|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Shake it out!
|
Sv: Strider mot mors tro å selge lodd, sønn (10) kastet ut av fotball-lagetJeg har ingen problem med å innrømme at jeg eier problemet når jeg har et anstrengt forhold til at religion påvirker hvordan man lever. Eller rettere sagt hvordan man lar barna leve, valg voksne tar på egne vegne har jeg et mer avslappet forhold til. Jeg sliter med forståelsen, men det henger jo i sammen med min mangel på tro og min undring over at noen faktisk gjør det. Og i tillegg oppegående mennesker. Jeg kjenner mennesker som er svært religiøse, med både høy IQ og EQ. Det er jo ikke sånn at jeg tror religiøse mennesker er mindre intelligente. De har bare en tro jeg ikke har. Jeg har venner som tror på spøkelser også. For meg blir det ulike varianter av troen på liv etter døden.
|
|
|
#2 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Strider mot mors tro å selge lodd, sønn (10) kastet ut av fotball-lagetSanninga om at dei som ikkje er av den religiøse trua som oss, kjem til å gå fortapt, var i mi oppvekst like sterk som sanninga om at det ikkje var aktuelt å drikke alkohol under svangerskapet. Så etablerte verdsbilete er det snakk om. I boka Betre død enn homofil fortel Arnfinn Nordbø at foreldra seier at det ville vore lettare å akseptere eit dødsfall, fordi då ville dei trudd han var i himmelen. Men at han er homofil og dermed "vel" evig fortapelse og eit liv utan gud, er vanskelegare å levd med. Så sterk er trua for dei religiøse.
|
|
|
|
#3 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Strider mot mors tro å selge lodd, sønn (10) kastet ut av fotball-lagetJeg synes også burkini-forbudet er problematisk. Hvordan i alle dager kan man forsvare å nekte folk å ha på for mye bekledning på stranden?
|
|
|
|
#4 |
|
Glamorøs
|
Sv: Strider mot mors tro å selge lodd, sønn (10) kastet ut av fotball-lagetDet er ikke slik at man syns burka er fin-fint, eller at man syns det er helt greit med ulik standard for påkledning til mennog kvinner, selv om man ikke mener det er integrerende eller frigjøringsfremmende å tvinge damer til å kle av seg.
|
|
|
#5 |
|
Shake it out!
|
Sv: Strider mot mors tro å selge lodd, sønn (10) kastet ut av fotball-laget
Det har jeg overhode ikke trodd eller påstått heller. Jeg synes det er bedre at jenter lærer å svømme I burkini enn ikke I det hele tatt.
|
|
|
#6 |
|
Glamorøs
|
Da er vi enige!
|
|
|
#7 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Strider mot mors tro å selge lodd, sønn (10) kastet ut av fotball-lagetMå kanskje også understreke at jeg er sterk tilhenger av å utfordre folk på verdisyn, uansett hva verdisynet er basert på. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
|
Det er det ikke, men du sa det var en interessant diskusjon, og jeg lurte på hvorfor. Jeg burde selvfølgelig fortsatt med samme ordvalg som du selv gjorde, beklager det.
|
|
|
|
#9 |
|
Shake it out!
|
Nå ramlet jeg av her. Jeg syntes det var en interessant diskusjon, fordi det overrasket meg at.jeg ble splittet da jeg leste om det. Jeg synes de mest spennende diskusjonene er de der jeg ikke har låst meg til hva jeg mener, men det jeg kan tilføres noe gjennom diskusjonen.
|
|
|
#10 |
|
Shake it out!
|
Sv: Strider mot mors tro å selge lodd, sønn (10) kastet ut av fotball-lagetDet har du nok rett i at er en atskillig mer fruktbar strategi, Guava.
|
|
|
#11 |
|
Glamorøs
|
Sv: Strider mot mors tro å selge lodd, sønn (10) kastet ut av fotball-lagetHer er forresten et bedre bilde av hva damen hadde på seg. En tunika, et hodetørkle og tights. Det er reinspikka rasisme og trakassering å be henne kle av seg, altså.
|
|
|
#12 |
|
|
Jeg er fullstendig sjokkert. Og veldig trist. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Librocubicularist
|
At menn med våpen tvinger ei dame til å kle av seg er heilt drøyt! Det har ingenting med verken religion eller sekulære verdiar å gjere, det er eit overfall.
|
|
|
|
#14 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Slik kunne jeg og vært kledd på en god dag. Dama som ble tvunget til å kle av seg, i sekularismens navn, ble utsatt for reinspikka hets, i mine øyne.
|
|
|
#15 |
|
|
Sv: Strider mot mors tro å selge lodd, sønn (10) kastet ut av fotball-lagetMan kan fint ha religionsfrihet og samtidig ha et uniformsreglement i Forsvaret som ikke inneholder symboler. Da tenker jeg at det selvsagt også skal dekkes til tattiser av ulike slag. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Deltidsmamma
|
Sv: Strider mot mors tro å selge lodd, sønn (10) kastet ut av fotball-lagetEnig i det! |
|
|
|
|
|
#17 |
|
er grønn og fin.
|
Sv: Strider mot mors tro å selge lodd, sønn (10) kastet ut av fotball-lagetDet som er litt sprøtt i denne debatten om burkini, hijab osv osv er at man mener her i vesten skal folk få gå med hva de vil og være trygge.
|
|
|
#18 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Mye bedre enn land der de voldtatte blir steinet, pisket og gruppevoldtatt som straff. ihvertfall.
|
|
|
#19 |
|
Deltidsmamma
|
Sv: Strider mot mors tro å selge lodd, sønn (10) kastet ut av fotball-lagetMams, du har rett at vi også har problemer i forhold til dette, men er ikke det mer et argument for å forby ærbare kleskoder i form av hårtildekking og kroppstildekking? |
|
|
|
![]() |
|
|