Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

50 Shades of Grey

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-02-15, 22:03   #161
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 50 Shades of Grey

Hva mener du, Avatar? At kvinner noen ganger har behov for å bli manipulert og dominert?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-15, 22:06   #162
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Avatar, her.

Har du lest bøkene, Poly?

Ja, faktisk. De var forunderlig letteste, og gikk ned i stort tempo.

Gammel 10-02-15, 22:08   #163
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så det dere mener er at kvinner aldri har slike behov, men kun ofrer seg for mannen? Jøye meg.

Og nei, det er ikke akkurat romantikk (hva nå enn det er!?), men det er det jo ingen her som sier heller.

Jeg tror absolutt at det finnes kvinner som liker med BDSM. Men det er ikke her det er snakk om her. Her er det snakk om at hun lures og manipuleres inn i et overgrepsforhold.

Blå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 10-02-15, 22:11   #164
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så det dere mener er at kvinner aldri har slike behov, men kun ofrer seg for mannen? Jøye meg.

Hvilke behov er det du sikter til her?

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-15, 22:13   #165
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Hva mener du, Avatar? At kvinner noen ganger har behov for å bli manipulert og dominert?

Jeg tenker på det seksuelle, seksuell underkastelse. Det er forøvrig ikke noe som kun er forbeholdt kvinner. Det kan jo like gjerne være mannen som underkaster seg.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-15, 22:15   #166
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker på det seksuelle, seksuell underkastelse. Det er forøvrig ikke noe som kun er forbeholdt kvinner. Det kan jo like gjerne være mannen som underkaster seg.

Selvfølgelig finnes det mange, både kvinner og menn, som ønsker seg seksuell underkastelse. Men da frivillig, med en partner som stopper når man sier stopp. Det er ikke det som beskrives i bøkene i det hele tatt.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-15, 22:34   #167
Fjols

Fjols sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Fjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt likt
Standard

Jeg kjenner at denne diskusjonen får meg til å lure på om jeg i det hele tatt har skjønt i historien i bøkene, jeg burde nok ha lest med andre briller.

Det var lettleste bøker, spesielt første gikk raskt. Typ 2 dager eller noe sånt, 2. og 3. boken gikk derimot litt saktere og jeg tok meg selv i å hoppe over sider.

Så nei, absolutt ikke den beste bokserien jeg har lest.
Men tror jeg skal se filmen.

Fjols er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-15, 22:39   #168
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Min ultimate favorittroman er Kristin Lavransdatter (ung og uskyldig, forført av slabbedask som setter sine behov først), men jeg ønsker da vitterlig ikke leve som Kristin og Erland fordi.

Men så eksisterer det heller ikke en milliard varianter av "høhøhø-så kjekk og sexy dømmemann Erland er"-kommentarer rundt om heller.

Men så er det jo heller ikke det vi snakker om.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-15, 22:52   #169
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og nei, det er ikke akkurat romantikk (hva nå enn det er!?), men det er det jo ingen her som sier heller.

Jeg snakker ikke om sex. Jeg snakker om a han er manipulerende og kontrollerende og overser hennes behov fullstendig.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-15, 23:41   #170
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fra den bloggen jeg tror det innlegget det ble linket til tidligere er inspirert av:

Sitat:

rape: Christian turns up uninvited. He proceeds to try to seduce Ana, given that that's pretty much all he ever does. Ana tells him that she doesn't want sex and would rather talk. "'No,' I protest, kicking him off." But this is Christian Grey. The abusive scum bucket who only considers his own desires. So, upon hearing the woman he claims to care for saying a very definite "no" to sex, he replies with these words: "If you struggle, I'll tie your feet, too. If you make a noise, Anastasia, I will gag you. Keep quiet. Katherine is probably outside listening, right now." He then proceeds to have sex with her, in spite of her trying to kick him away and saying "no." I don't understand how people aren't getting that this is at the very least sexual assault, but apparently, because EL James writes that Ana enjoys the sex that Christian forced on her, we're meant to ignore the fact that she asked him to stop and he didn't. I don't even know how anyone can happily defend that scene, but I promise you, I've had plenty of Fifty Shades fans try.

http://theramblingcurl.blogspot.no/2...hades.html?m=1

Gammel 10-02-15, 23:44   #171
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg synes egentlig det er vanskelig å drøfte, for man kan fort havne i fella og bevege seg inn på det personlige.

Men det jeg tror forfatteren har klart er å bygge en historie rundt ulike typer fantasier, ting som vekker nysgjerrighet, og ja et urealistisk scenarie. Det er ingen fasitt på noe. Men det spiller på både begjær, å bli ønsket, spenning mellom to personer, og mye annet. Det gjøres ekstremt, men det er fortsatt bare et eventyr. På samme måter som man kan lese eller se annet innhold av ulik karakter. Noe kan appellere som inntrykk, uten at det samsvarer med virkeligheten, og de kjerringene (ink. meg) som har lest dette er da vel fullstendig klar over dette.

På samme måte som jeg frydet meg så til de grader i Kill Bill 2. Burde vi da drøfte hvilke signaler hovedpersonen sendte ut som mor og rollemodell? Traumen datteren ble påført ved at mor drepte far? Nei noen ganger er det bare eventyr.

Sist redigert av Dronningen : 10-02-15 kl 23:50.
Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-15, 23:50   #172
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men problemet er at det er ikke et eventyr. Det er en romantisering av det overgrepsmarerittet mange kvinner lever i. Og om vi forteller oss selv at det er et vakkert og spennende eventyr så gjør vi det vanskeligere å bryte ut av dnne typen forhold.

Jeg beklager, men en mann som ikke godtar at nei betyr nei er en overgriper. Så enkelt er det.

Blå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 10-02-15, 23:58   #173
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er enig med blå.

Kanskje det er "bare" et eventyr. Men CG oppfører seg som en dust av en kontrollerende fyr HELE tiden. Det er ikke kinkysexen jeg reagerer på. Det er alt som oppsummeres i den bloggen jeg linket til over her. Han er en ufølsom manipulator. Som vekker henne seksuelt, men likefullt manipulerer og kontrollerer henne hinsides alt som har med likeverdige forhold å gjøre. Jeg grøsser av gjenkjennelse allerede første kapittel av boka. Og jeg synes det utrolig skremmende at han blir sett på som en romantisk helt. Ikke fordi jeg er en snerpe som ikke tåler å lese om kinky sex. Men fordi jeg kjente igjen all den uføksomme manipulasjonen og kontrollen og synes det er ILLE at noen kan synes det er romantisk.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Gammel 10-02-15, 23:58   #174
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Enig med Blå. Jeg synes det er greit at man skriver bøker om denne typen overgrepsforhold, og gjerne lager filmer også, men problemet er at overgriperen blir sett på som helt og plottet som romantisk. Som kontrast kan jeg komme på American Psycho, der hovedpersonen ikke romantiseres, men heller blottstilles i all sin gru. En bra ting at debatten har kommet opp, så folk kanskje tar en runde med holdningene sine til psykisk mishandling.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-15, 00:04   #175
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Jeg synes egentlig det er vanskelig å drøfte, for man kan fort havne i fella og bevege seg inn på det personlige.

Men det jeg tror forfatteren har klart er å bygge en historie rundt ulike typer fantasier, ting som vekker nysgjerrighet, og ja et urealistisk scenarie. Det er ingen fasitt på noe. Men det spiller på både begjær, å bli ønsket, spenning mellom to personer, og mye annet. Det gjøres ekstremt, men det er fortsatt bare et eventyr. På samme måter som man kan lese eller se annet innhold av ulik karakter. Noe kan appellere som inntrykk, uten at det samsvarer med virkeligheten, og de kjerringene (ink. meg) som har lest dette er da vel fullstendig klar over dette.

På samme måte som jeg frydet meg så til de grader i Kill Bill 2. Burde vi da drøfte hvilke signaler hovedpersonen sendte ut som mor og rollemodell? Traumen datteren ble påført ved at mor drepte far? Nei noen ganger er det bare eventyr.

Men det er jo ikke et urealistisk scenario. Det er jo gjenkjennelig for enhver kvinne ( og sikkert mann) som har vært utsatt for psykisk og fysisk mishandling og kontroll. Og ( jeg gjentar til det kjedsommelige) Christian grey fremstilles som den romantiske helten. Han er ikke det!

Gammel 11-02-15, 00:12   #176
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er hva jeg har i mot bøkene (og jeg har lest alle tre), markedsføringen og hele hypen rundt 50 Shades - forholdet mellom Christian og Ana blir framstilt som romantisk og spennende. Det er alt annet enn romantisk og spennende - det er preget av manipulasjon, samt fysisk og psykisk mishandling, pakket inn i ei rosa sky av lettlest husmorporno.

Visst finnes det både kvinner og menn som har et godt og sunt seksualliv med utgangspunkt i BDSM. Hva forskjellen på et slikt forhold, og hva som beskrives i bøkene, er at et godt forhold, hvor partene tenner på BDSM, er gjenbyrdig likeverdig og samtykkende.

Det er ikke noe som helst romantisk, i mine øyne, over et manipulerende, kontrollerende, maktmisbrukende forhold.

Gammel 11-02-15, 00:16   #177
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke lest eller sett noe annet enn bøkene, så jeg vet ikke hvordan det framstilles av andre, men romantisk helt? Det synes jeg er merkelig å kalle ham. Synes verken historien er romantisk eller sexy eller at han er en helt, altså. Ikke synes jeg de har et sunt eller normalt forhold heller. Trodde ingen syntes det. Men jeg kan vel la meg underholde av bøkene likevel? Hvem er det som framstiller bøkene på denne måten?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-15, 00:19   #178
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Jeg går ut fra at mange synes han er en romantisk helt ig at dette er en dirrende het kjærlighetshistorie: 1) undertøyskolleksjonen til kappahl i fjor 2) premiere på valentinsdagen 3) diskusjoner i SoMe.

Gammel 11-02-15, 00:20   #179
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Jeg går ut fra at mange synes han er en romantisk helt ig at dette er en dirrende het kjærlighetshistorie: 1) undertøyskolleksjonen til kappahl i fjor 2) premiere på valentinsdagen 3) diskusjoner i SoMe.

Jeg har ikke fått med meg noen av de tre faktorene du nevner. Vet ikke hva SoMe er engang.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-15, 00:21   #180
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

SoMe er det du diskuterer i nå. Sosiale medier.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:22.