dram til kaffe og kake på sitt fat.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-24, 17:40   #8
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av amo, her.

Du kan jo invitere på rim..

Det blir bobler, gryte,
-øl og vin til mat
og den som ønsker får og ein dram til kaffe og kake på sitt fat.

Bortsett fra at de faktisk ikke får en dram. (Jeg synes det holder med vin, øl og diverse alkoholfrie drikker, både til maten og etterpå.)

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-24, 18:29   #9
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man kan lage seg et monogram ja. Vi lagde det til konfirmasjon. Og broderte på tøyservietter. Det var sinnsvakt dyrt.
Men man kan få trykt egne servietter også.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-24, 18:35   #10
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Man kan lage seg et monogram ja. Vi lagde det til konfirmasjon. Og broderte på tøyservietter. Det var sinnsvakt dyrt.
Men man kan få trykt egne servietter også.

Det hørtes kult ut!

Men jeg vil i tilfelle tegne selv, for jeg vil ikke bruke penger på akkurat det. Tenkte kanskje man kunne få trykket det på servietter for en hundrings eller noe.

Gammel 30-09-24, 23:10   #11
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Det hørtes kult ut!

Men jeg vil i tilfelle tegne selv, for jeg vil ikke bruke penger på akkurat det. Tenkte kanskje man kunne få trykket det på servietter for en hundrings eller noe.

Ja vi tegna selv. Brukte bare Word-ish eller noe. Var sønnen som lagde. Og når du har laga et monogram du trives med så får du noen til lage dem.
Disse feks
https://print24.com/no/gastroprodukter/servietter

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-24, 09:20   #12
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Ja vi tegna selv. Brukte bare Word-ish eller noe. Var sønnen som lagde. Og når du har laga et monogram du trives med så får du noen til lage dem.
Disse feks
https://print24.com/no/gastroprodukter/servietter

Kult!

Gammel 30-09-24, 23:12   #13
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bare for å bidra til tråden, så hadde jeg dobbelt 50-årslag med en venninne ute på en øy, og vi presiserte at vi hadde vin til velkomst og til mat, men at folk måtte ta med seg det de ønsket etter det. Både fordi vi da kunne invitere bredt, og ikke minst fordi det er et logistikkhelvete å frakte flasker til 60-80 pers ut på den øya.

Det ble for øvrig et fyllekalas uten like. 50 er den nye russetiden, åpenbart.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-24, 08:26   #14
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Avsporing:

50 er den nye russetiden, ja. Det er mange middager med 4-8 personer med god mat, koselig prat og vin som passer til maten, men veldig få skikkelige fester, så jeg har definitivt opplevd at det "tar av" når det endelig er fest. Var akkurat på en sånn for et par uker siden og det var sinnsykt gøy. Fortalte om festen til min spreke nabo i 80-årene som sa hun lengtet tilbake til 50-årene hvor sånt var mulig og oppfordret meg til å feste mens jeg kunne. (Nevnte fest var på et utested hvor vi selv betalte for drikke, bare så det er sagt).

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-24, 09:23   #15
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Avsporing:

50 er den nye russetiden, ja. Det er mange middager med 4-8 personer med god mat, koselig prat og vin som passer til maten, men veldig få skikkelige fester, så jeg har definitivt opplevd at det "tar av" når det endelig er fest. Var akkurat på en sånn for et par uker siden og det var sinnsykt gøy. Fortalte om festen til min spreke nabo i 80-årene som sa hun lengtet tilbake til 50-årene hvor sånt var mulig og oppfordret meg til å feste mens jeg kunne. (Nevnte fest var på et utested hvor vi selv betalte for drikke, bare så det er sagt).

I min bekjentskapskrets har det vært ekstremt lite feiring. Tror heller ikke jeg hadde trivdes med en fyllefest lenger, jeg har allerede problemer med andre steder hvor det er mye lyd og «skjer» masse. Problemer med hørselen og blir fysisk utmattet av lyd.

Gammel 01-10-24, 09:36   #16
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

I min bekjentskapskrets har det vært ekstremt lite feiring. Tror heller ikke jeg hadde trivdes med en fyllefest lenger, jeg har allerede problemer med andre steder hvor det er mye lyd og «skjer» masse. Problemer med hørselen og blir fysisk utmattet av lyd.

Det skjønner jeg veldig godt. <3 Håper du får en feiring som er slik du vil at den skal være

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-24, 09:45   #17
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Det skjønner jeg veldig godt. <3 Håper du får en feiring som er slik du vil at den skal være

Jeg har flere ganger måttet gå hjem fra jobbfester kl 21. Men hvis lydnivået på musikken er grei og akustikken fungerer, så tror jeg det skal gå fint. Og det fine er at det førstnevnte er det jeg som bestemmer.

Gammel 03-10-24, 08:14   #18
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Selvfølgelig skal selveste Hyacinth ha monogram!

Gammel 03-10-24, 08:35   #19
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.

Selvfølgelig skal selveste Hyacinth ha monogram!

Gammel 03-10-24, 08:36   #20
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Tror forresten nicket mitt biter meg i halen i denne tråden.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:11.