|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Drikkes det alkohol på julaften? | |||
Nei |
![]() ![]() ![]() ![]() |
51 | 22,47% |
Ja, de fleste tar seg et glass eller to |
123 | 54,19% |
Ja, men jeg og/eller min bedre halvdel gjør det ikke |
38 | 16,74% |
Annet (spesifiser gjerne) |
10 | 4,41% |
Julebrus, juleøl, julemust og brokkoli |
5 | 2,20% |
Deltakere: 227. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#162 |
Erfaren
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() |
![]() Sv: Drikkes det alkohol på julaften?Ja, drikker alkohol julaften. Men om det er julaften eller ikke så blir det jo i begrenset mengder når ungene er med. |
![]() |
![]() |
![]() |
#163 |
intro
|
![]() Sv: Drikkes det alkohol på julaften?
Ikke sant, en fantastisk og "uforutsigbar" tråd!
![]() |
![]() |
#164 |
Erfaren
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#166 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg drikker så og si aldri, så det er ikke noe annerledes på julaften liksom. Eller nyttårsaften eller når som helst. |
![]() |
![]() |
![]() |
#167 |
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
Det synes jeg og. Julaften skal være minimalt med alkhol, synes jeg -i hvert fall så lenge det er mindre barn til stede. |
![]() |
![]() |
![]() |
#168 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Drikkes det alkohol på julaften?Stemoren min har gått på ølkurs, så vi smakte på alle de forskjellige slagene og det var en del. Jeg var ikke edru da jeg la meg, men det meste av prøvesmaking var etter at ungene hadde lagt seg.
![]() |
![]() |
#169 |
Kakemonster
|
![]() Sv: Drikkes det alkohol på julaften?Jeg gidder liksom ikke sjanse på om jeg skal bli påvirket eller ikke, og det handler ikke om mengde. Vi hadde en rødvin til pinnekjøttet et år, som gjorde meg skikkelig susete etter ett glass. Dette var en av juledagene. Vi hadde hatt (en annen) vin til ribben på julaften også, og da merket jeg ingenting. Jeg aner ikke hva som utgjorde forskjellen.
![]() |
#170 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() Sv: Drikkes det alkohol på julaften?Yngste er 19 og vi var fem til bords i år. Jeg er den som drakk mest alkoholdig drikke med mine tre glass rødvin og to akkevitt. Mutter'n og Eldste tok noe rødvin, men ikke nok til at vi tre klarte å tømme karaffelen. Helten tror jeg tok en øl og en akkevitt og banna litt over migrenen som gjorde at han ikke turde ta en til. Yngste drikker sjeldent og holdt seg til brus. |
![]() |
![]() |
![]() |
#171 |
Sjokoholiker & hjemmekjær
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Drikkes det alkohol på julaften?Som de fleste i tråden svarer, så er det absolutt ingen fyll her. Det hører ikke hjemme med barn, julaften eller en annen aften. Men jeg drakk både til mat og etter. En juleøl til middagen. Et glass rødvin etter mat. Så fortsatte jeg med julebrus. Jeg tenker at det er veldig individuelt hvor mye man tåler, og man bør kjenne din grense godt når man drikker med barn i nærheten. Og de som sier de drikker etter barna er i seng, hva om de våkner? Jeg tenker at om det drikkes med barna til stede eller seng, bør ikke være noe forskjell på inntaket iallfall. |
![]() |
![]() |
![]() |
#172 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Drikkes det alkohol på julaften?Stort sett ikke. Det avhenger vel litt av hvem vi feirer med, de fleste i både min og mannens familie har ikke tradisjon for alkohol til maten på julaften, men det har vel hendt at det har vært akevitt på bordet en gang eller to de siste tjue årene. Jeg har ingen sterke motforestillinger mot alkohol på julaften, og alkohol (moderat bruk) sammen med barn for den saks skyld, så for meg handler det kun om hva som er vanlig hos oss og ikke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#174 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Drikkes det alkohol på julaften?Jeg vet at mitt alkoholforbruk er normalt fordi det er helt utenkelig for meg å respondere som din bekjente gjør. Om noen andre voksne diskuterte mitt alkoholforbruk med meg, ville jeg på alle måter vært lydhør for at jeg kanskje var utenfor normalen.
![]() |
![]() |
#175 |
Halloen!
![]() Sv: Drikkes det alkohol på julaften?Jeg vet ikke om det var et svar til mitt siste innlegg 007, men det du skriver gjelder jo også for meg. Jeg har tenåringsbarn som garantert hadde taklet om jeg tok et glass for mye i en festlig anledning og gikk over i brisen-kategorien. Både pga. alder, og fordi de aldri har sett meg brisen og dermed, må jeg gå ut fra, har et avslappet forhold til at mor eller far tar seg et glass vin/øl. |
![]() |
![]() |
![]() |
#176 |
Mine på 12 og 13 tror jeg ikke hadde syntes det var spesielt hyggelig. Husker selv at jeg ikke likte å se mine foreldre brisne (selv om de bare var blide og greie) da jeg var tenåring. |
![]() |
![]() |
![]() |
#177 |
© All rights reserved
|
Nei, sikkert ikke spesielt hyggelig, men heller ingen krise. Så lenge det er unntak og ikke regel, selvsagt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#178 |
maler
|
![]() Sv: Drikkes det alkohol på julaften?Jeg opplevde alkoholpåvirkede voksne som veldig ubehagelig som tenåring. Fordi de endret seg og jeg ikke lenger oppfattet dem som ansvarlige. Jeg har vokst opp med foreldre som drakk veldig lite, så for min del kan det jo ha noe med hva jeg var vant til å gjøre også. Det fikk konsekvenser for hvordan jeg så på dem også i edru tilstand. Andre barn kan oppleve dette annerledes, men det er ikke så lett å vite som voksen. Jeg tror de færreste barn tar skade av å se foreldrene sine og andre voksne påvirket, men jeg synes ikke det er noen grunn til at de skal oppleve den typen ubehag heller.
![]() |
#179 |
![]() Sv: Drikkes det alkohol på julaften?Er ganske sikker på at ingen voksne var synlig påvirket i selskapet vårt. Ungene koste seg og skulle gjerne ønske å gjenta hele kvelden dagen etter. De syntes vi hadde det så koselig, og lurte på om ikke vi kunne invitere besteforeldrene fra begge sider (første gang de feirer med begge sett) til nyttårsaften også. Var visst en av de bedre julaftene, til tross for en meget stresset mor med verdens korteste lunte (inn til vi fikk ribben ut av ovnen |
![]() |
![]() |
![]() |
#180 |
Halloen!
Kan signere alt dette i sin helhet. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|