Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Strider mot mors tro å selge lodd, sønn (10) kastet ut av fotball-laget

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-08-16, 12:48   #1
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strider mot mors tro å selge lodd, sønn (10) kastet ut av fotball-laget

Jeg har ingen problem med å innrømme at jeg eier problemet når jeg har et anstrengt forhold til at religion påvirker hvordan man lever. Eller rettere sagt hvordan man lar barna leve, valg voksne tar på egne vegne har jeg et mer avslappet forhold til. Jeg sliter med forståelsen, men det henger jo i sammen med min mangel på tro og min undring over at noen faktisk gjør det. Og i tillegg oppegående mennesker. Jeg kjenner mennesker som er svært religiøse, med både høy IQ og EQ. Det er jo ikke sånn at jeg tror religiøse mennesker er mindre intelligente. De har bare en tro jeg ikke har. Jeg har venner som tror på spøkelser også. For meg blir det ulike varianter av troen på liv etter døden.

Gammel 24-08-16, 12:53   #2
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sanninga om at dei som ikkje er av den religiøse trua som oss, kjem til å gå fortapt, var i mi oppvekst like sterk som sanninga om at det ikkje var aktuelt å drikke alkohol under svangerskapet. Så etablerte verdsbilete er det snakk om. I boka Betre død enn homofil fortel Arnfinn Nordbø at foreldra seier at det ville vore lettare å akseptere eit dødsfall, fordi då ville dei trudd han var i himmelen. Men at han er homofil og dermed "vel" evig fortapelse og eit liv utan gud, er vanskelegare å levd med. Så sterk er trua for dei religiøse.

Som barn fekk eg ikkje lov å delta på "verdslige" aktiviteter, og eg var over 20 før eg skjønte at det både går an å stå på eigne bein og velje bort religionen. Av hensyn til alle dei barna som veks opp i slike miljø, trur eg det er kjempeviktig å skilje mellom barn og foreldre. Og ved å tvinge foreldre til å tilpasse seg noko som strid mot religionen, tar ein frå barna deira moglegheit til å ha sitt eige nettverk utanfor det religiøse.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-16, 13:20   #3
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes også burkini-forbudet er problematisk. Hvordan i alle dager kan man forsvare å nekte folk å ha på for mye bekledning på stranden?

Gammel 24-08-16, 13:26   #4
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er ikke slik at man syns burka er fin-fint, eller at man syns det er helt greit med ulik standard for påkledning til mennog kvinner, selv om man ikke mener det er integrerende eller frigjøringsfremmende å tvinge damer til å kle av seg.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-16, 13:31   #5
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Det er ikke slik at man syns burka er fin-fint, eller at man syns det er helt greit med ulik standard for påkledning til mennog kvinner, selv om man ikke mener det er integrerende eller frigjøringsfremmende å tvinge damer til å kle av seg.

Det har jeg overhode ikke trodd eller påstått heller. Jeg synes det er bedre at jenter lærer å svømme I burkini enn ikke I det hele tatt.

Jeg synes fremdeles man skal jobbe aktivt for å fjerne både burka og bikini og andre plagg som ikke er kjønnsnøytrale. På samme måte som man jobber for at man ikke skal ha råååsa til jenter og blått til gutter. Ikke gjennom forbud, men gjennom opplysning, holdningskampanjer og annet.

Gammel 24-08-16, 13:39   #6
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Det har jeg overhode ikke trodd eller påstått heller. Jeg synes det er bedre at jenter lærer å svømme I burkini enn ikke I det hele tatt.

Jeg synes fremdeles man skal jobbe aktivt for å fjerne både burka og bikini og andre plagg som ikke er kjønnsnøytrale. På samme måte som man jobber for at man ikke skal ha råååsa til jenter og blått til gutter. Ikke gjennom forbud, men gjennom opplysning, holdningskampanjer og annet.

Da er vi enige!

Gammel 24-08-16, 13:44   #7
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Må kanskje også understreke at jeg er sterk tilhenger av å utfordre folk på verdisyn, uansett hva verdisynet er basert på.
Det kan stilles ganske mange spørsmål til det vi anser som normalt og rett.

Om min muslimske venn sier at han ikke vil selge lodd så kan vi begge komme lenger ved at vi utfordrer hverandres syn enn om jeg møter det med " så teit han er som lar religionen sin gå ut over loddsalg".

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-16, 13:51   #8
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Beklager, jeg ante ikke at det var ktav til verdivurdering.

Det er det ikke, men du sa det var en interessant diskusjon, og jeg lurte på hvorfor. Jeg burde selvfølgelig fortsatt med samme ordvalg som du selv gjorde, beklager det.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-16, 13:54   #9
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Det er det ikke, men du sa det var en interessant diskusjon, og jeg lurte på hvorfor. Jeg burde selvfølgelig fortsatt med samme ordvalg som du selv gjorde, beklager det.

Nå ramlet jeg av her. Jeg syntes det var en interessant diskusjon, fordi det overrasket meg at.jeg ble splittet da jeg leste om det. Jeg synes de mest spennende diskusjonene er de der jeg ikke har låst meg til hva jeg mener, men det jeg kan tilføres noe gjennom diskusjonen.

Gammel 24-08-16, 13:51   #10
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Det har du nok rett i at er en atskillig mer fruktbar strategi, Guava.

Jeg har hatt mange spennende diskusjoner med religiøse mennesker. Det er kjekkere å diskutere når man ikke står i hver sin skyttergrav og skriker til hverandre.

Jeg lærte feks mye om det å være muslim av en muslimsk kollega (praktiserende). Det har preget mitt syn på muslimer på en annen måte enn feks folk jeg kjenner som har negativ erfaring med muslimsk tro. På den andre siden har jeg lært at en muslim ikke er muslim heller, like lite som en kristen er en kristen (ok, det var jo ikke en sjelerystende erfaring da. ).

Gammel 24-08-16, 14:33   #11
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Her er forresten et bedre bilde av hva damen hadde på seg. En tunika, et hodetørkle og tights. Det er reinspikka rasisme og trakassering å be henne kle av seg, altså.

Gammel 24-08-16, 14:45   #12
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1283
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her er forresten et bedre bilde av hva damen hadde på seg. En tunika, et hodetørkle og tights. Det er reinspikka rasisme og trakassering å be henne kle av seg, altså.

Jeg er fullstendig sjokkert. Og veldig trist.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-16, 14:59   #13
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

At menn med våpen tvinger ei dame til å kle av seg er heilt drøyt! Det har ingenting med verken religion eller sekulære verdiar å gjere, det er eit overfall.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-16, 19:38   #14
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Slik kunne jeg og vært kledd på en god dag. Dama som ble tvunget til å kle av seg, i sekularismens navn, ble utsatt for reinspikka hets, i mine øyne.

Jeg syns det er helt hårreisende hva som skjedde i Frankrike nå, og jeg mener dette er mer med på å grave skyttergravene dypere enn med på å skape en, sårt tiltrengt, konstruktiv debatt om kvinnesyn, likestilling, kvinneundertrykkende plagg, religionsfrihet, kjønnsforskjeller og menneskeverd. (Etc, etc.)

Gammel 24-08-16, 20:26   #15
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man kan fint ha religionsfrihet og samtidig ha et uniformsreglement i Forsvaret som ikke inneholder symboler. Da tenker jeg at det selvsagt også skal dekkes til tattiser av ulike slag.

Om man nektes å bære smykke med symbol eller må dekke symboltattis om man oppholder seg på offentlig sted så har man ikke religionsfrihet/livssynsfrihet.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-16, 20:30   #16
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Enig i det!
Hva med å kreve å bruke burkini i svømmehaller? Jeg synes fortsatt vi kan ha religionsfrihet, og kreve at svømmeundervisningen på skolen skal foregå i badedrakt/shorts f eks.

Og nå kommer vi kanskje til utgangspunktet, har vi religionsfrihet når fotballaget krever at alle skal selge lodd. Hvis det skulle være det avissaken koker ned til.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-16, 20:36   #17
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Det som er litt sprøtt i denne debatten om burkini, hijab osv osv er at man mener her i vesten skal folk få gå med hva de vil og være trygge.
Hvorfor er det da slik at i rettssaker i forbindelse med voldtekter er det et tema hva kvinnen hadde på seg når hun ble voldtatt?
Er vi da så mye bedre?
I saker hvor et barn på 12 år ble voldtatt ble det også satt spørsmålstegn ved hva hun hadde på seg. (Det er noen år siden nå, får håpe det er slutt på det nå)

Gammel 24-08-16, 20:59   #18
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

Det som er litt sprøtt i denne debatten om burkini, hijab osv osv er at man mener her i vesten skal folk få gå med hva de vil og være trygge.
Hvorfor er det da slik at i rettssaker i forbindelse med voldtekter er det et tema hva kvinnen hadde på seg når hun ble voldtatt?
Er vi da så mye bedre?
I saker hvor et barn på 12 år ble voldtatt ble det også satt spørsmålstegn ved hva hun hadde på seg. (Det er noen år siden nå, får håpe det er slutt på det nå)

Mye bedre enn land der de voldtatte blir steinet, pisket og gruppevoldtatt som straff. ihvertfall.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-16, 20:45   #19
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Mams, du har rett at vi også har problemer i forhold til dette, men er ikke det mer et argument for å forby ærbare kleskoder i form av hårtildekking og kroppstildekking?

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-16, 20:50   #20
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Hvorfor kan man ikke gå i heldekkende badedrakt i svømmeundervisning?

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:43.