Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-01-14, 11:23   #161
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?

Jeg er helt på linje med Pelle i at argumentene faller så til de grader igjennom. Argumentet om at man da vet hva som er holdningen til fastlegen ifht er jo revnende likegyldig! Jeg vil ikke vite om legen er mot abort, mot barn produsert i samboerskap, rasist, for eller mot healing osv, jeg vil ikke forholde meg til det overhode! Jeg vil ha, forventer å få, en fastlege som holder sine egne preferanser, verdier og livssyn utenfor jobben og behandler meg profesjonelt!

Gammel 31-01-14, 12:04   #162
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Det er et viktig poeng du kommer med der, Olifant. Skal denne ekstra reservasjonsretten bare gjelde leger, eller skal andre yrkesgrupper også kunne toe sine hender og unnlate å hjelpe folk i situasjoner som handler om liv og død? Skal apotekansatte kunne reservere seg mot å selge angrepiller? Skal legesekretæren kunne reservere seg mot å forholde seg til abortsøkende kvinner? Og hvis fastlegene skal kunne reservere seg mot å hjelpe en kvinne med å sende begjæring om abort, burde ikke da personale i sykehusene kunne reservere seg mot å ha noe med kvinner som skal ha abort å gjøre? Å kjøre en kvinne inn på en operasjonssal er minst like direkte medvirkende i en abortprosess som å bistå med informasjon/sende begjæring på hennes vegne?

Ikke sant!

Eller hva med offentlige ansatte som er strerkt imot surrogati av etiske grunner. Skal de få fritak fra å behandle saker som omhandler surrogati, f.eks. embryoadopsjon?

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-14, 13:07   #163
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Selv jobber jeg mye med rusmidler. Mon tro om jeg kan få fritak for slike saker, da jeg selv er avholdsmenneske og mener at rus er synd og skam, og ikke minst veldig skadelig for samfunnet?

Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-14, 13:11   #164
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tar stadig avgjørelser som omhandler liv og død direkte.
Av og til utfører jeg sågar aktiv dødshjelp. Dette er egentlig ting som strider imot min personlige overbevisning. Alt liv er egentlig hellig.
Jeg mener jeg bør få fritak for å ta disse avgjørelsene.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-14, 13:12   #165
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Jeg mener jeg bør få fritak for å ta disse avgjørelsene.

Selvsagt. I samme slengen husk å frita deg fra å henvise videre til noen andre også.

Gammel 31-01-14, 18:54   #166
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Just precis, pelle. Skal du og jeg skrive høringsinnspill sammen?

Det hadde vært genialt om dere kunne komme med et forslag som kan kopieres eller modifiseres.

Og gjør som gajamor sier dere, ikke glem å sende til der det spiller rolle på ordentlig!

Gammel 31-01-14, 19:00   #167
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

Som jurist må jeg dog si at det er høyst begrenset hvor stor vekt slikt fra private får. Jeg jobber ellers med å srnde inn innspill på vegne av en høringsinstans, og det et vanskelig å må frem eelv med gode erfaringer og praksis på området. *desillusjonert*

Gammel 31-01-14, 19:15   #168
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Som jurist må jeg dog si at det er høyst begrenset hvor stor vekt slikt fra private får. Jeg jobber ellers med å srnde inn innspill på vegne av en høringsinstans, og det et vanskelig å må frem eelv med gode erfaringer og praksis på området. *desillusjonert*

Jo, men de SKAL leses. Og kommer vi opp på en kritisk mengde kan det i seg selv forsinke prosessen nok til at problemene innad i Høyre virkelig kommer til syne. I tillegg kan jeg ikke fatte at det har tatt så lang tid uten at FrP har sagt noe virkelig dumt - kjøper vi oss litt tid så vil det komme uttalelser derfra også.

Har også eksempler på enkeltinnspill som har stanset store prosesser, og lovforslag som er lagt på is pga mengden av negative innspill.

Gammel 31-01-14, 19:27   #169
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

Ja, men jeg tror det er forskjell på ordinære lovforslag, og knallharde politiske lovforslag som dette, drevet frem av sterk politisk vilje. De argumentene vi måtte ha vil mest sannsynlig bli ivaretatt av ordinære høringsinstanser som forfekter samme syn.

Gammel 31-01-14, 19:58   #170
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det går også an å tre det gjennom fagforeninger dersom de er med i høringsrunden.

Slike ting som dette bør det faen meg være folkeavstemning om.

Gammel 31-01-14, 20:20   #171
Serafin
Bør lage seg en tittel selv

Serafin sin avatar

Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Selvsagt. I samme slengen husk å frita deg fra å henvise videre til noen andre også.

Jeg vil gjerne reservere meg mot å måtte forholde med til idioter og mørkemenn, på jobb og privat.
"Skjært av deg fingeren, sier du? Har ikke du reservert deg mot å henvise til abort? Ja? Da kan jeg dessverre ikke hjelpe deg, jeg har reservert meg mot idioter. Men det kommer ny sykepleier om 8 timer som kan henvise deg til legen. Bare sett deg på stolen der borte du"

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-14, 21:13   #172
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Serafin, her.

Jeg vil gjerne reservere meg mot å måtte forholde med til idioter og mørkemenn, på jobb og privat.
"Skjært av deg fingeren, sier du? Har ikke du reservert deg mot å henvise til abort? Ja? Da kan jeg dessverre ikke hjelpe deg, jeg har reservert meg mot idioter. Men det kommer ny sykepleier om 8 timer som kan henvise deg til legen. Bare sett deg på stolen der borte du"

Fantastisk!!!

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-14, 21:59   #173
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Serafin, her.

Ha ja! Jeg vil reservere meg mot å fikse håndskader til de som reserverer seg. Det er mot min samvittighet å la slike få fortsette å jobbe.

Gammel 03-02-14, 20:11   #174
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Jippi! Legeforeningen skal ta dette opp igjen på landsstyremøtet!

Gammel 03-02-14, 20:15   #175
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jippi! Legeforeningen skal ta dette opp igjen på landsstyremøtet!

Håper dere mobiliserer bra rundt omkring i landet, blir det et nytt ja er det ikke så lett for oss vanlige dødelige å si nei.

Gammel 03-02-14, 21:03   #176
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jess! Det virker jo ikke akkurat dom de har hatt en samlet legestand bak seg, for å si det mildt.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-14, 22:13   #177
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg stiller meg bak de rasende. Og vil gjerne trekke frem Jeg reserverer meg, av Pål Hivand (mulig den har vært fremme tidligere):

Sitat:

Det medfører ikke yrkesforbud for leger med samvittighet. De kan fortsatt bli drosjesjåfører. Med mindre de også reserverer seg mot å kjøre kvinner til abortklinikker eller til fastlegen som setter inn spiraler og skriver ut angrepiller. Noen av disse vil kanskje også ha vanskeligheter med å kjøre hjem par på lørdagskvelden til samme adresse, ettersom det fort kan lede til en situasjon hvor prevensjonsbruk eller abort blir nødvendig på ett eller annet tidspunkt. Frie mennesker har dessverre en lei tendens til å gjøre valg som ikke alltid leder inn i lykka.
I så fall kan de bli rørleggere eller ta seg arbeid i avfallsetaten. Med mindre de der også reserverer seg mot å reparere vasken på legekontoret eller hente avfall på sykehus hvor det foretas inngrep som avbryter svangerskap. De kan selvsagt også være privatpraktiserende leger som reserverer seg mot abort, henvisning til abort eller til å skrive ut prevensjon. Det siste ville jeg kalle å ta et personlig ansvar for egne holdninger og egen samvittighet. Det må vi, vi som arbeider i andre yrker.

Og så håper jeg at legeforeningen tar til vettet. Deres stemme høres i debatten.

Gammel 03-02-14, 22:21   #178
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jess! Det virker jo ikke akkurat dom de har hatt en samlet legestand bak seg, for å si det mildt.

Nei, det er jo det jeg sier, det jobbes i bakgrunnen på flere hold for å få det opp igjen. Det ble kuppet sist med tilforlatige formuleringer så foreningen ble nok tatt på senga.

De aller aller fleste leger mener det samme som meg, at det får jammen være måte på tøys og oppfatter det som en uthuling av abortretten som kvinner har.

En annen ting er jo det at leger står i kjempevanskelige moralske dilemma hele tiden. Å sende en henvisning til en prosedyre som noen andre skal utføre er bare piss at det plager en lege. Hvordan i helsike greier du å gjøre jobben din ellers, i andre sammenhenger hvor det er mye mer grått og shady hva som er rett?

Gammel 03-02-14, 22:25   #179
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Nei, det er jo det jeg sier, det jobbes i bakgrunnen på flere hold for å få det opp igjen. Det ble kuppet sist med tilforlatige formuleringer så foreningen ble nok tatt på senga.

De aller aller fleste leger mener det samme som meg, at det får jammen være måte på tøys og oppfatter det som en uthuling av abortretten som kvinner har.

En annen ting er jo det at leger står i kjempevanskelige moralske dilemma hele tiden. Å sende en henvisning til en prosedyre som noen andre skal utføre er bare piss at det plager en lege. Hvordan i helsike greier du å gjøre jobben din ellers, i andre sammenhenger hvor det er mye mer grått og shady hva som er rett?

Og det er det skumleste med denne saken synes jeg. Vi har virkelig behov for å bli trodd når vi flagger at vi ikke greier å stå i en sak og trenger hjelp. Dette undergraver det behovet og det blir lett sånn at man burde valgt noe annet enn legeyrket dersom man ikke er følelsesløs superhelt som greier alt og takler alt og er nøytral på alle kanter. Det blir helt feil, og jeg synes det er synd at noe jeg oppfatter som en filleting skal få slike ringvirkninger.

Gammel 03-02-14, 22:30   #180
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Og det er det skumleste med denne saken synes jeg. Vi har virkelig behov for å bli trodd når vi flagger at vi ikke greier å stå i en sak og trenger hjelp. Dette undergraver det behovet og det blir lett sånn at man burde valgt noe annet enn legeyrket dersom man ikke er følelsesløs superhelt som greier alt og takler alt og er nøytral på alle kanter. Det blir helt feil, og jeg synes det er synd at noe jeg oppfatter som en filleting skal få slike ringvirkninger.

Ja, veldig bra formulert.

Jeg er så sint på den gjengen at jeg har virkelig lyst å skrangleriste dem og brøle "Slutt å gjør deg til!"

Jeg tror vi har valgt rett spesialiteter ut fra temperament, katta. Du er diplomatisk og jeg er *litt* mer brutal og direkte

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:21.