|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Rockesøster
|
Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …
Problemstillingen i HI er at hun vil vite hva hun kan si eller gjøre på en enkel måte som får folk til å forstå at hun helst ordner maten sin selv i frykt for at det ikke skal bli som hun vil ha den.
|
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Det trenger ikke å være tema i enhver sammenheng, men i den grad ens kosthold, enten det er selvvalgt eller av helsemessige årsaker har implikasjoner på andre så tenker jeg at det bør være ok å snakke om. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
By the Sea
|
Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …Å måtte forklare på nytt og på nytt uten at de andre aksepterer, høres utmattende ut.
|
|
|
#4 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …Ja, men tenker man på at alle hannkyllinger kvernes levende døgngamle i klekkeriene fordi de ikke kan legge egg selv og heller ikke egner seg i kjøttproduksjon (og dette skjer både i økologisk og konvensjonell industri) så er det ikke så dyrevennlig allikevel. Men jeg prøver å ikke dømme, alle monner drar. Men det er i hvert fall en god grunn til å velge noe annet enn egg, for de som ikke synes den behandlingen er ok.
|
|
|
#5 |
|
Multitaskingmaniac
|
Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …Jeg tenker at alle monner drar jeg da. Men så har jeg kuttet ut kjøtt like mye pga miljøet som dyreveldferd.
|
|
|
#6 |
|
Sviiisj!!
|
Hva er de etiske betrakningene bak det å ikke spise honning? Jeg lurer oppriktig. Samarbeidet mellom bier og mennesker er kjempeviktig for planeten vår, så jeg forstår ikke hvorfor man av etikk-hensyn ikke spiser honning.
|
|
|
#7 |
|
Nymotens gammeldags
Det går jo på dette med utnytting for egen gevinst. Biene lager honning for egen del, ikke for mennesker. Vi klarer fint å la dem beholde honningen sin selv. I tillegg er det mye uetisk ute og går i hos mange honningprodusenter. Dronninger som vingeklippes, gass som tar livet av eller gjør bier syke, sukkervann som erstatter honningen som gjør biene syke, ja i det hele tatt. Mye øko-honningproduksjon foregår på en bedre måte, og jeg skjønner argumentet med at biene er viktige, men skjønner ikke hvorfor vi ikke kan se viktigheten av bier uten at vi må ta honningen fra dem. Det er i hvert fall mine tanker, folk får jo lov å være uenige i det om de vil. Jeg har ikke tenkt så mye over det fordi jeg ikke bryr meg om honning, det er ikke noe jeg savner whatsoever.
|
|
|
#8 |
|
Sånn passe sane
|
Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …Så hovedpoenget for alle veganere er at alle husdyr helst ikke skal eksistere? :domm:
|
|
|
#9 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …Jeg synes det er helt greit at folk spør meg, da har jeg jo en gylden mulighet til å rette opp eventuelle misoppfatninger om veganisme, for trust me - folk har helt ekstreme misoppfatninger om veganisme. Men når hver lunsj skal utvikle seg til en ekstremdiskusjon om naturens gang, "løver dreper jo også dyr", og "mmmm bacon", blir man litt lei. Jeg opplever det sjelden selv, men kjenner mange som sliter skikkelig med dette og som aldri får spise i fred, omtrent. Hvis folk begynner å diskutere med meg, og jeg sier "dette kan vi ta en annen gang" eller lignende, så forventer jeg at folk respekterer det. Alle kan google om de oppriktig er interessert i veganisme, det ligger masse info der ute. Hvis jeg er i humør til å diskutere og folk holder seg saklige og ikke bare er ute etter å "ta meg", er det selvsagt bare hyggelig å diskutere.
|
|
|
#10 |
|
maler
|
Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …Jeg skjønner det kan bli slitsomt, men jeg vil tro at grad av trøkk vil avhenge litt av hvordan man håndterer ulike situasjoner selv også. Hvis man flagger veldig høyt må man regne med mer spørsmål og diskusjon enn om man bare fikser i det stille. Sånn er det jo med det meste.
|
|
|
#11 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Jeg undrer meg også over dette, som realist og naturfaglærer. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
|
Nå er ikke jeg veganer, men jeg kunne vært det om det ikke hadde vært for at det ikke er mulig per se. For meg er litt av poenget at vi opprinnelig er laget for å være kjøttetere, men nå har vi utviklet oss og verden slik at vi ikke lenger behøver det. Jeg har ingen problemer med konseptet drepe dyr for å spise dem (men det tror jeg mange veganere har da), men jeg har problemer med konseptet la dyr leve et liv i lidelse først. Hva vi gjør med dem etter at de er døde er i bunn og grunn irrelevant for meg.
|
|
|
|
#13 |
|
Fortynnet
|
Og hvis det samtidig er greit å kjøpe kjøttbasert for til huskatter... Nei, jeg klarer ikke få tak i det jeg heller. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Jeg har egentlig ikke sett Dixie påstå ett eneste sted at det er helt problemfritt å kjøpe kjøttbasert mat til katten. Tvert om har hun sagt at hun syns hennes eget kattehold er problematisk. Jeg syns det blir utrolig teit at Dixie gang på gang skal "tas" for det at hun har katt. Slutt med det!
|
|
|
#15 |
|
Fortynnet
|
Dette var ikke for å "ta Dixie", det var mer et generelt forsøk på å forstå tankene bak veganisme. Og da syns jeg det er vanskelig å forstå at de (snakker IKKE spesielt om Dixie) kan ha husdyr og kjøpe kjøttbasert for til dem, når de ellers unngår ethvert produkt som har noe med dyr å gjøre såpass strengt og rigid. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Hvem er disse "de" som du beskriver her? Jeg har vanskelig for å tro at noen veganere - med mindre de er svært lite gjennomtenkte - mener det å kjøpe kjøttbasert fôr til kjæledyrene er uproblematisk. Derimot kan det godt være at noen veganere tillater seg å ha kjæledyr selv om de vet det er problematisk.
|
|
|
#17 |
|
Nymotens gammeldags
Med tanke på hvor mye plantebasert mat som går med på å fore opp dyr i kjøtt- og melkeindustrien, inntar kjøttetere mer planter enn veggiser, for å si det sånn. En ting som forundrer MEG er når kjøttetere sidestiller dyr og planter, som om det var like ille å skjære en gulrot i biter som å skjære halsen over på ei ku. Virkelig? Og om man er så redd for planters følelser bør man vel i hvert fall kutte ned på kjøttet.
|
|
|
#18 |
|
maler
|
Jeg tror veldig få sidestiller planter og dyr og jeg tror de fleste er enige i at det av hensyn til jorden og menneskeheten er fornuftig om flere mennesker kutter ned på kjøttforbruket. Og at man mener at dyr bør ha det bra den tiden de lever og avlives på en skånsom måte selv om dette dessverre ikke alltid skjer.
|
|
|
#19 |
|
Bedreviter
|
Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …Jeg har en venn som ikke liker fisk. Virkelig ikke. Han får problemer med å spise biffen sin hvis han mistenker at kniven som kjøttet er skjært med også har hatt kontakt med fisk. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Nymotens gammeldags
Som vert hadde jeg selvsagt tatt hensyn til dette. Hvorfor skulle jeg ikke det? (Om jeg hadde spist fisk da).
|
![]() |
|
|