|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Serveres det alkohol i konfirmasjonen?
Det er iallfall ikke noe jeg har hørt blitt snakket om på min arbeidsplass. Jeg kan heller ikke huske hva jeg har blitt servert å drikke i de konfirmasjonene jeg har vært i. Det har stort sett vært buffeter hvor man selv har forsynt seg med både mat og drikke. I noen konfirmasjoner, deriblant den jeg selv nylig arrangerte, hadde vi servitør som både serverte mat og drikke. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2011
Jeg vil tro dette har noe med hvor man bor i landet. Jeg skal love deg at her jeg bor på vestlandet er det ikke mange som har vin i konfirmasjon eller barnedåp og det er heller ikke vanlig å drikke alkohol på 17.mai slik jeg har inntrykk av at det er i andre deler av landet. Så om jeg hadde kommet i en konfirmasjon og sett at de serverte vin, så hadde det vært noe jeg la merke til fordi jeg aldri har sett det før i de konfirmasjonene vi har vært i. Det betyr ikke at jeg syns det er galt at noen gjør det så lenge folk klarer å moderere seg, men når noe er annerledes enn normen så legger man faktisk merke til det. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Drømmer
|
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Serveres det alkohol i konfirmasjonen?For meg blir det veldig rart å servere noko i ein konfirmasjon som konfirmanten ikkje kan drikke. Det er jo konfirmanten som skal vere i sentrum denne dagen.
|
|
|
#6 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Serveres det alkohol i konfirmasjonen?Jeg har faktisk ingen ide om det ble servert alkohol i min egen eller søstrene mine sine konfirmasjoner.
|
|
|
#7 |
|
Fola Blakken
|
Jeg er ganske sikker på at det ble servert vin i både min og min bror sine konfirmasjoner. Skråsikker er jeg jo ikke, for jeg drakk sikkert brus, men foreldrene mine pleide å servere vin (norsk rødvin
|
|
|
|
#8 |
|
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
Sv: Serveres det alkohol i konfirmasjonen?Heller aldri hørt at dette har vært noe samtaleemne, så hva andre rundt meg har gjort, i konfirmasjoner jeg ikke har vært invitert i, aner jeg ikke. Det har jeg aldri kommet på å spørre om, så jeg kan bare uttale meg om de konfirmasjonene jeg har vært i.
|
|
|
#9 |
|
flisespikker
|
Sv: Serveres det alkohol i konfirmasjonen?Vi hadde ikke konfirmasjon, men et tilsvarende familieselskap i forbindelse med 15-årsdagen. Vi ble enige om å servere vin til maten etter å ha tatt en prat med hovedpersonen om hva han syntes om saken. Hvis han hadde hatt noe mot det, eller hvis noen i familien hadde et problematisk forhold til alkohol, så ville vi droppet det.
|
|
|
#10 |
|
Tittel og tittel....
|
Sv: Serveres det alkohol i konfirmasjonen?Jeg fant ut at jeg skulle spørre neste års konfirmant om dette; Ja til kaffe, nei til alkohol. Så da blir det sånn da. For ja, han får i utgangspunktet bestemme på sin dag. Alkohol hadde jeg nok ikke hatt uansett fordi det for det første blir for dyrt, og for det andre så har vi ikke som tradisjon å ha alkohol i konfirmasjoner.
|
|
|
|
#11 |
|
Semiaktiv
Sv: Serveres det alkohol i konfirmasjonen?Jeg har fortsatt problemer med å forstå hvordan noe enkelte i selskapet drikker til maten kan påvirke hvor mye oppmerksomhet det er rundt konfirmanten. Oppstår det et eget fellesskap mellom de som drikker alkoholholdige drikker, som konfirmanten ikke er en del av? Blir det alkoholen som blir i fokus? Jeg skjønner de fleste andre argumenter, men akkurat dette der det litt vanskelig for meg å se.
|
|
|
#12 |
|
Tittel og tittel....
|
Jeg er enig i dette, så fremst konfirmanten syns alkohol er greit, og jeg selv hadde ønsket å servere det. Men jeg syns at dersom konfirmanten sier nei til alkohol så bør man respektere det. Jeg tenker at konfirmanten er like mye i sentrum om det er med eller uten alkohol, det er ikke det som avgjør akkurat det.
|
|
|
|
#13 |
|
Semiaktiv
Ja, at konfirmanten ikke ønsker det blir jo et helt annet argument. Det har jeg ingen problemer med å forstå, og det vil være helt avgjørende her også. Det var innlegget til Simone jeg undret meg over, og flere andre har skrevet noe av det samme. At de ikke vil tilby de andre gjestene noe konfirmanten ikke kan drikke, fordi konfirmanten skal være i sentrum.
|
|
|
#14 |
|
can-jur
|
Svaret er ja. Det er jo å banne i kirka, for ingen drikker så mye at det merkes og de drikker jo bare fordi det er den eneste drikken som yter maten rettferdighet og fordi det smaker best. At en enkelt drikkevare som «alle» mener er heeeelt uviktig kan få en så enorm plass. Bare se på diskusjonen her.
|
|
|
|
#15 |
|
Semiaktiv
Nå har jeg bare vært i en konfirmasjon hvor alkoholholdig drikke var tilgjengelig, men jeg må innrømme at jeg ikke la merke til om noen benyttet seg av muligheten, og kan ikke engang huske hva jeg selv drakk til maten. Det var ikke noe tema i det hele tatt egentlig, ut over at det ble opplyst i starten om at de som ønsket øl eller vin måtte bestille det selv, samtidig som det ble gitt andre praktiske opplysninger (det var på et serveringssted). Ellers var det ikke et tema som det ble fokusert på i noen grad, det var jo konfirmanten alle var opptatt av. Men det kommer vel an på hva slags forhold folk har til alkohol. I noen miljø vil det kanskje få mye større fokus, men der kjenner man jo sin egen familie best.
|
|
|
#16 |
|
Musk
Medlem siden: Dec 2006
Sv: Serveres det alkohol i konfirmasjonen?Enig med My. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
|
Sv: Serveres det alkohol i konfirmasjonen?Jeg hadde også hatt kun melkefri mat om sønnen fremdeles ikke tålte melk og han skulle konfirmeres. Å alltid måtte avstå fra det som serveres eller ha egen, spesiell mat, er så kjipt. Den opplevelsen skal han slippe den dagen. Også finnes det gode kremerstatninger som er melkefri, så det er null problem.
|
|
|
|
#18 |
|
Glamorøs
|
Sv: Serveres det alkohol i konfirmasjonen?Vel, som laktoseintolerant finner jeg det totalt uproblematisk å ha én kremkake på bordet. Og såpass raushet prøver jeg å videreføre til barnet mitt. Som ikke har fått lov til å kun servere stekt ris og gyoza i konfirmasjonen sin, fordi det ikke hadde vært så stas for gjestene som samlet ikke tåler egg, laktose, gluten, soya, sjokolade og er veggiser, muslimer og kresne. Tror han føler at han er i sentrum for det, gitt.
|
|
|
#19 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: Serveres det alkohol i konfirmasjonen?Dette begynner jo bare å bli tullete. Vi hadde konfirmasjon med 50 personer. Ja, det sto ting på bordet som konfirmanten ikke likte, fordi andre likte det. Det var masse der hun likte også. Sist redigert av Blå : 14-05-19 kl 09:09. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
|
Men kremkake kan jo veldig lett lages både melke og soyafritt.
|
|
![]() |
|
|