Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hva er det til middag? #17

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-08-24, 20:09   #161
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er det til middag? #17

Knerten var helt utslittetter skolestart. Han ba om pastaputer med saus av kylling og soltørkede tomater. Og det fikk han. Snuppa jublet over at Drt ble nok rester til å ta med lunsj på jobb i morgen.

Gammel 19-08-24, 20:16   #162
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Bestemte meg for å ha god mandagsmiddag: det ble kyllingfilet i slåbrok (bacon surret rundt), potetbåter (hjemmeskrelte poteter asså), og masse wokede grønnsaker. Godt mottatt.

Fintdethei! er ikke aktiv  
Gammel 19-08-24, 22:17   #163
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Trodde jeg var i gladtråden jeg. Spiser ikke barnebarn til middag altså. Kors på halsen.

Betryggende det da

Gammel 20-08-24, 10:17   #164
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Ramen.

Gammel 20-08-24, 10:24   #165
Malama

Malama sin avatar

Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg trenger en ide til en middag alle ungene spiser.
Som ikke er pizza

Som frister tenåringer med dårlig matlyst og kresne unger som ikke liker kjøttdeig og pasta, eller kjøttboller lenger.

Jeg trenger noe jeg kan lage raskt og enkelt og likevel få med meg 1 eller 2 av dem på korpsøving og selv gå på styøremøte, i alle fall en liten stund.

Jeg trenger noe som også den halvsyke tenpåringen med dårlig matlyst spiser, hun jeg håper fant noe på frokosten på skolen for hun spiste minimalt hjemme. Og den andre tenåringen, som dro hjemmefra svært tidlig, og skulle spise frokost på skolen, jeg bre håper han også kjøpe seg noe i kantina til lunsj, men i tilfelle ikke, noe som kan nette en voksende tenåring som spiser som en voksen mann, når han bestemmer seg for å komme til bordet, noe som sikkert er etter at jeg og søstra har dradd til den korpsøvingen han også skulle vært på.

Jeg skulle bare ønske jeg faktisk hadde en enkel go-to middag som alle tre ungene tåler og liker og spiser med glede.

Som ikke er pizza eller taco.

Det er mulig vi har fiskepinner og nudler, og kyllingvinger og muligens pommes dersom de ikke kan spises med nudler etter dagens matlyst.

Gammel 20-08-24, 11:29   #166
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I dag kommer min far med kone på middagsbesøk. Det skal serveres cæsarsalat.

Pappa synes alltid vi har så "rare" middager, og dette føyer seg nok pent inn i den rekka.

Gammel 20-08-24, 11:36   #167
Sissel

Sissel sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Sola
Sissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Kjøttkaker med ertestuing, poteter, gulerøtter og brun saus. Og ja, i lys av en annen tråd, det er Toro ertestuing. Jeg liker ikke ertestuing, men de som gjør det er godt fornøyd med den.

Gammel 20-08-24, 11:37   #168
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Jeg trenger en ide til en middag alle ungene spiser.
Som ikke er pizza

Som frister tenåringer med dårlig matlyst og kresne unger som ikke liker kjøttdeig og pasta, eller kjøttboller lenger.

Jeg trenger noe jeg kan lage raskt og enkelt og likevel få med meg 1 eller 2 av dem på korpsøving og selv gå på styøremøte, i alle fall en liten stund.

Jeg trenger noe som også den halvsyke tenpåringen med dårlig matlyst spiser, hun jeg håper fant noe på frokosten på skolen for hun spiste minimalt hjemme. Og den andre tenåringen, som dro hjemmefra svært tidlig, og skulle spise frokost på skolen, jeg bre håper han også kjøpe seg noe i kantina til lunsj, men i tilfelle ikke, noe som kan nette en voksende tenåring som spiser som en voksen mann, når han bestemmer seg for å komme til bordet, noe som sikkert er etter at jeg og søstra har dradd til den korpsøvingen han også skulle vært på.

Jeg skulle bare ønske jeg faktisk hadde en enkel go-to middag som alle tre ungene tåler og liker og spiser med glede.

Som ikke er pizza eller taco.

Det er mulig vi har fiskepinner og nudler, og kyllingvinger og muligens pommes dersom de ikke kan spises med nudler etter dagens matlyst.

En sikker og kjapp middag her er pasta med laks, spinat og fløte. Jeg salter og peprer laksefileter, deler dem i store biter (hver filet deles i tre-fire) og steker dem kjapt i smør. Tar dem ut av panna og legger dem på en tallerken ved siden av, surrer finhakket løk og hvitløk i samme stekepanne (uten å skylle den), og tømmer oppi en hel pose med frisk spinat, og steker videre til spinaten kollapser. Tømmer oppi en pakke med fløte og lar det putre et par minutter til fløten tykner, smaker til med salt og pepper, og legger laksen tilbake oppi panna. Bruker som regel tagliatelle til. Dette liker alle hos oss, og det går veldig fort.

En annen middag som viser seg å være lettspist er grateng av blomkål og brokkoli i små buketter (kokes et par min i lettsaltet vann først), skinke (hermetisk bogskinke kuttet i biter funker), kokt pasta (skruer, rør eller makaroni) og kanskje purre, has i ildfast form sammen med "gammeldags" hvit saus (bruk pose hvis du vil, men den bør være litt tykk), og ost på toppen. Siden alt (unntatt skinken, som er kokt fra boksen) er varmet på forhånd, trenger ikke forma å stå lenger i ovnen enn at osten smelter og får litt farge.

Ostesteaklets med skinke (ferdig fra butikken), eller andre typer snitzel, varmes i stekeovn eller airfryer hvis du har. Serveres med potetmos/kokte poteter/ovnsbakte poteter/fries e.l. og salat eller smørdampet brokkoli. Posesaus eller ferdigsaus, hvis du ikke gidder å lage selv. Eller karbonader. Grei hverdagsmat.

Sist redigert av My : 20-08-24 kl 11:47.
My er ikke aktiv  
Gammel 20-08-24, 11:49   #169
Malama

Malama sin avatar

Standard

desverre brekker jeg meg av laks, så det utgår. Ungene får laks når jeg jobber overtid og ellers når vi lager spnn "flere middager med samme tilbehør, valgtitt hva man velger" aller helt grilling så det kan skje ute, for lukta er nok til at jeg brekker meg.

Tror ikke den siste hadde fallt i god smak med ungen heller, og det er enten brokkoli eller blomkål (den av dem hun liker best) mellomste ikke bø spise pga ibs som reagerer på det.

Vi har hatt noen enkle go-to retter, men så har en etter en av dem endt med at en av ungene ikke vil ha de, så vi må ha en gjennomgang og en reset og en opprydding.

Jeg må få ideer til mat de spiser, og de må spise ting de ikke er super glad i også. Utfordringen er særlig mellomste som har hatt problemer ed at og har sine utfordringer med magen, og har ekstremt lite matlyst. Og er undervektig.

Grønnsaker er de i et misnte glade i da, så DET er ikke utfordrignen. De må bare ha noe proteiner også.

Gammel 20-08-24, 11:52   #170
Malama

Malama sin avatar

Standard

(sånnsett er mora også en av de kresne altså, men vi gjør som best vi kan. Jeg har bare vært frustrert over det med middag en lang periode nå, og det tipper litt over akkurat nå når jeg bare er så dønn sliten og mangler bautaen i mitt liv som bre OPRDNER noe mat. Den mannen som normalt sett ville reist hjem fa jobb i 15 tiden og hatt mat på boret ti jeg om hjem. Han får middag på sykehuset i dag også. )

Gammel 20-08-24, 11:53   #171
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den første funker med kylling også.

Pitabrød er også greit her, vet ikke hvordan det funker med magen hennes? Vi har det av og til med fiskekaker, av og til med pulled pork (som også kjøpes ferdig), stekte kyllingstrimler, biffstrimler eller noe annet. Og valgfritt grønt og sauser/dressinger.

Kan du utfordre ungene til å lage mat hver sin dag? Selv om du ikke har kommet hjem fra jobb enda, så er vel de ferdig tidligere på skolen, og har litt tid mellom skole og korps. Litt sånn "nå som pappa er på sykehus må vi alle hjelpe hverandre her hjemme".

Gammel 20-08-24, 11:58   #172
Malama

Malama sin avatar

Standard

Kylling funker med alle. (droppe løk og hvitløk for den magen da) Laktosefri fløte og sjekke opp hvor spinat står på lista for det vet jeg faktisk ikke.

Pitabrød funker, vi er til og med av glutenfritt nå, så hun kan spise de samme som oss andre, og stappe dem med grønnsaker og kylling kan funke.

Fiskekaker er vanskeligere, et finnes noen uten melk og løk da, men de fleste er med melk, aka laktose. det gir mageverk og diare.

Men fiskepinner også funker. i en ideell verden hjemmelagde fiskekaker med laktosefri melk , men den verden lever ikke jeg i pr nå.

Gammel 20-08-24, 11:59   #173
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Fiskepinner i tacolefse er også en fin variant. Bare for å variere litt.

Gammel 20-08-24, 12:03   #174
Malama

Malama sin avatar

Standard

Takk for gode forslag, ejg må jo rett og slett bygge meg en ny "database" over mati høst tenker jeg.

Etter at vi fikk strøket "unngå hvetemel" fra behovslista til jenta i vår, så skal det vøre mye enklere, men nå de siste ukene har hun vært mye kvalm og dårlig matlyst. Så er hun jo også forkjøla da, så vi får gjøre opp status når hun er frisk igjen, og vurdere om vi må kutte hvetemel som en tst igjen.

Gammel 20-08-24, 12:17   #175
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Malama her er noen av mine enkle goto retter som alle her i huset liker:

Pølsegrateng er en enkel goto rett her i huset. Kok makaroni, lag hvit saus, skjær kjøttpølser i biter og stek dem. Bland alt sammen og gratiner i ovnen.

Fish'n chips. Kjøp ferdig fisk og pommes frites. Stekes i ovn eller airfryer. (jeg pleier å steke pommes frites i airfryer) Server med ertepure og remulade/chilimyo.

De kjappeste av alle:
kebabkjøtt i pitabrød. Kjøp ferdig kebabkjøtt som varmes mens pitabrødene varmes i ovnen. Server med ønskete grønnsaker og hvitløksdressing.

Kylling i tortillalefser. Stek kyllingbiter og krydre med ønsket krydder. Varm lefser. Server med ønskete grønnsaker, revet ost og rømme.

Vi skal ha taco suppe i dag tenker jeg. Passer fint i dette høstværet.

løve70 er ikke aktiv  
Gammel 20-08-24, 12:23   #176
Malama

Malama sin avatar

Standard

Takk for alle gode innspill.

skal teste ut flere av dem utover høsten

Gammel 20-08-24, 12:44   #177
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kylling gong bao i går, stekt ris i dag.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv  
Gammel 20-08-24, 18:27   #178
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Biffstrimler i pita, med valgfritt grønt og diverse valgfrie sauser (blant annet bernaise). Herlig nostalgi.

Sist redigert av My : 20-08-24 kl 18:41.
My er ikke aktiv  
Gammel 20-08-24, 18:27   #179
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Millen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtid
Standard

Diverse rester.

Gammel 20-08-24, 18:31   #180
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 58
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Matkassa ga oss pannesteikt laks, ovnssteikt potet og grønnsaker, smørsaus.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:30.