|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#161 |
|
Tittel og tittel....
|
Sv: Lærerstreik! 2
Det varierer litt fra skole til skole. Jeg er faktisk ikke helt sikker på hvor mye jeg har, men jeg har iallefall bundet arbeidstid til 15.30 3 dager i uka. De to andre dagene kan jeg i prinsippet gå 14.30, men det er sjelden. Må alltid være på plass på jobb til 8.15 og morgenmøte.
|
|
|
|
#162 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Lærerstreik! 2Vi har bundet tid fra 8-14.30 fire dager i uka, og frem til 16.00 den siste dagen. Vår tanke bak den tiden er at vi er i bygget når elevene er der. Bortsett fra onsdager når vi er der lenger. |
|
|
|
|
|
#163 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Utdanningsforbundets nestleder hevdet også dette i Politisk Kvarter på Alltid Nyheter (i dag), men har i ettermiddag moderert seg, da siste tall fra OECD for 2013, viser at norske lærere har mindre arbeidstid på skolen enn snittet i Europa, og ligger litt over snittet når det gjelder arbeidsmengde.
Mvh Billa ![]() ***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis Sist redigert av Billa : 25-08-14 kl 22:54. |
|
|
|
|
|
#164 |
|
audio, video, disco
Sv: Lærerstreik! 2Vi har bundet det vi skal dvs 31,25 t, men i realiteten blir det ganske rare utslag, særlig om du har alle førstetimer og mange sistetimer (noen få har time til kl 15 også). Det er nemlig ikke mulig å komme ned på 31,25 t, vi har jo møter til 14.30 minst to, ofte tre ganger i uka. Hva skjer da? Jo, du ender opp med tilstedeværelse på titalls flere timer enn det du skal. Det eneste som skjer er at du får beskjed om å "avspasere" felles møtetid. Og hvem gjør det? Ikke jeg, iallfall. Veldig lett for rektor å styre personalet inn mot mer tilstedeværelse på denne måten. Andre som ikke har undervisning etter lunch på de møtefrie dagene, vil da ikke få bundet tid frem til 15.30 og vil da "skylde" timer, disse blir da ofte pålagt oppgaver feks aktiviteter i storefri. Ganske urettferdig, for har du undervisning i første og sistetime (kan skje med fulle dager de andre dagene) vil du ikke skylde timer. Avtalen er ikke god som den er, det er bra sikkert og den vil ikke bli bedre av enda mer tilstedeværelse.
|
|
|
#166 |
|
i tåkeheimen
|
Barneskolelærere er typisk bundet 33 timer i uka. For min del er det i år 34 timer i uka jeg må være på jobb. Teamet har lagt inn 3 timer samarbeidstid, rektor har lagt 3 timer fellesmøter/utviklingsarbeid. I virkeligheten er jeg flere timer fysisk på jobb i uka, men dette er den tiden jeg må være på jobb.
|
|
|
#167 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Sv: Lærerstreik! 2Vi har en viss frihet til å plassere den bundne tiden selv (vgs, 29 klokketimer). Undervisning og 4 skoletimer møtetid er fastlagt, selvsagt. De resterende timene kan vi plassere delvis som vi vil ut fra gitte kriterier. Da ungene var mindre brukte jeg f.eks. å komme senere på jobb, nå foretrekker jeg å være der fra 8 (første time starter 8.10 hos oss). Noen sprer tilstedeværelsen jevnt over alle fem dagene, andre foretrekker å ha fire intensive dager og en dag med mindre tilstedeværelse hvis det går opp med undervisningen. Jeg har aldri opplevd at dette har ført til problemer med å avvikle møter.
|
|
|
#168 |
|
|
Jeg har lagt timeplanen på jobb i år. Det er en 1-10 skole. Noe jeg har slitt med er tilstedeværelsen til ungdomstrinnslærerne, men jeg klarte å få alle innenfor rammen på 31,25 t tilstedeværelse. Jeg bannet dog noen ganger over at lærerne ikke har mer tilstedeværelse. For noen lærere blir det da en mindre optimal timeplan og også for noen trinn. Men ingen lærere har mer tilstedeværelse en 31,25 timer.
|
|
|
#169 |
|
audio, video, disco
Sv: Lærerstreik! 2Godt gjort! Her er det nok underordnet andre hensyn i timeplanen og det er forsåvidt greit nok.
|
|
|
#170 |
|
Fola Blakken
|
Sv: Lærerstreik! 2Nå trapper MFO ytterligere opp. Bra! Det er godt at KS får føle på mistilliten fra alle forbundene. Unntatt Tekna og Nito, da, men der ble jo lærerne nedstemt av flertallet i egen organisasjon.
|
|
|
|
#171 |
|
|
Sv: Lærerstreik! 2Det har vært veldig rolig i vårt fylke, kun noen skoler på Steinkjer som er tatt ut. Jeg er redd for at det eksploderer på noe vis når neste streikeuttak kommer.
|
|
|
|
#172 |
|
By the Sea
|
Sv: Lærerstreik! 2Alt du trenger å vite om lærerstreiken. Kors på halsen.
|
|
|
#173 |
|
~~~~~~~
|
Sv: Lærerstreik! 2Jeg lurer på 1 ting, p.t. er dette ikke gjeldende, men jeg ser for meg at det kan skje.
|
|
|
#174 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Sv: Lærerstreik! 2Snakker du om ungdomsskoleelever eller barnskoleelever nå, Fløyel? Kan se for meg at denne problemstillingen er mer relevant for barneskoler enn ungdomsskoler. På skolen til ungene mine er det i hvert fall sånn at barneskoleelevene ikke har lov til å forlate skolen i skoletiden, f.eks. gå på butikken i den lange pausen mens ungdomsskoleelevene får lov til det.
|
|
|
#175 |
|
maler
|
Det var et godt skrevet blogginnlegg synes jeg. Lav sytefaktor.
|
|
|
#176 |
|
Sv: Lærerstreik! 2Fløyel, man kan i utgangspunktet ikke organiser seg fra streik. Så egentlig skal det være sånn at de kun har de timene de har lærer, og man skal ikke tette hull. Men jeg vet at de pakker litt sammen på noen av de streikende skolene hos oss. Det er visst så vidt innenfor. Men skolen skal ikke bare være oppbevaring. Vi har ikke noe undervisning i det hele tatt. |
|
|
|
|
|
#177 |
|
~~~~~~~
|
Mellom- og ungdomsskoletrinn. (4. - 10. klasse).
|
|
|
#178 |
|
kan tilsettes alkohol
|
Sv: Lærerstreik! 2Jeg har hele tiden sagt at jeg holder med lærerene i denne streiken (til tross for at jeg misliker streik som går utover 3.part og ikke arbeidsgiver). Jeg har full forståelse for behovet for å kunne styre deler av egen arbeidstid og at fleksibilitet er viktig. Min egen arbeidssituasjon er til forveksling lik, så ja, det er ikke vanskelig å forstå det behovet.
|
|
|
#179 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Lærerstreik! 2Rektorer er prisgitt økonomien i kommunen. |
|
|
|
|
|
#180 |
|
kan tilsettes alkohol
|
Det skjønner jeg. Men videre i kronikken står det at KS ikke krever flere undervisningstimer og så vidt jeg har forstått har de også gått bort fra det håpløse forslaget om vikartimer. Da skjønner jeg ikke at dårlig økonomi kan gi så store utslag, selv om lokale forhandlinger strander og man blir bundet av KS-avtalen som per i dag foreslår mer bundet tid.
|
![]() |
|
|