|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Konfirmasjonsgave til eget barnDet er et veldig godt poeng tally, men det funker ikke på bunaden min. Der jeg kommer fra er det heller ikke så vanlig at konfirmantene har bunad. Det er gjerne noe folk skaffer seg senere. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
|
Sv: Konfirmasjonsgave til eget barn
Det er snakk om bunader fra et helt fylke, men så klart det er et unntak. Jeg visste ikke at det var unntak, men ser jo at enkelte bunader har konebelter og mye rart som man kan spare til i det uendelige. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Borte
|
Sv: Konfirmasjonsgave til eget barnJeg syns litt av sjarmen med bunad er muligheten man har til å bruke litt gammelt og litt nytt om hverandre. I min familie går ting på rundgang, vi låner av hverandre og noe er arvet og noe er nytt. Og så syns jeg som flere nevner at det er snodig at alle ser ut til å ha sølvbelte nå for tiden. Det er liksom Konebelte med stor K for meg. Ikke syns jeg det er noe fint heller, så jeg kan ikke forstå at unge jenter vil besudle de fine bunadene sine med masse bling.
|
|
|
#6 |
|
|
Sv: Konfirmasjonsgave til eget barnAngående beløp så er det nok noen som drar opp snittet ganske voldsomt. Enkelte besteforeldre setter inn månedlig sparing for barnebarn og gir dette som konfirmasjonsgave. Andre gir dette ved annen anledning. De som gir dette til konfirmasjon trekker opp snittet ganske betraktelig. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Glamorøs
|
Mens mitt (minus mansjettknappene) koster under 2000. Og jeg er sikker på at det går an å bruke en barnesølje på din bunad også, skulle man være så uheldig å ikke bli sjenket full sølvpakke til konfirmasjonen.
|
|
|
#9 |
|
|
Jeg kunne brukt 3 barnesøljer for å kompensere, men det ville sett ganske rart ut og ville ikke lønnet seg mye. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Leser
|
Sv: Konfirmasjonsgave til eget barnVi har konfirmant til neste år og tror ikke vi blir å gi pengegaver. Jeg tror vi hadde gitt hvis hun hadde sterkt ønske om å kjøre opp til moped, men det vil hun definitivt ikke (ble påkjørt på sykkel og vil helst bli kjørt eller gå. Ønsker ikke å sykle på tråsykkel heller)
Må være den beste argumentasjonen jeg har hørt for å ikke ha selskapet hjemme.
Vi også pusser opp nå, men det er ikke direkte relatert til konfirmasjonen, men litt er det. Vi vet vi blir å bruke noe penger på konfirmasjon (dog ikke i nærheten av å pusse opp badet) så derfor ønsker vi å spre utgiftene over et større tidsrom.
|
|
|
#11 |
|
keep on dreaming
Medlem siden: Mar 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Konfirmasjonsgave til eget barnVi har hittil hatt 2 konfirmasjoner, har 2 igjen. De får middag ute med slektninger og kaffe og kaker hjemme etterpå med mange flere. De får velge om de vil ha bunad eller 20 000 kroner i kontanter. Bunaden koster mer enn dobbelt så mye som kontantbeløpet. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Shake it out!
|
Sv: Konfirmasjonsgave til eget barnBunad (min omsydde), 5000 kr og selskapet. Hun fikk 27 000 til sammen og var nesten litt flau over å få så mye penger. Hun får ikke disponere dem fritt, men fikk en sum som hun fikk disponere fritt. Resten skal spares til hun blir eldre (og klokere.
|
|
|
#13 |
|
Epikur
|
Sv: Konfirmasjonsgave til eget barnApropos sølv: Følg med på Gullsmed Rydeng på nett, der er det salg og rimelige priser innimellom. Jeg kjøper alle familiens barnesøljer der og fikk supergod pris på sølvsnor til den ene bunaden min.
|
|
|
#14 |
|
I mål
|
Sv: Konfirmasjonsgave til eget barnDette har jeg ikke tenkt på ennå, men jeg bør kanskje tenke på det det snart, storebror skal jo konfirmeres sånn etter hvert i alle fall. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
Dette kan jo være en idè.
|
|
|
|
#16 |
|
Epikur
|
Sv: Konfirmasjonsgave til eget barnDet er liten vits i å kjøpe bunad til gutter før de er 25 - 30 år. De er rett og slett ikke ferdig bygd og utvokst. Mine brødre har fått når de ble ca 30, og det er ganske stor forskjell på skulderbredde og muskelmasse på en hengslete 14-15-åring og en voksen tømrer.
|
|
|
#17 |
|
Shake it out!
|
Egentlig er det tull å gi bunader til 15 år gamle jenter også. Jeg har en helt annen fasong nå enn da. Jeg var en flis da jeg var 15. Så tynn ar mor måtte ta meg med fordi sydamen nektet å tro at jeg var så smal over brystet. Det ble lagt inn mye plass å vokse i4 men ingen hadde forutsett at A-cup skulle bli HH.
|
|
|
#18 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Forskjellen på gutte- og jentebunader er at jentebunadene har en enklere fasong, de blir laget med veldig bredt sømmonn i livet, og mange folder i stakken, slik at de relativt enkelt kan sys ut eller inn, opp eller ned, ettersom man vokser, krymper eller bunaden går i arv. Det er ikke like lett å justere en guttebunad.
|
|
|
#19 |
|
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
|
|