Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-04-13, 22:44   #161
Anda
Smugleser

Anda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Sv: The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?

En gul krokus og tre scilla i blomst her, men jeg så tepper av scilla og masse hestehov på vei hjem fra jobb i dag, så det er håp. Masse av løkene jeg ser grønt på, i hvertfall.

Har en plan om å gjøre noe i morgen, men vet ikke hva. Luke igjen, kanskje? :grøss:

Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-13, 22:45   #162
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Hva er det første jeg bør gjøre. Rake plenen?

Jeg har bare roser og et annet bed med ukjent innhold. Rosene venter jeg litt med?

Gammel 30-04-13, 22:47   #163
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Tre krokus og fem snøklokker her. Av en eller annen pussig grunn er to av tre krokus i potetåkeren?! (potetåker er feil ord. Den delen av grønnsaksbedet der potetene bor er riktig. Men potetåkeren høres så mye bedre ut )

Mini og jeg har kjøpt stemor til å plante på trappa i morra. Og så skal vi luke, gjødsle og klippe hekk. Fortsatt for tidlig å røre rosene, ja?

Gammel 30-04-13, 22:54   #164
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har klippet hekk etter tips her inne. Det var enklere enn når alt er grønt og tett, det var masse dødt innimellom som måtte klippes av og dras ut.

Gammel 30-04-13, 22:54   #165
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg gikk inn her for å sjekke om jeg kunne røre rosene nå . Men nei. Det er bra, da kan vi kanskje fjerne skismøringen fra påsken og få bort skiene imorgen? Og kjøpe trampoline.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-13, 22:54   #166
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis jeg blir frisk så skal jeg ut og klippe-klippe i morgen. Ikke rosene, men rosespireahekken (som etter boka skal klippes om høsten, men jeg har "testet" (kom bare halvveis en høst, og måtte ta resten om våren. : ), og den blir absolutt penest når den blir klippet om våren. Blomstrer masse.

Og ta masse døde kvister og gamle stauderester. Rake litt og foreta en forsinket stussing epletrærne.

Gammel 30-04-13, 22:56   #167
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Rydde ski, ja. Det skriver jeg på lista for 1.mai-jobbingen vår.

Gammel 30-04-13, 22:56   #168
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har klippet litt på epletreet. Det er lite og har lange grener og står i et hjørne. Man klipper vel hele grener, jeg kan vel ikke klippe midt på?

Gammel 30-04-13, 23:14   #169
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er plutselig akutt allergisk, så bjørka er i full fart. Da er det nok straks tid for rosene også.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-13, 23:16   #170
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg klipper også rosespireaen om våren, Polyanna. Og på tre somre har den gått fra ekstremt ujevn i størrelsen og spinkel, til jevn og frodig.

Gammel 30-04-13, 23:18   #171
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Standard

Allergisk for første gang, eller årets allergi, Candy? : pjuskepå:

Gammel 30-04-13, 23:29   #172
Hobbes
Snikende tiger

Hobbes sin avatar

Blogginnlegg: 232
Hobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Eneste hagearbeidet som skal gjøres her i morgen er å få opp trampolina og fyre opp grillen.

Da jeg giftet meg tok jeg mammas pikenavn som mellomnavn, for jeg har alltid følt meg veldig tilknyttet den delen av familien. I fjor sommer var vi på slektstreff på husmannsplassen hvor navnet kommer fra, og midt i tjukkeste skogen sto et svæææært syrintre. Det var oldemor sitt. Så vi tok med et skudd og plantet det i en potte i hagen vår. Det har stått ute i vinter, og vi har vært kjempespente på om det har overlevd vinteren. Det ser ut til at det kommer knopper på det nå! Nå tar det nok hundre år før det blir et syrintre, men likevel. Om dette failer kan vi dra tilbake og hente flere skudd.

Gammel 30-04-13, 23:38   #173
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Syrin klarer seg finfint i potte. Har aldri hatt dem der så lenge at de har begynt å blomstre, men dersom du er flink til å bytte ut litt jord og tilføre næring innimellom så ser jeg ikke bort fra at det kan skje.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-13, 07:52   #174
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Ikke røre rosene!? Jeg har rørt både klatreroser og stilkroser nokså grundig allerede, av den enkle grunn at jeg mener å ha hørt/lest at "roser kan man beskjære hele året". Ikke når det ligger to meter snø, selvsagt, men sånn ellers.

Huff, er dette veldig krise?

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-13, 10:21   #175
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har krokus både her og der. De gamle blomstrer som vanlig først og de fra i forfjor kom dernest og så de nyeste. Unntaket er noen som har stått veldig lunt.

Ellers en ørliten setback og meltdown i går da datter#2 kom med neven full av løk og viste meg gledestrålende hva hun hadde "funnet". Jeg jordslo løkene i panikk, så jeg får prøve igjen neste år. Men pokker, altså, de hadde fått knopper og alt. Sånn skulle de bli:

Gammel 01-05-13, 10:30   #176
Mrs. S
Bør lage seg en tittel selv

Mrs. S sin avatar

Medlem siden: Sep 2011
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

Hvordan? Hva gikk galt?

Jo, før jeg fikk hage var jeg facinert av steinbed og de vakre, lave tuene av kryptimian, hagepute, og andre sorter som smøg seg over og rundt steiner. Det arbeidet som ligger bak, hadde jeg undervurdert. Jeg innrømmer det gjerne. Etter hvert snek ugress seg inn, røttene gjemte seg under de stenene, når jeg luket skjøt det opp nytt ugress fra røttene før jeg fikk sukk for meg.

Det jeg ønsker, er stauder som har ugress-egenskaper. Jeg hadde ikke så mye hageinteresse som jeg trodde. Eller for lite tid, eller ikke evnen til å holde ting ved like. Uansett... resultatet av et bed som trenger stell, pass og luking blir ikke pent hos meg.

Krypfredløs omtales på Hagepraten sånn bl.a: "Krypfredløsen kveler det aller meste av frøugress. Den passer dårlig sammen med lave stauder, men er ikke noe problem sammen med kraftigere stauder. Jeg slipper stort sett å luke i bedet der krypfredløsen danner bunndekke."
Jeg skal ha tøffe stauder. Aldri mere små, nusselige saker som trenger hjelp. Jeg har allerede Honningknoppurt og Kjempemarikåpe, som er planter som passer for meg. Kjempemarikåpen kveler ugresset, og Honningknoppurt vokser over hva det skal være. De får sloss med Krypfredløs, "survival of the fittest".

Murtorskemunn og Krypfredløs bestilt hos Draglands Planteskole!

Nå er jeg på jakt etter Gul Daglilje.

Sist redigert av Mrs. S : 01-05-13 kl 10:42.
Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-13, 10:31   #177
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Setback her også: Vi har snø i hagen i dag!

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-13, 10:37   #178
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Draglands planteskole, heter det vel.

De har mange fine dagliljer (hemerocallis) på Zimtrade. Mange fine farger! Og veldig takknemlige greier, de bare funker.

Gammel 01-05-13, 11:18   #179
Anda
Smugleser

Anda sin avatar

Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Hmh, da ser det ut som om vi har krypfredløs vi også. Bladene. Blir brune gjennom vinteren. Skal vi gjøre noe med dem, eller bare la de holde på? (Jeg river dem opp der de har nådd kantstein og plenen.)

Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-13, 11:20   #180
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har krypfredløs, som er under kontroll. Jeg synes den er fin og beholder den. Det er mye verre med den vanlige fredløsen, som virkelig sprer seg over alt.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:22.