|
|||||||
| Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Boler'o?
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Skolestart for 5-åringer?Jeg liker denne:
Storesøster '05 og Lillesøstrene '08 "Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli Sist redigert av sindrome : 30-01-14 kl 12:48. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Off the map.
|
Sv: Skolestart for 5-åringer?
Det er to forskjellige diskusjoner - men de er i "slekt" synes jeg. Jeg synes det er 200% uinteressant å diskutere dette før skolen fungerer bedre enn det gjør i dag. Å få ett år til med skole som ikke fungerer for alle elever - jeg forstår ikke hvordan det kan hjelpe. Hvis alt annet var på skinner kunne man ta en slik diskusjon om det var lurt eller ikke å la mindre unger starte på skolen eller ikke.
|
|
|
#3 |
|
Yes, we can!!
|
Yes!
|
|
|
#4 |
|
Introvert optimist
|
Min grunn for å bringe det opp var todelt:
|
|
|
#5 |
|
Boler'o?
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Sv: Skolestart for 5-åringer?Noe jeg syntes at var positivt i England er at der sender de ikke årskull på samme klassetrinn, men deler det slik at skolestartsdatoen er datoen de skiller på. Praktisk eksempel om vi hadde hatt samme regel i Norge: skolestart er 18. august og 6 år er skolealder. I år ville de som starter på skolen som være født fom. 18.08.07-17.08.08. Dvs. alle som starter på skolen er fylt 6 år. Det er fortsatt ett år mellom eldste og yngste, men det betyr at man får litt mer tid på seg til å bli moden til skolestart, og alle har samme årsdag ila skoleåret. It makes sense to me.
|
|
|
#6 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Skolestart for 5-åringer?Min 3. klassing holder i dag en presentasjon for sin medelever om landsdelen Nord-Norge. Hun har hentet informasjon fra diverse bøker og fra internett. Dette gjorde definitivt ikke jeg, verken i 2. eller 3. klasse.
|
|
|
|
#7 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Skolestart for 5-åringer?Det kan ikke leses ut fra artikkelen at 20% er en fast grensen, slik jeg leser den, men jeg tror deg når du sier det.
Er ikke det alvorlig, altså?
|
|
|
#8 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Vi bør forvente bedre leseferdigheter hos norske ungdommer, ja. Det er lov å håpe at det at leseferdighetene var bedre jo yngre ungdommene var, er starten på en tendens i riktig retning.
|
|
|
#9 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Skolestart for 5-åringer?Jeg blir veldig sur av sånne artikler som det der, kanskje urimelig sur, for jeg opplever det som flisespikking rundt noe som man jo ser ikke er bra, men man skal på død og liv ta folk i å bruke definisjonene galt likevel. Men jeg har forståelse for at det kan oppleves som like frustrerende når bekymringsverdige tall brukes til all slags politisk agenda.
|
|
|
#10 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Men du, dette med skole og læring er faktisk et enormt og komplekst fagområde. Det er ekstremt sammensatt, gjennomsyrer fundamentale strukturer ved vårt samfunnssystem og berører et utall kompetansefelt. Da blir "ALARM! ALARM!"-artiklene i VG (for det er definitivt flere av de overskriftene enn de som bagatelliserer norske elevers ferdigheter) som å skyte spurv med kanoner all over the place, og fullstendig kontraproduktivt.
|
|
|
#11 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Skolestart for 5-åringer?Nei, det ser jeg. Og jeg ser at ALARM ikke virker konstruktivt. Det er definitivt nok ALARM i VG, altså.
|
|
|
#12 |
|
Glamorøs
|
Sv: Skolestart for 5-åringer?TIEY er jo svaret på dette ALARM-ALARM!, som du etterlyser, Polyanna. I Oslo fokuserer man beinhardt på å få lesekunnskapen på plass fordi det er grunnlaget for hvordan læring foregår i skolen. Men det gir jo ikke utslag på de som allerede er testet og har gått ut. De gikk i første klasse for over 10 år siden.
|
|
|
#13 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Dette med at 1/5 er funksjonelle analfabeter er jo også noe som var tema for 10 år siden. Før LK06 hvor vi fikk blant annet lesing som grunnleggende ferdighet.
|
|
|
|
#14 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Skolestart for 5-åringer?Ut fra det jeg har hørt om TIEY så er det et strålende svar, også.
|
|
|
#15 |
|
Glamorøs
|
Jupp, det er min oppfatning også.
|
|
|
#16 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Skolestart for 5-åringer?Er det så mange andre enn (den utskjelte) Osloskolen som driver med TIEY?
|
|
|
#17 |
|
Glamorøs
|
Det er jeg usikker på, så det er et poeng, altså. Nå utalte jeg meg veldig sentralisert.
|
|
|
#18 |
|
Hertuginne
|
Min skole har drevet med tilsvarende TIEY (de har kalt det noe annet, men det er mye av det samme) og vi er ikke Osloskole.
|
|
|
#19 |
|
Sånn passe sane
|
Det tror jeg ikke det er. Er den utskjelt, forresten, det visste jeg ikke.
|
|
|
#20 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Skolestart for 5-åringer?Nå bare synse/føler jeg, men på tross av TIEY så lærer jo ikke alle å lese så godt som de trenger. (Empiri: en 8-årings beretning om skolehverdagen og klassekamerater.) Men det er godt mulig at man tar et stort skritt i riktig retning.
|
|
![]() |
|
|