Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Krig i Europa i 2022?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-02-22, 12:59   #161
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Krig i Europa i 2022?

Jeg blir helt satt ut av dette. Jeg synes det er dritskummelt at det ser ut som Trump-gjengen i USA er på Putins side.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-22, 13:15   #162
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En besøkende tulle spurte meg nå, med sånn liten barnestemme: Tante, tror du Russland kommer til å invadere Norge?

Fikk svart nei, og forklart hvorfor, men jommen er det skummelt. Alt annet til side, de får også kontroll på enorme ressurser, spesielt mat og gjødsel. Og når med sanksjonene så får vi se hvordan det går med gass til Europa, og dermed strømprisene...

Ellers så vet jeg at en del av bildet er fremveksten av høyreekstreme nasjonalister i Ukraina, og at det er en viktig del av Russlands fortelling, men vet for lite om hva det innebærer. Noen som vet mer?

Kjenner at jeg gjerne skulle sett mer av Toffskij i denne tråden, men skjønner om du ikke orker.

Gammel 24-02-22, 13:59   #163
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg kjenner at hele greia bare gir meg lyst til å lukke øynene og grave meg ned. Jeg vet, jeg vet, jeg vet at jeg må ta det inn over meg, men det er så massivt. Og jeg skjønner for lite, for hvert enste innlegg her har med argumenter jeg ikke hadde tenkt på, eller hadde glemt, eller fortrengt, eller... ja.

Så ja, jeg blir helt satt ut. Hodet makter ikke helt ta alt innover seg.

Gammel 24-02-22, 14:01   #164
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvor ille er egentlig dette? I et rent egoistisk perpektiv.
Vi er helt avhengige av diesel og lurer på om vi bør bestille påfyll i dag.
Selv om vi bare er halvveis i lageret.
Det betyr at vi har diesel til ut april men ikke til å gjøre våronn.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-22, 14:01   #165
Malama

Malama sin avatar

Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

OG, helt absurd, men det slo meg brått at avataren min er altfor "lys og lett og babynaiv" (den henger jo søren meg igjen fra en babyticker way back when man drev med syklustracking og sånn) til en så alvorlig sak som KRIG. Jeg burde 1) bytte den 2)ikke få lov å delta i så dype tråder

Gammel 24-02-22, 14:20   #166
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min er i så fall enda mer upassende, Malama. Snakk om å danse på dekk til skipet synker.

Veldig rart å snakke med team-medlemmer i Baltikum i dag. Jeg kjenner dem ikke godt nok til å vite om de er russiske eller latviske (det er sånt man kanskje snakker om over et glass vin, ikke over Teams...), og for Riga så er det vel 50/50. De baltiske landene er både NATO-land og EU-land, men de er også i områder Russland ser på som sin "interessesfære", og pga Sovjets flytte- og okkupasjonspolitikk, så er så stor del av befolkningen russisk, går på russiske skoler og har bare begrensede borgerrettigheter. Virkelig en heksegryte.

Gammel 24-02-22, 14:21   #167
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ellers så vet jeg at en del av bildet er fremveksten av høyreekstreme nasjonalister i Ukraina, og at det er en viktig del av Russlands fortelling, men vet for lite om hva det innebærer. Noen som vet mer?

Det er jo virkelig en stråmann, det er like mange høyreekstreme på russisk side og presidenten i Ukraina er jødisk.

Filter nyheter har skrevet om høyreekstreme på begge sider av konflikten (krever abonnement, noe som anbefales): https://filternyheter.no/nynazister-...gen-i-ukraina/

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-22, 14:25   #168
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Ja, jeg vet som sagt for lite om det. Ser det stort sett blir trukket frem av folk jeg ikke tillegger så mye vekt.

Men spisset ørene da en ukrainer bosatt i Norge nevnte på radioen at han var både veldig redd for russisk aggresjon, men også for ekstrem ukrainsk nasjonalisme.

Gammel 24-02-22, 14:27   #169
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg får ekstremt lyst til å bare være lalalalalallaaaaa, ikke lese aviser, drikke vin og late som om dette ikke skjer. Krig i Europa, liksom?! Hvordan snakker man med ungene om det? Blæh.

Gammel 24-02-22, 14:28   #170
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nasjonalisme og høyreekstremisme er et kjempeproblem i hele østeuropa, og vil garantert bli et problem i denne konflikten også, på begge sider. Allerede nå kappes høyreekstreme i resten av verden med å gi sin støtte til den ene eller andre siden (mest den russiske siden).

Men at Putin liksom må inn for å redde Ukraina fra nynazistene? Oh please. Det er russisk propaganda.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-22, 14:34   #171
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 317
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Hvor ille er egentlig dette? I et rent egoistisk perpektiv.
Vi er helt avhengige av diesel og lurer på om vi bør bestille påfyll i dag.
Selv om vi bare er halvveis i lageret.
Det betyr at vi har diesel til ut april men ikke til å gjøre våronn.

Zombie-apokalypse-hamstringa mi viste seg å ikke være nødvendig våren 2020, så jeg har sluttet med det for egen del. Men om det ikke akkurat blir mangel på diesel så kan det hende at prisene blir å øke. Og siden mange sikkert tenker sånn, og derfor kjøper inn ekstra diesel, kommer prisene til å øke. Så... Ja?

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-22, 14:34   #172
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har ikke så mye å si, egentlig. Det er utrolig trist og utrolig skummelt. Fælt for Ukraina, og fælt for haugevis av fornuftige russere som ønsker å bo i en normal, moderne stat med normal kontakt med omverdenen. Dritskummelt for Baltikum, og dermed for oss, siden de er NATO-medlemmer.

Det er selvsagt bare vås at Ukraina er noe mer høyreekstremt enn Russland.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-22, 14:35   #173
mrc

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Dessuten er dette skummelt for Litauen, Latvia og Estland...

Litauen er NATO-medlem. Skal man virkelig teste NATO, vil jo Litauen være en start....

Og alle disse tre landene er også EU-medlemmer.

Gammel 24-02-22, 14:37   #174
Malama

Malama sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Har ikke så mye å si, egentlig. Det er utrolig trist og utrolig skummelt. Fælt for Ukraina, og fælt for haugevis av fornuftige russere som ønsker å bo i en normal, moderne stat med normal kontakt med omverdenen. Dritskummelt for Baltikum, og dermed for oss, siden de er NATO-medlemmer.

Det er selvsagt bare vås at Ukraina er noe mer høyreekstremt enn Russland.

Uten å ha mye å si, så oppsummerer du greit likevel.

Gammel 24-02-22, 14:41   #175
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Jeg tror ikke noen har sagt at de er "mer" høyreekstreme enn Russland, og jeg syns det er et sånt rart argument som blir strødd litt på som krydder? Spesielt siden høyreekstreme holdninger er så sentralt også for Putins støtte ("familiekonservative verdier", rasismen, etc.)

Henger det sammen med gammel sovjetpropaganda, tro? Mye av det som skjedde i østblokken ble vel forsvart med at man beskyttet landene mot fascismen. Og da de støttet serberne på Balkan også - at bosnierne hadde vært på tyskernes side under krigen, så serberne slåss basically mot fascismen når de drev den etniske rensningen sin.

(Og så leser jeg Abdulrazak Gurnah, "By the sea" nå, og han forteller blant annet om hvordan de kommunistiske landene brukte USAs og Sør-Afrikas rasisme og raseskillepolitikk til å snu nylig avkoloniserte afrikanske land fra vesten og mot Sovjet i stedet, igjen med "kamp mot fascismen" som slagord, så alt henger virkelig sammen med alt)

Gammel 24-02-22, 14:42   #176
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Litauen er NATO-medlem. Skal man virkelig teste NATO, vil jo Litauen være en start....

Og alle disse tre landene er også EU-medlemmer.

Alle tre er NATO-medlemmer, fra tidlig 2000-tall. De kunne ikke komme seg fort nok inn i NATO, egentlig.

Gammel 24-02-22, 14:54   #177
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Jeg får ekstremt lyst til å bare være lalalalalallaaaaa, ikke lese aviser, drikke vin og late som om dette ikke skjer. Krig i Europa, liksom?! Hvordan snakker man med ungene om det? Blæh.

Enig.

Må skryte litt av ungdomsskolen til minste som har lagt ut linker på Classroom til de som lurer på hva som skjer selvom det er vinterferie. (Aftenposten sin forklart fra 23 feb, denne artikkelen fra Framtiden Junior og denne tidslinjen fra NRK hvis noen vil ha tips)

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-22, 15:19   #178
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Forholdet mellom Russland og Ukraina er ellers på en måte litt som mellom Norge og Sverige/Danmark. Det er veldig like språk, innbyrdes forståelige med god margin, og det er også et belte av overgangsdialekter og en mye brukt blandingsdialekt (surzjyk). Det er også sånn at Ukraina, som Norge, har en historie som (en slags) stat som hadde sine velmaktsdager i middelalderen (Kiev-riket), men at de så en lengre periode var underlagt Russland (men slett ikke bare dem!). Som folk har påpekt før i tråden, har det også vært særdeles skiftende grenser gjennom disse periodene. I likhet med i Norge var det så en nasjonal renessanse på 1800-tallet, men det ble ikke til noen ordentlig ukrainsk stat før den russiske revolusjonen, der den ukrainske sovjetrepublikken ble opprettet. Det er helt klart sånn at Ukraina er «mest ukrainsk» i vest, med mest entydig ukrainsk kultur, mest konsekvent bruk av ukrainsk språk osv. Lviv-området er høyborgen for dette. Det er også helt klart sånn at store deler av befolkningen øst i Ukraina er russere (snakker russisk, ikke ukrainsk eller blandingsdialekten surzjyk, oppfatter seg som russere), mye mer fordi grensene har skiftet mye og det er veldig flytende etniske overganger, enn for at de har blitt "plassert der" i Sovjettida.

Det er derfor ikke så veldig rart at en skarp deling mellom Russland og Ukraina føles unaturlig for mange, men heller ikke det minste rart at det er en sterk ukrainsk nasjonalist- og uavhengighetsbevegelse, som i stor grad identifiserer seg med Vesten og gjerne vil behandles som Baltikum.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-22, 15:31   #179
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Jeg prøver å forestille meg et end game her, men klarer ikke helt å se det? Spesielt når russerne nå angriper i hele Ukraina, ikke bare i øst. Kan man se for seg at de overtar de østlige regionene, eventuelt med en slags "de er selvstendige republikker"-overbygning, og så blir det masse sanksjoner og så går verden sin skjeve gang, som etter Krim?

Gammel 24-02-22, 15:33   #180
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En teori er vel at de nå går etter Kyiv, styrter styresmakten og setter inn pro-russisk regjering.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:09.