Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

[Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2012

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-05-12, 18:47   #161
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 264
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2012

Opprinnelig lagt inn av Erica, her.

Hva med barlind?

:agatha_christie:

Gammel 06-05-12, 18:56   #162
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Jeg har vasket vinduer i dag. Teller det som hagearbeid? Uansett deilig å ha gjort det.
Jeg har satt hagen litt på vent, venter til det blir litt varmere...

Gammel 06-05-12, 18:57   #163
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Det var snø ute når vi startet dagen. Jeg nøyer meg med å jobbe inne, og vanne småplantene og spirene som forhåpentligvis skal bli grønnsaksplanter utover sommeren. Men de er inne enda. Kommer ikke ut før vi har flyttet.

Gammel 06-05-12, 19:33   #164
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har plantet ut noen georginer i dag. Det er et fullstendig sprøtt eksperiment, for jeg har ikke egentlig noe solrikt sted å sette dem. Og ikke vet jeg om jeg har planta dem riktig heller. Men tenk om de kommer opp, og gir meg sånne store, vakre blomster!

Og så har jeg luket et par dusin mini-trær fra hekken vår. Ti cm høye og sånn.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-12, 19:36   #165
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I dag har jeg vært på Piltre-kurs, og er nå en lykkelig eier av et flott flettet piltre. Ellers har jeg plantet om litt småtasser jeg avler opp, men det er strengt talt innejobb enn så lenge. Har ikke gjort noe særlig med hagearbeid egentlig, har ikke så mye å gjøre. Det som skal gjøres er store prosjekt som må vente til etter eksamen om tre uker, og evt til sokkelen er ferdig.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-12, 20:24   #166
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Reddikene spirer, og alle peonene har overlevd vinteren.

Har strødd sand og gressfrø på de stdene hvor mosen fortsatt regjerer litt i plenen, og dratt opp de få løvetannene jeg kunne finne. Det var noe annet enn i fjor dajeg brukte minst ti timer på luking av løvetann og groblad.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-12, 20:44   #167
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Det spirer som bare rakkern i bedet mitt! Og i morgen skal jeg kjøpe rhododendron og trær til forsiden av huset.

Gammel 06-05-12, 23:28   #168
Sokk
trøtt

Sokk sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Jeg har prøvd å grave opp nyperoserøtter. De er gamle og kjempestore og seige, og jeg måtte dra og kjøpe ny spade underveis da den første brakk. Fremdeles ikke helt ferdig, men det begynner å bli tomt i bedet som skal bli kjøkkenhage, men det gjenstår noen flere nyperoserøtter og ganske masse skvallerkålrøtter.

Det er litt gøy å rufse opp i gjengrodde bed - f.eks. fant jeg en hel rad med brostein som en gang avgrenset bedet mot plenen. Jeg har aldri sett dem før, for de har vært overgrodd av plen/ugress helt siden vi flyttet hit for 4 år siden.

Du kan klare hva som helst
For du er suveren
Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-12, 23:36   #169
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Hvor: Heme ve Mjøsa
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sokk, her.

Jeg har prøvd å grave opp nyperoserøtter. De er gamle og kjempestore og seige, og jeg måtte dra og kjøpe ny spade underveis da den første brakk. Fremdeles ikke helt ferdig, men det begynner å bli tomt i bedet som skal bli kjøkkenhage, men det gjenstår noen flere nyperoserøtter og ganske masse skvallerkålrøtter.

Jeg gjorde det samme i fjor.. Røttene er enorme, bare så det er sagt.. Jeg brukte både RoundUp og salt i mengder for å gjøre kål på dem, men det kom stadig opp skudd.. Nå fylte jeg på masse jord over, og lagde plen, men vet ikke om det hadde kunnet sås nytt bed der egentlig..

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-12, 06:34   #170
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

, men det gjenstår noen flere nyperoserøtter og ganske masse skvallerkålrøtter.

Fordømte skvallerkål. Den rakk nesten å ta kverken på hagegleden min for godt før vi flyttet fra vår forrige bolig, og noe av det jeg falt pladask for ved vår nåværende eiendom, var det totale fraværet av skvallerkål.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-12, 17:21   #171
Sokk
trøtt

Sokk sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maxine, her.

Jeg gjorde det samme i fjor.. Røttene er enorme, bare så det er sagt.. Jeg brukte både RoundUp og salt i mengder for å gjøre kål på dem, men det kom stadig opp skudd.. Nå fylte jeg på masse jord over, og lagde plen, men vet ikke om det hadde kunnet sås nytt bed der egentlig..

Jeg har fremdeles håp om å vinne! Siden jeg skal ha grønnsaker der så har jeg ikke så lyst til å bruke roundup, så jeg går for utmatting.

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

Fordømte skvallerkål. Den rakk nesten å ta kverken på hagegleden min for godt før vi flyttet fra vår forrige bolig, og noe av det jeg falt pladask for ved vår nåværende eiendom, var det totale fraværet av skvallerkål.

Skvallerkålen tar over nabolaget, ser det ut til, men det er jo heldigvis et hyggelig naolag ellers. Det går jo an å prøve å bli venner med den, og bruke den til suppe og pesto.

Du kan klare hva som helst
For du er suveren
Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-12, 20:06   #172
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Det går jo an å prøve å bli venner med den, og bruke den til suppe og pesto.

Å, så mye godvilje jeg har lagt ned til ære for skvalleren; forretter, supper, middager og drikker. Jeg prøvde til og med å innbille meg at den var pen en stund. "Pene, gode, velsmakende, snille skvalleren. Men kanskje flytte til et annet sted og gjøre noen andre glade snart?!"

Hmmf, jeg er sikker på at en viss mann med et visst hageredskap har skvalleren som sin yndlingshagevekst.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-12, 20:24   #173
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Jeg har plantet to rosemandel:

Og to store rhododendron:

Det er selvfølgelig ikke bilder av mine planter.

Må ha mer i bedet der, noen som har forslag til noen fine surjordsplanter, gjerne som blomstrer sent og i rosa / lilla? *kravstor*

Gammel 07-05-12, 22:21   #174
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Jeg har prøvd å grave opp nyperoserøtter. De er gamle og kjempestore og seige, og jeg måtte dra og kjøpe ny spade underveis da den første brakk.

Etter å ha knekt den første høygaffelen (det var det jeg brukte på vanskelige røtter) og begynt å bli bekymret for nummer to, kjøpte jeg spett. Veldig, veldig lurt. Anbefales på det sterkeste.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-12, 22:21   #175
Malama

Malama sin avatar

Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Teller det at jeg puttet stemor i blomsterkassa i dag?

Gikk inn på blomsterbutikken, sa jeg skulle ha stemor til blomsterkasse, hvor enig med dama om at fem var passe. Hvilken farge ville jeg ha? Nei, det bryr jeg meg ikke om, bare finn noen som er fine du, jeg skal selge huset og skal bare ha det fint til foto i morgen og visning neste uke. Huset er rødt, bare velg noen.

Nå er de plantet. Det er jo på en måte hagejobbing.

Gammel 08-05-12, 18:01   #176
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Salt, her.

Jeg har plantet to rosemandel:

Og to store rhododendron:

Det er selvfølgelig ikke bilder av mine planter.

Må ha mer i bedet der, noen som har forslag til noen fine surjordsplanter, gjerne som blomstrer sent og i rosa / lilla? *kravstor*

Hortenisa

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Teller det at jeg puttet stemor i blomsterkassa i dag?

Gikk inn på blomsterbutikken, sa jeg skulle ha stemor til blomsterkasse, hvor enig med dama om at fem var passe. Hvilken farge ville jeg ha? Nei, det bryr jeg meg ikke om, bare finn noen som er fine du, jeg skal selge huset og skal bare ha det fint til foto i morgen og visning neste uke. Huset er rødt, bare velg noen.

Nå er de plantet. Det er jo på en måte hagejobbing.

Ja, men jeg kan ikke dy meg og må opplyse om at stemor er alt fra vakre sarte små blå og lilla til svære stygge sorte/gule/burgunder.

Gammel 08-05-12, 18:12   #177
Malama

Malama sin avatar

Standard

disse er ikke så store, men en blå, en lilla,en gul, en hvit og en burgunder.

jeg skal legge mer iver i blomster rundt det nye huset. har plukket opp litt snøklokkeløk som jeg tar med meg, det begynte å bli litt mye i bedet så det ble lite plass til det andre. satte noen i ei potte jeg tar med.

Gammel 08-05-12, 21:35   #178
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Å, rosemandel og hurdalsrose ser råflott ut.
Hadde jeg ikke plantet to syriner i fjor skulle jeg vurdert de.

Vi har snekret en blomsterkasse, og det er ikke en liten blomsterkasse. Nesten 4 m og på totalt 1,5 kubikk jord. Den skal males i samme farge som huset og gjerdet.

Etter 10 år har vi gitt opp å få til gress her, så nå er det stort sett platting overalt, og den lille gressflekken vi hadde igjen har vi nå laget blomsterkasse på. Resten av 'gresset' mellom kassen og Thujaen (måtte ha noe som skjermet for innsyn raskt, derfor Thuja) blir vi nok å legge duk og grus over.

Har plantet en hortensia i kassen og kjøpt frøblanding med rosa blomster. Den inneholder assorterte frø og skal sørge for blomstring fra mai/juni til oktober.

Andre tips til hva som ville gjort seg i kassa? Gladioler kanskje?

Ellers har jeg sådd slyngplantefrø i en krukke som jeg tenkte skulle få klatre oppover langs takrenna (har satt espalier rundt) i en solvegg. Den og består av forskjellige frø og skal dermed blomstre hele sommeren.

På trappa foran huset har jeg plantet en dverghengepil i krukke.

Ellers kjøpte jeg en 10-pakk med små stemorsblomster i blått, hvitt og lilla som er plassert i krukker og potter litt her og der.

Jeg kjøpte en jordbærpotte i fjor og har tenkt å forsøke meg på jordbær i år. Tips til type som egner seg i potte og som er gode?

Gleder meg til det er tid for sommerblomster, litt utålmodig nå.

-Pippi

Sist redigert av Robyn : 18-05-15 kl 12:29.
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-12, 21:40   #179
Malama

Malama sin avatar

Standard

Jeg har også ei stor blomsterkasse ved mitt nye hus. Ikke så stor, men der skal jeg plante noe fint, tenker jeg.

Også mener jeg å huske at mamma har "ekte stemor" sånn som har noen lyse og noen mørke blader, lilla. Hun hadde i alle fall det når vi var små, men hun har plukket opp mye av bedet, noe er kommet i krukker, noe er gitt bort. Jeg ønsker meg sånne tenker jeg, fine, små, søte stemor. For disse som je har utenfor, de er ikke så store, men de er ikke "sånne ekte stemor" som jeg tenker på. Det er bare... Blomster. Det var det jeg trengte til foto og visning. Blomster, tilgjengelig på butikken på kjøpesenteret så jeg slapp kjøre lenger, og det fikk jeg.

Men jeg vil legge mer energi og iver i den neste hagen altså!

Gammel 08-05-12, 21:50   #180
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Her veks det berre inne inntil vidare. Til gjengjeld veks dei så voldsomt og. Men snart, snart setter me i gang med å plante i pallekarmane våre.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:22.