Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Dette "gratisskole"-konseptet man hører om...

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-03-14, 21:23   #161
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dette "gratisskole"-konseptet man hører om...

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Da er vi sikkert heldige, for på vår skole er det vanlig at det passer for 4-5 foreldre per gang ca., og da utgjør man flertallet når man har foreldre som ikke kan komme.

Ja da er det helt sikkert mye lettere, hos oss er det sikkert ikke mer enn 2-3 av 60 som ikke får besøk.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-14, 21:29   #162
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da er vi sikkert heldige, for på vår skole er det vanlig at det passer for 4-5 foreldre per gang ca., og da utgjør man flertallet når man har foreldre som ikke kan komme.

Hos oss passer det ikke for alle foreldre, men for dem som ikke har foreldre det passer for stiller besteforeldre, tanter, onkler, eller andre slektninger opp.

Så er det noen av oss som må jobbe og som ikke har en hærskare av slekt i nærheten. Vi må ordne oss på annet vis. Det har skjedd et par ganger at vi ikke har klart å stille og det er rett og slett krise. Å være den eneste eller en av få som ikke får vist det de ha øvd lenge på til noen av sine er fryktelig vondt for noen barn. Av den grunn forsøker jeg nå å ta fri selv om der vil kunne bety å ta ut feriedag eller avspaseringsdag for å komme på sånt, selv om jeg strengt tatt kunne tenkt meg å bruke ferie på andre ting. For hver dag som må tas i sånn i året blir det en dag mindre sammen i ferietidene.

Jeg ser nå at det er en begrenset periode og vi får det ofte til, men det er ikke enkelt å få til.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-14, 21:37   #163
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Har de ordentlige avslutninger midt på dagen, altså? De har vi ikke på vår skole. Sånne avslutninger der elevene opptrer o.l. blir arrangert på ettermiddag/kveld. Det vi kan få invitasjoner til på dagtid hos oss er utstilling av ting de har laget i kunst og håndverk. Juleverksted før jul. Være med på skidagen. Etc.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-14, 21:38   #164
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg var den ungen som hadde foreldre som ikke hadde tid til å møte på alt skolen fant på. Man greier seg helt fint, men det er kjipt for det.

Gammel 06-03-14, 21:38   #165
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Forestillinger blir vanligvis lagt til 8-9 (jul) eller etter 16. Det er alt det andre som er problemet hos oss. Som å SE PÅ svømmekurs.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-14, 21:40   #166
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er kjipt å være den som aldri har foreldrene der selv om det er mange andre som ikke har det også. Unger ser forskjell på av og til og aldri.

Gammel 06-03-14, 22:23   #167
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har de ordentlige avslutninger midt på dagen, altså? De har vi ikke på vår skole. Sånne avslutninger der elevene opptrer o.l. blir arrangert på ettermiddag/kveld. Det vi kan få invitasjoner til på dagtid hos oss er utstilling av ting de har laget i kunst og håndverk. Juleverksted før jul. Være med på skidagen. Etc.

Nei avslutninger er det minimalt med, men slike ting du nevner er det og foreldre og slekt stiller opp i massevis de gangene det er noe. Utstillinger, forestilling..egentlig samme hva det er. De fleste har noen som stiller opp.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-14, 22:44   #168
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

SFO-en vår har en funny greie der. På julemessa blir alle ungene plassert i amfiet for å se på film. Når foreldrene kommer, blir ungene hentet en og en for å bli med inn for å spise pepperkaker, få saft og se på tingene de har laget. Sikkert veldig gøy å være de siste som sitter igjen der og muligens ikke bli hentet i det hele tatt, bare gå hjem som vanlig.

Gammel 07-03-14, 11:27   #169
Mamari
Med nebb og klør

Mamari sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Mamari er populærMamari er populærMamari er populær
Standard

Fy så innmari kjipt Elise!
Det ser ut til å være store forskjeller rundt omkring på skoler og SFO. Vi inviteres til å se på skoledansen/Bli med dansen - men ellers er det ingenting utenom sommer- og evt.juleavslutning. Vinteraktivitetsdagen har massevis av valg som maks krever et akebrett (egentlig ikke det engang siden klassen har kjøpt ett akebrett til hver av klassekassa).

Mamari er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-14, 15:29   #170
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Hm. Her har vi aldri blitt invitert til noe som helst på dagtid, tror jeg. Bortsett fra elevsamtaler. Alt blir lagt til kveldstid.

Gammel 07-03-14, 18:04   #171
Nasse
Fartsfantom

Nasse sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 30
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

På vår skole skal man stille på to møter med lærer pluss fau-møte hver måned. I tillegg, og utenom dette må vi samles/avtale per mail diverse aktiviteter. Vi snakker 1-2 hver eneste måned!!

Det var mye.

Nasse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-14, 15:47   #172
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Saved by the bell! Vi har vært i badeland i hele dag, så jeg har fått sett poden både stupe og crawle. Da var dét unnagjort!

- No. 4 -
Gammel 13-03-14, 10:02   #173
zeppelin
Jamning

zeppelin sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
zeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg var den ungen som hadde foreldre som ikke hadde tid til å møte på alt skolen fant på. Man greier seg helt fint, men det er kjipt for det.

Eg er og i den båten. Mine foreldre var generelt lite engasjert i kva eg holdt på med som barn. Men eg var heller ikkje åleine om det. Då eg vaks opp var det nok meir vanleg enn i dag. Kanskje ennå sårare og vanskelegare for dei som ikkje har engasjerte foreldre i dag, enn må "mi tid".

(Eg er født seint på 70-tallet)

Gammel 13-03-14, 10:25   #174
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av zeppelin, her.

Eg er og i den båten. Mine foreldre var generelt lite engasjert i kva eg holdt på med som barn. Men eg var heller ikkje åleine om det. Då eg vaks opp var det nok meir vanleg enn i dag. Kanskje ennå sårare og vanskelegare for dei som ikkje har engasjerte foreldre i dag, enn må "mi tid".

(Eg er født seint på 70-tallet)

Godt poeng. Mine foreldre ante ikke hva jeg dreiv med på skolen, sjekket ikke en lekse, kjørte ikke til en eneste fritidsaktivitet og var kun med på sommeravslutninger på skolen i løpet av året når det gjaldt avslutninger o.l. Helt uproblematisk for meg, men så hadde jo venninnene mine det omtrent helt likt.

Edit: Og mamma var hjemmeværende... Hun fulgte ikke opp likevel - det var rett og slett ikke forventet.

Sist redigert av oslo78 : 13-03-14 kl 10:52.
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-14, 10:48   #175
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Det var heldigvis ikke bare meg som lurte på om det var alvor at de mente vi skulle få fri for å SE på ungene svømme. Det blir nok ikke mange der.

- No. 4 -
Gammel 13-03-14, 10:59   #176
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Det var heldigvis ikke bare meg som lurte på om det var alvor at de mente vi skulle få fri for å SE på ungene svømme. Det blir nok ikke mange der.

Sånn er det på svømmingen som barna er med på i regi av SFO her også. En jeg jobber med skulle gå tidlig for å se sønnen svømme siste gangen.

Synes skolen her er flinke til å tilpasse teaterstykker og avslutninger til levlig tid, altså etter 15.30. Det får vi til.

Gammel 13-03-14, 12:12   #177
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Godt poeng. Mine foreldre ante ikke hva jeg dreiv med på skolen, sjekket ikke en lekse, kjørte ikke til en eneste fritidsaktivitet og var kun med på sommeravslutninger på skolen i løpet av året når det gjaldt avslutninger o.l. Helt uproblematisk for meg, men så hadde jo venninnene mine det omtrent helt likt.

Edit: Og mamma var hjemmeværende... Hun fulgte ikke opp likevel - det var rett og slett ikke forventet.

Mine foreldre fulgte opp i den grad det var forventet, det var ikke så mye. Men de fulgte jo opp mye mer for broren min som trengte litt øreholding enn for meg, så de fikk nok med seg mer enn jeg vet tror jeg. Men skolen hadde til stadighet arrangementer på dagtid der foreldre var velkomne (og hvor det var forventet at man stilte opp med nistekurv og kaker og hender, og det forekom relativt ofte at man ikke fikk lage de kule formingstingene hvis man ikke hadde medbragt voksen for eksempel). Men det gikk altså helt fint, jeg var vant til det og forventet ikke at det var annerledes, jeg visste at mamma hadde to små hjemme og pappa hadde en lederjobb, så de gangene han kom ilende inn for å delta litt var jeg jo veldig happy. Jeg husker faktisk best de gangene han kom. Mamma var kronisk irritert på skolen fordi de la opp til at alle hadde hjemmeværende mødre med husmoranlegg.

Gammel 13-03-14, 13:31   #178
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Hos oss står det spesifisert på juleverkstedet at man ikke får sine egne barn, så det er altså stipulert at man skal ta fri en liten arbeidsdag for å hjelpe andre barn å lage dorullnisser. Det er kanskje like greit, så går det ikke ut over barna til tårnfrider.

- No. 4 -
Gammel 13-03-14, 14:56   #179
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Altså, ta fri hele formiddagen for å SE PÅ barna svømme?

Jeg synes det er kjempeflott at skolen er åpen for at foreldrene kan involvere seg, gitt at de har tid, selvfølgelig. Jeg opplever dette kun som positivt.

På min jobb (svær arbeidsplass) har vi akkurat samme "problemet", det er tilbud om åpne forelesninger, møter, spin-off, trening i arbeidstiden, fredagskaffe med kaker, kurs, feiringer, avslutninger, 50-årsdager, seminarer. Jeg kunne ha sluttet å jobbe og bare sakte seget fra tilbud til tilbud hvis jeg hadde anstrengt meg litt. Og jeg synes jo det er TOPP, selv om jeg ikke kan delta på alt selv, er det jo helt fantastisk å jobbe på en slik plass! (Når jeg er sur, og har mye å gjøre bruker jeg å tenke bittert: "Hvis bare disse tullingene som synes det er OK å sose bort 2 dager på seminar hadde giddet å bruke 2 dager på å arbeide, hadde vi faen meg vært ferdig! I dag: En god dag!)

Gammel 13-03-14, 15:01   #180
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Forskjellen på de tilbudene som er på arbeidsplassen og på SFO/skole/barnehage, er jo bare at kollegaene dine (de fleste, i alle fall) ikke blir aldeles knust de gangene du ikke har tid til å delta.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:30.