|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#161 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Krig i Europa i 2022?Jeg blir helt satt ut av dette. Jeg synes det er dritskummelt at det ser ut som Trump-gjengen i USA er på Putins side.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#162 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Krig i Europa i 2022?En besøkende tulle spurte meg nå, med sånn liten barnestemme: Tante, tror du Russland kommer til å invadere Norge?
|
|
|
#163 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Krig i Europa i 2022?Jeg kjenner at hele greia bare gir meg lyst til å lukke øynene og grave meg ned. Jeg vet, jeg vet, jeg vet at jeg må ta det inn over meg, men det er så massivt. Og jeg skjønner for lite, for hvert enste innlegg her har med argumenter jeg ikke hadde tenkt på, eller hadde glemt, eller fortrengt, eller... ja.
|
|
|
#164 |
|
can-jur
|
Sv: Krig i Europa i 2022?Hvor ille er egentlig dette? I et rent egoistisk perpektiv.
|
|
|
|
#165 |
|
Sv: Krig i Europa i 2022?OG, helt absurd, men det slo meg brått at avataren min er altfor "lys og lett og babynaiv" (den henger jo søren meg igjen fra en babyticker way back when man drev med syklustracking og sånn) til en så alvorlig sak som KRIG. Jeg burde 1) bytte den 2)ikke få lov å delta i så dype tråder
|
|
|
#166 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Krig i Europa i 2022?Min er i så fall enda mer upassende, Malama.
|
|
|
#167 |
|
Glamorøs
|
Sv: Krig i Europa i 2022?
Det er jo virkelig en stråmann, det er like mange høyreekstreme på russisk side og presidenten i Ukraina er jødisk.
|
|
|
#168 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Krig i Europa i 2022?Ja, jeg vet som sagt for lite om det. Ser det stort sett blir trukket frem av folk jeg ikke tillegger så mye vekt.
|
|
|
#169 |
|
Shake it out!
|
Sv: Krig i Europa i 2022?Jeg får ekstremt lyst til å bare være lalalalalallaaaaa, ikke lese aviser, drikke vin og late som om dette ikke skjer. Krig i Europa, liksom?! Hvordan snakker man med ungene om det? Blæh.
|
|
|
#170 |
|
Glamorøs
|
Sv: Krig i Europa i 2022?Nasjonalisme og høyreekstremisme er et kjempeproblem i hele østeuropa, og vil garantert bli et problem i denne konflikten også, på begge sider. Allerede nå kappes høyreekstreme i resten av verden med å gi sin støtte til den ene eller andre siden (mest den russiske siden).
|
|
|
#171 |
|
Fjellpiper
|
Zombie-apokalypse-hamstringa mi viste seg å ikke være nødvendig våren 2020, så jeg har sluttet med det for egen del. Men om det ikke akkurat blir mangel på diesel så kan det hende at prisene blir å øke. Og siden mange sikkert tenker sånn, og derfor kjøper inn ekstra diesel, kommer prisene til å øke. Så... Ja? |
|
|
|
|
|
#172 |
|
kamerat
|
Sv: Krig i Europa i 2022?Har ikke så mye å si, egentlig. Det er utrolig trist og utrolig skummelt. Fælt for Ukraina, og fælt for haugevis av fornuftige russere som ønsker å bo i en normal, moderne stat med normal kontakt med omverdenen. Dritskummelt for Baltikum, og dermed for oss, siden de er NATO-medlemmer.
|
|
|
#173 |
|
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Litauen er NATO-medlem. Skal man virkelig teste NATO, vil jo Litauen være en start....
|
|
|
#174 |
|
Uten å ha mye å si, så oppsummerer du greit likevel.
|
|
|
#175 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Krig i Europa i 2022?Jeg tror ikke noen har sagt at de er "mer" høyreekstreme enn Russland, og jeg syns det er et sånt rart argument som blir strødd litt på som krydder? Spesielt siden høyreekstreme holdninger er så sentralt også for Putins støtte ("familiekonservative verdier", rasismen, etc.)
|
|
|
#176 |
|
Yes, we can!!
|
Alle tre er NATO-medlemmer, fra tidlig 2000-tall. De kunne ikke komme seg fort nok inn i NATO, egentlig.
|
|
|
#177 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Enig. |
|
|
|
|
|
#178 |
|
kamerat
|
Sv: Krig i Europa i 2022?Forholdet mellom Russland og Ukraina er ellers på en måte litt som mellom Norge og Sverige/Danmark. Det er veldig like språk, innbyrdes forståelige med god margin, og det er også et belte av overgangsdialekter og en mye brukt blandingsdialekt (surzjyk). Det er også sånn at Ukraina, som Norge, har en historie som (en slags) stat som hadde sine velmaktsdager i middelalderen (Kiev-riket), men at de så en lengre periode var underlagt Russland (men slett ikke bare dem!). Som folk har påpekt før i tråden, har det også vært særdeles skiftende grenser gjennom disse periodene. I likhet med i Norge var det så en nasjonal renessanse på 1800-tallet, men det ble ikke til noen ordentlig ukrainsk stat før den russiske revolusjonen, der den ukrainske sovjetrepublikken ble opprettet. Det er helt klart sånn at Ukraina er «mest ukrainsk» i vest, med mest entydig ukrainsk kultur, mest konsekvent bruk av ukrainsk språk osv. Lviv-området er høyborgen for dette. Det er også helt klart sånn at store deler av befolkningen øst i Ukraina er russere (snakker russisk, ikke ukrainsk eller blandingsdialekten surzjyk, oppfatter seg som russere), mye mer fordi grensene har skiftet mye og det er veldig flytende etniske overganger, enn for at de har blitt "plassert der" i Sovjettida.
|
|
|
#179 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Krig i Europa i 2022?Jeg prøver å forestille meg et end game her, men klarer ikke helt å se det? Spesielt når russerne nå angriper i hele Ukraina, ikke bare i øst. Kan man se for seg at de overtar de østlige regionene, eventuelt med en slags "de er selvstendige republikker"-overbygning, og så blir det masse sanksjoner og så går verden sin skjeve gang, som etter Krim?
|
|
|
#180 |
|
Borte
|
Sv: Krig i Europa i 2022?En teori er vel at de nå går etter Kyiv, styrter styresmakten og setter inn pro-russisk regjering.
|
![]() |
|
|