|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
| Se resultatene: Har du verv i frivillighet/barns aktiviteter? | |||
| Har ikke hatt verv de siste årene/aldri hatt |
|
23 | 13,53% |
| Har ingen verv for tiden |
|
40 | 23,53% |
| Har ett verv verv |
|
50 | 29,41% |
| Har flere verv |
|
57 | 33,53% |
| Deltakere: 170. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#161 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Frivillighet og verv i lokale organisasjoner og barns aktiviteter
Jeg snakker generelt, men mest om dugnad, da det er mest aktuelt og den arenaen der det fordres deltakelse fra flest. Og nei, jeg mener IKKE å skyte på folk som ikke kan stille av helsemessige årsaker. Det har jeg full forståelse for, og dessuten erfaring med at de som har slike utfordringer gjerne tilbyr seg å gjøre andre ting når store dugnader skal avvikles.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#162 |
|
Tittel og tittel....
|
Sv: Frivillighet og verv i lokale organisasjoner og barns aktiviteterDet er jo en kjensgjerning at det ofte er de samme som stiller opp, og jeg tenker at det er et større problem enn at folk hopper på for å få verv og deretter klager på at ingen andre deltar.
|
|
|
|
#163 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Frivillighet og verv i lokale organisasjoner og barns aktiviteterForresten så tenker jeg at hvis man har lyst til å sitte i FAU men ikke tør melde seg i løpet av et foreldremøte, så er det så enkelt som å melde sitt kandidatur til kontaktlærer.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#164 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Frivillighet og verv i lokale organisasjoner og barns aktiviteterHer vi bor så er det langt fra noen kamp om FAU-jobbene og slike ting går på omgang mellom de folkene som har mulighet og som samtidig skjønner at noen må jo gjøre det.
|
|
|
#165 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Frivillighet og verv i lokale organisasjoner og barns aktiviteterI tillegg til at det er kjipt for de som må dra lasset alene når noen freeloader så er det også synd for klasse/skole/fotballmiljøet hvis mange foreldre ikke bidrar og er med på de arenaene. Jeg ser det godt på sønnens fotball, der jeg overhodet ikke er til stede (mannen er oppmann/trener). Når sønnen kommer hjem og forteller om en konflikt så vet jeg ofte alt for lite om kontekst, om miljø og dynamikk til å kunne bidra i særlig konstruktiv retning - jeg får bare en 11-åringe ganske subjektive og "i nuet" forklaring. Mens mannen skjønner mye mer.
|
|
|
#166 |
|
maler
|
Sv: Frivillighet og verv i lokale organisasjoner og barns aktiviteterHm. Jeg skjønner at det er kjedelig å sitte med følelsen av å dra lasset alene. Samtidig synes jeg ikke at man skal snipe over de som ikke har kapasitet, spesielt ikke når det er skolerelaterte greier det gjelder. For man kan ikke akkurat velge om ungene skal være med på skolen eller ikke. Det er litt annerledes med fritidsaktiviteter der det forventes endel dugnadsinnsats fra foreldre, der må man ta med i betraktning om det er noe man har kapasitet til å følge opp på samme måte som man må vurdere om man har råd til kontingenten. Og så må man gjerne prioritere kreftene sine, jeg synes det er dårlig gjort å surmule over manglende engasjement hos en som har en aktiv rolle ellers. Har man flere unger kan man gjerne ikke være like engasjert på alle klassetrinn og alle aktiviteter samtidig.
|
|
|
#167 |
|
Ringskrømt
|
Kjempebra innlegg, katta, kunne ikke vært mer enig! Jeg kan gjerne se ned på skoene mine, samtidig er jeg forberedt (og villig) til å ta min del av ansvaret, men det er ikke noe jeg vil eller ønsker og jeg unngår det hvis jeg kan (sier ikke at det er disse tankene katta har, jeg bare spinner videre). Men jeg er engasjert i ungene mine og jeg elsker å følge dem opp og ta del i hverdagen deres. Kakebaking og juletrefestplanlegging er ikke viktig i mine øyne. |
|
|
|
|
|
#168 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Frivillighet og verv i lokale organisasjoner og barns aktiviteterJeg stiller opp som klassekontakt og som organisator i fotballlaget fordi det er en del av dealen når man har barn i det norske samfunnet. Jeg ville mye heller trent, bakt boller eller slappet av på sofaen i stedet for å arrangere klassefest i 4. klasse eller booket gutter -00 inn på julecupen. Joda, klart jeg gjør en nyttig jobb, men jeg føler ikke en dyp tilfredsstillelse av å gjøre det, slik at det er det som driver meg. Og selv om jeg ikke bruker den lille fritiden jeg har til å bitche over alle de foreldrene som ikke _en_ eneste_ gang i løpet av 15-20 år med barn i grunnskolen stiller opp som klassekontakt, så irriterer de meg, de gjør det. Det er mulig de tror at vi som stiller opp på slike ting gjør det fordi vi er genuint interessert i å bruke all fritiden vår på gratisarbeid for deres unger, men sånn er det som regel ikke. |
|
|
|
|
|
#169 |
|
Glamorøs
|
Også er det jo også sånn at de som er genuint interessert også ønsker at flere skal dra lasset. Det er faktisk veldig få som ønsker seg eneveldig makt over FAU eller andre verv, altså.
|
|
|
#170 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Frivillighet og verv i lokale organisasjoner og barns aktiviteterOgså vil jeg gjerne at andre også skal komme tettere på, se hva som foregår og være involvert i det fellesskapet skolen eller fotballaget er.
|
|
|
#171 |
|
Glamorøs
|
Ikke sant. Det blir ikke bra om det er de samme som må bestemme hele tiden.
|
|
|
#172 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Frivillighet og verv i lokale organisasjoner og barns aktiviteterJeg tenker som Polyanna og Tallulah. Mitt engasjement i ulike styrer og stell har definitivt ikke rot i hverken altoppslukende interesse for organisert kakebaking eller innsamling av lopper eller å MÅTTE være med der beslutninger tas enten det handler om borettslagets uteområder eller hva som skjer i skolemiljøet. Mitt engasjement er et resultat av at jeg ser at noen må bidra for at ting skal funke, og da synes og tenker jeg at jeg skal bidra som best jeg kan, og håper at andre bidrar som best de kan. Jo fler som er med, jo mindre jobb er det på hver. Jeg har faktisk aldri møtt på noen i RL som stormer til og tilsniker seg all makt i slike sammenhenger, men jeg har jo sett Narvestad in action på tv, da - så jeg vet jo litt om hvordan det kan arte seg likevel.
|
|
|
|
|
#173 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2011
Men er det sånn at alle foreldre egner seg til å være klassekontakter? Jeg vet om folk jeg hadde foretrukket at ikke hadde et slikt verv. |
|
|
|
|
|
#174 |
|
Panzerekstremfeminist
|
I så fall bør man vel prøve å få en motkandidat?
|
|
|
|
|
#175 |
|
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
Sv: Frivillighet og verv i lokale organisasjoner og barns aktiviteterNå ser det jo ut som noen mener at dersom man ikke har tatt sin tørn som klassekontakt så har man ikke gjort jobben. Helt sett bort fra de grunnene jeg nevnte tidligere så ville jeg ikke meldt meg som klassekontakt. Jeg er ikke egnet for oppgaven, jeg er ikke god i diskusjoner med ukjente om kompliserte tema (jo, det har vært noen av de i løpet av de årene vi har hatt barn i skolen), jeg ville ikke kunne klare å gjøre jobben på en god måte på grunn av hvordan jeg er som person. Er ikke det å være klassekontakt egentlig et tillitsverv, et verv man bør være egnet til å inneha? Man skal jo tale noens interesser. Det blir litt som å forlange at alle foreldre som har barn på fotballlaget eller i korpset burde ta sin tørn som instruktør. Igjen, det finnes tusen måter å bidra på. Å ta et verv hvor man må tale noens sak er ikke for alle. |
|
|
|
|
|
#176 |
|
Medlem siden: Jan 2011
Ja, klart alle skal bidra. Men det er vel sånn at enkelte folk passer bedre til noen verv enn det andre gjør? Enkelte slike verv krever jo at man er god til å kommunisere med folk og er en person som har litt orden på ting. For meg er ikke det det samme å ikke ville ha et slikt verv som at man ikke stiller opp på dugnad, kjøring, loddsalg eller kakebaking. |
|
|
|
|
|
#177 |
|
maler
|
Sv: Frivillighet og verv i lokale organisasjoner og barns aktiviteterJeg tenker at det er veldig få som ikke egner seg til å være klassekontakt. Med mindre man legger lista veldig høyt for hva slags engasjement denne skal ha i jobben. Og da er man der at de som har sterke meninger om dette kanskje bør gjøre det selv. Tenker jeg.
|
|
|
#178 |
|
Glamorøs
|
Næsj, jeg verken forventer (eller ønsker) at alle stiller opp. Men som jeg har skrevet før tror jeg det er adskillig fler som ikke vil, enn de som ikke kan av ulike grunner.
|
|
|
#179 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Først: Vi må skille mellom FAU og klassekontakt. Noen av klassekontaktene sitter i FAU, men dette er gjerne de som virkelig er engasjerte (jeg ofte ser ting for mye fra skolen sin siden til at jeg kan være med i FAU |
|
|
|
|
|
#180 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Frivillighet og verv i lokale organisasjoner og barns aktiviteterPå skolen til gutta er klassekontakt og FAU-rep det samme. Det vil si at man har to klassekontakter, den ene sitter i FAU og den andre i festkomiteen. Så enten melder man seg til fest og moro, eller FAU. |
|
|
|
![]() |
|
|