Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinnoff: definisjon på middelklassen i Norge i dag

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-03-14, 15:39   #161
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinnoff: definisjon på middelklassen i Norge i dag

Også ler jeg litt av alle høykulturelle rødvinsdrikkere som plutselig er på minussiden. Jeg drakk mest akevitt i helgen, det må da regnes som seasonable.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-14, 15:40   #162
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og trøffelolje!

Da ble det kræsj i hodet mitt, for det ER liksom Toffskij!

Gammel 18-03-14, 15:41   #163
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 358
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hmrff! Her diskuteres et tema jeg er veldig opptatt av og har meninger om og så har jeg så himla mye å gjøre med å tjene til livets opphold at jeg ikke kan bidra.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-14, 15:41   #164
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Men får vi ikke et bedre samfunn om alle som er "nederst" på begg akser beveger seg oppover? Får ikke alle det bedre med mer kulturell ballast og en økonomi som ikke er elendig? (Nå har vi vel gjort ganske mye av nettopp det på økonomiaksen, noe som vel er en av hovedgrunnene til at vi har et godt samfunn her i Norge. Og det ville vært enda bedre med enda færre "left behind".)

Problemet er jo at mye av drivkraften i et samfunn forsvinner hvis det ikke er noe å "rømme fra" og noe paradis å komme til. Dette er jo nettopp den argumentasjonen som liberalistene argumenterer med ovenfor sosialistene.

Jeg er til del enig, et samfunn hvor det ikke eksisterer foskjeller tror jeg vil hindre alt som er nytt. Så vidt jeg vet er det hvor lett det er å bevege seg mellom klassene som brukes som en definisjon for hvor "bra" et samfunn er. Stor mulighet til mobilitet = "Et bra samfunn".

Gammel 18-03-14, 15:41   #165
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg satt mest og irriterte meg over at aksen på kulturkapital økte mot venstre. Garantert ikke en realist som har laget den der.

Ikke sant? Den sleit jeg med. Det tok til og med lang tid før jeg skjønte at den gikk feil vei og jeg syntes hele greie var skikkelig rar.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-14, 15:42   #166
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 358
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Også ler jeg litt av alle høykulturelle rødvinsdrikkere som plutselig er på minussiden. Jeg drakk mest akevitt i helgen, det må da regnes som seasonable.

Jeg drikker ikke rødvin.

Og har brukt opp trøffeloljen og ikke kjøpt ny.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-14, 15:42   #167
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den med trøffelolje er ok, synes jeg. Bill.mrk. Uåpnet flaske innerst i skapet som sikkert har gått ut på dato.

Men guds lykke at Oscarsgate er lagt ned, da, så man slipper å anklage dem for lavkultur for de frådende horder.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-14, 15:45   #168
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg mener å en gang ha hørt at det er forsket på hvor stor grad av økonomiske forskjeller som regnet som "bra" for et samfunn. ("Bra" da i betydningen verdiskapning, tror jeg). Det skal finnes et nivå som gjør det tilstrekkelig attraktivt å legge seg i selen for å oppnå en signifikant forbedring i egne levekår, men der forskjellene ikke er så store at de blir uoverkommelige. Altså at for store forskjeller og for små forskjeller begge hemmet mobilitet og verdiskapning. Og at USA dermed overhodet ikke er bærekraftig i de helt klin kokos ekstreme forskjellene de har.

Jeg har ingen kilder utover "hørte en smart fyr si en gang", dessverre.

Gammel 18-03-14, 16:39   #169
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Angående blogg og hus: Ja, i Oslo og andre større byer. Absolutt ikke på mindre steder.

Joda definitivt også på mindre steder. Enkelte steder kanskje i enda mer utpreget grad enn i Oslo. I alle fall når det er snakk om moderne blokker. Gamle og slitte blokker uten fornyelse tror jeg man kan si mye likt om i Oslo og små steder. Beliggenhet betyr også mye.
Dette var helt annerledes på småsteder jeg kjenner til i min oppvekst.

Bordieu er det lenge siden jeg har lest.

Hva tenker dere om plassering av dem som lever av primærnæring? Min erfaring er at moderne bønder (som har inntektsgivende gårder) har temmelig høy utdannelse. Yngre bønder har gjerne bachelor eller master og noen få jeg kjenner har også doktorgrad og driver gård i tillegg til forskning. Kulturell kapital er også noe som bønder med høy utdannelse ofte besitter.

Så kan man selvsagt definere hva som ligger i kulturell kapital. Bordieu snakket vel om symbolske goder og statusforskjeller.

Hva tenker man om arbeidet til Norges Bygdekvinnelag og kulturell kapital?
Hva med folkemusikktradisjon og engasjement? I mange kretser som besitter stor operakapital er kunnskapen begrenset når det gjelder folkemusikk. Veldig få innehar hele bredden.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-14, 18:23   #170
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Bønder tror jeg virkelig er over hele kartet. Også økonomisk. Det er tross alt ikke ALLE bønder som så vidt klarer seg.

Gammel 18-03-14, 18:24   #171
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Folkemusikk har historisk sett havnet lavt på den kulturelle rangstigen, og det har også vært brukt av europeere til å hode kunstutøvere fra andre verdensdeler nede. Det forventes omtrent at kunstnere fra f.eks. Afrika og Asia skal ha elementer av folkekunst i kunsten sin, og er de heller inspirert av europeiske utøvere, så blir det sett på som "fake" og "strebersk". Samtidig vil folkekunst aldri oppnå samme status som europeisk "høykunst".

Dette er heldigvis litt i endring; både statusen til folkekunst, og forventningen til hva kunstnere utenfor vesten skal la seg inspirere av.

Jeg vil definere noen som innehavere av kulturell kapital som noen som har bredere kulturkunnskap enn bare innen ett felt, så jeg vil ikke påstå at noen som er superduperkunnskapsrike om bare folkemusikk, eller bare opera, eller bare jazz nødvendigvis har høy kulturell kapital.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-14, 23:26   #172
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Spennende diskusjon, jeg har selvfølgelig vært opptatt hele dagen, så har ikke fått lest før nå.

Jeg har middelklassebakgrunn (oppvokst med både piano og bibliotek hjemme - nå har vi ingen av delene. ), og vil vel tro at jeg tilhører middelklassen enda. Hvertfall type "fake it till you make it". Jeg jobber sammen med en haug med folk som jeg vil plassere i øvre middelklasse både når det gjelder kulturell og økonomisk kapital, og jeg henger da fint med i lunsjdiskusjonene. Men samtidig hører jeg på P3, ser actionfilmer, og det ene besøket i operaen ga ikke mersmak.

Mannen har solid arbeiderklassebakgrunn fra klasseskillets hjemland, Storbrittania, og det er ganske stor forskjell på hans familie og min. For å si det forsiktig. Sammenkomster i min familie er lange middager rundt langbordet, god vin (men ikke for mye), og kanskje en konjakk til kaffen. I hans familie kommer spriten på bordet nesten før man kommer inn døra. Han syns min familie er ganske kjedelig.

Det blir spennende å se hvor ungene ender opp.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-14, 07:11   #173
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sykepleiere da? Som stemmer FrP, særdeles onnvandrerfientlige, reiser til syden to ggr i året og leser se og hør.

Hva er forskjellen på de og ingeniører i oljen?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-14, 07:44   #174
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvilket glass drikker man trøffelolje fra? :vurderer å bli mer kulturell:

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-14, 08:30   #175
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Jeg tenker at den sykepleieren er gift med ingeniøren i uljo, annemede.

Gammel 19-03-14, 08:39   #176
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

I Stavanger. Der gjelder det egne regler.

Haha! Jeg kom ikke lenger før jeg satte kaffen i halsen.

Jeg leser forøvrig diskusjonen med interesse, men kjenner meg ikke igjen i mye. Har aldri tenkt at vi har klasser i Norge på samme måte som i andre land. Dessuten lurer jeg på om det er andre regler i Stavanger. Det er jaggu ikke lett å klassebestemme folk her, selv om det selvsagt er vise forskjeller på kulturell kapital. Ang økonomi, så føler jeg daglig som en fattiglus til tross for god inntekt sånn statistisk sett. Her er folk flest rike, og det er tilsynelatende ingen grenser for hva de har råd til, så det handler ikke bare om å brese seg. I forhold til snittet her vil jeg nesten plassere meg i arbeiderklasse.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 19-03-14, 08:43   #177
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette har jeg aldri tenkt over før, men mannen min kommer nok fra arbeiderklasse, tenker jeg. Til tross for særdeles høy inntekt i heimen. Alt annet peker på arbeiderklasse. Det er en rar kombo av lav utdannelse og høy intelligens, liten interesse for kultur annet enn litteratur. Barna deres er alle høyt utdannede, riktignok.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 19-03-14, 08:44   #178
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Hyacinth: Hvis du ser lenkene mine til han Lennarten tidligere i tråden, så snakker han mye om Stavanger.

Gammel 19-03-14, 08:45   #179
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1278
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker at den sykepleieren er gift med ingeniøren i uljo, annemede.

Gifter man seg inn i klasser? Og gjelder det for både menn og kvinner?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-14, 08:48   #180
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det har vel hvertfall vært vanlig for kvinner å gifte seg inn i klasser, både oppover og nedover.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:55.