|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Leser
|
![]() Sv: Ville du vært hjemme på heltid om mulig økonomisk?
Jeg er veldig glad i jobben min, men det er lett og leke med tanken om-hvis-men. I og med at jeg er så gammel som jeg er, ville det vært 100% uaktuelt å gjøre noe drastisk med mindre jeg vantrivdes slik at det gikk på helsen løs eller jeg hadde et økonomisk sikkerhetsnett. Jeg har selv vært på arbeidsgiversiden i intervjuer, og folk som skifter beite i voksen alder kommer ofte sist - husk de sitter ofte med mye mindre erfaring enn de på samme alder. Ett år vekk fra arbeidslivet er ikke det samme.
![]() |
#2 |
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Ville du vært hjemme på heltid om mulig økonomisk?Det er lett for meg å si at jeg velger jobb. Har god inntekt, fleksitid, hjemmekontor, mange goder, kort reisevei, eller under 30 min fra dør til dør er bra her jeg bor.
![]() |
#3 |
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Det var da en litt merkelig påstand? Urettferdig?
![]() |
#4 |
Glamorøs
|
javel? Hva da? Nå tenker jeg selvsagt på en situasjon hvor den ene parten jobber og den andre går hjemme (utenom barselpermisjonen og sykdom).
![]() |
#5 |
Passiv
|
Hva annet man skal ta seg til enn å vaske hus og hjem? Bruke tid på barna f.eks. Jeg hadde ikke vært hjemmeværende om vi ikke hadde hatt barn. Det er enighet mellom meg og mannen at oppfølging av lekser f.eks. har større prioritet enn husarbeid. Sist uke var vi enige om at jeg i tillegg til å ha barna hjemme hele dagen også skulle (forsøke å) beise garasjen mens mannen min var på jobb. Jeg tenkte ikke at det skulle være naturlig og rettferdig at jeg også tok husarbeidet om kvelden mens han lå på sofaen. Det endte med at jeg tok meg av middag, oppvask og rydding mens han vasket klær og støvsuget. Så fikk vi tid til å se film sammen etterpå. Jeg er hundre prosent sikker på at han var mer fornøyd med den løsningen enn å se film alene mens jeg gjorde husarbeid. |
![]() |
![]() |
#6 |
Absolute Beginner
|
![]() Sv: Ville du vært hjemme på heltid om mulig økonomisk?Jeg synes det går et stort skille mellom "hjemme med barn" og "hjemme mens barna er i barnehage/skole". |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Jeg er enig. Det er for luksuriøst for meg å betale for å få husarbeid gjort, særlig hvis barna er i barnehage eller skole. Jeg hadde nok uansett gjort det når det trengs. Jeg hadde forventet at mannen tok husarbeid om han var hjemme.
06 & 08 ![]() Sist redigert av Lavender : 14-07-12 kl 09:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Ville du vært hjemme på heltid om mulig økonomisk?Vi har samme arbeidsfordeling om jeg er hjemme eller jobber. Omtrent 50-50. Men når jeg er hjemme betyr det bedre tid til ungene og mer tålmodig mamma.til og med tenåringene gruer seg til å komme hjem til tomt hus til høsten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
villende
|
![]() Sv: Ville du vært hjemme på heltid om mulig økonomisk?Jeg hadde ikke trivdes som hjemmeværende. Jeg at et underutviklet husmorgen og har ingen hobbyer man kan tjene penger på. Derimot så trives jeg veldig godt med jobben min, selv om den innebærer åtte timer foran en PC. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
maler
|
![]() Sv: Ville du vært hjemme på heltid om mulig økonomisk?Det er to helt forskjellige situasjoner om man er hjemme fordi man er økonomisk uavhengig og ikke må jobbe for å tjene penger (da kan man vel strengt tatt gjøre som man vil) eller om man lever på partneren som da må jobbe ekstra mye for å få det til å gå rundt. I den siste situasjonen synes jeg det er rimelig at den hjemmeværende tar det meste av hus og hjem og barn selv om hver familie selvfølgelig bestemmer selv, det kan være andre faktorer som spiller inn. For eksempel helsetilstand hos voksne og barn.
![]() |
#12 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Ville du vært hjemme på heltid om mulig økonomisk?Apropos det, Tangina, så har vi faktisk akkurat fått fri med lønn til alle planleggingsdager i barnehage og grunnskole opp til fjerde klasse tror jeg det er. Det hjelper litt på, i hvert fall, så jeg synes det er et glimrende tiltak!
![]() |
#13 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Ville du vært hjemme på heltid om mulig økonomisk?Nå når ungene er små så kunne jeg tenke meg å være mer hjemme, men kunne aldri tenkt meg å vært 100 % hjemme. Hvis jeg kunne velge så ville jeg jobbet 2 ganger i uken og fri resten.
![]() |
#14 |
Passiv
|
![]() Sv: Ville du vært hjemme på heltid om mulig økonomisk?Hva som er rettferdig fordeling av husarbeid i den enkelte husholdning har ingen fasitsvar på uten å kjenne detaljene. Jeg synes man har kommet til en glimrende løsning hvis alle parter er fornøyd, uansett fordeling. |
![]() |
![]() |
#15 |
can-jur
|
![]() Sv: Ville du vært hjemme på heltid om mulig økonomisk?Jeg får analkløe ca 3 timer etter at barna er født og er som regel tilbake på jobb innen 24 timer, så å være hjemmeværende står for meg som et mareritt
![]() |
![]() |
#16 |
Ringskrømt
|
![]() Sv: Ville du vært hjemme på heltid om mulig økonomisk?Jeg innser at jeg er heldig. Jeg tror neppe min mann hadde likt at jeg var hjemme hele dagen for å vaske hus og vaske klær, tror han ønsker mer stimuli og aktiviteter for sine barn enn som så. Jeg har de tre minste hjemme på fulltid, og det utgår med skyhøye kneløft å være hjemme hele dagen for å gjøre husarbeid. Jeg klarer ikke å forstå den tankegangen.
![]() |
|
|