Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Skryte-/inspirasjonstråd for dårlige husmødre

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-10-07, 22:48   #161
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Skryte-/inspirasjonstråd for dårlige husmødre

Jeg har levd i et grisehus i mange år, nå er det bare normalt kaos her. Mye takket være inspirasjon fra flylady.com. Hvis man skummer igjennom sidene og ignorerer visvaset er det veldig mange lure triks der. Her er noe av det som gjør at jeg har rene klær og kopper, og at vi ikke dør av sult, kolera og difteri:

- Klærne sorteres i trådkurver, en kurv pr farge/temperatur. Når kurven er full går den rett i maskinen. Det er litt verre å huske å legge dem sammen, men jeg prøver å legge sammen ei maskin pr. kveld.

-kjøkkenet ryddes om kvelden slik at det er enkelt å lage mat når morgenen kommer.

-jeg tørker over overflatene på badet med en klut som går rett i vask hver morgen. Dermed blir det aldri fullstendig nedgrodd.

-Kjøleskapet tømmes for gammel mat på søndager. Mandag er nemlig søppelhentingsdag.

-i kjøkkenskapene er det kun de tingene vi bruker til daglig. Dvs 3 middagstallerkner, noen skåler, kopper, glass osv. Man må sette på oppvaskmaskina med jevne mellomrom, eller vaske for hånd. Resten står klart til bruk i kasser i kjelleren hvis det skulle komme gjester.

-Alle ting har sin plass, så når man finner en liten dingseboms på stua vet man hvor den skal. Batterier i kjøleskapet, penner i pennekoppen, smokker i smokkeboksen, leiker i leikekassa osv. Nå har jeg eget kontor med pult og plass til papirer. Før hang det to kurver ved inngangsdøra. I den ene puttet man regningene og brevene, i den andre var det kart, bussruter osv.

Nå som jeg har bekkenløsning er det utrolig lite husarbeide jeg får gjort før det er vondt. Derfor har jeg laget meg en liste med masse bittesmå prosjekter. Målet er å få gjort et av dem i timen. I dag har jeg ryddet ut av kjøleskapet og vasket hyllene i døra. Det tok meg 2 timer, eller 2x10 minutter jobbing og 2x50 minutter hvile. I morgen skal jeg prøve å få vasket hyllene inni kjøleskapet.

gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-07, 23:19   #162
gethosmurfen
Superaktiv

gethosmurfen er litt kul
Standard

Er tydligvis nødt til å ta meg en tur inn på flylady.com.

Men har vært flink i kveld, driver på å tørke en maskin i tørketrommelen, matpakkene til i morgen er allerede i kjøleskapet, og oppvaskmasinen er tømt

Gammel 08-10-07, 02:26   #163
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har nå fått min store og gedigne fryser ut fra vaskerommet. Så fikk jeg satt opp noen flotte skap i steden for, der jeg nå oppbevarer sengetøy og annet rusk og rask jeg ikke har hatt skapplass til tidligere. Vaskerommet mitt er nå strøkent(har noen dyner og puter som bør vaskes, men ellers er det slikket for skittentøy.
Herre min stråhatt for en deilig følelse! Nå skal jeg endelig få orden på vaskerommet, og jeg gleder meg til å se systemet i bruk!
(Nå gjelder det bare å få mann og unger med på å holde det slik i fremtiden også ...)

Gammel 08-10-07, 11:02   #164
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Da er jeg tilbake i farta etter en husmorfri høstferie hjemme hos mamma.
Ferdigladet og klar for en ny hverdag med handlelister og skittentøy.

Vi skal ha bursdagsfest og helgebesøk i helga, så det er bare å ta seg på tak for å ha klart gjesterom og litt kaker til 3-årsfesten. Fikk vasket en vask i går, har gjort klar ny maskin som settes på når jeg kommer hjem.

Skal se om jeg greier å lage meg noen små prinsipper å følge etter tips fra gajamor.

Vaskerommet er rett og slett utrivelig sånn som det ser ut nå. Begynner å kjenne litt redebyggingsbehov sånn litt over midtveis i svangerskapet. Håper at dette skal gå ut over de skapene som enda ikke fungerer helt fornuftig.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-07, 14:11   #165
Sokk
trøtt

Sokk sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Mandag var leiligheten strøken (vel - en del var stappet inn i skap og sånn, da... ), for da var det fotograf her for å ta bilder til prospektet.

I dag er det torsdag, og jeg undrer meg litt over hvor raskt rotet har formert seg.

Men vi skal ha visning om 2 1/2 uke, så da må det jo skinne her igjen! Spørsmålet er bare: klarer vi å kaste noe av alt rotet vårt, eller flytter vi det bare med oss til nytt hus?

Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-07, 12:31   #166
Olvina
Gjer så godt eg kan

Olvina sin avatar

Blogginnlegg: 179
Olvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt likt
Standard

Snart er det helg, og huset er iallfall sånn nogenlunde vaska og rydda, mykje takka vere ein 10-åring som treng feriepengar...

Olvina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-07, 19:13   #167
Frantzen
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sokk, her.

I dag er det torsdag, og jeg undrer meg litt over hvor raskt rotet har formert seg.

Det er rotetrollene som kommer om natta og har rotefest
Jeg finner ingen annen forklaring. Ingen.

Svar med sitat
Gammel 16-10-07, 13:31   #168
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Her var det strøkent i forbindelse med bursdagsfest og familieovernatting i helga. Etter en og en halv dag ute av huset, så har sambo og småen laget kaos...

Sambo pleier å påstå at det er jeg som roter, men nå vet jeg sannelig ikke. Han bare lever og glemmer/har ikke tid til å rydde.

Gammel 24-10-07, 00:38   #169
Shamu
På opplading

Shamu sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Jeg er også nystartet FLYer og kan virkelig anbefale det!

Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-07, 18:12   #170
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

NÅ må denne tråden vekkes til live.

Jeg har pusset alt av sølv i dag, og nå vasker jeg gardiner. Nå har jeg veldig enkle gardiner da, men likevel.

Alle glass og alt sølv i vitrineskap er blankt og fint og ikke et støvkorn å se.

Det værste er at jeg har husmorplaner i morgen også.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-07, 18:13   #171
Maz
Pauset

Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Fly Lady er IKKE noe for meg. Jeg druknet i mail, men gjorde ikke så mye mere. Eller det stemmer ikke. Kjøkkenvasken ble polert noen ganger....

Gammel 08-11-07, 18:25   #172
Sokk
trøtt

Sokk sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

NÅ må denne tråden vekkes til live.

Jeg har pusset alt av sølv i dag, og nå vasker jeg gardiner. Nå har jeg veldig enkle gardiner da, men likevel.

Alle glass og alt sølv i vitrineskap er blankt og fint og ikke et støvkorn å se.

Det værste er at jeg har husmorplaner i morgen også.

Oioi! Det her er jo egentlig et eksempel til etterfølgelse. Her står vi på hodet i et flyttelass, og det er nesten så det blir en fattig unnskyldning til å ha det rotete - "vi har jo akkurat flyttet"! Samtalene her går mest på "har du sett esken med kokebøker?" "husker du hvilken eske vi la eggedeleren" og lignende.

Nå skal det sies at vi ikke har flyttet absolutt alt ennå, og det kan hende det blir litt lettere å komme i orden når vi har bokhyller, skap og sånn. *håpe*

Hilsen Sokk, husmor i unntakstilstand

Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-07, 18:26   #173
Maz
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sokk, her.

Oioi! Det her er jo egentlig et eksempel til etterfølgelse. Her står vi på hodet i et flyttelass, og det er nesten så det blir en fattig unnskyldning til å ha det rotete - "vi har jo akkurat flyttet"! Samtalene her går mest på "har du sett esken med kokebøker?" "husker du hvilken eske vi la eggedeleren" og lignende.

Nå skal det sies at vi ikke har flyttet absolutt alt ennå, og det kan hende det blir litt lettere å komme i orden når vi har bokhyller, skap og sånn. *håpe*

Hilsen Sokk, husmor i unntakstilstand

Vi har vært her i tre år nå, så jeg kan ikke bruke den unskyldningen lenger......., men det gikk ganske lenge.

Gammel 08-11-07, 20:47   #174
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Standard

Vi har vært her i tre år nå, så jeg kan ikke bruke den unskyldningen lenger......., men det gikk ganske lenge.

Vet ikke om det kommer under husmorskryteting. Men vi fikk tømt to kroker med rot i helga. Datapulten er nå flyttet fra under trappa til bak trappa - og noen kvadratmeter med rot er forledet til andre steder i huset. Sakte, men sikkert finner vi skikkelige hjem til en del av tingene våre.

Var også på bokseraid på europris og montér (ikke så godt utvalg her). Nå har T flere lekekasser, vi har en boks for badetøy, en boks for ekstra vintertøy til T og en boks for klær som blir for små. Relativt lett tilgjengelig, men ikke akkurat på de mest traffikerte stedene.

Gammel 08-11-07, 21:32   #175
Superior
Tilpasser tittel

Superior sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 34
Superior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de fleste
Standard

Vi hadde besøk i dag og når jentene kom hjem fra barnehagen og skolen så måpte de

Det sier vel ikke noe om hvordan det så ut på morningen vel?
Må rydde jentenes rom til helgen. Den jobber får mannen, da jeg er den som bytter på sengene. Det gjøres hver uke, så der skal jeg ha ti poeng
Jeg er super flink til å vaske tøy, sortere, henge opp, brette og legge pent i en kurv. Men der stopper det opp..

Og jeg er blitt kjempe flink til å få mannen til å vaske speilet og doen selv. Står du når du tisser, får du jammen vaske etter deg også. Funker kjempe fint..

Gammel 08-11-07, 21:32   #176
Superior
Tilpasser tittel

Superior sin avatar

Superior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de fleste
Standard

:noteres bak øret til vi må flytte igjen:

Gammel 08-11-07, 21:36   #177
Superior
Tilpasser tittel

Superior sin avatar

Standard

Også er jeg veldig flink til å begynne med en ting, men å avslutte med noe helt annet. Jeg skjønner ikke hvordan jeg får det til.
Jeg finner noe i stua feks oppvask. Går med det til kjøkkenet for å vaske det opp. Der finner jeg noe som skal på badet. Går dit, og skal sette på en maskin med klær. Finner noe søppel på badet som må kastes. Tar det med på kjøkkenet. Oppdager frokosten min jeg har glemt. Tar med den på stua, og ser en gammel avis. Legger den i avishylla, og finner ut at jeg må støvsuge. Drar fram støvsugeren, men må gjøre det skikkelig så jeg bærer ut tepper og puter for å riste dem. Ser at posten er kommet, så jeg går for å hente posten. På veien skal jeg kaste søpla.. Finner treningsbagen min, og tenker at jeg rekker litt trening i det jeg tusler til treningstudioet.
Når jeg er vel framme der er jeg skrubbsulten, men kunne da absolutt huske at jeg laget frokost.

Gammel 08-11-07, 22:48   #178
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Det beste jeg har gjort var å få meg vaskehjelp!! Annenhver uke blir hele huset grundig vasket. Da går det faktisk ganske greit å holde det sånn noenlunde i mellomtiden. Dessuten må det ryddes før vaskehjelpen kommer, så nå ser det aldri helt bomba ut lengre heller.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-07, 13:13   #179
Ami
kamelkonsument

Ami sin avatar

Hvor: Fjordland
Blogginnlegg: 74
Ami er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Superior, her.

Også er jeg veldig flink til å begynne med en ting, men å avslutte med noe helt annet. Jeg skjønner ikke hvordan jeg får det til.
Jeg finner noe i stua feks oppvask. Går med det til kjøkkenet for å vaske det opp. Der finner jeg noe som skal på badet. Går dit, og skal sette på en maskin med klær. Finner noe søppel på badet som må kastes. Tar det med på kjøkkenet. Oppdager frokosten min jeg har glemt. Tar med den på stua, og ser en gammel avis. Legger den i avishylla, og finner ut at jeg må støvsuge. Drar fram støvsugeren, men må gjøre det skikkelig så jeg bærer ut tepper og puter for å riste dem. Ser at posten er kommet, så jeg går for å hente posten. På veien skal jeg kaste søpla.. Finner treningsbagen min, og tenker at jeg rekker litt trening i det jeg tusler til treningstudioet.
Når jeg er vel framme der er jeg skrubbsulten, men kunne da absolutt huske at jeg laget frokost.

Ami er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-07, 13:17   #180
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Superior, her.

Kjenner meg velidig igjen i dette ja.

Mitt bidrag er kun å være behjelepelig med å børste støv av denne tråden.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:49.