Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Forskere advarer mot fancy matpakketrend

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-09-12, 10:22   #1
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forskere advarer mot fancy matpakketrend

Jeg skjønner ikke helt hvorfor man blir så rasende over matpakker. De koster ikke mer, skaper ikke forsøpling eller overforbruk. Å være skeptisk til en kultur hvor man må ha seks vogner, kjøpe nytt sengetøy hvert år fordi man er lei det gamle eller billige stekepanner fremfor noe som holder livet ut er jo virkelig noe helt annet.

Jeg tror helt ærlig ikke at sønnen min blir mer bortskjemt og mindre hensynsfull og empatisk av et egg formet som en kanin eller middagsrester i matpakka. Jeg tror heler ikke det går utover hans evne til å spise en vanlig skive med brunost. Å ha foreldre som bytter ut hele interiøret annethvert år derimot, det tror skaper usunne forbrusmønstre.

Det eneste kaninegg har gjort med ham er å skape interesse for japansk kultur, og se at man med enkle midler kan skape noe morsomt av det man allerede har. Ingen dumme verdier og interesser, syns jeg.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-12, 10:26   #2
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor man blir så rasende over matpakker. De koster ikke mer, skaper ikke forsøpling eller overforbruk. Å være skeptisk til en kultur hvor man må ha seks vogner, kjøpe nytt sengetøy hvert år fordi man er lei det gamle eller billige stekepanner fremfor noe som holder livet ut er jo virkelig noe helt annet.

Jeg tror helt ærlig ikke at sønnen min blir mer bortskjemt og mindre hensynsfull og empatisk av et egg formet som en kanin eller middagsrester i matpakka. Jeg tror heler ikke det går utover hans evne til å spise en vanlig skive med brunost. Å ha foreldre som bytter ut hele interiøret annethvert år derimot, det tror skaper usunne forbrusmønstre.

Hvem er rasende?

Og for meg er "stylede" matapakker altså en del av et større bilde. Middagsrester i matpakken er miljøvennlig og fornuftig. Å forme egg, agurk og brødskiver til stjerner, kaniner, hjerter osv synes jeg rett og slett er litt teit, og er for meg litt i samme gate som å fargekoordinere klærne til familien.

Gammel 06-09-12, 10:30   #3
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

litt i samme gate som å fargekoordinere klærne til familien.

For ikke å snakke om fargekoordinering av familiens matpakker. Da overdriver man.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-12, 10:32   #4
noen
This is normal!

noen sin avatar

noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

For ikke å snakke om fargekoordinering av familiens matpakker. Da overdriver man.

"I dag skal vi alle ha grønne matpakker, så vekk med gulroten! "

Gammel 06-09-12, 10:38   #5
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvem er rasende?

Og for meg er "stylede" matapakker altså en del av et større bilde. Middagsrester i matpakken er miljøvennlig og fornuftig. Å forme egg, agurk og brødskiver til stjerner, kaniner, hjerter osv synes jeg rett og slett er litt teit, og er for meg litt i samme gate som å fargekoordinere klærne til familien.

Dette er den tredje eller fjerde tråden om emnet, med diverse surmagede beskrivelser og antagelser om fenomenet. Ok, rasende er kanskje å ta i, men det skaper tydeligvis et temmelig stort negativt engasjement.

Jeg syns sammenligningen din er dum og nedlatende. Om du ikke liker kunst, syns du det er teit andre har det på veggen? Eller bruker klær i farger du ikke liker? Eller reiser til steder du ikke har interesse av?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-12, 11:55   #6
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av noen

Jeg har himlet litt for meg selv over en del av disse matboksene, men jeg har ikke helt klart å skjønne hvorfor det irriterer meg og om det bare er fordi jeg er sur og kjip. Jeg tror det er fordi det for meg henger sammen med et større bilde, og at det har noe med alt vi bygger opp rundt barna våre å gjøre. Det er liksom ikke nok for oss at vi bor i et land der vi har råd og mulighet til å gi barna våre nok og sunn mat, varme og trygghet osv, noe som gjør oss så utrolig priviligerte. I tillegg skal vi kjøpe 3-4 vogner til babyen, bruke uendelig mye penger på klær og leker langt ut over det barn egentlig trenger for å ha det bra og reise verden rundt med dem fra de er nyfødte. Jeg tror at hjertene skåret ut av agurk og egg med stjernefasong er en av mange dråper som får glasset til å renne over for meg. Hva slags mennesker er det vi skaper med alt dette egentlig? Hvilket bilde av seg selv får disse barna i forhold til resten av verden? Skjønner de at det de tar for gitt er helt umulig og uoppnåelig for barn andre steder? Hvilket forbruk venner de seg til?

Jamen nå høres det ut som du er litt på den "alle gjør alt"-inntrykket man fort får av forum. Alle som gidder skjære ut en liten gulrot til et hjerte gjør ikke alt mulig annet du ramser opp her, nødvendigvis. Alle de som gidder å skjære til et gulrothjerte er ikke på "hvilket bilde får disse barna i forhold til resten av verden? Skjønner de at det de tar for gitt er helt umulig...." - nivå.

Som sagt har ikke styling med matpakka for meg bare noe med matpakka å gjøre - det har med hvilket forhold jeg har til mat generelt. Da vi fortsatt spiste ris, kunne jeg f.eks finne på å drysse over rødt paprikapulver og gult gurkemeiepulver før jeg serverte, fordi det ser pent ut. Jeg bruker oppskårne tomater eller gulrøtter lagt i vifte for å pynte på ting, danderer så maten er pen å se til. Velger ingredienser som smaksetter _og_ fargesetter maten så den blir både god og fin å se på osv. Det gjelder også matpakkene.

Det har med min sterke matlagingsinteresse og -glede å gjøre. Jeg gjør det mest for å glede meg selv. Og dernest for å glede de som skal spise maten min. Og driveren er hvertfall IKKE for å få skryt av det på internett, dog noen ganger er jeg så fornøyd med mat, strikketøy, barn (!), ting jeg har laget at jeg kan finne på å legge det ut i en tråd her inne - for det er hyggelig å få tilbakemelding på ting man har laget eller gjort. Jeg har lite nettverk IRL pga litt ymse omstendigheter - fp er min "vise til nabokjerringa og ta med til kaffeslabberaset".
Det er det også veldig mange andre som også gjør.

Lillegutt og i stor grad jeg går i bruktkjøpte klær eller arveklær. Jeg klipper håret 3-4 ganger i året og farger det hjemme, selv om jeg er mer grå enn jeg liker og det ikke er optimalt. Vi har kjøpt få nye møbler - noen brukt, og spisestuebordet mitt er arvet etter eksens ekskone - hun fikk det da de giftet seg på 80-tallet en gang og ville ikke ha det lenger da han for. Jeg har spisestuestoler etter svigerinnen til Polyanna, og gulvteppe etter kontoret til min far. Jeg er i ferd med å male de stygge og skjoldete veggene på kjøkkenet en annen farge en hvit (!).
Min lillegutt hadde gammel barnevogn arvet etter to kusiner, før han fikk vogn fra hjelpemiddelsentralen (som nok er den dyreste av alle vognene noen av ungene her inne har hatt, sånn bortimot - i den grad det er noen status). Han har reist verden rundt ja; han har besøkt sin familie i florida og han har vært på et medisinsk relatert kurs i hellas.
Og jeg skjærer av og til ut stjerner av agurker og roser av gulrøtter. Jeg føler på ingen måte jeg skjemmer han bort eller gjør han ute av stand til å forstå at vi er privilgerte i Norge av den grunn.

Jeg sier ikke at vi ikke er utrolig priviligerte i Norge, og at vi ikke er bortskjemte beyond ... ja. Det er vi, selvsagt.
Men akkurat å skjære ut en gulrotrose, dandere litt agurk, eller putte to dærter med svart saus på en risklump så det ser ut som en bjørn er ikke for meg å vise fram noen pengeoverflod altså. Derfor er jeg også uenig med forskerne som sier slike matpakker er et klasseskilleproblem - de aller fleste spiser lsm, og er man kreativ er det utrolig hva man kan få til å se flott ut av mat. Klasseskilllet ligger heller mellom mat - ikke mat. Mener nå jeg.
Men det viser at man har brukt _tid_ på maten. Og det viser at det er noe man liker å holde på med. Så veldig mye annet synes jeg ikke det viser.

(har du sett spesialmattråden min hvor jeg vaflet kylling og egg for å gi lillegutt et visuelt avbrekk da han var på det "verste" i dietten sin? Det er jo ikke noe annet enn å klemme egg og vaffel-rører flatt i et vaffeljern liksom. Men det så annerledes ut enn å legge oppi kyllingbrystskiver og et kokt egg, det ga et annet estetisk inntrykk)

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-12, 10:39   #7
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Jeg passer på å vise frem rotet mitt i ny og ne i bloggen. Det gjør underverker for selvtilliten til leserene. Knis.

Men seriøst. Jeg er estetiker. Jeg kan finne på å dansere maten min på jobben som om den skulle bli tatt blide av bare fordi tre knekkebrød, ost, leverpostei og agurk ser mye mer innbydende ut om jeg gjør det. Jeg har tatt med meg kopper og krus på jobb som jeg liker å se på og svinger gjerne teposelappen slik at den ligger pent på arbeidspulten. Når jeg pakker handleposer i bilen setter jeg dem slik at det ser pent ut. Jeg er enkel å glede og elsker å ha noe pent å se på. Det tar meg lite tid og gleder meg voldsomt.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-12, 10:43   #8
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Jeg har tatt med meg kopper og krus på jobb som jeg liker å se på og svinger gjerne teposelappen slik at den ligger pent på arbeidspulten.

Jeg derimot bruker å knabbe de mest unike koppene på jobben for å:
a) Beholde kaffekoppen min fra møte til møte
b) Finne igjen min kopp, etter litt nomadevandring rundt kaffemaskinen.

Koppen må gjerne være stygg som juling (eller ha bilde av andres barn) bare den er lett gjenkjennelig. Jo, det er forskjell på folk.

Gammel 06-09-12, 10:41   #9
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Jeg kan forøvrig finne på å servere bare gult eller grønt godteri en lørdagskveld. Fordi det er moro å se på skåla som står der.

Gammel 06-09-12, 10:47   #10
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Standard

Det er forskjell på folk, ja. Men hverken du eller jeg har fasiten.

Gammel 06-09-12, 11:04   #11
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er forskjell på folk, ja. Men hverken du eller jeg har fasiten.

Nei, jeg sier ikke det er noen fasit heller, det var mer en digresjon.

Jeg er enig med Hattifnatten at hvis det er ens egen estetiske sans, eller matlagingsglede som er utslagsgivende for en kreativ og morsom matpakke, så bør man ikke si at "Det er for barna sin skyld" man gjør det. (NB! Jeg mener ikke at du har sagt det, men jeg fikk inntrykk av at det var det del ble reagert på, ikke matpakkene i seg selv)

Gammel 06-09-12, 11:14   #12
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av zinatara, her.

Og så lurer jeg på hvordan disse med hvit sofa og små barn i lyse klær klarer å holde det flekkfritt.

Duh! De har ambisjoner om å holde det hvitt, og da må de bruke Vanish.

og er for meg litt i samme gate som å fargekoordinere klærne til familien.

Vi har fargedelt oss på badet. Rødt er Stesnuppa sitt, sort er Poden sitt, lilla er Sambo sitt og blågrønt er mitt. Det er vakkert, og ikke minst så vet jeg hvem jeg skal kjefte på når det ligger et håndkle slengt på et ulogisk sted, eller en vaskeklut ligger igjen inni dusjen og slikt.

Gammel 06-09-12, 11:21   #13
noen
This is normal!

noen sin avatar

Standard

Selvfølgelig er det lurt å organisere seg så man vet hvem man skal kjefte på, Bæret.

Apropos håndklær: Det er en sånn ting som jeg tenker at det kunne vært fint med litt mer gjennomført stil/fargekombo, særlig etter at badet ble pusset opp for fire år siden. Men vi har nok håndklær (i alle mulige rare farger) samlet opp gjennom gaver og sånn over de siste 3 tiårene. De skal brukes til de er utslitt, og derfor blir det ingen nye håndklær på noen år. Litt kjipt, veldig miljøvennlig.

Gammel 06-09-12, 11:26   #14
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Apropos håndklær: Det er en sånn ting som jeg tenker at det kunne vært fint med litt mer gjennomført stil/fargekombo, særlig etter at badet ble pusset opp for fire år siden. Men vi har nok håndklær (i alle mulige rare farger) samlet opp gjennom gaver og sånn over de siste 3 tiårene. De skal brukes til de er utslitt, og derfor blir det ingen nye håndklær på noen år. Litt kjipt, veldig miljøvennlig.

Der er jeg jeg også.

(Eller, jeg var. Til vi flyttet til et bad med gule og lyseblå fliser. Jeg har virkelig ikke behov for å fargekoordinere meg etter svenskebadet vi bor med nå. )

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-12, 10:53   #15
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker omtrent som noen, men har på ingen måte noe voldsomt negativt engasjement rundt dette. Det er bare en diskusjon blant mange meningsutvekslinger på et foreldreforum, og jeg kan ikke fatte at det skal være et spesielt følsomt tema. Jeg er veldig opptatt av det estetiske, også i hverdagen, men kaster meg ikke på den bølgen her.

Sist redigert av Filifjonka : 06-09-12 kl 10:56. Årsak: Kdig
Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-12, 11:03   #16
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Standard

Ikke jeg heller. Jeg er ikke så interessert i andres matpakker.

Gammel 06-09-12, 11:16   #17
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Standard

Angående hvit sofa så er det lettere å holde hvit ren enn mørk som vi hadde før. Den hvite kan vaskes i vaskemasinen. Det kunne ikke den mørke.

Gammel 06-09-12, 11:17   #18
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Standard

Hver sin farge på badet var smart, bæret. Så kan man finne rotekoppen.

Gammel 06-09-12, 11:20   #19
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hver sin farge på badet var smart, bæret. Så kan man finne rotekoppen.

Veldig smart. Jeg finner håndklær overalt og på de underligste steder. Man skulle tro at det var ganske umulig med to voksne, et barn på 7 og et på 14, men neida... Våte håndklær overalt.

De håndklærne vi tørker hendene med etter håndvask har også egne farger, selvsagt. Poden forsøkte å henge opp feil farge der en gang. Da fikk han husarrest og ingen mat på to dager. Skal der værra, så skal det værra.

Gammel 06-09-12, 11:20   #20
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Standard

Usj, Sonja.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:19.