Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Ville du vært hjemme på heltid om mulig økonomisk?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-07-12, 08:50   #1
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ville du vært hjemme på heltid om mulig økonomisk?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg syns tankegangen om å skulle være hjemme for å pusle med hobbyer er helt kårni. Da har man tydeligvis valgt feil jobb og bør heller etterutdanne seg, tenker jeg.

Jeg er veldig glad i jobben min, men det er lett og leke med tanken om-hvis-men. I og med at jeg er så gammel som jeg er, ville det vært 100% uaktuelt å gjøre noe drastisk med mindre jeg vantrivdes slik at det gikk på helsen løs eller jeg hadde et økonomisk sikkerhetsnett. Jeg har selv vært på arbeidsgiversiden i intervjuer, og folk som skifter beite i voksen alder kommer ofte sist - husk de sitter ofte med mye mindre erfaring enn de på samme alder. Ett år vekk fra arbeidslivet er ikke det samme.

Gammel 14-07-12, 09:00   #2
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Det er lett for meg å si at jeg velger jobb. Har god inntekt, fleksitid, hjemmekontor, mange goder, kort reisevei, eller under 30 min fra dør til dør er bra her jeg bor.

Hadde jeg hatt lav lønn, kjedelig jobb, faste arbeidstider, lang reisevei, og i det hele hatt en jobb som hadde belastet familien og ikke vært så berikende inntektsmessig. Da hadde jeg glatt vært hjemme en periode. Sikkert tatt en utdanning.

Gammel 14-07-12, 09:03   #3
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Jeg syns også det er naturlig at den som er hjemme er den som gjør husarbeidet. Noe annet er da veldig urettferdig.

Det var da en litt merkelig påstand? Urettferdig? Mener du at om man er hjemmeværende, så er det eneste man skal ta seg til å vaske hus og hjem? Det finnes da i sannhet ganske mange andre grunner til at man er hjemmeværende, enn at man skal vaske hus og bake boller.

Og er man hjemmeværende og har samtidig unger hjemme, så er det da ganske begrenset hvor mye husarbeid man får gjort med unger hengende i beina.

Jeg var hjemme en periode fordi vi som familie ønsket det og hadde nytte av det. Vi var heldige og hadde økonomisk ryggrad til at det var gjennomførbart. Det gjorde at det var et menneske hjemme hos oss som hadde litt mer overskudd enn den andre. Skulle jeg vasket og ryddet og vært hushjelp, så ville jo vinningen gått rett opp i spinningen. Jeg hadde hatt mindre overskudd i hverdagen, ikke mer.

Nå skal det sies at vi har og hadde noen til å vaske hos oss, så den biten utgikk uansett. Men aldri i livet om jeg hadde gått med på å skulle bytte ut jobb med hjemme-for-å-gjøre-alt-husarbeid.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-12, 02:34   #4
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Det var da en litt merkelig påstand? Urettferdig? Mener du at om man er hjemmeværende, så er det eneste man skal ta seg til å vaske hus og hjem? Det finnes da i sannhet ganske mange andre grunner til at man er hjemmeværende, enn at man skal vaske hus og bake boller.

javel? Hva da? Nå tenker jeg selvsagt på en situasjon hvor den ene parten jobber og den andre går hjemme (utenom barselpermisjonen og sykdom).

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-12, 13:40   #5
konsulenten
Passiv

Standard

javel? Hva da?

Hva annet man skal ta seg til enn å vaske hus og hjem? Bruke tid på barna f.eks. Jeg hadde ikke vært hjemmeværende om vi ikke hadde hatt barn. Det er enighet mellom meg og mannen at oppfølging av lekser f.eks. har større prioritet enn husarbeid. Sist uke var vi enige om at jeg i tillegg til å ha barna hjemme hele dagen også skulle (forsøke å) beise garasjen mens mannen min var på jobb. Jeg tenkte ikke at det skulle være naturlig og rettferdig at jeg også tok husarbeidet om kvelden mens han lå på sofaen. Det endte med at jeg tok meg av middag, oppvask og rydding mens han vasket klær og støvsuget. Så fikk vi tid til å se film sammen etterpå. Jeg er hundre prosent sikker på at han var mer fornøyd med den løsningen enn å se film alene mens jeg gjorde husarbeid.

Jeg vet ikke, jeg. Kanskje vi definerer rettfedighet forskjellig? Eller kanskje det er meg og mannen min som ikke er så opptatt av å telle antall arbeidsoppgaver utført eller timer brukt for opplevelsen av rettferdighet. Det er viktigst for oss at begge er så tilfredse som mulig, at harmonien i heimen opprettholdes. Vi fungerer best med en fleksibel fordeling. Noen ganger ser jeg at han er sliten og da legger jeg han i sofaen med kaffe og avis og tar husarbeidet selv. Andre ganger er det omvendt.

Det er nok viktig for manges følelse av rettferdighet at husarbeidet fordeles på en bestemt måte. Men jeg tror ikke en 100/0 fordeling er det beste for alle når den ene parten er hjemmeværende. Vi hadde ikke vært tilfredse med en slik løsning, selv om det kanskje objektivt sett hadde vært rettferdig. Er rettferdighet egentlig en objektiv størrelse?

Svar med sitat
Gammel 16-07-12, 15:27   #6
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg synes det går et stort skille mellom "hjemme med barn" og "hjemme mens barna er i barnehage/skole".

Hadde jeg finansiert at mannen gikk hjemme alene på dagtid hadde jeg forventet at vanlig, forefallende husarbeid, plenklipping og slikt falt mest på han. Vi har ikke så høy standard, og det hadde ikke tatt med enn et par timer daglig.

Jeg kjenner en del hemmafruer i utlandet, og det er utrolig hvor mye noen greier å legge ut om hvor travelt det er å både vekke barn, lage frokost, levere barn, hente dem, følge opp lekser og endatil få dem rundt på aktiviteter. Det er klart man da trenger de timene midt på dagen til å hente seg litt inn, trene, lunche med venninner, fikse negler og andre livsviktige aktiviteter.

Og igjen, å ha barn hjemme på dagtid er noe helt annet.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-12, 09:27   #7
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Jeg syns tankegangen om å skulle være hjemme for å pusle med hobbyer er helt kårni. Da har man tydeligvis valgt feil jobb og bør heller etterutdanne seg, tenker jeg.

Jeg syns også det er naturlig at den som er hjemme er den som gjør husarbeidet. Noe annet er da veldig urettferdig.

Jeg er enig. Det er for luksuriøst for meg å betale for å få husarbeid gjort, særlig hvis barna er i barnehage eller skole. Jeg hadde nok uansett gjort det når det trengs. Jeg hadde forventet at mannen tok husarbeid om han var hjemme.

Sist redigert av Lavender : 14-07-12 kl 09:32.
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-12, 10:46   #8
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Ihvertfall dersom den som er hjemmeværende blir forsørget av partneren som er i arbeid. Dersom den hjemmeværende er økonomisk uavhengig stiller saken seg på en annen måte. Da er det ikke like naturlig tenker jeg.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-12, 08:45   #9
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Vi har samme arbeidsfordeling om jeg er hjemme eller jobber. Omtrent 50-50. Men når jeg er hjemme betyr det bedre tid til ungene og mer tålmodig mamma.til og med tenåringene gruer seg til å komme hjem til tomt hus til høsten.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-12, 11:08   #10
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde ikke trivdes som hjemmeværende. Jeg at et underutviklet husmorgen og har ingen hobbyer man kan tjene penger på. Derimot så trives jeg veldig godt med jobben min, selv om den innebærer åtte timer foran en PC.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-12, 11:11   #11
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er to helt forskjellige situasjoner om man er hjemme fordi man er økonomisk uavhengig og ikke må jobbe for å tjene penger (da kan man vel strengt tatt gjøre som man vil) eller om man lever på partneren som da må jobbe ekstra mye for å få det til å gå rundt. I den siste situasjonen synes jeg det er rimelig at den hjemmeværende tar det meste av hus og hjem og barn selv om hver familie selvfølgelig bestemmer selv, det kan være andre faktorer som spiller inn. For eksempel helsetilstand hos voksne og barn.

Hvis jeg hadde hatt mye penger hadde jeg nok også trappet ned jobb, men jeg hadde ikke gått hjemme med ungene. Da er det en viss fare for at jeg hadde begynt å forske på heltid eller engasjert meg i en humanitær organisasjon.

Gammel 14-07-12, 15:28   #12
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Apropos det, Tangina, så har vi faktisk akkurat fått fri med lønn til alle planleggingsdager i barnehage og grunnskole opp til fjerde klasse tror jeg det er. Det hjelper litt på, i hvert fall, så jeg synes det er et glimrende tiltak!

Gammel 14-07-12, 15:41   #13
Rose
Bør lage seg en tittel selv

Rose sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Rose er populærRose er populærRose er populærRose er populær
Standard

Nå når ungene er små så kunne jeg tenke meg å være mer hjemme, men kunne aldri tenkt meg å vært 100 % hjemme. Hvis jeg kunne velge så ville jeg jobbet 2 ganger i uken og fri resten.

Gammel 14-07-12, 18:10   #14
konsulenten
Passiv

Standard

Hva som er rettferdig fordeling av husarbeid i den enkelte husholdning har ingen fasitsvar på uten å kjenne detaljene. Jeg synes man har kommet til en glimrende løsning hvis alle parter er fornøyd, uansett fordeling.

Svar med sitat
Gammel 14-07-12, 15:38   #15
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg får analkløe ca 3 timer etter at barna er født og er som regel tilbake på jobb innen 24 timer, så å være hjemmeværende står for meg som et mareritt
Sikkert mange frivillige organisasjoner ol. som ville likt det da. Hadde sikkert tatt på meg et vell av verv.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-12, 09:04   #16
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg innser at jeg er heldig. Jeg tror neppe min mann hadde likt at jeg var hjemme hele dagen for å vaske hus og vaske klær, tror han ønsker mer stimuli og aktiviteter for sine barn enn som så. Jeg har de tre minste hjemme på fulltid, og det utgår med skyhøye kneløft å være hjemme hele dagen for å gjøre husarbeid. Jeg klarer ikke å forstå den tankegangen.

Jeg gjør omtrent alt av husarbeid, på ettermiddag og kveld, men det er fordi mannen reiser mye, hadde han vært hjemme skulle han sikkert fått slappet av på sofaen når han kommer hjem fra jobb, mens jeg vasket rundt bena hans, eller?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:31.