Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Hva sår du nå? Forkultivering 2015

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-04-15, 01:26   #161
Orkide
Utenlands

Orkide sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Orkide er populærOrkide er populærOrkide er populærOrkide er populær
Standard

Sv: Hva sår du nå? Forkultivering 2015

Og ja...jordbær. I dag plantet jeg to hvite jordbær. Fra før har jeg 40 jordbærplanter så jeg håper på god avling i år.

Jeg er aldeles bitt av hagefeber og lurer på om det i det hele tatt blir mulig å dra på ferie.

Orkide er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-15, 09:49   #162
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvor bor du, Orkide?

Gammel 26-04-15, 10:28   #163
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har et par georgineknoller og noen gladioler i potter inne nå, og det går så det griner nå. Georginene tok noen uker, og det sto på pakka at de skulle stå nokså varmt (= inne), men ikke så lyst før spiring.

Men det er noe som er innmari treigt her, og det er månedsjordbærene. De er bittebittesmå ennå. Har pottet dem om likevel, håper de kvikner til med litt mer næring. Har en batch i vinduskarm og en under plantelys for å se om det er forskjell.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-15, 10:45   #164
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har helt glemt av georgineneknollene! De står fortsatt i en pappkasse. Jeg hadde tenkt å ha de i bed, men det er vel for tidlig for det nå? Hva bør jeg gjøre med dem?

Hvis de skal i potter, hvor store bør disse være?

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-15, 11:24   #165
Orkide
Utenlands

Orkide sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Hvor bor du, Orkide?

Jeg bor i Amsterdam

Gammel 29-04-15, 11:20   #166
Orkide
Utenlands

Orkide sin avatar

Standard

Nå har tomatplantene flyttet ut og jeg har sådd gul paprika ute. Spent på om den kommer opp.

Gammel 29-04-15, 14:48   #167
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Éowyn, her.

Jeg har helt glemt av georgineneknollene! De står fortsatt i en pappkasse. Jeg hadde tenkt å ha de i bed, men det er vel for tidlig for det nå? Hva bør jeg gjøre med dem?

Hvis de skal i potter, hvor store bør disse være?

Knollene er ganske store, så jeg har brukt noen relativt store plastpotter jeg fant. Mulig jeg har kjøpt georgineplanter i dem en gang før. Det gjør vel ikke all verden om de står litt trangt nå, om du har tenkt å plante dem ut i bed etterhvert.

Gammel 29-04-15, 17:27   #168
Cumulus
Bør lage seg en tittel selv

Cumulus sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Cumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Når kan jeg plante ut dahlia løk?

Cumulus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-15, 22:38   #169
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Standard

Dahlia er det samme som georginer.
De er visst vare for frost, så først etter at faren for frost er over. Du kan dyrke frem planter fra knollene innendørs.

Gammel 30-04-15, 23:27   #170
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her er det tre av ni tomatspirer som har overlevd. Eg håper det blir planter av dei. Dei ser i alle fall ganske fine ut. I dag har eg prøvd meg på topping og stikling av basilikum, etter å ha sett videobloggen til moseplassen. Eg er spent på korleis det går. Håper eg får store, fine basilikum-busker.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-15, 15:44   #171
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

Jeg har et par georgineknoller og noen gladioler i potter inne nå, og det går så det griner nå. Georginene tok noen uker, og det sto på pakka at de skulle stå nokså varmt (= inne), men ikke så lyst før spiring.

Men det er noe som er innmari treigt her, og det er månedsjordbærene. De er bittebittesmå ennå. Har pottet dem om likevel, håper de kvikner til med litt mer næring. Har en batch i vinduskarm og en under plantelys for å se om det er forskjell.

Månedsjordbær tar lang tid. Til gjengjeld får du jordbær hele sommeren og høsten.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-15, 18:10   #172
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jepp, de er treige, men de er jo gode når de kommer. Så dem tidlig, og vær tolmodig

Gammel 06-05-15, 22:21   #173
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Tomatplantene frå frø i kjøleskapstomater veks ut av sitt gode skinn. Seks frø har blitt til seks digre planter fulle av gule blomar. Dei nærmar seg ein halv meter høge, og er tette og fine (etter mitt syn).

Har også ca 40 små lavendelspirer som ser ut til å trivast. Dei har tatt seg ein liten pustepause nå - men ser at dei har begynt å forgreine seg.

Ergo er vinterhagen min ypperlig til forkultivering. I februar-april er det 12-16 grader om natta der, og opp mot 22 på dagen. Nå når sola står meir på blir det hett der inne. Masse, masse naturlig lys. Neste år skal eg dyrke enda meir!

Gammel 07-05-15, 15:13   #174
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cumulus, her.

Når kan jeg plante ut dahlia løk?

Ikke løk. Knoller.

Jeg har plantet mine inne i potter for lenge siden, men de må ikke ut under noen omstendighet før det er helt fritt for nattefrost. De tåler ikke noe som helst frost.

Gammel 07-05-15, 15:47   #175
Orkide
Utenlands

Orkide sin avatar

Standard

Dahliaknollene mine er plantet ut. Det er slutt på nattefrost nå. Reddikene vokser som bare rakkern ute, maisen titter over jorden nå ute og zinnia kommer også opp.

Gammel 08-05-15, 13:55   #176
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Jeg skal plante 12 jordbærplanter i dag. I forrige uke sådde jeg tomat, jeg skal så agurk i helgen, selv om det er bittelitt i seneste laget.

I løpet av uken som har gått har jeg fått på plass to paller med pallekarmer, den ene med drivhusbenk over, der jeg har plantet gulrot, pastinakk, nepe og brokkoli. Den siste pallekarmkassen går til jordbærene. Så blir det noen store potter til tomat og agurk, i tillegg til solsikke og squash som jeg allerede har sådd. Må få plantet i en balje også, der jeg skal prøve meg på gresskar. Ja, og til sist har jeg plan om å kjøpe to maisplanter; så ungene kan dyrke sin egen mais i år. Jeg lar være å så akkurat den, men de vokser jo så villig, så skal bli gøy å se.

Gammel 08-05-15, 13:56   #177
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Jeg ønsker meg også dette "drivhuset", dvs. drivskapet fra Plantasjen, inntil vi får opp et skikkelig drivhus i hagen, noe som ligger litt frem i tid av ymse årsaker.

Gammel 08-05-15, 13:59   #178
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Standard

Ai, glemte at jeg har sådd sukkererter og ja. I år tar jeg helt av!

Gammel 08-05-15, 17:11   #179
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Standard

Har dere begynt å herde noe ennå? Hva begynner dere i såfall med?

Gammel 08-05-15, 17:17   #180
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

Har dere begynt å herde noe ennå? Hva begynner dere i såfall med?

Det lurer eg og på - når begynner ein med det?

Eg har foreløpig latt innespirene stå i åpen verandadør, utan "lokk" på, men framleis inne. Tomatplantene begynner å sjå veldig fine ut. Solsikkene er veldig lange og tynne.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
forkultivering, frø, hage, sådd

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:35.