Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinn-off: Forventes det at alle ungdommer har ski?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-03-18, 12:32   #1
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinn-off: Forventes det at alle ungdommer har ski?

Unge Nextlife var et skikkelig bortoverskitalent.
Jeg gikk lokale og regionale renn og vant masse. Trent på fritida gjorde jeg også, og hadde stor glede av av skigåing.
Skoleskiturer derimot var jeg ikke så glad i. Ut i skauen og uten løyper og i det hele tatt. Disse turene tok fra meg skigleden helt, og etter en skikkelig strabasiøs tur over et fjell og ned på isete berg fikk jeg nok. Vel nede var jeg så forbanna at jeg la begge skiene og skistavene over autovernet, hoppet på de til de knakk, og kasta de i containeren på parkeringsplassen, og har siden ikke hatt bortoverski på beina.

Gammel 07-03-18, 12:34   #2
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Oi, Nextlife! Altså fra aktiv til null og niks der og da, eller hadde du allerede sluttet?

Gammel 07-03-18, 12:35   #3
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Oi, Nextlife! Altså fra aktiv til null og niks der og da, eller hadde du allerede sluttet?

Nei, jeg var aktiv da

Gammel 07-03-18, 12:41   #4
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er enig med Toffskij. Vi har opplæringsplikt i Norge og ikke skoleplikt. Og den veldig sjeldne gangen skolen bestemmer seg for å gjøre noe som mitt barn ikke lærer noe av og som er unødvendig ubehagelig, så har jeg lov til å snakke med skolen om enten tilpassing eller at barnet får gjøre en annen aktivitet hjemme.

Jeg er helt for at man skal lære seg nye ting, og at ikke alt i livet er behagelig. Men å utsette dem for noe som er ubehagelig og flaut og vanskelig bare fordi det skal være godt for sjelen. Det tror jeg ikke på. Så protestantisk er jeg ikke.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-18, 13:13   #5
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det gjør det vel ikke? Eller, det gjør det kanskje, men det er vel ikke lov til å kjøre dit?

Gammel 07-03-18, 13:15   #6
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det gjør det vel ikke? Eller, det gjør det kanskje, men det er vel ikke lov til å kjøre dit?

Jo, parkerer der når vi skal gå til Ruperanden. :hyttepåGeilo:

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-18, 13:16   #7
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Ah! Jeg tenker Kikut i Nordmarka!

Gammel 07-03-18, 13:17   #8
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Haha, det kan være den Tjorven snakket om. DER har jeg aldri vært. :bergenser:

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-18, 15:20   #9
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Jeg tror ski sitter så fast som Bra Aktivitet blant så mange som har vokst opp i middels eller middels pluss ressurssterke hjem, spesielt på Østlandet, at de ikke klarer å kaste det av seg, samme om de blir næringslivsledere eller rockere eller hipstere. Kanskje noen år mens de er på Blitz, men så tyter det frem igjen i en eller annen form.

Gammel 07-03-18, 15:21   #10
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror ski sitter så fast som Bra Aktivitet blant så mange som har vokst opp i middels eller middels pluss ressurssterke hjem, spesielt på Østlandet, at de ikke klarer å kaste det av seg, samme om de blir næringslivsledere eller rockere eller hipstere. Kanskje noen år mens de er på Blitz, men så tyter det frem igjen i en eller annen form.

Eller alle tre på en gang.

De jeg kjenner som bor på Hausmania og henger på Blitz nutildags er for øvrig ihuga friluftslivsmennesker, og det ganske uavhengig av nasjonalitet.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-18, 15:23   #11
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eller kanskje de går på ski selv om de henger på Blitz.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-18, 15:33   #12
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Ja, se der, selv der tyter det tydeligvis ut.

Gammel 07-03-18, 15:53   #13
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes sammenligninga med en årlig dag hvor man blir målt på å spille instrumenter man ikke prøver utenom akkurat den ene dagen er ganske god. Kanskje med beskjed om å ta med blåseinstrument også, de som ikke har kan sikkert få lånt. Få utlevert enkle noter som alle burde kunne spille med et minimum av musikkunnskap, så er vi i gang. Det er noe med hvor lista legges for aktiviteten i forhold til hvor mye opplæring som gis. Og en forventning om hva som er normalt nivå på utstyr rundt omkring.

Gammel 07-03-18, 16:05   #14
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg synes sammenligninga med en årlig dag hvor man blir målt på å spille instrumenter man ikke prøver utenom akkurat den ene dagen er ganske god. Kanskje med beskjed om å ta med blåseinstrument også, de som ikke har kan sikkert få lånt. Få utlevert enkle noter som alle burde kunne spille med et minimum av musikkunnskap, så er vi i gang. Det er noe med hvor lista legges for aktiviteten i forhold til hvor mye opplæring som gis. Og en forventning om hva som er normalt nivå på utstyr rundt omkring.

Jeg hadde ikke hatt noen problemer med at ungene mine fikk teste ut forskjellige blåseinstrumenter. Men det hadde jo ikke vært noe teit eller flaut å ikke få det til videre godt, for det hadde vært så mange som ikke klarte det. Der skiller det seg jo fra når man bor i mer velstående bydeler hvor langt de fleste står mye på ski.

Jeg var veldig glad i blokkfløytespillinga som vi drev med på skolen, og synes det er dumt at de ikke gjør det lenger. :fullstendig avsporing:

Gammel 07-03-18, 16:31   #15
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har aldri hatt en jobb der skikunnskapene har vært verken påkrevd eller kjekt pga.

My: beklager, du fikk nok litt oppdemmet irritasjon som hadde samlet seg gjennom tråden. Det burde ikke gått utover deg, det var fleres tone som jeg reagerte på.

I en verden der vi hadde vinter hver vinter, gratis skiutstyr til alle, ski på timeplanen med jevne mellomrom på lik linje med annen sport kan man kanskje forvente at tenåringer «greier» å gå 7 km uten andre vintersportsalternativ, men sånn er det jo ikke. Ikke alle har mulighet for å sørge for opplæring i ski jevnt gjennom barneskolen. Og å gå 7 km i terreng er på ingen måte «å prøve seg på» altså. Å prøve seg på ski ser jeg ikke noe galt med.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-18, 16:33   #16
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg har aldri hatt en jobb der skikunnskapene har vært verken påkrevd eller kjekt pga.

Ikke jeg heller. Jobben tiilbyr gratis skikurs da, men vi må ikke.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-18, 17:47   #17
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå har jo tråden gått litt videre fra HI. Jeg tenker generelt når det gjelder skole er det tre forutsetninger:

- Barna (ungdommen). Her kan det jo være alt mulig fra sosial angst (kanskje ikke så relevant på ski, da) til utmattelsesyndrom
- Læreren, eventuelt skolen. Her kan det jo også være alt mulig fra fullstendig rigid opplegg hvor alle må gå 1 mil på ski til en variasjon mellom aking, tur på beina, langrennski, skøyter.
- Foreldrene. Her også er det jo stor forskjell på om de har ungene med på tur, hvilket utstyr de har og hva de har tilgang på via slekt, venner og låneutstyr.

Jeg synes jo at det er lurt av skolen å ha et mest mulig fleksibelt opplegg med tanke på at både barn og foreldre er forskjellige. Det hjelper vel ikke Pål så mye at det er foreldrene sin feil at han ikke kan stå på ski, når han står der på skidagen ...

Tror ellers på generell basis at skolen har blitt mindre rigid siden vi gikk der. Selv var jeg god i matte, men dårlig i gym. Opplevde å bli "uthengt" på en annen måte enn de som var dålig i matte - det er ikke obligatorisk å dele hva du fikk på prøven, men det å ikke klare å klatre opp i tauet kan jo alle se ...

Har ikke hatt noen stor tiltro til egen skigåing, men etter å sett noen utlendinger på ski, så fikk jeg virkelig opp selvtiliten!

Sist redigert av him : 07-03-18 kl 17:59. Årsak: leif
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-18, 18:17   #18
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

15-åringen min har ikke eid ski siden han var 11. Etter den tid har han kun gått på ski på skidag med skolen. På lånte ski. Han er slett ikke god på ski, men klarer opplegget: gå 3-4 km, grill pølse, spis kvikk-lunsj, gå tilbake. Jeg hadde ledd og trodd han tulla om han hadde ymtet frampå om å slippe. Unnskyld at jeg sier det så direkte.

Selv hatet jeg ski dypt og inderlig som barn, men ble nå tvunget med til jeg var 12-13. Etter det var jeg motvillig med på skolens skidager. Jeg var ingen solstråle, for å si det sånn. Jeg lovet dyrt og hellig at jeg aldri skulle ha ski på beina når jeg ble voksen.

Men sett sånn! Som 42-åring er jeg kjempeglad i å gå på ski, om enn med elendig teknikk, og veldig takknemlig for at jeg ble trumpet med på tur. Vi kan virkelig aldri vite hva disse ungene skal få bruk for å kunne, så det er kjekt at vi har en skole som lærer dem litt av hvert!

Til selve spørsmålet: Jeg syns skolen burde ha noe utstyr til utlån.

(På skolen min, er elevene i skileiken i 1.-4. trinn. Der foregår grunnopplæringa. Senere forventer vi at de kan gå tur, men sender elever uten grunntrening i skileiken.)

Gammel 07-03-18, 18:22   #19
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Jeg tenker at det kanskje er litt geografisk betinget, og kulturelt. Antar det er mer vanlig med skigåing i Meråker enn på en barneskole på Grønland.

Hos oss er det mange muligheter, aking, langrenn og alpin. Sikkert også noe mer jeg ikke husker.

Gammel 07-03-18, 18:20   #20
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Forresten: min motorisk klønete sjuåring, som har levd gjennom flere snøfattige vintre, og derfor vært på skitur tre ganger i hele sitt liv, gikk fint inn til Elgseterhytta her i Bymarka. Det er 7 km tur/retur. Det gikk ikke fort, for å si det sånn, men det gikk.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:12.